Varallisuutemme ja lapsiluku, olemmeko vakavaraisia??
Minulla bruttotulot 5500e miehellä 6500e. Verotus on niin hirveä että käteen jää molemmilla se 3000e. Meillä ei ole perintöjä tulossa. Olemme molemmat rutiköyhistä perheistä.
Meillä on 650.000e arvoinen asunto, jossa itse asumme ja josta on pääosa velkaa.
Meillä on 450.000 arvoinen sijoitusasunto, josta on puolet nyt maksettu ja vuokralainen tätä lyhentää.
Meillä on 450.000 arvoinen metsätila ja vapaa-ajanasunto, josta tila on maksettu, ja vapaa-ajanasunnosta on maksettu 1/2. Myimme 3 sijoitusasuntoamme tai vaihdoimme ne tähän kulutukseen.
Ruuhkavuosia eletään. Maksellaan lainoja ja kun taas omaa asuntoa maksettu tarpeeksi, vaihdetaan se hieman isompaan. Velka on hyvä renki ollut meille. Kun asuntoa ei tarvi vaihtaa, ja maksettu taas lainoja, hankimme taas sijoitusasuntoja.
Tavoitteena että 20v päästä 60-vuotiaana meillä on
Kesäpaikka maksettu
Omakotitalo pääkaupunkiseudulta
Tuo arvokas sijoitusasunto pääkaupunkiseudulta
Metsää ja hieman osakkeita
Ja jos vaurastumme, niin
Osake ulkomailta esim Espanja tai Alpit
10 sijoitusasuntoa joista velkaa, mutta jotka tuottavat hyvin.
Omat tulot kasvaneet tuosta 3000& 3000.
Miten tälläisella omaisuuspohjalla, onko mahdollista 3:een lapseen vai onko turvallisempaa olla 2, ja miten jakaisitte em omaisuuden heille?
Kiitos
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on joku virhe noissa laskelmissa. Kyllä noista tuloista jää käteen enemmän kuin 3000 €. Mulla on pienempi brutto, ja netto just tuon 3000 €.
Toinen laskuvirhe on, että 6000 netolla ei makseta miljoonan kuukausilyhennyksiä.
Ootko sä kuinka yksinkertainen? Tuossa luki että 6000e netto sekä metsää, osakkeita ja VUOKRALAINEN joka pyörittää 450k asuntoa. Eli pääomatuloja on myös aplla 6000k neton lisäksi
Vuokralainen ei pyöritä tuota asuntoa. Ja jos näitä pääomatuloja olisi, kai hän ne olisi maininnut.
Kuten lainamäärätkin. Ei kukaan sano noin maksumääristään. 70% velkaa ei ole pääosa. Eikä tuo mökki-metsäomistuskaan noin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on joku virhe noissa laskelmissa. Kyllä noista tuloista jää käteen enemmän kuin 3000 €. Mulla on pienempi brutto, ja netto just tuon 3000 €.
Toinen laskuvirhe on, että 6000 netolla ei makseta miljoonan kuukausilyhennyksiä.
Ootko sä kuinka yksinkertainen? Tuossa luki että 6000e netto sekä metsää, osakkeita ja VUOKRALAINEN joka pyörittää 450k asuntoa. Eli pääomatuloja on myös aplla 6000k neton lisäksi
Töissä on siis oltu ehkä 15 vuotta, siitä osa kotona, lapset tulevat kalliiksi, pankki vaatii asunnoistakin 70% vakuudet ja mitähän vielä. Metsäkään ei ole ilmaista ja haluaisin tietää, missä 450.000€:n asuntoa pyörittää vuokratulolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen ei pyöritä tuota asuntoa. Ja jos näitä pääomatuloja olisi, kai hän ne olisi maininnut.
Kuten lainamäärätkin. Ei kukaan sano noin maksumääristään. 70% velkaa ei ole pääosa. Eikä tuo mökki-metsäomistuskaan noin mene.
Meneehän
Pyörittäähän vuokralainen, mitä sä sekoilet? Toki tuo 1/2 vielä rasittaa APn vakuuksia mutta vuokralainen pyörittää
Kaikenlaisia päiväunia tälle palstalle kirjoitellaan.
Kannattaa tehdä ajatusleikki ja miettiä, mitä sitten jos toinen tai molemmat joutuu työttömäksi tai sairastuu ja joutuu työkyvyttömäksi. Pystyttekö maksamaan jättisuuret lainanne edelleen? Kolmanteen lapseen en ota kantaa, itse te sen tiedätte parhaiten. Pidän hieman outona, että sitä pitää vauvapalstalla pohtia, vieläpä niin että pohtii vain omaisuuden määrää eikä todellisia käytössä olevia rahasummia. Sitten kun olette kuusikymppisiä ja kaikki on maksettu niin oletettavasti lapset on jo muuttaneet kotoa ja maksavat omat menonsa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä ajatusleikki ja miettiä, mitä sitten jos toinen tai molemmat joutuu työttömäksi tai sairastuu ja joutuu työkyvyttömäksi. Pystyttekö maksamaan jättisuuret lainanne edelleen? Kolmanteen lapseen en ota kantaa, itse te sen tiedätte parhaiten. Pidän hieman outona, että sitä pitää vauvapalstalla pohtia, vieläpä niin että pohtii vain omaisuuden määrää eikä todellisia käytössä olevia rahasummia. Sitten kun olette kuusikymppisiä ja kaikki on maksettu niin oletettavasti lapset on jo muuttaneet kotoa ja maksavat omat menonsa.
Pidän minäkin outona että pitää vastata ilkeästi
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia päiväunia tälle palstalle kirjoitellaan.
😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole edellinen, mutta kerrotko missä kohtaa ilkeiltiin? Enemmänkin tuossa oltiin realistisia ja pidettiin outona omaisuuden luettelemista ja sitä ettei kerrottu todellisia summia. Eli paljonko on rahaa oikeasti käytössä per kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole edellinen, mutta kerrotko missä kohtaa ilkeiltiin? Enemmänkin tuossa oltiin realistisia ja pidettiin outona omaisuuden luettelemista ja sitä ettei kerrottu todellisia summia. Eli paljonko on rahaa oikeasti käytössä per kk.
😁😂
🙏🙏