Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osattaisko keksiä uusi nimitys työttömälle?

ika_edella
03.01.2021 |

Taustaa sen verran, että katselin tuossa jo ennakkoon Yle Areenasta " Sisäilmaa"-sarjan. Älyttömän hyvä, kertoo te-toimiston työntekijöistä. Ei ole helppoa heillä, mutta silti he haluavat tehdä parhaansa työttömien eteen. Tällä palstalla saa mollata ja "lyödä" työtöntä miten sattuu, mutta näköjään esim ka apuhenkilöistä ei saa kirjoittaa. Niin josko siis joku fiksu keksisi uuden nimen työttömälle?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haamukas

Vierailija
22/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ylimääräinen, mulla yli 30 vuoden työura ja verot maksettu. ????ap

Eli nykyisin saajapuolella, nautit yhteiskunnan hedelmistä, antamalla itse 0 panoksen?

Näinkin voi ajatella, mutta mutta kun ei saa työtä niin ei voi mitään. Edelleen olen ihminen jolla on oikeuksia : )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Been there, seen that kirjoitti:

Tuosta sarjasta "Sisäilmaa".

Vielä viime vuosikymmenen alussa oli tuollaista jonotusta lappuineen työkkärissä, nykyään asiat hoidellaan netissä tai puhelimitse, joskus harvoin ajanvarauksella käydään virkailijan juttusilla.

Mutta varmaan työntekijät voivat olla yhtä turhautuneita nykytodellisuudessakin.

Sinänsä loistava sarja ja näyttelijät, kannattaa katsoa.

Kyllä moni käy työkkärissä paikan päällä noin 3 kuukauden välein laatimassa aktivointisuunnitelmaa. Paikalla on silloin työkkäritäti, sosiaalitäti sekä nuorten aikuisten tapauksessa yleensä myös etsivä nuorisotyöntekijä.

Vierailija
24/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämämkoululainen.

Vierailija
25/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapanauttija.

Vierailija
26/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjasakka.

Vierailija
27/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lainvastainen kuntouttavaan työtoimintaan huijaaminen (jossa käytetään hyväksi sitä, ettei työtön tiedä kuntouttavan työtoiminnan olevan vapaaehtoista) on työttömien parhaaksi toimimista?

Nyt vuoden alusta tullut uusi laki kuntouttavasta työtoiminnasta. Minutkin yritettiin huijata kuntouttavaan, mutta sain viime hetkellä estettyä sen. Samoin työkokeilu, sekin on vapaaehtoista. Tuossa Ylen tv-sarjassa ei käsitellä kuntouttavaa työtoimintaa. ap

Vierailija
28/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lainvastainen kuntouttavaan työtoimintaan huijaaminen (jossa käytetään hyväksi sitä, ettei työtön tiedä kuntouttavan työtoiminnan olevan vapaaehtoista) on työttömien parhaaksi toimimista?

Nyt vuoden alusta tullut uusi laki kuntouttavasta työtoiminnasta. Minutkin yritettiin huijata kuntouttavaan, mutta sain viime hetkellä estettyä sen. Samoin työkokeilu, sekin on vapaaehtoista. Tuossa Ylen tv-sarjassa ei käsitellä kuntouttavaa työtoimintaa. ap

Itse asiassa työkokeilu ei ole vapaaehtoista. Sitä koskee täysin eri laki kuin kuntouttavaa työtoimintaa.

Vierailija
29/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sillä taustalla näitä uusia nimityksiä kyselin, kun olen ollut jo 7 vuotta erilaisissa tilanteissa työnhaun ym. kanssa. On tullut vastaan tosi paljon kummallisuuksia. Esim. työkokeiluun olisi otettu päiväkotiin, mutta kun ei siihen saatukaan jatkona palkkatukea että olisivat työllistäneet minut niin koko hanke kaatui. Olin jo saanut ansiosidonnaista sen 500 pv niin olisi vielä pitänyt olla 300 päivää työmarkkinatukea? Sitten kerran pääsin töihin palkkatuella, lyhyt soppari, mutta sekin lopetettiin etuajassa, en ollut tarpeeksi sopiva heidän työyhteisöönsä. Eli summa summarum: yritetty on ja vaikka mitä, mutta olo on kuin lainsuojattomalla. Odottelen varhaiseläkettä.

Vierailija
30/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa työkokeilu ei ole vapaaehtoista. Sitä koskee täysin eri laki kuin kuntouttavaa työtoimintaa.

Okei, mutta ei kai siihen voi pakottaa, vaikka laki olisikin toinen?

Vierailija
31/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työntekijän palkan maksajana on valtio kunta tai kaupunki niin ehdotan näille nimitystä suojatyöläinen tai lokki.

Vierailija
32/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, mutta ei kai siihen voi pakottaa, vaikka laki olisikin toinen?

Kyllä siihen voi pakottaa, ihan niin kuin CV-kurssille ja uravalmennukseenkin voi pakottaa. Nämä ovat ns. työllistymistä edistäviä palveluja joista on säädetty laissa julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta.

Vierailija
33/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen palkaton. - Töitä kyllä on mutta harva niiden tekemisestä minulle  halua asianmukaisen palkan maksaa, vaikka myöntävätkin, etä kyllä tuossakin töitä olisi....

Vierailija
34/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollekin paikkakunnalle nyt perustettaisiin tehdas tai suuri liikeyritys, joka hakisi vaikka viittäsataa työntekijää tehtäviinsä, niin luuletko että mitään niitä työpaikkoja kannattaisi  kuukauden päästä siitä avoimien työpaikkojen ilmoituksesta lehdessä kenenkään enää  hakea...

Vierailija
35/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työtöntä ylipäätään pitäisi nimittää jotenkin? Kyseessä on ihan tavallinen ihminen, jolla ei sillä hetkellä ole kokoaikatyötä.

Kävisikö siis ihan vaan ihminen?

Vierailija
36/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Between jobs". Kuulostaa positiiviselta ja modernilta.

Itsekin olen "between jobs" sitten vuodesta 2013.

Vierailija
37/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi korjata kuvaava nimi jollain keinotekoisella termillä?

Vierailija
38/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutilas

Vierailija
39/42 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan sortama

Vierailija
40/42 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työkkärissä ole jonoja. Ovet on lukossa, paitsi aulassa seisoo muutama eukko, jotka sanovat, että tuossa on tietokone. Hoida hommas. Ja huoneissa istuu tärkeitä virkamiehiä, jotka lukevat ministeriöstä suollettavia ohjeita, määräyksiä, jotta tilastojen viimeinenkin pieraisu toteutuu. Kaiken pitää näyttää siltä, että tehdään ja paljon. Joo, kyllä. Totuus on toinen. Tehdään, jotta saadaan ministeriö näyttämään aikaansaavalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi