Miten sanoa ystävällisesti etten halua vieraita synnytyksen jälkeen?
Meille on syntymässä ihan kohta toinen lapsi.
Esikoisen synnyttyä en osannut sanoa vieraille "ei" ja koin todella väsyttävänä heidän vastaanottamisen. Tietenkin todella ihanaa ja sydäntä lämmittävää, että halusivat nähdä minua ja vauvaa, mutta samalla ihan kamalan uuvuttavaa. Olisin vaan halunnut toipua synnytyksestä, hiihtää rauhassa kotona pyjamassa maitoa valuen ja käyttää vierailuajat nukkumiseen. Olin ainakin viime synnytyksen jälkeen myös tosi herkillä ja ihan kaikki itketti alussa.
Niinpä viime kerrasta viisastuneena en haluaisi vastaanottaa ketään vieraita esim. ekaan kuukauteen. Oma äiti ja anoppi voivat käydä, mutta hekin sitten, kun synnytyksestä on pikkasen toipunut. Mutta muita kyläilijöitä en haluaisi. Lisäksi isona juttuna on korona - en missään nimessä haluaisi sairastua siihen etenkään vastasyntyneen kanssa, joten siksikään en haluaisi vieraita meille.
Miten tämän voisi sanoa ystävällisesti ystäville ja sukulaisille ilman, että loukkaantuvat? Millaisia kokemuksia teillä on asiasta?
Kommentit (85)
Pitää olla jämäkkä ja lopettaa se "olen kyllä yrittänyt ystävällisesti sanoa, että ehkä nyt ei oikein sopisi" - tyyppiset jutut, jotka jättävät takaportin auki jänkkääjille. Ei tarvi edes perustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronasta sen verran, että jos vauvaa ja itseä haluaa suojella tartunnalta niin mihin vetäisitte tässä rajan? Kysyn siksi, koska me riitelemme asiasta jo nyt miehen kanssa. Lapsen laskettu aika on helmikuussa. En itse esimerkiksi haluaisi, että mies tapaa sisätiloissa ystäviään tai heidän koulussa/päiväkodissa olevia lapsiaan, kun vauva on vastasyntynyt. Mies taas haluaa eikä ymmärrä yhtään näkökantaani. En voi tietenkään määräillä toista, mutta olen van sitä mieltä ettei mitään riskejä tulisi ottaa...
Mies on oikeassa, sinä olet vinksahtanut.
Kaipaan perustelua tälle. Koska se, että mies menee kaverilleen kylään on ihan samanlainen tartuntariski perheelle kuin se, että perhe vastaanottaa vieraita. Miksi jälkimmäistä tapaa pidetään oikeutettuna, mutta naista vinksahtaneena, jos tämä ei halua, että mies näkee muita, kun lapsi on vastasyntynyt?
Älä välitä. Tällä palstalla pyörii kaikenlaisia trolleja ja muuten vaan vinksahtaneita koronaa vähätteleviä.
Minusta teet ihan oikein. Vastasyntynyt on herkkä infektioille ja tietysti olisi tosi rankka tilanne, jos te vanhemmat sairastuisitte.
Meillä on myös laskettu aika kohta ja ilmoitin todella napakasti miehelle, että meille ei sitten tule ketään ennen kuin olen siihen valmis ja se tuntuu turvalliselta koronan huomion ottaen!
Hyi olkoon, mullakin muistuu mieleen ne hetket, kun hormoniusvassa ja univelkaisena piti esikoisen synnyttyä koittaa jaksaa seurustella. Meillä kävi niin paljon vieraita, että mies sai oikeastaan vaan siivota edellisten vieraiden jälkiä, kun seuraavat jo tulivat. Minulla kaikki aika ja energia meni imettämiseen ja maidon pumppaamiseen. Että juu, ei kiitos tällä kertaa!
Vierailija kirjoitti:
Pidä puoles hinnalla millä hyvänsä. Itse en osannut ja vieläkin sielussa värähtää, kun mietin sitä. Anoppi ja APPIUKKO ja KÄLY tunkes sairaalaan katsomaan millin päähän, kun opettelin tissi paljaana imettämään esikoistani. En ikinä anna anteeksi.
Olen pahoillani, kuulostaa ihan kamalalle. 😥Mä ainakin olin kaikista suurista tunteista, valvomisesta ja siitä mielettömästä hormonimyrskystä ihan sekaisin laitoksella ja vielä pitkäänkin kotona. Olin maailman onnellisin ja samaan aikaan todella herkillä, itkin ihan koko ajan. Kauheaa, jos siihen olisi tullut joku pällistelemään! Yök!
Vinkki toimittajille, tehkää juttu tästä aiheesta! Kiinnostaisi etenkin näin korona-aikana!!
Taas kerran ihmetyttää, miksei se perheen mies passaa niitä vieraita. Luulis olevan itsestäänselvyys.
Toki vieraita ylipäänsä ei tarvitse eikä kannata ottaa vastaan.
Tuokin outoa että äiti ja anoppi saa tulla, miksei isä ja appiukko?
Kun minun siskopuoleni syntyi minun ollessa 11-vuotias ja veljeni 15-vuotias, kielsi minun isäni meitä tapaamasta vauvaa kuulemma siksi, kun "vieraat ihmiset eivät voi tavata näin pientä vauvaa". Kuitenkaan isälleni ei ollut mikään ongelma se, että hänen vaimonsa sisarukset ja vanhemmat tapasivat vauvan. Ilmeisesti isäni mielestä vauvan sisaruksia ei lueta lähisukulaisiksi vaan täysin vieraiksi ihmisiksi.
Moni on varmaan tyytyväinen, ettei tarvitse tulla sinne lasta katsomaan tänä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Aivan käsittämätöntä, miksi kukaan edes HALUAISI tulla katsomaan jotain vauvaa...Ai koska se on niin ihana? No ei, ei edes ole. Luultavasti siellä toisessa päässä saavat syvän helpotuksen, kun ei "saakkaan" tulla. Nimittäin paineet ne on sielläkin päässä, usko huviksesi. Tässä on joulut, uudet vuodet ym hömpötykset juuri toivuttu ja heti pitäisi juosta vauvaa katsomaan, tuostakin pakkopullasta saisi jo luopua. Nämä on niitä vanhoja hömpötyksiä, että "pitää sitä ja pitää tätä"...
Tämä pitää paikkaansa. Itse kävin katsomassa aikoinaan vauvaa sairaalassa, kun sitä niin pyydettiin, mutta muuten olisin jättänyt väliin ja tullut katsomaan vasta myöhemmin.
Et tarvitse syyksi mitään tautia. On täysin ymmärrettävää, että synnyttäjän ja vauvan täytyy saada toipua ja äiti määrittelee ajan siihen. Kuukausi tai pari suojelee myös vauvaa ylistimulaatiolta. Sanot vain, että nyt otat sen vuodelevon! Älä lupaa mitään päivämäärää; ilmoittelet kyllä, kun sinulle sopii. Millainen ihminen ei tätä hyväksyisi? Ja toisaalta, miksi pettyminen olisi kiellettyä?
Joku suomijuttu taas että ei haluta nähdä ketään edes elämän iloisimpina päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Joku suomijuttu taas että ei haluta nähdä ketään edes elämän iloisimpina päivinä.
Kiinassa synnyttäjän pitää eristäytyä kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran ihmetyttää, miksei se perheen mies passaa niitä vieraita. Luulis olevan itsestäänselvyys.
Toki vieraita ylipäänsä ei tarvitse eikä kannata ottaa vastaan.
Tuokin outoa että äiti ja anoppi saa tulla, miksei isä ja appiukko?
Ei ole kyse siitä ettei mies passaisi, ei sillä ole merkitystä. Vaan niiden vieraiden läsnäololla ja tartuntariskillä. Minun isäni on erittäin huonossa kunnossa eikä edes pääsisi vierailulle, miehen isä on kuollut. - Ap
Minunkin mieheni varmasti kyllä keittäisi kahvit vieraille ja keskustelisikin, mutta vauvaahan he ovat tulossa katsomaan, joten äiti joutuu väkisinkin framille vauvan kanssa.
Minä puolestani ihmettelen, miksi kenelläkään on hirveä hinku lyöttäytyä jotain vastasyntynyttä ihastelemaan.
Jos tuo on ylivoimaista, miten selviät äitiyden vastuusta ja kykenet kasvattamaan lapsen?
Oletko edes aikuinen?
Kun synnytin ei ollut koronaa tai muuta mutta minulle oli selvää etten halua sairaalaan muita kuin lapsen isän ja kotiin vasta viikon päästä isovanhemmat. Kerroin tämän hyvissä ajoin. Koin olevani erikoinen kun pyysin tätä, koska moni tuttu ja kaveri nimenomaan halusi kyläilijöitä lapsen saatuaan. Minulle lapsen syntymä ja ensimmäiset päivät olivat sellaisia jotka halusin pitää vain itselläni.