Paras halpa itsetehty ruoka
Eli kyllä, pitäisi kiristää vyötä. Kerro oma paras halpa ruokasi.
Kommentit (1019)
Hernekeitto ja makaronilaatikko, helppoa ja halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Puolukat voi metsästä ihan vapaasti käydä itse keräämässä, ja opettaa samalla tapaa lapsilleenkin...Ei maksa mitään, ehkä bussilipun hinnan...
Meille ei maksaisi mitään. Metsä alkaa siitä, mihin tontti loppuu. Kauhulla olen katsonut mustikkamyyjien litrahintoja.
Vierailija kirjoitti:
Lohkoperunat omista perunoista.
Teen joskus perunasiivuja uunissa. Tarvii vain pyöräyttää öljyssä ja laittaa uuniin. Eri osat uunista, kun maustaa eri tavoin, niin saa herkkua.
Haen ruisleipää alemyynnistä, tai joskus sitä saa ilmaiseksi paikallisesta kierrätyskeskuksesta, kun on päiväys menossa umpeen. Leikkaan ohuita tikkuja. Pyöräytän tikut öljyssä ja grillimausteseoksessa ja kuivatan pellillisen kerrallaan uunissa. Hyviä esim. keiton kanssa, tai vaan sellaisenaan. Säilyvät ilmavasti pakattuna, ovat edullisia ja täyttäviä sipsejä.
Suupaloiksi paloiteltua ruisleipää, paistettua munaa ja kevyesti kuullotettua sipulia. Nam!
Tummaa makaronia ja intialaisittain maustettuja linssejä sipulin ja valkosipulin kera. Opiskeluaikojen lempparini, jota tuli yhteen aikaan syötyä melkein joka päivä. Valmistui vartissa ja onnistui aina.
Paistetut perunat ja paljon sipulia. Kunnolla rapsakoiksi paistetut. Sipulin + valkosipulin voi paistaa erikseen ja karamellisoida.
Perus opiskelijaruoka muinoin ja aina yhtä hyvää. Kananmuna siihen pannun reunalle paistumaan lopuksi.
Hernekeitto itsetehtynä on hyvää. Pussi herneitä ei paljon maksa ja siitä saa keittoa moneksi päiväksi. Jotain tarjouskinkkua voi lisätä tai savuluita keittää seassa. Välttämättä ei lihaa tarvitse.
Joskus muinoin silakka oli tosi halpaa ja tein usein uunisilakoita. Leivinpaperille öljyä ja suolaa ja tilliä, siihen silakkafileet ja päälle vähän öljyä, suolaa ja tilliä. Ruisjauhojakin voi ripotella alle ja päälle vähän, jos haluaa. Tai tomaattipyreetä. Tai sitruunapippuria
Makkarasoppa. Perunamuusi ja uunimakkara. Hernekeitto, pitää vaan turvottaa herneet ajan kanssa että tulee sakeaa soppaa.
Sitten jos saa kalaa edullisesti niin noista kahdesta tehdään kalasoppaa ja perunamuusia ja uunilohta tms.
Itse tehtynä oikeastaan kaikki ruoat ovat kyllä tavattoman halpoja. Siis ainakin ne mistä itse tykkään. Jopa niin halpoja että vaikka perunamuusiinkin voi lisätä kukkakaalia vaikka se nostaakin pikkasen kilohintaa. On kalliita raaka-aineksia kuten juustot mutta niitäkin tarvii niin vähän johonkin lasagneeseenkin että itse tehdyn lasagnen kilohinta on kyllä varsin pieni.
Muiden tekemässä ruoassa maksaa se henkilötyöpanos eniten.
Minen ymmärrä noita välihuutelijoita. No, hulluilla on halvat huvit, ja idiooteilla ilmaiset.
Tänään meillä oli alle kahdeksan euron ruoka, kuudelle hengelle. Minulle tämä oli kallis ruoka, pyhäruoka, arkisin syödään halvemmalla.
Citymarketista sai possunlapaa ja olikohan seläkettä halvalla, toinen 2,99€/kg ja toinen 3,99€/kg. Sitä halvempaa laitoin 1,5kg uuniin, ja sillä aikaa kun se muhi siellä, kävin hakemassa kasvimaalta punajuuria, palsternakkaa, porkkanaa ja perunoita. Kesäkurpitsaa oli sisällä jo valmiiksi. Ai niin yksi valkosipulikin tuli noukittua mukaan!
Pilkoin juurekset, maustoin oliiviöljyllä, suolalla ja pippurilla ja laitoin uuniin muhimaan valkosipulinkynsien kanssa. Perunat pesin ja keitin. Pilkoin vielä kesäkurpitsaa ja laitoin ne juuresten sekaan uunivuokaan myös, kypsyy paljon nopeammin kuin porkkanat tai punajuuri.
Jälkiruuaksi oli pannukakkua - kun kerta uunin lämmittää, niin kannattaa tehdä useampia ruokia. Punalaputettua maitoa, punalaputettuja kananmunia, normaalihintaista vehnäjauhoa, alennettuun hintaan ostettua ruisjauhoa ja ruisleseitä. Nokare voita sulatettuna joukkoon...
Omatekoisen mansikkahillon kanssa tarjolle, näköjään jäi yli kolme palaa, enkä itse vielä syönyt lainkaan...
Huomenna ruokana on jotain HK:n sinisestä, joissa päiväys alkaa tulla vastaan, uunimakkara voisi olla ihan jees, koska todennäköisesti ehdin työmatkalta kotiin vasta puoli kuuden jälkeen. Paistinperunoita tämän päivän jäljiltä, ja sekaan noita uunijuureksia.
Seuraavina päivinä pitääkin sitten syödä pienen budjetin ruokia, munakasta, kasviskeittoa ja jotain pastakastiketta, jos millään ehdin metsään, niin sienikastiketta. Viikonloppuna jauhelihakastiketta ja perunamuussia, koska olen seuraavan viikon työmatkalla, niin "hemmottelen" lapsia sitten tuollaisella etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Tonnikalapastavuoka
Tai pasta bolognese. Ei tonnikala nyt niin halpaa ole enää. Pastakastikkeeseen tarvitaan ainakin 3 tölkkiä ja mieluiten ei sitä kamalinta. Taitaa olla n. 5€. Vrt. jauheliha 400g n. 6€.
Kasvissosekeitto ja kaalipata.
Soijarouhepihvit. Eilen tein 13 isoa pihviä, niitä itse kerättyjen puolukoiden kanssa, lisänä ei-jakelun hyvän pottumuusin kanssa. Hintaa kolmen päivän sapuskoille 20 senttiä/päivä.
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto itsetehtynä on hyvää. Pussi herneitä ei paljon maksa ja siitä saa keittoa moneksi päiväksi. Jotain tarjouskinkkua voi lisätä tai savuluita keittää seassa. Välttämättä ei lihaa tarvitse.
Tavallisesta pussista (500g) herneitä ei kyllä riitä kuin päiväksi ja sittenkin on nälkä koko ajan. Aamupalana hernekeitto on ihan surkea ja työläs. Entä kun tulisi syödä viisi ateriaa päivässä, niin kyllä tympii. Ehkä se siksi riittääkin meneksi päiväksi, kun menee ruokahalu, vaikka nälkä jää.
Paistinpannullle voita ja soijakastiketta, siihen kaalilohkot paistumaan, tosi hyvää. Lisukkeeksi leipää, porkkanaraastetta tai ihan mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisesta pussista (500g) herneitä ei kyllä riitä kuin päiväksi ja sittenkin on nälkä koko ajan. Aamupalana hernekeitto on ihan surkea ja työläs. Entä kun tulisi syödä viisi ateriaa päivässä, niin kyllä tympii. Ehkä se siksi riittääkin meneksi päiväksi, kun menee ruokahalu, vaikka nälkä jää.
5 (???) ateriaa päivässä???
Perunat ja kananmunakastike. Uunijuurekset ja possunlapa tms. halpa rasvainen osa. Silakkapihvit ja muussi.
Puolukat voi metsästä ihan vapaasti käydä itse keräämässä, ja opettaa samalla tapaa lapsilleenkin...Ei maksa mitään, ehkä bussilipun hinnan...