Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No, missä ne juomattomuuden hyvät puolet viipyvät?

Vierailija
02.01.2021 |

Tiedotusvälineissä on jatkuvasti juttuja siitä, mitä kaikkea hienoa tapahtuu, kun lopettaa alkoholin juomisen. Minä olen ollut nyt puoli vuotta kokonaan juomatta, mutta mitään vaikutuksia ei näy: ei ole parempi tai energisempi olo, enkä ole laihtunut yhtään. Ihoni on aina ollut erinomainen ja on yhä. Nukun edelleen kuin tukki ja herään melko virkeänä. Olen aina ollut terve, eivätkä edes flunssat tartu minuun, joten ei parannusta ole siinäkään asiassa.

Raittiuteni johtuu siitä, että en yksinkertaisesti pääse Alkoon (logistinen syy). Join parikymmentä vuotta ensin puoli pulloa, sitten pullon viiniä viikonloppuisin, ennen pitkää pullon sekä perjantaina että lauantaina. Viimeisimpinä 2-4 vuotena join todella paljon, säännöllisesti jopa 3-6 litraa viiniä viikossa. Sietokykyni kasvoi hiljalleen, eikä litra tai puolitoista litraa kuivaa valkoviiniä illan mittaan aiheuttanut edes pientä krapulaa, ja nukuin oikein hyvin. Olen kookas, mutta sillä ei ole merkitystä, koska alkoholin määrä oli kaikenkokoisille ihmisille valtava. Olin terveystarkastuksessa vielä silloin, kun join, mutta verikokeissakin kaikki oli normaalin rajoissa.

Mitään ihmissuhteisiin liittyviä muutoksia ei myöskään ole. Asun yksin, olen ollut työtön jo vuosia, ja periaatteenani on se, että jos otan edes siemauksen, en soittele ihmisille enkä edes kirjoittele netin anonyymipalstoille mitään. Toinen periaatteeni oli se, että korkin (tai tonkan, joihin siirryin volyymin kasvaessa) sai avata vasta klo 21.00, eikä minulle soitella edes vahingossa niin myöhään. En liikuskele ihmisten ilmoilla, joten kukaan ei tiennyt juomisestani.

Juomiseni loppui odottamatta ja kerralla. Ensin harmitti se, että edes perjantaipulloa ei ollut, mutta parin kuukauden kuluttua en edes muistellut juomisperinteitäni; nyt uutenavuotena tuli mieleen, että viinipullo olisi kiva, mutta kun ei sitä ollut, en kaipaillut sitä tämän enempää. Vieroitusoireita ei ole ollut lainkaan tuota alun pientä harmitusta lukuun ottamatta.

Kysymys, ehkä retorinen, kuuluu: milloin ne raittiuden hyvät puolet alkavat näkyä?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet köyhä, ainoa hyvä asia on, että rahaa riittää muuhunkin. Jos rahaa on enemmän, et huomaa mitään eroa, koskaan

Vierailija
2/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan juonut, joten en osaa sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudassa huomaat.

Vierailija
4/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryyppää

ryyppää

ryyppää

ryyppää

ryyppää

Vierailija
5/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinulla on maksa kunnossa. Useimmilla muilla maksan toiminta paranee alkoholilakon aikana ja se näkyy mm. ihon paranemisena. Kuiva iho on historiaa.

Vierailija
6/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin ihan samaa. Iho kuivuu talvisin joka tapauksessa, siihen ei vaikuta juonko alkoholia vai en. Ainoa ero edelliseen on se, etten juo vitutukseen. Joten kärsin ja kiukuttelen silloin kun kyrpii.

Viisi kuukautta ottamatta, taidan korkata pullon kun ei tästä mitään hyötyä ole.

Vierailija
7/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä sit mitään. En jaksanut koko vuodatusta. Korkki auki vaan.

Vierailija
8/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon ollu jo koko tän vuoden juomati. Mitään ei näy. Turhaa kiduttaa ihteään joten otetaaa illalla huikat!

Vierailija
9/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla näkynyt mitään muuta hyötyä kuin että rahaa jäi säästöön. En ole laihtunut, iho on yhtä huonokuntoinen kuin ennenkin, maksa-arvoissakaan ei ollut aiemmin mitään vikaa, vaikka join kuin sieni silloin kun join noin kolmena viikonloppuna kuukaudessa.

Vierailija
10/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomautettuna on helppo laskea hyödyt, mm raha ja kalorit.

Viini sai syömään enemmän, krapulassa tarvitsi rasvaista ruokaa.

Lidlin halpisolut ei paljoa maksa, mutta halvempaa on kraanavesi .

En viime vuonna ostanut alkoholia, kuin yhden viinin. Piti viedä tuliaiseksi, peruuntui.

Tänä vuonna jatketaan samalla.

Vierailija
11/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee irti "kavereista", jotka haluavat nähdä sinua vain ryypätäkseen sinun kanssa. Kun yhtäkkiä olet raitis, näille "kavereille" se tuntuu olevan ihan mahdotonta käsittää ja eipä paljon tule enää kutsuja mihinkään hiljalleen. Olet meinaan tylsimys, kun et vedä päätä täyteen.

Vierailija
12/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

5vuotta ilman,ja rahat menny kaikkeen muuhun sitte,ja nyt on tylsää,joka päivä. Ei auta urheilut ees.

Vierailija
13/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kokonaan yli 10 vuotta sitten. Rehellisesti sanoen lopettamisesta ei ole ollut mitään merkittäviä hyötyjä. Esim. paino on vaan noussut. Ehkä kasvojen turvotus/pöhötys/punoitus on vähän vähäisempää ja morkkiksia ei ole mutta mitään edullisia terveysvaikutuksia ei ole ollut esim. veriarvoihin tms. 

Eli ainoastaan positiivinen asia on nuo morkkikset että niitä ei enää ole. 

Vierailija
14/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin jätin alkoholin raskauksien takia ja sitten kokonaan. Itse ajattelen, että raittiuden hyvät puolet näkyvät selkeämmin sitten, kun olen vanha. Olen nyt 48v ja rapakunnossa, koska en liiku. BMI on rapiat 25 eli matalampikin saisi olla. Koen, ettei tähän alkoholia kaivata.

Se tuhoaa aivosoluja, on toki yksilöllistä, onko dementiavaarassa, itse olen, en tosin alzheimerin taudin vaarassa, mutta dementian kuitenkin. Kaikki isän puolen sukulaiset ovat tulleet vähän höppänöiksi vanhoina ja isällä diagnosoitiin vaskulaarinen dementia.

Itselle alkoholi aiheutti ainakin sellaista pöhnää, en kaipaa sitä todellakaan. En koe, että olo olisi ollut edes nousuhumalassa kovin ihmeellinen. Tykkäsin tissutella itsekseni, kenties juhlimassa ollessa nousuhumala oli ihan ok, mutta en todellakaan kaipaa sellaista lapsellista menoa enää!

Vierailija
15/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mulla ainakaan mitenkään. Jumalaton tylsyys vain iloisten kapakkailtojen puutteessa. 

Myös koti-illat menivät rivakammin ja hauskemmin viinin kanssa. Määräni ja juomisen kehitys täsmäävät aika lailla sinuun. 

Lopetin ihan rahansäästösyistä ja täytyy myöntää, että joitain ihmissuhdeongelmia tuli. Ei pahoja, mutta eivät ne raittiudella ole paranuneet. Nyt varsinkaan ei jaksa ketään missään mielessä. En soittele enkä tapaile kuin harvoja, ennen oli laajempi sosiaalinen elämä. 

Vierailija
16/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lukijaystävälliseksi mietitty neljän lyhyen kappaleen ja yhden virkkeen lopputiivistelmän pituinen kirjoitus nykyisin "vuodatus"?

Ap

Vierailija
17/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne vaikutukset aina valitettavasti näy tai tunnu päivittäisessä elämässä. Unen laatusi, terveytesi ja jaksamisesi on varmasti parempaa, mutta et itse huomaa muutosta. Jos olisit jatkanut kuluttavaa alkoholin käyttöä, et olisi haittavaikutuksia huomannut. Mutta silloin kaikki olisi voinut olla sen verran jo huonommin, että olisit muutokset huomannut.

Itse olen laihtunut huomattavan määrän, enkä huomaa missään asioissa eroa. Paitsi jaksan liikkua pidempään, ei se liikunta ole sen mukavampaa tai innostavampaa, sitä vaan saa tehtyä pidempään tai raskaampaa ennen kuin alkaa puuskuttaa. Ja toki vartalo on pienempi, mutta en jaksamisessa, nukkumisessa tai yleisessä olossa huomaa sellaisia merkittäviä muutoksia.

Luulen, että osa meistä, minä mukaan lukien, ei vaan ole niin yhteydessä kehoonsa, kuin toiset. Näin ollen jos muutoksia terveempiin elämäntapoihin ei ns. "pohjalta", niin emme huomaa eroja. Emme ole huomanneet olevamme väsyineitä ja huonovpintisia tai olemme keksineet siihen selviytymiskeinoja luonnostaan. On nukuttu enemmän, on syöty ravinteikasta ruokaa, korjattu nestevajausta, liikuttu hitaammin yms. Jotkut taas huomioivat paremmin pienetkin muutokset ja osaavat yhdistää ne muuttuneisiin tapoihin. He ovat siis huomanneet voivansa huonosti ja huomaavat voivansa hyvin. He eivät välttämättä ole tiedostamatta korjanneet huonojen elintapojen vaikutuksia, jolloin ne vaikuttavat pahemmin, jolloin muutos tuntuu paremmalta.

Samoin joidenkin keho kestää paremmin rääkkiä, ennen kuin haitat tuntuvat. Meidän pitää sitten vain järjellä tehdä päätös pysyä paremmissa valinnoissa, vaikka empiirinen tutkimuksemme omassa kehossa ei tue faktoja. Kannattaa lukea asiatekstejä liiallisen alkoholin käytöstä, miettiä onko muita elintapoja joista voi tulla samoja haittoja (ja kannattaako niitä muuttaa?) ja yrittää löytää niitä tapahtuneita muutoksia omassa kehossa.

Toki sekin, että muutos tapahtui pakosta yllättäen, esti sinua tarkkailemasta tuntemuksiasi ennen muutosta. Sinulla on vain jälkeen tilanteesta luotettavaa tietoa.

Toivottavasti jaksat jatkaa elämääsi ilman alkoholia tai ainakin miettiä millaisia määriä sitä käytät. Älä tuudittaudu luuloon, että seuraavalla kerralla lopettaminen olisi yhtä helppoa tai ettei haittavaikutuksia olisi, vaikkei ne välittömästi näkyisikään. Tutki asiaa ja omia tuntemuksia monelta eri kantilta ja hanki faktatietoa asiasta. Hyvää jatkoa!

Vierailija
18/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lukijaystävälliseksi mietitty neljän lyhyen kappaleen ja yhden virkkeen lopputiivistelmän pituinen kirjoitus nykyisin "vuodatus"?

Ap

On se, kun keskittymiskyky ei riitä yli rivin lukemiseen. Sivulauseetkin ovat toisille liian haasteellisia.

Vierailija
19/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan tila näkyy luonnollisessa iloisuudessa tai sen puuttumisessa. 

Vierailija
20/60 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollausta. 21 jälkeen illalla 1½ litraa viiniä. Kiskoit nopeasti pullon huiviin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi