Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö yh:na saa asumistukea?

Vierailija
02.01.2021 |

Olen yhden lapsen yh, nettopalkka 1830 e kuussa. Asumme pk-seudulla, jossa on korkeat vuokrat, kunnan vuokra-asuntoa minulle ei ole myönnetty vaan joudumme asumaan vapailla markkinoilla. Kaksiomme vuokra on 1070 e. Katsoin asumistukilaskurista, ja minulle myönnetään asumistukea vain parikyt euroa eli ei mitään. Miten saada rahat riittämään asumiseen ja ruokaan? Ei meillä jää pakollisten työmatkakulujeni, vuokran, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen melkein yhtään rahaa ruokaan.

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa aika sossuun ja selitä tilanne. Saat vähintään toimeentulotukena tuon elarin osan, koska se kuuluu sinulle. Kela pystyy perimään sen mieheltäsi, jos on tuilla.

Ei sitä elaria toimeentulotukena saa. Eikä toimeentulotukea edes voi saada jos ei ole edes asumistukeen oikeutettu. ap

Vierailija
22/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis se vuokrahan on sitä asumista?

Sä tietenkin lasket nyt veroprossan just kohdilleen jo täksi vuodeksi.Ruokaan riittää kahdelle 330 euroa kuukaudessa. Sä saat lapsilisän, elatusmaksun ja yh-korotuksen sen nettopalkkasi lisäksi. Se kattaa lapsen osuuden vuokrasta.

Excel esiin ja budjettia tekemään. Kuluja kannattaa miettiä ennalta sen sijaan että ostelee mitä sattuu ja ihmettelee jälkeenpäin minne se raha meni. Priorisoi ja etsi samalla halvempaa asuntoa.

Olen ehkä yksinkertainen, mutta en tajua miten kaksi syö 330 eurolla kuussa. Otan töihin eväät, eli syön lounaan niin halvalla kuin voi. En tupakoi, en käytä alkoholia, en ostele itselleni herkkuja, eli rahaa tosiaan kaupassa menee vain ihan ruokaan ja vessapapereihin ym. shampoisiin (jotka ostan marketista halpaa). Mutta kyllä meillä maidot, jauhelihat, tomaatit, kanat, appelsiinit, viilit, kurkut ym. leivät maksaa enemmän kuin tuo 330. Ap

Hassua että teillä menee noin paljon. Meillä 2 hengen taloudella meni ruokaan viime vuonna 3855,34 € eli 321,28 €/kk, eikä edes säästetty vaan ostettiin valitettavan paljon herkkuja, tilattiin kotiin pizzoja, käytiin hampurilaispaikoissa syömässä. Tänä vuonna ryhdistäydymme ja emme tuhlaa noihin turhuuksiin...  Selkeästi korona meillä tuohon vaikuttanut että tullut liikaa tilattua kotiin kotipizzalta ja käytyä haettua hampurilaisaterioita... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukeen vaikuttavat tulot, ei yh-status.

Vierailija
24/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta halvempaan. Ei ne maksa mitään miljoonalukaaleja vaikka täällä niin väitetään. Maalla on tilaa!

Mielelläni muutan halvempaan, mutta mistä sellaisen löydän? Minulla on vakityöpaikka täällä pk-seudulla ja lapsella päiväkotipaikka. Ap

Kumma juttu. EILEN oli Espoossa heti vapaana kaksioita alle 800 eurolla useampiakin. Ja Ei YH EI tarkoita että automaattisesti saisi asumistukea ja sitäpaitsi sinähän saisit.

Oikotiessä jne. on jatkuvasti vapaina/vapautumassa asuntoja Kodistolta, M2kodeilta, Ilmariselta yms. mutta silti niitä asuntoja pitää hakea ja asuntoa tarjotaan sitä eniten tarvitsevalle.

Vierailija
25/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä tietenkin lasket nyt veroprossan just kohdilleen jo täksi vuodeksi.Ruokaan riittää kahdelle 330 euroa kuukaudessa. Sä saat lapsilisän, elatusmaksun ja yh-korotuksen sen nettopalkkasi lisäksi. Se kattaa lapsen osuuden vuokrasta.

Excel esiin ja budjettia tekemään. Kuluja kannattaa miettiä ennalta sen sijaan että ostelee mitä sattuu ja ihmettelee jälkeenpäin minne se raha meni. Priorisoi ja etsi samalla halvempaa asuntoa.

Olen ehkä yksinkertainen, mutta en tajua miten kaksi syö 330 eurolla kuussa. Otan töihin eväät, eli syön lounaan niin halvalla kuin voi. En tupakoi, en käytä alkoholia, en ostele itselleni herkkuja, eli rahaa tosiaan kaupassa menee vain ihan ruokaan ja vessapapereihin ym. shampoisiin (jotka ostan marketista halpaa). Mutta kyllä meillä maidot, jauhelihat, tomaatit, kanat, appelsiinit, viilit, kurkut ym. leivät maksaa enemmän kuin tuo 330. Ap

Hassua että teillä menee noin paljon. Meillä 2 hengen taloudella meni ruokaan viime vuonna 3855,34 € eli 321,28 €/kk, eikä edes säästetty vaan ostettiin valitettavan paljon herkkuja, tilattiin kotiin pizzoja, käytiin hampurilaispaikoissa syömässä. Tänä vuonna ryhdistäydymme ja emme tuhlaa noihin turhuuksiin...  Selkeästi korona meillä tuohon vaikuttanut että tullut liikaa tilattua kotiin kotipizzalta ja käytyä haettua hampurilaisaterioita... 

No en tajua. En todellakaan tilaile mitään pitsoja. Tiedän, että muutaman euron voisi säästää leipomalla itse kaikki leivät, mutta minulla ei yksinkertaisesti riitä siihen aika, sillä työmatkat on aika pitkät, hoidan yksin lapsen viemiset ja hakemiset päiväkodista ja tietenkin kaikki kotityöt jne, ja joskus haluan sentään olla lapsen kanssa vain lukemassa hänelle kirjaa. ap

Vierailija
26/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin sinun pitää tuo ongelma ratkaista ennen kuin lapsi kasvaa. Menot meinaan lisääntyy. Hae asumisoikeusasunto. Vuokra 600 ja ja jää 400€ maksaa lainaa. Yksi vaihtoehto muiden mukana. Itse olen vähän pienemmillä ja tämä ratkaisu sopi minulle. Moni hakee asuntoa pieneltä alueelta ja sitten valittaa, kun ei saa. Kannattaa muuttaa ennen eskaria ja saada raha-asiat balanssiin ennen lapsen harrastuksia tai teini-ikää. Kohta jään tähän yksin, mutta vuokra on edelleen siedettävä, koska tulonk ei laske.

Vierailija
27/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaa aika sossuun ja selitä tilanne. Saat vähintään toimeentulotukena tuon elarin osan, koska se kuuluu sinulle. Kela pystyy perimään sen mieheltäsi, jos on tuilla.

Ei sitä elaria toimeentulotukena saa. Eikä toimeentulotukea edes voi saada jos ei ole edes asumistukeen oikeutettu. ap

En rupea vänkäämään kanssasi. Jos rahasi kaikesta huolimatta eivät riitä, niin sossu on se minne ollaan yhteydessä. Itse päätät teetkö niin tai näin. Sinulle kuuluu se 300e elareita, ja jos miehesi ei sitä suoraan maksa, niin kela hoitaa sen ja repii vaikka miehen selkänahasta takaisin.

Vierailija
28/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki sen tiedän, mutta mielestäni minulla on pieni palkka, jolla elätän kahta ihmistä ja lisäksi jossain vaiheessa sitten tulee vain ne minimielarit. Olin luullut, että näin pienellä palkalla saisi vähän asumistukea. ap

Vierailija
29/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos etän tulot alle 1100 tai jotain, niin ei peritä, kunhan hommaa sen vapautuksen tai nollasopimuksen.

Vierailija
30/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta halvempaan. Ei ne maksa mitään miljoonalukaaleja vaikka täällä niin väitetään. Maalla on tilaa!

Mielelläni muutan halvempaan, mutta mistä sellaisen löydän? Minulla on vakityöpaikka täällä pk-seudulla ja lapsella päiväkotipaikka. Ap

Kumma juttu. EILEN oli Espoossa heti vapaana kaksioita alle 800 eurolla useampiakin. Ja Ei YH EI tarkoita että automaattisesti saisi asumistukea ja sitäpaitsi sinähän saisit.

Oikotiessä jne. on jatkuvasti vapaina/vapautumassa asuntoja Kodistolta, M2kodeilta, Ilmariselta yms. mutta silti niitä asuntoja pitää hakea ja asuntoa tarjotaan sitä eniten tarvitsevalle.

Minä olen vapaan asunnon saanut aina yhdellä puhelinsoitolta.  Ja vuokranantaja kyllä vuokraa VAPAAN asunnon heti, eikä sano että "kahtellaan että paljoko mahtaa tulla hakemuksia ja valkkaan niistä kuka eniten tarvitsee". Vuokranantaja tasan ottaa heti vapaaseen asuntoon maksukykyisen asiakkaan kun se on tulossa.

Vierailija
31/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ei näin. Sossu ei sano näihin mitään, elatus hoidetaan lastenvalvojan tai oikeuden avulla. Kelaan voi viedä sit paperit siitä ja pyytää perimään mieheltä jos mies ei maksa. Mutta ellei ole hoidettu paperia elatuksesta kuntoon, mitään toimeentulotukia ei siitä makseta. Eihän siinä olisi mitään järkeä että valtio tuosta vaan maksaa asioita jotka pitäisi yksilön maksaa. Tähän on olemassa oma systeeminsä ja se ei ole tuo kuvaamasi.

Vierailija
32/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En symppaa ap koska asut noin kalliissa asunnossa. Ihan heittämällä oikealta taholta hakemalla saisit parisataa halvemman vuokra-asunnon. Tämä siis kaksio ihan kevyesti pk-seudulta. Jos olisit hoocee niin voisit saada halvemmankin jos sinä ja lapsesi kestäisi tiiviin asumisen.

Ihan turha ulista täällä noilla spekseillä.

Vierailija
33/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En rupea vänkäämään kanssasi. Jos rahasi kaikesta huolimatta eivät riitä, niin sossu on se minne ollaan yhteydessä. Itse päätät teetkö niin tai näin. Sinulle kuuluu se 300e elareita, ja jos miehesi ei sitä suoraan maksa, niin kela hoitaa sen ja repii vaikka miehen selkänahasta takaisin.

300 e elareita? Miten sen voin saada? Kelan sivuilla lukee näin: "Elatustuki maksetaan joko täysimääräisenä tai vähennettynä. Täysi elatustuki on 167,35 e/kk.". ap

Vierailija
34/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Jos haluaa jotain tapahtuvan niin kai pitää ITSEKIN jotain tehdä sen eteen. Ei vuokranantajat tuolla kadulla kulkeskele ja kysele satunnaisilta henkilöiltä että "et tarttis tartteen halvempaa asuntoa, mul ois sulle yks. Tuun kantaa sun tavaratkin uuteen asuntoon ilmaseksi".

Vierailija
35/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta laskurin mukaan sinähän olet oikeutettu as.tukeen, sen 20€/kk....

Ja kyllä tt-tukea voi saada vaikka as.tukea ei saisikaan, esim silloin kun as.tukihakemus on vasta laitettu sisään.

As.tuki- ja tt-hakemusten laitto vie max puoli tuntia jos joutuu kovasti kaiveleen tilitietoja tms.

Vierailija
36/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki sen tiedän, mutta mielestäni minulla on pieni palkka, jolla elätän kahta ihmistä ja lisäksi jossain vaiheessa sitten tulee vain ne minimielarit. Olin luullut, että näin pienellä palkalla saisi vähän asumistukea. ap

Etkös sä avausviestissä sanonutkin että saisit vähän asumistukea...

Vierailija
37/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin sinun pitää tuo ongelma ratkaista ennen kuin lapsi kasvaa. Menot meinaan lisääntyy. Hae asumisoikeusasunto. Vuokra 600 ja ja jää 400€ maksaa lainaa. Yksi vaihtoehto muiden mukana. Itse olen vähän pienemmillä ja tämä ratkaisu sopi minulle. Moni hakee asuntoa pieneltä alueelta ja sitten valittaa, kun ei saa. Kannattaa muuttaa ennen eskaria ja saada raha-asiat balanssiin ennen lapsen harrastuksia tai teini-ikää. Kohta jään tähän yksin, mutta vuokra on edelleen siedettävä, koska tulonk ei laske.

Jos olet järkevä niin alat heti etsiä halvempaa asuntoa ja säästämään ja sijoittamaan 100-200 per kk! Kun lapsi onnisompi menee rahaa enemmän

Vierailija
38/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu olet yksinkertainen etkä näemmä suunnittele. Ruokaan tosiaan tuo 330 e, eli siihen sisältyy VAIN ruoka, ei ne vessapaperit, jotka ostamme tarjouksesta (esim.Rusta) 10e/pkt. Rasvaton maito maksaa 0,59e/l lidlissä, jauhelihaa saa tarjouksesta alle 8e/kk, tomaatteja ostetaan sen verran kuin arvioidaan menevän kauppareissuden välissä eli minimoidaan hävikki. Broileria saa punalappuisena jopa maustamattomana kaupasta ja ne voi valmistaa välittömästi ostin jälkeen isompana annoksena valmiiksi ja pakastaa pienempinä annoksina. Sen sijaan että ostat appelsiineja, tsekkaa mikä hedelmä on tarjouksessa. Ennen joulua esim. klementiinit maksoivat S-marketissa 0,98e/kg. Säästöt kertyvät pienistä asioista. Sampoota ei tarvitse ostaa joka kk ja ne voi hommata samalla reissulla kuin ne wc -paperit. Jos kuukauden budjetista jää eurokin yli, siirrän sen puskuritilille.

Itse hommasin halvan leipäkoneen ja teen sillä sämpylätaikinat ja leivät. Sillä voin tarvittaessa valmistaa myös jogurttia.

Tossa vähän alkuun. Marttojen sivuilta saa lisää vinkkejä. Sun kannatta kerätä itselles edes pieni puskuri ja aloittaa vaikka vitosilla tai kympeillä.

Vierailija
39/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

330 on runsaasti kahden hengen kuukauden ruokiin. Jotain mättää omassa toiminnassa jos tuolla summalla ei syö hyvin.

Puskaradio kertoo minulle että vaikeuksistaan ulisevien ihmisten kertomuksista jää usein varjoon ne pienet luksukset tyyliin ostin lattea kahvilasta tai naposteltiin sen lapsen kanssa koko viikonloppu herkkuja tai jotain muuta. Aina siellä laskelmien uumenissa on jotain mitä ei haluta näyttää, jotain mikä ne rahat saa niin vähiin.

Vierailija
40/109 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

330 on runsaasti kahden hengen kuukauden ruokiin. Jotain mättää omassa toiminnassa jos tuolla summalla ei syö hyvin.

Puskaradio kertoo minulle että vaikeuksistaan ulisevien ihmisten kertomuksista jää usein varjoon ne pienet luksukset tyyliin ostin lattea kahvilasta tai naposteltiin sen lapsen kanssa koko viikonloppu herkkuja tai jotain muuta. Aina siellä laskelmien uumenissa on jotain mitä ei haluta näyttää, jotain mikä ne rahat saa niin vähiin.

En osta lattea. En ole kuukausiin käynyt kahvilassa koronan takia. En napostele. Enkä tosiaan osta herkkuja, joskus lapselle edullista jäätelöä mutta itselleni en. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan