Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoisia kahdeksankymppisiä ei oikein näe. Johtuuko se siitä, että ylipainoiset eivät elä vanhaksi?

Vierailija
03.01.2021 |

?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan osittain siitäkin. He ovat myös oppineet erilaiset elintavat, kuin nuoremmat polvet, minkä lisäksi ruokahalu usein heikkenee vanhemmiten.

Vierailija
2/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni on yli 90v ja selvästi ylipainoinen

Vierailija
4/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Mun vanhemmat ovat hyväkuntoisia yli kahdeksankymppisiä ja heidän ystävänsä samanlaisia. Runsaasti ylipainoiset ovat menehtyneet ja tietysti moni muukin jo.

Ovat sitä sukupolvea, joka on harrastanut koko ikänsä paljon arkiliikuntaa. Ja minä itsekin olen, -68 syntynyt. Meidän luokallamme ei ollut yhtäkään ylipainoista lasta, kun taas nykyään luokassa voi olla ylipainoisia kolmasosa. Elinikä ei tule kohoamaan, se on varma, vaan tulee laskemaan.

Vierailija
5/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa! Oon ollu vanhustenhoitajana, yhtä lailla ylipainosia. Mutta vanhemmiten ruokahalu heikkenee, kulutus pienenee, voimat heikkenee, tulee sairauksia jotka vie ruokahalun, nielemiskyky voi heiketä, ihminen hidastuu (syöminen hidastuu), makuaisti heikkenee, ihminen tarvii kenties apua syömisessä jolloin ei voi itse syödä.. Se on just niin että pyöreys Suojaa vanhuudessa mm kaatumisvammoilta.

Vierailija
6/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vanhuspuolella töissä ja tiedän useita yli 80v. ihmisiä jotka ovat ylipainoisia. Jotkut ovat yli 90v. Vanhin ylipainoinen jonka tiedän on 101v. Sitten on normaalipainoisia tai jopa laihoja jotka ovat kuolleet alle 75-vuotiaina. 

Eli ei voi suorilta käsin pelkän painon perusteella sanoa elääkö ihminen kuinka kauan. Sitä paitsi vanhoilla olisi hyvä olla paino mielummin vähän ylipainon puolella kuin liian alhaalla. On luut paremmin suojassa jos kaatuu eikä heti kuihdu kasaan jos alkaa ruokahalu kadota.

Vierailija
7/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaus laihdutti mummuni ja isäni n 10v ennen kuolemista

Vierailija
8/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elinikä ei tule kohoamaan, se on varma, vaan tulee laskemaan.

Mihinköhän tämäkin väite perustuu.

t. väestötieteilijä

Vierailija
9/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän

Vierailija
10/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikin vanhus on pyöreä, mutta lihasvoimat ja liikkuvuus ovat todella kehnossa jamassa.

Pyöreitä vanhuksia näkyy vähemmän kotiensa ulkopuolella koska he ovat usein todella huonoja liikkumaan, kävely voi tuottaa suuria vaikeuksia juurikin ylipainosta ja sen tuomista ongelmista johtuen.

Toki on paljon myös todella hoikkia ja jopa alipainoisia vanhuksia, he eivät pysty itse syömään tai ruokahalu ja nielemiskyky ovat kadonneet.

Vierailija
11/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksia (yli 80 vuotiaita) ei muutenkaan näe kovin usein. Ovat jossain hoitokodeissa tai omissa kodeissaan, eivätkä ulkoile paljoakaan. Poikkeuksia toki on.

Vierailija
12/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiva-ala kirjoitti:

Mä olen vanhuspuolella töissä ja tiedän useita yli 80v. ihmisiä jotka ovat ylipainoisia. Jotkut ovat yli 90v. Vanhin ylipainoinen jonka tiedän on 101v. Sitten on normaalipainoisia tai jopa laihoja jotka ovat kuolleet alle 75-vuotiaina. 

Eli ei voi suorilta käsin pelkän painon perusteella sanoa elääkö ihminen kuinka kauan. Sitä paitsi vanhoilla olisi hyvä olla paino mielummin vähän ylipainon puolella kuin liian alhaalla. On luut paremmin suojassa jos kaatuu eikä heti kuihdu kasaan jos alkaa ruokahalu kadota.

Jos olet vanhustenhoitaja, niin hoidat juuri niitä, jotka ovat menettäneet toimintakykynsä. Heidän joukossaan varmasti on yliedustus ylipainoisia. Suurin osa 80-90 -vuotiaista ei ole hoidokkeja vaan itsenäisiä ihmisiä. He lienevät keskimäärin niitä, jotka ovat pitäneet itsestään huolta. Esimerkiksi omat isovanhempani pärjäsivät omillaan pitkästi yli 90-vuotiaina.

Toki pitää erottaa myös pieni pyöreys tai tanakkuus merkittävästä ylipainosta. Pojot sille, joka tuntee yli 80-vuotiaan sairaalloisen lihavan ihmisen.

Vierailija
13/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yli 100 v. Siskokset, jotka ovat huomattavan ylipainoisia. Kotona asuvat.

Vierailija
14/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiän useita yli 100 vuotiaita vanhuksia jotka merkittävän ylipainoisia. Ei se paino oo pääasiassa vaan muut sairaudet.

Vierailija
15/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoiva-ala kirjoitti:

Jos olet vanhustenhoitaja, niin hoidat juuri niitä, jotka ovat menettäneet toimintakykynsä. Heidän joukossaan varmasti on yliedustus ylipainoisia. Suurin osa 80-90 -vuotiaista ei ole hoidokkeja vaan itsenäisiä ihmisiä. He lienevät keskimäärin niitä, jotka ovat pitäneet itsestään huolta. Esimerkiksi omat isovanhempani pärjäsivät omillaan pitkästi yli 90-vuotiaina.

Toki pitää erottaa myös pieni pyöreys tai tanakkuus merkittävästä ylipainosta. Pojot sille, joka tuntee yli 80-vuotiaan sairaalloisen lihavan ihmisen.

Näin on. Omat vanhempani kavereineen ovat sellaisia, joista ei ikinä uskoisi, että ovat noin vanhoja. He liikkuvat normaalisti ja hoitavat kaikki asiansa itsenäisesti. Samaten pointtini oli se, että merkittävä ylipaino on merkittävä sairaus.

Noin viisi kiloa ylipainoa riittää pitämään lihaskuntoa yllä (kyllä, juuri näin, se kuormittaa) ja ennaltaehkäisee haurastumista. Merkitystä on myös proteiinin määrällä eli ravinnon koostumisella. Vanhempanikin syövät apteekin ravintojuomaa normaaliruuan lisäksi, koska ruokahalu ei ole ennallaan.

Vanhustenhoitajat näkevät ne huonokuntoiset vanhukset ja tavalliset kadulla liikkuvat eivät tunnista näitä teräsvanhuksia ikäsikseen. Vanheneminen on todella yksilöllistä. 

Vierailija
16/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti painaa 120 kiloa ja on 79v. Ei ole sairauksia muita kuin verenpaine koholla. Sisarensa on 81v. ja lähes yhtä painava ulkomuodon perusteella. Molemmat asuvat kodeissaan ja kävelevät ilman rollaattoreita tms. Ovat olleet lihavia kymmeniä vuosia.

Vierailija
17/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksia (yli 80 vuotiaita) ei muutenkaan näe kovin usein. Ovat jossain hoitokodeissa tai omissa kodeissaan, eivätkä ulkoile paljoakaan. Poikkeuksia toki on.

Ethän sinä tiedä minkä ikäisiä kadulla vastaantulevat ihmiset ovat. 

Vierailija
18/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä enemmän työn puolesta näkee huomattavan ylipainoisia vanhuksia, bmi 40 tai paino >100 kiloa ei ole harvinaista. Runsas ylipaino huonontaa liikkumista ja käytännössä mahdotonta päästä kodin ulkopuolelle. Monen toisen avun varassa olevan vanhuksen ruokavaliokin on huonoa, koostuu pitkälle hiilihydraateista.

Vierailija
19/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden yli 80-vuotiaan mummon, joka on vielä vanhemman miehensä omaishoitaja. Käy kyllä vähän sääliksi, kovilla on.

Vierailija
20/24 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näekään jos katselee vaan temppareita telkkarista. Jos taas pyörii elävien ihmisten keskellä ja katselee heitä niin iästä viis, kaikista ikäluokista löytyy ylipainoisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä