Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 340 euron kulut kuukaudessa paljon?

Vierailija
03.01.2021 |

Tämä sisältää ruokakulut, vaatteet( en osta) ja puhelinlaskun.
Sitten on tietysti erikseen asumiskulut ja pikkuvelat.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut väittää, että 300 ruokaan (tai kauppaan, jos ostaa esim hammastahnaa) on paljon???? Miksi tommosta on pakko valehdella? Se on 10e päivässä. Ei sulla tarvi mennä kuin suihkulasta rikki, mihin menee 10e ...ja päivän ruokarahat on käytetty.

Kuinka usein sinulla on mennyt suihkulasta rikki? 

Ymmärsit varmaan pointin.

10e ruokaan on hyvä määrä vain jos ei tarvi ostaa yhtäkään lamppua valaisimiin, shampoita, katkenneen kengännauhan tilalle uusia, sitä suihkulastaa, uusia rättejä, lämpimiä hanskoja, teippiä, parsinneuloja jne jne.

Vierailija
22/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin ja syön normaalisti.en kyllä pysty millään 200 eurol selviämään ruoka,ym kuluista. Mitä te ihmiset syötte jos menee vain noin 100-200 e kuukaudessa ruokaan?!

Omalla kohdalla teen aina tämmöisiin vastailussa sen virheen, etten laske lounasseteleitä mukaan. Meillä siis saa lounasseteleitä ostettua: maksaa muistaakseni (voi olla väärät mutta about) 6,90 ja arvo 9,90. Näillä syö työpaikan lähellä olevissa lounaspaikoissa. 140€ lisää ruokakuluihin, joka monelta unohtuy. Mutta ei sitä ajattele, kun aina tulee palkkaa se 2100€, on aina tullut. Nyt korona-aikaan kun on syönyt lounaat lähinnä kotona ja palkkaa onkin tullut enemmän, niin säästöä kyllä kertyy.

Mielestäni syön ihan normaalisti, olen tosin kasvissyöjä, eli lihaan ei mene rahaa, niin 200€ on nyt korona aikaan mennyt kauppaan. Herkuttelua on tosin ollut todella paljon. Tämän lisäksi 70€ ruuan tilaamiseen.

Kannattaa katsoa välillä kuiteista mihin se raha menee. Itse pidin kirjaa muutamia kuukausia keväällä. Ruokaan meni tuosta summasta alle puolet ja loput turhuuksiin. Ruoka on aika halpaa, herkut, valmisruoka ja alkoholi kallista. Minulla rahaa meni erityisesti valmissalaatteihin ja pakasteaterioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo edelläluetut tavarat löytää edullisesti kirpparilta.

Olen hakenut esim. neuloja Fidasta ja vaikka mitä.

Uutuutena jääkaappimagneettien osto, 20 senttiä kpl.

Vierailija
24/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut väittää, että 300 ruokaan (tai kauppaan, jos ostaa esim hammastahnaa) on paljon???? Miksi tommosta on pakko valehdella? Se on 10e päivässä. Ei sulla tarvi mennä kuin suihkulasta rikki, mihin menee 10e ...ja päivän ruokarahat on käytetty.

Note to self: lattian voi kuivata myös pyyhkeellä. Ja kannattaa laittaa vaikka 1e siitä päiväbudjetista puskuriin jottei tule grande catastophe jos käyttötavara tulee käyttöikänsä päähän. Koska ennemmin tai myöhemmin niin käy ja sellaiseen voi varautua.

Mä saan päivän safkat alle kuudella eurolla. Ja syön sekä hyvin että terveellisesti.

Vierailija
25/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10e ruokaan on hyvä määrä vain jos ei tarvi ostaa yhtäkään lamppua valaisimiin, shampoita, katkenneen kengännauhan tilalle uusia, sitä suihkulastaa, uusia rättejä, lämpimiä hanskoja, teippiä, parsinneuloja jne jne.

Itse asiassa en ymmärtänyt. Vai käytkö sinä joka päivä kuluttamassa päiväbudjettisi verran rahaa? Itsellä ainakin menee suurin osa päivistä ostamatta yhtään mitään. Osaan suunnitella ja ostan kerralla paljon. Tulee halvemmaksi kuin koko ajan kaupassa ramppaaminen. Sitten ne säästyneet rahat käytetään mainitsemiisi asioihin. 

Vierailija
26/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se paljon. Melkein kolmannes siitä rahasta, jolla minun on maksettava ihan kaikki, myös asuminen. 

Siis sulla on 900 asumiseen, laskuihin, terveydenhuoltoon, lääkkeisiin ja ruokaan + hygienia? Pitäiskö hakea jo tt-tuki? Mun pelkkä vuokra on hieman yli 800. Samalla alueella kun asuin opiskelijaboksissa aiemmin, oli vuokra 640e.

Vierailija
27/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se paljon. Melkein kolmannes siitä rahasta, jolla minun on maksettava ihan kaikki, myös asuminen. 

Siis sulla on 900 asumiseen, laskuihin, terveydenhuoltoon, lääkkeisiin ja ruokaan + hygienia? Pitäiskö hakea jo tt-tuki? Mun pelkkä vuokra on hieman yli 800. Samalla alueella kun asuin opiskelijaboksissa aiemmin, oli vuokra 640e.

Paljonko luulet tt-tuen yksinasuvalle olevan? Itse elän pelkillä tuilla ja tulot juurikin noin 1 000€/kk. 

Vierailija
28/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500ml sampoopullo maksaa rustassa 2e ja kestää monta kk. Lamput eivät usein hajoa ja uusia saa vaikka ikeasta. Rätit voi tehdä hätätilassa rikkinäisista kodintekstiileistä. Teippi ei paljon maksa, parsinneula kestää 10v. Hanskat kestävät pari vuotta jos kyse ei ole lasten hanskoista. Kannattaa olla se parinkympin käyttötavarabudjetti erikseen ja pitää silmällä tarjouksia. Varautuminen ja ennakointi ovat termejä joiden merkityksen voi tarkastaa sanakirjasta jos se on jäänyt epäselväksi.

Vierailija
29/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelin paljonko oikein oon saanut viime kuussa rahaa menemään varsinkin nyt kun jäin työttömäksi. Järkytyin paljonko rahaa on mennyt vaikka se ei näy missään paitsi ehkä vyötäröllä. Laskiskelin että joudun kuristamaan kulutusta noin viidennekseen aikaisemmasta normaalista. Se tietää radikaalia muutosta elämäntyyliin.

Mulla kävi toisinpäin. Jäin lomautetuksi ja kuvittelin nyt syödään kynsiä.

Ostoksista jäi pois kulkeminen töihin, uudet vaatteet, lähes kaikki kosmetiikka, kesälomamatkat.

Ruuat haetaan ruokajaosta, extraa saa myymällä tarpeetonta FB.ssä, tosi pientä, myin pesukoneen ( 20 e ) ja aloin käyttää taloyhtiön pyykkikonetta.

Olen ollut huhtikuusta asti lomautettuna, olen voinut maksaa kaikki lainat ja laskut ajoissa, syömme monipuolisemmin, koska koskaan ei tiedä mitä ruokajaosta saa. Leivon itse leipää jne. Olen laihtunut ehkä n 10 kg.

Niin kauan, kun liiton päivät riittää, ei ole mitään ongelmaa.

Vierailija
30/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin on nykyisin max 20 €/kk, mikä ihme sopimus sulla oikein on?!!?? Yksinäisen ihmisen ruokaan riittää 200 €/kk, kun ei syö ravintoloissa tai pikaruokaa eikä ole mikään hard core -urheilija jonka kulutus on tuhansia kaloreita /vrk. Kokemusta on monen vuoden ajalta.

Vierailija
31/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa en ymmärtänyt. Vai käytkö sinä joka päivä kuluttamassa päiväbudjettisi verran rahaa? Itsellä ainakin menee suurin osa päivistä ostamatta yhtään mitään. Osaan suunnitella ja ostan kerralla paljon. Tulee halvemmaksi kuin koko ajan kaupassa ramppaaminen. Sitten ne säästyneet rahat käytetään mainitsemiisi asioihin. 

No sit et ymmärtänyt ja en voi täältä käsin auttaa.

En käy missään joka päivä kuluttamassa päiväbudjettini verran rahaa. Miksi kyselet tyhmiä kun selitin jo, että päivän aikana voi sattua jokin asia mikä vaatii esim lamppujen ym nykyään kalliin asian ostamisen.

Ei autoton ihminen voi kerralla ostaa paljoa.

Enkä muutenkaan ole niin idiootti, että käyttäisin jo maanantaina koko viikon rahat. Mitä tekisin sitten esim lauantaina kun huomaan, että on pakko saada jokin 10-20e hankinta.

Vierailija
32/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhdyn säästökuurille ja syön hernekeittoa ja ostan vain ilta-alesta ruokaa.

Ap

Suosittelen. Muista myös aamuiset Lidlin 3e kasvis-hävikkilootat.

Ja HSL:n arvon lataisin mieluummin kortille kännykän sijaan HSL:n pisteessä.

Tsekkaa myös nettikyselyt joista voi tienata euron tai pari. Palkkiot siirtää kätevästi Paypal-tilin kautta omalle pankkitilille.

Vierailija
33/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietaa mita ne ap:n pikkuvelat on. Kuomka monta niita on ja kuonka paljon niihin kuluu kuukaudessa.

Vierailija
34/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paljon, meillä menee kahdelta ihmiseltä ruokaan 600-700e/kk.

Vierailija
35/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy missään joka päivä kuluttamassa päiväbudjettini verran rahaa. Miksi kyselet tyhmiä kun selitin jo, että päivän aikana voi sattua jokin asia mikä vaatii esim lamppujen ym nykyään kalliin asian ostamisen.

Enkä muutenkaan ole niin idiootti, että käyttäisin jo maanantaina koko viikon rahat. Mitä tekisin sitten esim lauantaina kun huomaan, että on pakko saada jokin 10-20e hankinta.

Miksi sitten et osaa säästää siitä 10€ ruokabudjetistasi yllättäviin menoihin? Ja miksi rikot lamppuja niin usein, että sinun pitää ne päiväbudjettiin sisällyttää? Itse en edes muista, koska olisin viimeksi ostanut uuden lampun. Varmaan silloin, kun muutin tähän asuntoon 10v sitten. 

Vierailija
36/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietaa mita ne ap:n pikkuvelat on. Kuomka monta niita on ja kuonka paljon niihin kuluu kuukaudessa.

Mitä sillä tiedolla teet? Ne on velkoja joita lyhennetään joka kuukausi.

Niissä ei pysty säästämään.

Tiedossa on tuloja joiden avulla voi lyhentää velkaa.

Vierailija
37/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Note to self: lattian voi kuivata myös pyyhkeellä. Ja kannattaa laittaa vaikka 1e siitä päiväbudjetista puskuriin jottei tule grande catastophe jos käyttötavara tulee käyttöikänsä päähän. Koska ennemmin tai myöhemmin niin käy ja sellaiseen voi varautua.

Mä saan päivän safkat alle kuudella eurolla. Ja syön sekä hyvin että terveellisesti.

Älä naurata. Ei 6e riitä mihinkään. Pelkkä gluteeniton leipä on halvimmillaan 3,40e.

Jos tuo olisi totta niin olisit kirjouttanut mitä sillä ostat.

Mutta ap:lle, n300e/ kk ruoka+ muihin pakollisiin esim shampoo on vähän, melkein köyhyysrajalla elämistä. 6e/pv alittaa köyhyysrajan.

Vierailija
38/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin ja syön normaalisti.en kyllä pysty millään 200 eurol selviämään ruoka,ym kuluista. Mitä te ihmiset syötte jos menee vain noin 100-200 e kuukaudessa ruokaan?!

Eivät osaa laskea sitten valehtelevat. Tai syövät jotain mamma-reseptillä laitettua jauhelihakeittoa (400g jauhenlihaa riittää viikon keittoon). Sitten mietitään miksi mies syö vanukkaan kaapista... [/quote

Osataan laskea ja tarkasti on kirjanpitoon merkitty kaupassakäynnit joten tiedän sentin tarkkuudella paljonko rahaa ruokaan on mennyt,

PS. Alennusmaitoon (-60%) itse kotona tehty suklaavanukas maistuu kyllä miehellekin (meillä mies saa syödä vanukasta) eikä tule hävikkiä eikä myöskään muovijätettä koska muovipurkit on jätetty kauppaan.

Vierailija
39/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin äsken että ilman lasta ruokakulut pienentyisivät noin puolella.

Osaan säästää kyllä.

Tiedän sukulaisen joka käy kerran viikossa kaupassa ja ostaa tosi vähän silloin.

Syö jotain pientä vain.

Ei herkkuja.

Vierailija
40/62 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari vinkkiä taloudenpitoon:

Tee päiväbudjetti tai viikkobudjetti. Älä tuhlaa koko rahaa, vaan säästä ylimääräisiä menoja varten. Kun niitä ylimääräisiä menoja tulee, älä ota päivä- tai viikkobudjetista, vaan sieltä säästöistä. Osta kunnollinen reppu niin saat helposti kuljetettua viikon ruuat kerralla ilman autoa. Myös "mummokärry" on kätevä apu, jos ei kasseja jaksa kantaa. Mikään hankinta ei ole niin pakollinen, että se on juuri tiettynä päivä saatava. "Pakolliset" hankinnat tehdään, kun niihin on varaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi