Ylipainoisia kahdeksankymppisiä ei oikein näe. Johtuuko se siitä, että ylipainoiset eivät elä vanhaksi?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Hoiva-ala kirjoitti:
Mä olen vanhuspuolella töissä ja tiedän useita yli 80v. ihmisiä jotka ovat ylipainoisia. Jotkut ovat yli 90v. Vanhin ylipainoinen jonka tiedän on 101v. Sitten on normaalipainoisia tai jopa laihoja jotka ovat kuolleet alle 75-vuotiaina.
Eli ei voi suorilta käsin pelkän painon perusteella sanoa elääkö ihminen kuinka kauan. Sitä paitsi vanhoilla olisi hyvä olla paino mielummin vähän ylipainon puolella kuin liian alhaalla. On luut paremmin suojassa jos kaatuu eikä heti kuihdu kasaan jos alkaa ruokahalu kadota.
Jos olet vanhustenhoitaja, niin hoidat juuri niitä, jotka ovat menettäneet toimintakykynsä. Heidän joukossaan varmasti on yliedustus ylipainoisia. Suurin osa 80-90 -vuotiaista ei ole hoidokkeja vaan itsenäisiä ihmisiä. He lienevät keskimäärin niitä, jotka ovat pitäneet itsestään huolta. Esimerkiksi omat isovanhempani pärjäsivät omillaan pitkästi yli 90-vuotiaina.
Toki pitää erottaa myös pieni pyöreys tai tanakkuus merkittävästä ylipainosta. Pojot sille, joka tuntee yli 80-vuotiaan sairaalloisen lihavan ihmisen.
Tämä 101v. on ylipainoinen joka oli vielä viitisen vuotta sitten sairaalloisen lihava. Kaikki ylipainoiset vanhat eivät ole hoivakodissa tms. vaan voivat olla ihan kotona. Eivätkä hoivakodissa asuvat kaikki ole toimintakykyään menettäneet. Tuolla tavalla kun ilmaiset niin sillä kyllä tarkoitetaan sitä, että ei enää kävele, syö itse jne. Meilläkin on esim. 90v. ylipainoisia asukkaita jotka kyllä ihan kävelevät, syövät itse, lukevat lehtiä yms. Muistisairaus vain vienyt tilan siihen malliin, että ei voi enää olla kotona. Lisäksi on sitten niitä normaalipainoisia jotka yhtälailla tarvitsevat apua elämässään eivätkä kotona pärjää.
Kuten jos aiemmin kirjoitin niin pelkän painon perusteella ei voi päätellä mitään. Itse tiedän ihmisen jolla todettiin muistisairaus reilu 60-vuotiaana. Aina oli ollut normaalipainoinen ja elänyt terveellisesti. Kuoli ennen kuin ehti täyttää 70v. Tuttavapiirissä normaalipainoisia jotka saaneet sairauskohtauksen pari vuotta eläkkeelle pääsemisen jälkeen. Sitten on alle 50-vuotiaana kuollut sairaalloisen ylipainoinen, toki teki ihan töitä loppuun asti.
Älkää aina niin yksioikoisesti kuvitelko kuinka asiat ovat.
Paino alkaa vanhuksilla pudota jossain vaiheessa eikä ap pysty naamasta kertomaan kuka on alle 80 ja kuka yli että sikälis aika turha aloitus.
Meillä suvussa kaikki laihduttaneet kun ikää 50-60 vuotta. Itse olen 55v. ja laihtunut 10 kg.
Vielä laihduttava 20 kg.
Vanhana tajuaa kuinka vaarallista läski on.
Vaikuttaa myös siihen liikkumiseen.
Leikkaus myös iso riski lihavalle. Lääkärit haluaa että potilas laihtuu ennen leikkausta.
En kyllä löydä mitään hyvää lihavuudesta vaikka vanha olisikin.
Elintapasairaudet tappaa.
Esimerkiksi Ylen sivujen elinaikalaskuriin. Nykyiset nelikymppiset saavat matalamman elinajanodotteen kuin 80-kymppiset.