Miksi jotkut ihmiset uskoo juoruja?
Hitto että mua ärsyttää ihmiset jotka ei kyseenalaista mitään, vaan kaikki mitä kuulevat on automaattisesti totuus. Sitten vedetään hirveitä raivokohtauksia asioista jotka ollaan kuultu kylän pahimmalta juorukellolta.
Ihmiset ovat todella julmia toisiaan kohtaan. Keksitään panetellaan jotain ihmistä, vaikka juoruissa olisi mitään tolkkua. Ja sitten kun nämä juorut leviävät ympäri kyliä ja paisuvat kuin pullataikina. Kärpäsestä tulee härkänen. Olisivat ihmiset vähän varovaisempia puheissaan. Moniko ihminen niistä tolkuttomista juoruista on joutunut kärsimään, jopa riistäen henkensä itseltä.
Kommentit (55)
Hyvin usein ei ole savua ilman tulta.
Vierailija kirjoitti:
Et ole tavannut narsistia.
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatit ja sosiopaatit osaavat ottaa tällaisesta ihmisten herkkäuskoisuudesta kaiken irtin.
Itseasiassa sanoisin että aika monetkin uskoo ei vaan jotkut.... ihan mitä vaan kuullaan niin se niellään ehdottomana totuutena. Kyllä on helppoa alkaa lokaamaan jonkun mainetta ihan olan takaa, jos jotakuta sekopäätä tälläinen kiinnostaisi.... itse en kyllä usko mitään ennenkuin puheiden kohde vahvistaa. Voisi kyllä ihmiset todellakin vähän miettiä!
Tämä on kyllä huvittava ilmiö tässäkin pikku kylässä jossa asun. Itseäni ei haittaa huhut ollenkaan, koska tiedän aina varmaksi etteivät ne ole totta ja niin tietää varmasti moni muukin. Aina kuulee sen 50 eri versiota jostakin tapahtuneesta ja ei voi tietää mikä on totta ja mikä ei. Jos tästä haluaa jotain positiivista löytää niin, täällähän voi tehdä ihan mitä vaan outoa ja hullua kun voi vaan kuitata sen huhupuheiksi, joita kukaan ei kuitenkaan usko :D
Ihmisellä on taipumus kaunistella negatiivisia juttuja jotka liittyvät häneen itseensä, ja paisutella negatiivisia juttuja jotka liittyvät muihin ihmiseen. Tämä on todella surullista ja aiheuttanut varmasti monta kuolemaa, kun juorujen kohteet ovat menettäneet juoruihin uskoneita läheisiään ja sairastuneet lopulta stressin vuoksi fyysisiin sairauksiin. Myös itsetuhoisuus on taatusti lisääntynyt tuon vuoksi.
Lähes jokainen sanoo kysyttäessä, ettei hyväksy juoruilua. Silti lähes jokainen juoruilee, tai vähintään uskoo kuulemansa juorut. Ja mitä Seiskan hyvä menekki kertoo meistä? Sitä, että me olemme niin riippuvaisia juoruista, että jopa maksamme niiden kuulemisesta ja olemme aktiivisesti raportoimassa niitä toimittajille rahaa vastaan.
En sanoisi, että maailma itsessään on paha paikka. Sanoisin, että me ihmiset osaamme olla todella pahoja. Ei sen pahuuden tarvitse ilmetä siten että joku murhaa toisen, eikä siten että haukkuu toisen kauheimmilla sanoilla joita tietää. Se voi ilmetä siten, että olet kaikille ystävällisen oloinen ja kerrot reippaasti muiden ihmisten asioita; tai oikeastaan kerrot omia tulkintojasi, ja kun et tiedä jotain niin heität omia arvauksiasi sekaan. Kaikki pitävät sinua ystävällisenä ja huomaavaisena, ja sellainen uskot itsekin olevasi. Etkä voisi kuuna päivänä ottaa kuuleviin korviisi vastaan sitä totuutta, että olet pilannut monen ihmisen elämän ja aiheuttanut kuoleman sille tutulle, jonka tilannetta "päivittelit huolestuneena ystäväsi kanssa" ja joka lopulta hyppäsi junan alle. En asetu tuomariksi, olen itsekin uskonut elämäni aikana karmeita juoruja ja kertonut niitä eteenpäin, joten en saa tästä itsekään synninpäästöä. Mutta miksi on niin älyttömän vaikeaa lopettaa 1) juorujen levittämistä ja 2) varsinkin niiden kuuntelemista. Se tuntuu samalta kuin yrittäisi lopettaa syömisen muiden ihmisten kanssa... Huolimatta siitä kuinka tietoiseksi on tullut siitä, miten paljon tuhoa sillä voi saada aikaan... Ahdistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatit ja sosiopaatit osaavat ottaa tällaisesta ihmisten herkkäuskoisuudesta kaiken irtin.
Totta. Hävettääköhän näitä herkkäuskoisia koskaan jälkikäteen kuinka typeriä olivat? Ovat levitelleet psykon keksimää valhetta eteenpäin ja kun valhe selviää muille on tämä juorujen levittäjä muiden silmissä tyhmä ja herkkäuskoinen typerys.
En tajua, miksi kuulemiaan juttuja pitää tulla hieromaan toisen naamaan. Itselläni esimerkiksi olivat molemmat vanhemmat parantumattomasti sairaina. "Ystävä" ilmoitti saaneensa juuri "ajantasaisia tietoja" vanhempieni tilanteesta, ja he kuulemma pikkuhiljaa paranevatkin. Ne tiedot, mitä hänellä oli, eivät pitäneet alkuunkaan paikkansa, mutta niin vaan ne piti lähiomaiselle kertoa itsestäänselvyyksinä.
Irvokkainta oli, että tiedon lähteenä olivat pari sukulaista, jotka eivät olleet vuosiin piitanneet vanhemmistani yhtään. Mutta kun tuli tilaisuus päteä, piti esiintyä heidän terveytensä asiantuntijoina.
Kun kuulet juorun, tee Sokrateen kolmoissuodatintesti:
https://mielenihmeet.fi/sokrateen-kolmoissuodatintesti
Sokrates eli siis 2 500 vuotta sitten... Edelleen pätevää ihmistuntemusta.
Vierailija kirjoitti:
Kun kuulet juorun, tee Sokrateen kolmoissuodatintesti:
https://mielenihmeet.fi/sokrateen-kolmoissuodatintesti
Sokrates eli siis 2 500 vuotta sitten... Edelleen pätevää ihmistuntemusta.
aika muuttuu, ihmiset ei.
Ystäväni miehen veli on hirveä juoppo.
Minua paljon vanhempi ja ihan alkoholisoitunut. Sairaalassa ollut maksansa vuoksi monta kertaa.
Tämä mies ilmeisesti sitten oli minuun ihastunut ja puhui kylillä että ollaan oltu sängyssä!
No ei todellakaan oltu. Olen ensinnäkin naimisissa ja vaikken olisikaan niin en häneen koskisi pitkällä tikullakaan.
Onneksi tämä juoru ei koskaan kulkeutunut mieheni korviin kun ei siinä "baariporukassa" liikuta. Mieheni on jonkin verran mustasukkainen, en kylläkään tiedä olisiko edes uskonut tuota?
Tuonkin juorun oli moni kuitenkin uskonut.
Eräs tuttavani sai joskus lukea oman adressinsa kun oli lähtenyt liikkeelle huhu hänen kuolemastaan. Oli todennut vain, että olipa kaunis adressi :) Adressin lähettäjä varmaan hävennyt silmät päästään.
Koska 100% kuulemistani juoruista on osoittautunut todeksi.
Jopa täysin älyttömät jutut nousevat eräiden aivoissa arvoon arvaamattomaan, kun ei aikuiset ihmisetkään osaa kyseenalaistaa mitään.
Juoruaminen on minun mielestä laumakäyttäytymiseen liittyvä ilmiö. Sillä tehdään osaltaan valintaa siitä ketä laumaan hyväksytään.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni miehen veli on hirveä juoppo.
Minua paljon vanhempi ja ihan alkoholisoitunut. Sairaalassa ollut maksansa vuoksi monta kertaa.
Tämä mies ilmeisesti sitten oli minuun ihastunut ja puhui kylillä että ollaan oltu sängyssä!
No ei todellakaan oltu. Olen ensinnäkin naimisissa ja vaikken olisikaan niin en häneen koskisi pitkällä tikullakaan.
Onneksi tämä juoru ei koskaan kulkeutunut mieheni korviin kun ei siinä "baariporukassa" liikuta. Mieheni on jonkin verran mustasukkainen, en kylläkään tiedä olisiko edes uskonut tuota?
Tuonkin juorun oli moni kuitenkin uskonut.
Niinpä. Ja silti jotkut väittävät ettei savua ilman tulta. Se savu voi oll kuten sinun tapauksessa ystävän miehen veli, kaikki muu on keksittyä.
Vierailija kirjoitti:
Juoruaminen on minun mielestä laumakäyttäytymiseen liittyvä ilmiö. Sillä tehdään osaltaan valintaa siitä ketä laumaan hyväksytään.
Tämä on totta, ei pelkästään mielipide 😊 Juoruilulla on ollut merkitystä muinaisen ihmisen kehityksessä ja selviytymisessä.
Mutta allekirjoitan kyllä sen, että negatiivinen ja ilkeämielinen juoruilu on todella raivostuttavaa.
Mä muutin reilu vuosi sitten miehen kanssa pieneen maalaiskylään. Itsestäni ja elämästäni en ole kenellekään mitään oikeastaan puhunut, mutta hyvin kyläläiset tuntuvat "tietävän" mun asiat. Satunnaisia keskusteluja esim. lenkillä vastaan tulleiden ja naapuruston kanssa olen käynyt ja "totuus" minusta kylällä tuntuu olen se että olen köyhä, työtön ja juoppo. Samoin olen jo ainakin kerran eronnut miehestäni. Juu, kotona olen päivät, kun opiskelen suurimman osan ajasta etänä. Kesällä kävin kerran terassilla juomassa oluen. Ja olenkohan kaupasta ostanut kerran tai pari saunajuotavan. Autoni oli korjaamolla melkein 2 kuukautta, kun erään osan löytyminen halvalla/käytettynä oli työn ja tuskan takana ja koska autoa ei näkynyt pihalla olin tietysti muuttanut pois. Niin, ja vieläpä se että somea en käytä jakaakseni itsestäni asioita on saanut juorukellot keksimään asioita.
Kyllähän näitä on, kun joku LUULEE jotakin ja kertoo luulonsa eteenpäin ja se muuttuu matkan varrella moneen kertaan (yleensä dramaattisempaan suuntaan) ja se, joka juoruilun uhriksi joutuu saa kuulla itsestään/elämästään ihan käsittämättömiä ja vääriä juttuja. Muistan taannoin, kun eräs naisihminen pisti liikkeelle jutun, jossa minä olisin pussaillut baarissa yhden miehen kanssa. Oltiin molemmat varattuja eikä todellakaan pussailtu, vaan juteltiin ja baarin melun takia melko lähekkäin. Siitäpä sitten alkoi kiva selvittely ja lopulta tämän juorun liikkeelle laittava nainen vaan tokaisi, että hänestä se NÄYTTI siltä :D