No, missä ne juomattomuuden hyvät puolet viipyvät?
Tiedotusvälineissä on jatkuvasti juttuja siitä, mitä kaikkea hienoa tapahtuu, kun lopettaa alkoholin juomisen. Minä olen ollut nyt puoli vuotta kokonaan juomatta, mutta mitään vaikutuksia ei näy: ei ole parempi tai energisempi olo, enkä ole laihtunut yhtään. Ihoni on aina ollut erinomainen ja on yhä. Nukun edelleen kuin tukki ja herään melko virkeänä. Olen aina ollut terve, eivätkä edes flunssat tartu minuun, joten ei parannusta ole siinäkään asiassa.
Raittiuteni johtuu siitä, että en yksinkertaisesti pääse Alkoon (logistinen syy). Join parikymmentä vuotta ensin puoli pulloa, sitten pullon viiniä viikonloppuisin, ennen pitkää pullon sekä perjantaina että lauantaina. Viimeisimpinä 2-4 vuotena join todella paljon, säännöllisesti jopa 3-6 litraa viiniä viikossa. Sietokykyni kasvoi hiljalleen, eikä litra tai puolitoista litraa kuivaa valkoviiniä illan mittaan aiheuttanut edes pientä krapulaa, ja nukuin oikein hyvin. Olen kookas, mutta sillä ei ole merkitystä, koska alkoholin määrä oli kaikenkokoisille ihmisille valtava. Olin terveystarkastuksessa vielä silloin, kun join, mutta verikokeissakin kaikki oli normaalin rajoissa.
Mitään ihmissuhteisiin liittyviä muutoksia ei myöskään ole. Asun yksin, olen ollut työtön jo vuosia, ja periaatteenani on se, että jos otan edes siemauksen, en soittele ihmisille enkä edes kirjoittele netin anonyymipalstoille mitään. Toinen periaatteeni oli se, että korkin (tai tonkan, joihin siirryin volyymin kasvaessa) sai avata vasta klo 21.00, eikä minulle soitella edes vahingossa niin myöhään. En liikuskele ihmisten ilmoilla, joten kukaan ei tiennyt juomisestani.
Juomiseni loppui odottamatta ja kerralla. Ensin harmitti se, että edes perjantaipulloa ei ollut, mutta parin kuukauden kuluttua en edes muistellut juomisperinteitäni; nyt uutenavuotena tuli mieleen, että viinipullo olisi kiva, mutta kun ei sitä ollut, en kaipaillut sitä tämän enempää. Vieroitusoireita ei ole ollut lainkaan tuota alun pientä harmitusta lukuun ottamatta.
Kysymys, ehkä retorinen, kuuluu: milloin ne raittiuden hyvät puolet alkavat näkyä?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Sulla on nyt selvästikin agendana kieltää alkoholin aiheuttamat ongelmat. Ihan faktaa kuitenkin on, että suurkuluttajalle se ei ole terveyttä edistävä aine. Ei se, että sulla ei ole koskaan krapulaa, etkä ole itse nyt huomannut mitään muutosta terveydessäsi todellakaan tarkoita, että alkoholi ei olisi vaikuttanut suhun mitenkään. Olet ilmeisen älykkään oloinen henkilö, joten tiedät tietenkin itsekin, että et varmasti ole mikään geneettinen poikkeus.
Onnettomuusalttius lisääntyy humalassa huomattavasti. Tasapaino huononee muutenkin iän myötä ja siihen kun lisää jonkun viinipönikän lipittämisen illan aikana, niin mukkelismakkelis meno kotona ei olekaan kovin yllättävää. Luut murtuu tai voi käydä muuten huonosti. Pitkäaikainen juominen vaikuttaa myös muistiin, vaikka et itse sitä vielä ehkä huomaakaan.
Minä lopetin juomisen aika lailla yhtäkkiä, mutta ei mullekaan mitään vieroitusoireita tullut, vaikka olin suurkuluttaja. Koko aikuisen ikäni olin juonut vähintään yhden viinipullon joka viikonloppu, useimpina paljon enemmän. 3 litran pönikkä tyjeni helposti yhden lauantain aikana, kun riittävän aikaisin aloitti. Suurimmaksi osaksi olin kotona, siivosin ja luin niin pitkään, kun silmien haritukselta pystyin. Seuraavana päivänä sitten huomasin, etten muistanut lukemastani mitään.
Sun olisi kannattannut käydä otattamassa labra-arvot juomisen aikana ja sitten uudestaan, kun usemapi kuukausi mennyt alkotta. On olemassa arvoja, jotka eivät ole koholla kenelläkään muulla kuin alkoholin liikakäyttäjillä, niissä ainakin olisit nähnyt eron, vaikka missään muussa et mielestäsi nyt koe muutosta.
T. tuo, jolla on 2 viinipulloa ollut kaapissa 1,5 vuotta
Hän kertoo omasta elämästään ja hän ei yleistä omaa elämäänsä koskemaan kaikkia ihmisiä. Ei sinuakaan.
Osa ihmisistä ei saa krapulaa, minä olen yksi heistä. Ja ap ilmeisesti myös. Tällä ominaisuudella voisi vitsailla tai ajatella, että nythän kelpaa juoda, mutta itse olen päätynyt ihan erilaiseen lopputulokseen.
Mielestäni tämä on vaarallista. Tämä on sama kuin se kipugeenin puuttuminen joillain harvoilla ihmisillä, toki pienemmässä mittakaavassa. Kipua tuntematon ihminen voi loukata itsensä todella pahasti, polttaa/palelluttaa ihoaan, katkoa ja murtaa luitaan ja pahentaa tilannetta löntystämällä eteenpäin vaikka jalka poikki tai käsivarsi rakkuloilla. Kivulla on tarkoitus ja se on varoitusmerkki.
Krapula on käsitykseni mukaan oire myrkytyksestä. Monelle ihmiselle se on se juttu, mikä saa lopettamaan juomisen tai pitäytymään kohtuukäytössä. Hyvin nopeasti juomisen jälkeen oksentaminen tms reaktio estää yliannostamisen.
Mutta entäpä sellainen ihminen, joka voi imeä viiniä kuin kuiva sieni ja herätä aamuisin pirteänä kahvinkeittoon? Silloin voi käydä juuri niin, että määrät kasvavat ja hitaasti tappava myrkky tekee tuhojaan vaikka itse ei huomaa mitään. Kaikki hirveistä krapuloista kärsivät, olkaa iloisia!
Onko sulla ap kuvia itsestäsi ennen raittiuden alkua? Usein kuvista huomaa muutoksia, joita ei peilikuvista huomaa. Esim. silmien kirkkaudessa, ilmeessä ja kasvojen turvotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti maksasi ja aivosi voivat paremmin, vaikka et sitä huomaakaan. Maksavaivat eivät välttämättä näy verikokeissa ja vaikka koit nukkuvasi hyvin, tutkimusten mukaan alkoholin käyttö huonontaa merkittävästi unen laatua. Huono uni tai unettomuus puolestaan lisäävät riskiä esim. aivovaivoihin kuten alzheimer. Ja ne tulevat vasta vanhemmalla iällä muhittuaan ensin vuosikausia kehossa.
Vaikutat jotenkin todella tunnolliselta ja selkojärkiseltä ihmiseltä, tyypiltä joka osaa asettaa itselleen säännöt ja pitää niistä kiinni. Minä haluaisin kääntää kysymyksen toisinpäin: mitä sinä sait alkoholista? Puuttuuko sinulta nyt jotain? Tuntuu, että olet ihan ok ilmankin.
Hyvä kysymys, ja sitä mietiskelin itsekin joskus siinä viinilasin ääressä. Muutaman vuoden sisällä monesta käytännön asiasta (lähtökohtana työttömyys) johtuva stressi on käynyt sietämättömäksi, ja sen lievittämiseksi viini on ollut sopivin vaihtoehto. Ja pidänhän minä viinin maustakin. e kello yhdeksän lasillinen on ollut tavallaan raja minun ja ulkomaailman välillä ja lupa sulkea ikkunaluukut. Lasillinen viiniä tuntuu rentouttavalta, ja jos lasillinen rentouttaa, pullollinen rentouttaa vielä mukavammin, vai mitä? Kieltämättä se litran tonkka nätisti litisteltynä roskakorissa sai minut joskus aamulla miettimään, että ei tämä mikään hyvä tapa taida olla, mutta ei ollut syytä lopettakaan.
Kysyt, puuttuuko minulta nyt jotakin. Puuttuuhan minulta se viinitonkka käsikynkästä. Kaikki muu elämässä on mennyt vain pahempaan suuntaan. Nyt vain ei ole mitään pakotietä todellisuudesta, vaan pitää kärsiä selvin päin. (Ei kuitenkaan tee mieli juoda, mikä on kummallinen asetelma.) Sehän minua tässä harmittaakin, että jos kerran muille ihmisille juomisen lopettaminen tuo upeita elämyksiä ja ihanaa oloa, minun v*tutukseni ei ole hellittänyt yhtään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä ei saa krapulaa, minä olen yksi heistä. Ja ap ilmeisesti myös. Tällä ominaisuudella voisi vitsailla tai ajatella, että nythän kelpaa juoda, mutta itse olen päätynyt ihan erilaiseen lopputulokseen.
Mielestäni tämä on vaarallista. Tämä on sama kuin se kipugeenin puuttuminen joillain harvoilla ihmisillä, toki pienemmässä mittakaavassa. Kipua tuntematon ihminen voi loukata itsensä todella pahasti, polttaa/palelluttaa ihoaan, katkoa ja murtaa luitaan ja pahentaa tilannetta löntystämällä eteenpäin vaikka jalka poikki tai käsivarsi rakkuloilla. Kivulla on tarkoitus ja se on varoitusmerkki.
Krapula on käsitykseni mukaan oire myrkytyksestä. Monelle ihmiselle se on se juttu, mikä saa lopettamaan juomisen tai pitäytymään kohtuukäytössä. Hyvin nopeasti juomisen jälkeen oksentaminen tms reaktio estää yliannostamisen.
Mutta entäpä sellainen ihminen, joka voi imeä viiniä kuin kuiva sieni ja herätä aamuisin pirteänä kahvinkeittoon? Silloin voi käydä juuri niin, että määrät kasvavat ja hitaasti tappava myrkky tekee tuhojaan vaikka itse ei huomaa mitään. Kaikki hirveistä krapuloista kärsivät, olkaa iloisia!
Onko sulla ap kuvia itsestäsi ennen raittiuden alkua? Usein kuvista huomaa muutoksia, joita ei peilikuvista huomaa. Esim. silmien kirkkaudessa, ilmeessä ja kasvojen turvotuksessa.
Hyvin puhuttu. Minä esimerkiksi inhoan oksentamista niin paljon, että pelkästään ajatus siitä olisi estänyt viininlipittämisen. Minulla on ollut krapula yhden kerran elämässäni, 90-luvun alkupuolella, ja sen virhearvion jälkeen olen osannut pitää varani. Tuolloin kävin joskus ulkona työkaverieni kanssa ja huomasin, että vaikka olisimme juoneet täsmälleen samassa tahdissa, minä olin se, joka huolehti muiden tavaroista illan aikana ja hoiti hoipertelevat kaverit takseihin ennen kuin käveli itse kotiin. Omissa oloissani viime vuosien aikana olen kohottanut sietokykyni tuosta aikamoiseksi.
Joku kysyi verikokeissa käymisestä. Sattumoisin olin terveystarkastuksessa viime keväänä, ja kaikki oli normaalin rajoissa. Kyselin kyllä paljon kaikenlaista yleistä, ja yksi kysymykseni oli nimenomaan se, miten paljon ihmisen pitää juoda, jotta kokeissa näkyisi jotakin. Vastausta en oikein saanut, joten maksani lienee ihan kunnossa.
Ulkonäkövaikutuksista en osaa sanoa paljoakaan. Minulla ei ole ollut syytä esiintyä valokuvissa, joten vertailukohtia ei ole. Tai voisin tietysti vertailla nykynaamaani ja jotain parikymmentä vuotta sitten vahingossa napattua kuvaa, mutta siitä tulisi varmasti tarpeettoman paha mieli.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pääsee irti "kavereista", jotka haluavat nähdä sinua vain ryypätäkseen sinun kanssa. Kun yhtäkkiä olet raitis, näille "kavereille" se tuntuu olevan ihan mahdotonta käsittää ja eipä paljon tule enää kutsuja mihinkään hiljalleen. Olet meinaan tylsimys, kun et vedä päätä täyteen.
Moisista kavereista joutaakin päästä eroon. Tylsiä tyyppejä.
Ap, oletko huomannut muutosta siinä, millaisia unia näet tai muistatko uniasi enemmän nyt kuin ennen?
Ihmiset ovat erilaisia. Esimerkki aikojen takaa:
Muutettiin ensimmäiseen omaan kimppakämppään kaverin kanssa. Molemmat aika saman kokoisia hoikka nuoria naisenalkuja. Molemmilla myös samanlaiset liikuntatottumukset. No railakas opiskelija elämä vei molemmat mukanaan. Lyhyitä tai olemattomia yöunia, herkkuja, huonoa ruokaa ja paljon drinkkejä. Molemmilla samanlaiset ruokailu-, uni- ja päihdetavat, varmasti jotain eroja löytyi, jos tarkkaan haki, mutta yleisesti yhdessä tehtiin kaikki samalla tavalla. Parin vuoden jälkeen olin lihonnut 15kiloa, terveys oli retuperällä ja olin hyvin väsynyt. Lääkärissä pelotti oikeasti oliko peruuttamatonta vahinkoa tapahtunut. Kaveri oli edelleen kirkassilmäinen, hoikka, virkeä ja terve.
Asiat vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko huomannut muutosta siinä, millaisia unia näet tai muistatko uniasi enemmän nyt kuin ennen?
Olen aina nähnyt aika paljon unia ja muistan ne selvästi hetken aikaa herättyäni. Unien määrässä en huomaa eroa, mutta painajaisia näen nyt enemmän. Tämä voi tosin olla seurausta rajusti huonontuneesta elämäntilanteesta (jota ne unetkin käsittelevät) ennemmin kuin juomisen lopettamisesta. Nukkuminen onnistuu edelleen milloin vain, yöllä ja päivällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina nähnyt aika paljon unia ja muistan ne selvästi hetken aikaa herättyäni. Unien määrässä en huomaa eroa, mutta painajaisia näen nyt enemmän. Tämä voi tosin olla seurausta rajusti huonontuneesta elämäntilanteesta (jota ne unetkin käsittelevät) ennemmin kuin juomisen lopettamisesta. Nukkuminen onnistuu edelleen milloin vain, yöllä ja päivällä.
Ap
Minulla on vähän samantapainen tilanne kuin sinulla ja olen myöskin kaipaillut niitä positiivisia vaikutuksia. Minulla on ollut muutakin muutosta elämässä ja olen huomannut, että unielämäni on todella paljon vilkkaampaa ja näen unia kaikista tähän astisista vaiheistani ihan eri malliin kuin aikaisemmin. Tai ehkä vain muistan ne paremmin. :)
No tota, itse en ole juonut varmaan vuosikausiin ollenkaan alkoholia koska en vaan pidä mausta mutta voisko hyvä puoli olla vaikka se että rahaa säästyy? En uskalla edes ajatella miten paljon rahaa palaisi jos ostaisin edes silloin tällöin viinipullon. Tosin olen hyvin säästäväinen muutenkin niin ehkä tuo ei jollain toisella sitten tunnu missään.
Hyvin analysoitu ap:ltä. Luulen, että ne huonot vaikutukset olisivat voineet tulla kertarysäyksellä jonkin ajan kuluttua. Tai sitten ei. Mutta siinä vaiheessa voisi olla vaikea saada elämää kuosiin, jos terveys on täpöillä mennyt.
Mietin kuitenkin vielä yleensä elämäntilannettasi. Vaikutat todella älykkäästä tyypiltä. Olisiko mahdollista saada joillain muilla muutoksilla lisää hyviä asioita elämään. Kouluttautuminen ja sitä kautta työllistyminen esim. En yritä holhota enkä besserwisseröidä - etkä sä tämmöstä edes kysynytkään, mutta sanoin kuitenkin.
Samanlaisia kokemuksia mullakin eli en ole huomannut näitä muutoksia joita väitetään saavutettavan jopa tipattomalla tammikuulla.
Ei silti ole ikävä juomista ja juodahan voisin muutenkin vaikka tänään koska en ole alkoholisti. Silti ihmettelen sitä miksi juomisen lopettamisen vaikutuksia liioitellaan ja jopa glorifioidaan.
ap on taasen porvoosta. heh heh.
hyvät puolet on siinä. että ihmiset uskaltavat selvinpäin luoda suhteita toiseen sukupuoleen. luulisin niin.
vai onko vain viinavittuja/-mulkkuja melkein kaikki alkon käyttäjät. varmaankin tuppisuita. kyrälijöitä. ilman viinaa.
No se nyt riippuu ihan siitä aiheuttiko alkoholi sinulle mitään haittavaikutuksia alunperinkään. Jos mitään ei aiheutunut, kuinka ne voisivat helpottaa raittiuden myötä? Vai toivoitko ehkä laihtuvasi? Voisiko olla, että korvaat juomattomuuden nykyään napostelulla ja paino ei siksi putoa?
Ei minun miehestänikään huomaa mitään eroa suuntaan eikä toiseen juomattomuuden myötä. Hän välillä juo joka viikonloppu useammankin kaljan ja sitten välillä taas pitää viikkojen ja kuukausien taukoja. Ei hänelläkään paino putoa ja kärsii kroonisista univaikeuksista oli sitten raitis tai humalassa. Ainoa mikä muuttuu on että rahat säästyy.
Itse taas kärsin tosi monista haittavaikutuksista ja olen siksi lopettanut alkoholin kokonaan. Tottakai se on itselleni vaikuttanut positiivisesti, koska siksihän minä lopetinkin että halusin kaikista haitoista eroon. Minulla oli mm. rankkoja mielialanvaihteluita ja päänsärkyä, aivan hirveät krapulat kahdenkin viinilasin jälkeen jne. On ihanaa kun kaikki nämä on poissa.
Vierailija kirjoitti:
ap on taasen porvoosta. heh heh.
hyvät puolet on siinä. että ihmiset uskaltavat selvinpäin luoda suhteita toiseen sukupuoleen. luulisin niin.
vai onko vain viinavittuja/-mulkkuja melkein kaikki alkon käyttäjät. varmaankin tuppisuita. kyrälijöitä. ilman viinaa.
Jos haluat jutella, joudut kirjoittelemaan vähän pitemmälti. En nimittäin saa ollenkaan selvää siitä, mitä haluat sanoa. Kommentoin kyllä sitten, kun saan. :)
Ap
Olin vuosia lasten takia lähes täysin raitis. Otin vain tosi harvoin joissain juhlissa onnittelumaljan. Nyt kuopuskin on jo 18v enkä näe enää syytä olla nauttimatta elämästä myös alkoholin kanssa.
Eilen join 4 gt:a ja aamulla olo oli kuin en mitään olisi ottanut.
Ne nuoruuteen kuuluneet sidukat ja makeat drinksut ovat jääneet sinne nuoruuteen. Nykyään suosin kuivia valkoviinejä, tuhteja punaviinejä ja juuri mainitsemaani gin tonicia. Ei alkoholiton elämä ollut mitään ihmeellistä tai erityisen tervehdyttävää.
Vaikka nykyään alkoholi kuuluu taas elämääni, ei se ole pääasia, se on vain osa hyvää elämää. Minulla on vuorotyö ja työviikonloppuna en ota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin analysoitu ap:ltä. Luulen, että ne huonot vaikutukset olisivat voineet tulla kertarysäyksellä jonkin ajan kuluttua. Tai sitten ei. Mutta siinä vaiheessa voisi olla vaikea saada elämää kuosiin, jos terveys on täpöillä mennyt.
Mietin kuitenkin vielä yleensä elämäntilannettasi. Vaikutat todella älykkäästä tyypiltä. Olisiko mahdollista saada joillain muilla muutoksilla lisää hyviä asioita elämään. Kouluttautuminen ja sitä kautta työllistyminen esim. En yritä holhota enkä besserwisseröidä - etkä sä tämmöstä edes kysynytkään, mutta sanoin kuitenkin.
Säännöllisesti ilmaantuvat takaiskut ovat jo pitkään tehneet tyhjiksi yrittämäni muutokset. Suoritin työllistymisen edistämiseksi äskettäin uuden tutkinnonkin, mutta sillä ei näytä olevan mitään vaikutusta. Olen kirjoitellut tästä asiasta muutamaan työttömien keskusteluun, mutta ei kuitenkaan lohduta ajatella, että samassa tilanteessa on tuhansia muitakin viisviisplus-luokan työnhakijoita.
Minulla oli paras työ, mitä ikinä voin kuvitella itselleni. Sen loppumista ei kannattaisi murehtia sen vuoksi, että korona olisi tehnyt siitä lopun joka tapauksessa, mutta minä murehdin varmasti hautaan asti. Työn mukana meni elämältä vähitellen koko pohja, ja tässä valossa on vielä isompi ihme, ettei ahkera juomiseni ollut alkoholiriippuvuutta henkisesti eikä johtanut fyysiseenkään riippuvuuteen.
Ap
Itse lopetin jo vuosia sitten. Koska alkoholi Ei sovi persoonalleni.
Kumppani otti aattoiltana lasin kuoharia, edellisen kerran syyskuussa juhlapäivänä pari lasia.
Meitä on moneksi.
Haittojen ja hyötyjen rehellinen itsearviointi , siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisesti ilmaantuvat takaiskut ovat jo pitkään tehneet tyhjiksi yrittämäni muutokset. Suoritin työllistymisen edistämiseksi äskettäin uuden tutkinnonkin, mutta sillä ei näytä olevan mitään vaikutusta. Olen kirjoitellut tästä asiasta muutamaan työttömien keskusteluun, mutta ei kuitenkaan lohduta ajatella, että samassa tilanteessa on tuhansia muitakin viisviisplus-luokan työnhakijoita.
Minulla oli paras työ, mitä ikinä voin kuvitella itselleni. Sen loppumista ei kannattaisi murehtia sen vuoksi, että korona olisi tehnyt siitä lopun joka tapauksessa, mutta minä murehdin varmasti hautaan asti. Työn mukana meni elämältä vähitellen koko pohja, ja tässä valossa on vielä isompi ihme, ettei ahkera juomiseni ollut alkoholiriippuvuutta henkisesti eikä johtanut fyysiseenkään riippuvuuteen.
Ap
No p rse. Olen pahoillani - vaikka minun pahoillaanolemiseni ei varmasti paljon lohduta. Aika resilientiltä vaikutat. Toivottavasti jotakin hyvää tulisi eteen, piankin.
Enkä usko, että alkoholin juomisen aloittaminen edesauttaa tuonkaltaista hyvää, vaikka huonoja puolia siitä on ehkä vaikea hahmottaa. T. Tuo opiskelun ehdottaja
"En siis ole ärsyttämässä, rehvastelemassa tai etsimässä ratkaisuja mihinkään, kuten joku näkyy jo luulleen."
Täällä voi sanoa mitä tahansa, mistä tahansa ja aina joku siitä pahoittaa mielensä. Viaton kysymyskin kääntyy helposti loukkaavaksi v****iluksi. Se on tämän sivuston ominaisuus.