Miten sanoa ystävällisesti etten halua vieraita synnytyksen jälkeen?
Meille on syntymässä ihan kohta toinen lapsi.
Esikoisen synnyttyä en osannut sanoa vieraille "ei" ja koin todella väsyttävänä heidän vastaanottamisen. Tietenkin todella ihanaa ja sydäntä lämmittävää, että halusivat nähdä minua ja vauvaa, mutta samalla ihan kamalan uuvuttavaa. Olisin vaan halunnut toipua synnytyksestä, hiihtää rauhassa kotona pyjamassa maitoa valuen ja käyttää vierailuajat nukkumiseen. Olin ainakin viime synnytyksen jälkeen myös tosi herkillä ja ihan kaikki itketti alussa.
Niinpä viime kerrasta viisastuneena en haluaisi vastaanottaa ketään vieraita esim. ekaan kuukauteen. Oma äiti ja anoppi voivat käydä, mutta hekin sitten, kun synnytyksestä on pikkasen toipunut. Mutta muita kyläilijöitä en haluaisi. Lisäksi isona juttuna on korona - en missään nimessä haluaisi sairastua siihen etenkään vastasyntyneen kanssa, joten siksikään en haluaisi vieraita meille.
Miten tämän voisi sanoa ystävällisesti ystäville ja sukulaisille ilman, että loukkaantuvat? Millaisia kokemuksia teillä on asiasta?
Kommentit (85)
Ei tarvitse olla ystävällinen, kunhan vaan sanoo määrätietoisesti ettei ole vastaanottoa.
Vierailija kirjoitti:
Moni on varmaan tyytyväinen, ettei tarvitse tulla sinne lasta katsomaan tänä aikana.
Newsflash: tuollaiset vierailut ovat tähänkin saakka olleet täysin vapaaehtoisia.
Kuukausi on kyllä mahdottoman pitkä aika. Vaikutat jo epäkohteliaalta ja vihamieliseltä.
Sanot vaan suoraan. Mä sanoin osalle, että en ota vielä vieraita, pyydän sit, ihana kun haluavat tulla. Ja osalle sanoin suoraan, että tissit on rikki, en voi pitää paitaa päällä ja joka toinen minuutti itkettää, haluan olla rauhassa. Kaikki ymmärsivät.
Vauvan isovanhemmat kävivät synnärillä (ei siis korona-aikana), heidät pyydettiin. Tiesin, että vauva on heille niin iso asia etten raaskinut estää heitä käymästä. Ja se oli myös minulle tärkeää. Mutta kaikki tajusivat että olen juuri synnyttänyt, ei tullut mitään hölmöjä kommentteja tms.
Vierailija kirjoitti:
Minä halusin heti vieraita ja paljon. Kaikki ollaan érilaisia. Mutta tosiaan varmaan kannattaa sanoa toiveensa.
Minä myös halusin vieraita. Oli tylsää kykkiä kotona vauvan kanssa, kun vauva vain nukkui ja söi. Kolmannen kohdalla ketään ei edes kiinnostanut. Erilaisia ollaan, joten kannattaa sanoa suoraan. Jotkut toivoo vieraita, toiset ei. Ei ihmiset ole ajatusten lukijoita
Ei uskoisi, että tämä asia on edelleen näin. Miksi tuoreen äidin täytyy yrittää puolustautua vieraiden tuloa vastaan, luulisi, että olisi itsestään selvää, että kylään ei silloin tungeta. Olipa korona tai ei. Jos yhden asian saisin muutettua lasteni vauva-ajasta, se olisi juuri vieraat. Kipeä olo, vauva jatkuvasti rinnalla, vieraita tuli ja meni, jotkut viipyivät jopa pari tunti, ylikin. Oli tavattoman väsyttävää.
Jos joku pitää vieraista, niin miksi ei sitten, ja ainahan voi itsekin äitinä pyytää käymään. Melkeinpä sanoisin, että mene kylään vain, jos pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on varmaan tyytyväinen, ettei tarvitse tulla sinne lasta katsomaan tänä aikana.
Newsflash: tuollaiset vierailut ovat tähänkin saakka olleet täysin vapaaehtoisia.
No kyllä siinä on ollut sellainen paine, että parempi on ollut mennä.
Se on täysin itse luotua painetta se. Mietipä sitä hetki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronasta sen verran, että jos vauvaa ja itseä haluaa suojella tartunnalta niin mihin vetäisitte tässä rajan? Kysyn siksi, koska me riitelemme asiasta jo nyt miehen kanssa. Lapsen laskettu aika on helmikuussa. En itse esimerkiksi haluaisi, että mies tapaa sisätiloissa ystäviään tai heidän koulussa/päiväkodissa olevia lapsiaan, kun vauva on vastasyntynyt. Mies taas haluaa eikä ymmärrä yhtään näkökantaani. En voi tietenkään määräillä toista, mutta olen van sitä mieltä ettei mitään riskejä tulisi ottaa...
Mies on oikeassa, sinä olet vinksahtanut.
Kaipaan perustelua tälle. Koska se, että mies menee kaverilleen kylään on ihan samanlainen tartuntariski perheelle kuin se, että perhe vastaanottaa vieraita. Miksi jälkimmäistä tapaa pidetään oikeutettuna, mutta naista vinksahtaneena, jos tämä ei halua, että mies näkee muita, kun lapsi on vastasyntynyt?
Älä välitä. Tällä palstalla pyörii kaikenlaisia trolleja ja muuten vaan vinksahtaneita koronaa vähätteleviä.
Minusta teet ihan oikein. Vastasyntynyt on herkkä infektioille ja tietysti olisi tosi rankka tilanne, jos te vanhemmat sairastuisitte.
Yhdyn edelliseen.
Nythän kaikki kontaktit on suositeltu laitettavaksi minimiin. Ei mekään tapailla yhtään ketään, vaikka meillä ei vastasyntynyttä olekkaan. Miksi tästä alettaisiin poikkeamaan heti kun vauva syntyy? Silloinhan ennaltaehkäisyä tulisi kiristää. Vauvoille vaarallisia tauteja kiertää muutenkin talvella: Influenssa ja RS-virus Koronan lisäksi. Jos nyt tsemppaa ekat 3kk, niin ollaan jo paljon selkeämmillä vesillä. Kai isän pitäisi ymmärtää priorisoida perheensä. :D Sitähän se vanhemmuus on! Jos tämä tuottaa vaikeuksia isälle, niin olen hiukan huolestunut vastuunjaosta muutenkin. Voi olla äidillä edessä rankka vauvavuosi.
Tsemppiä!
Kerrot nyt etukäteen: "Emme halua useaan viikkoon synnytyksen jälkeen vieraita. Pyydämme itse vieraita kylään, kun koemme olevamme siihen valmiit."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En halua vieraita synnytyksen jälkeen."
Ei auta mitään laittaa näin. Viikon-kahden päästä ovat jo kyselemässä koskakoskakoska voi tulla. Kannattaa mieluummin sanoa suoraan, että korona-aikana emme ota vieraita vastaan, palataan asiaan, kun vauva on isompi ja tilanne parempi.
No jos siis et vielä kahden viikonkaan jälkeen jaksa vieraita katsoa, ilmoita jo heti alkuunsa, että vietämme lapsen nimiäisiä lapsen ollessa kolme kuukautta ja silloin tervetulleita ovat isovanhemmat ja kummit, ja kaikki muut vierailuhaluiset ovat tervetulleita meille vasta juhannuksena.
Etkö voi edes parin minuutin videopuhelua soitella ystäville ja sukulaisille?
Ekat kaksi viikkoa vauva söi puolentoista tunnin välein kellon ympäri. Eli noin puoli tuntia omaa aikaa, sitten meni aina tunti imettämiseen, vaipan vaihtoon jne jne. Kun vihdoin sain aina sen oman puoli tuntisen "vapaata" en todellakaan halunnut käyttää sitä edes whatsapp-viestien lukemiseen, vaan söin, nukuin itse, kävin suihkussa tai rentouduin muulla tavoin. Ja tosiaan aina yksi homma kerrallaan sillä puoli tuntia ei ihan hirveän pitkä aika ole! Eli jopa se parin minuutin videopuhelu vaatii uudelta äidiltä aika paljon jos vaihtoehto on että syönkö ja käyn vessassa vai soitanko videopuheluja sinne tänne koska muut haluaa nähdä vauvan.
Vierailija kirjoitti:
Joku suomijuttu taas että ei haluta nähdä ketään edes elämän iloisimpina päivinä.
Elämän iloisin päivä? Et näköjään ole synnyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronasta sen verran, että jos vauvaa ja itseä haluaa suojella tartunnalta niin mihin vetäisitte tässä rajan? Kysyn siksi, koska me riitelemme asiasta jo nyt miehen kanssa. Lapsen laskettu aika on helmikuussa. En itse esimerkiksi haluaisi, että mies tapaa sisätiloissa ystäviään tai heidän koulussa/päiväkodissa olevia lapsiaan, kun vauva on vastasyntynyt. Mies taas haluaa eikä ymmärrä yhtään näkökantaani. En voi tietenkään määräillä toista, mutta olen van sitä mieltä ettei mitään riskejä tulisi ottaa...
Kaipaan perustelua tälle. Koska se, että mies menee kaverilleen kylään on ihan samanlainen tartuntariski perheelle kuin se, että perhe vastaanottaa vieraita. Miksi jälkimmäistä tapaa pidetään oikeutettuna, mutta naista vinksahtaneena, jos tämä ei halua, että mies näkee muita, kun lapsi on vastasyntynyt?
Sinä haluat, että sinä, mies ja vauva lukittaudutte kotiin kuukausikaupalla. Mieskään ei käy töissä, ei kaupassa, ei kävelyllä, ei kaveri luona, ettei vain tulisi minkäänlainen pöpö teidän pesäänne.
Vauva saa syntyessään ja imiessään satsin sinun vasta-aineitasi. Ne kantavat hänet pöpöjen yli. Mies ei ole synnyttämisen takia loukkaantunut (toki toivon, että sinäkin säästyt repeämiltä ja muilta ikäviltä synnyttämisen seurauksilta), joten miksi hän ei saisi elää normaalia elämää? Korona tarttuu syljen välityksellä ja sen torjumiseen tehokkain keino on huolellinen käsienpesu saippualla. Jos mies pesee kätensä aina kotiinsaapuessaan ja vaikka lähtiessään kyläpaikasta, se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En halua vieraita synnytyksen jälkeen."
Ei auta mitään laittaa näin. Viikon-kahden päästä ovat jo kyselemässä koskakoskakoska voi tulla. Kannattaa mieluummin sanoa suoraan, että korona-aikana emme ota vieraita vastaan, palataan asiaan, kun vauva on isompi ja tilanne parempi.
No jos siis et vielä kahden viikonkaan jälkeen jaksa vieraita katsoa, ilmoita jo heti alkuunsa, että vietämme lapsen nimiäisiä lapsen ollessa kolme kuukautta ja silloin tervetulleita ovat isovanhemmat ja kummit, ja kaikki muut vierailuhaluiset ovat tervetulleita meille vasta juhannuksena.
Etkö voi edes parin minuutin videopuhelua soitella ystäville ja sukulaisille?
Kaksi viikkoa on todella lyhyt aika. Sulla ei taida itsellä olla lapsia? Ja videopuhelut (lyhyet) on ihan eri asia kuin vieraiden vastaanottaminen. Etenkin näin korona-aikana!! Toki joku ei jaksa niitäkään, jos on tosi toipilaana.
Annetaan nyt hyvänen aika rauha näille synnyttäville äideille. Ihmettelen kovasti miksi sinunkin viestistäsi kuultaa läpi loukkaantuminen, jos äiti ei halua niitä vieraita vähään aikaan.
Olet väärässä. Minulla on lapsi, joka syntyi hätäsektiolla, ja itse taistelin elämästä teholla. Minulla meni viikkoja kuntoutuessani. Onneksi mieheni on hyvä isä ja hän hoiti lapsensa kunnolla, piti paidan alla rintaansa vasten antaessaan tuttipullosta korviketta, pesi ja vaihtoi vaippoja ym. minun maatessani raatona sängynpohjalla. Mies myös kestitsi isovanhemmat ja sisarukset, jotka tulivat kotiin viikon ikäistä vauvaa katsomaan.
En itse olisi halunnut vieraita, mutta se johtuu ehkä lähinnä siitä, että minulla ei ole kovin hyvät välit vanhempiini. Sain sentään lykättyä vierailua niin, etteivät he tunkeneet sairaalaan (pyysin hoitajia sanomaan vanhemmilleni, ettei tautiriskien takia saa tulla laitokselle). En ole itse myöskään koskaan halunnut käydä katsomassa kenenkään vastasyntynyttä vauvaa, minusta sellaiset ovat ällöttäviä. Koiranpennutkin ovat ihania vasta luovutusikäisinä, eivät vastasyntyneinä märkinä möllyköinä.
Ymmärrän kyllä sen, että monista ihmisistä on tärkeää nähdä vastasyntynyt. Varmaankin minusta tuntuisi tärkeältä nähdä oma lapsenlapseni mahdollisimman pian syntymän jälkeen ja pitää häntä sylissä. Uskon, että se on jokin ihmisyyden sisäsyntyinen juttu. Jos minä nyt saisin vauvan, ottaisin hänestä parin minuutin videonpätkän, jossa näkyisi vauvan naama ja pikkuinen nyrkki ja ääntelyä, ja lähettäisin sen isovanhemmille ja sisaruksille ja toivottaisin tervetulleeksi ristiäisiin kevätpuolella.
Miniä sanoi selvällä suomenkielellä, että he kutsuvat sitten kun haluavat vieraita.
Olin erittäin kiitollinen, kun sanoi suoraan eikä kärvistellyt kuvittelevansa oleva loukkaaja.🙈😘
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä haluat, että sinä, mies ja vauva lukittaudutte kotiin kuukausikaupalla. Mieskään ei käy töissä, ei kaupassa, ei kävelyllä, ei kaveri luona, ettei vain tulisi minkäänlainen pöpö teidän pesäänne.
Vauva saa syntyessään ja imiessään satsin sinun vasta-aineitasi. Ne kantavat hänet pöpöjen yli. Mies ei ole synnyttämisen takia loukkaantunut (toki toivon, että sinäkin säästyt repeämiltä ja muilta ikäviltä synnyttämisen seurauksilta), joten miksi hän ei saisi elää normaalia elämää? Korona tarttuu syljen välityksellä ja sen torjumiseen tehokkain keino on huolellinen käsienpesu saippualla. Jos mies pesee kätensä aina kotiinsaapuessaan ja vaikka lähtiessään kyläpaikasta, se riittää.
Tietenkin mies jättää kaikki ei-pakolliset menot väliin, sanoohan sen jo järkikin. Kuvittele itsesi synnyttämässä koronaa sairastavana, kuulostaako houkuttelevalta? Tai hoitamassa vastasyntynyttä koronaa sairastavana, onko sekin yhtä houkuttelevaa? Harvinaisen tyhmä olet.
Sanot suoraan.
Itse esikoisen synnyttyä otin appivanhemmat vastaan vajaan viikon kuluttua, jota kadun vieläkin. Miehelle oli aivan sama, ilmoitti kyllä kieltävänsä, jos en halua vieraita, mutta ajattelin että sitten sekin on tehty. Vierailu oli kammottava, minulla oli hormonit sekaisin, vahva suojelunhalu vauvaa kohtaan, synnytys meinasi päättyä huonosti minun ja vauvan osalta, olin todella kipeä ja aika itkuinen.
Muistan vierailusta sen, kun anoppi piti vauvaa sylissä ja itkua tihrustaen lääppi ja likimain nuoleskeli vauvan naamaa, jota sain koko ajan kieltää. Anoppi antoi "hyviä" neuvoja, mm. että vauvaa pitää sitten syöttää ja vaippa vaihtaa, pitää myös pukea vauvalle vaatteet päälle yms. Ei meinannut antaa vauvaa ollenkaan minulle, kun piti imettää ja sitten loukkaantui verisesti, kun vetäydyin makuuhuoneeseen imettämään ja kielsin, kun yritti ängetä mukaan.
Kaikki liikkuminen teki todella kipeää, mutta niin vain minä itkua tihrustaen kovissa kivuissa laitoin ruokaa vieraille, kun he olivat vauvan kanssa. Ja se ruoka oli muuten kuulemma ihan p*skaa, nirso kun anoppi on.
Nyt on toinen syntymässä ja olen tässä vuosien aikana karistanut turhan kiltteyden pois ja sanon rumastikin, jos minulla alkaa päätänsä aukoa ja todellakin pidän nykyään puoleni. Kun toinen syntyy, otetaan esikoinen pois hoidosta ainakin pariksi viikoksi miehen isyysloman ajaksi. Eikä todellakaan oteta ketään vastaan ainakaan kuukauteen, sanotaan ihan suoraan ettei jakseta vieraita pariin viikkoon, enkä koronan takia halua vieraita ainakaan ensimmäiseen kuukauteen. Ja tämä asia oli kova järkytys jo esikoisen aikaan, kuten tulee olemaan vieläkin, että meidän sairaalaamme ei päästetä muita kuin isä ja sisarukset synnyttäneiden vuodeosastolle. Nyt tosin en tiedä pääsevätkö sisaruksetkaan. Tiedän jo että tästä tulee isot itkupotkuraivarit, mutta sitten tulee.
Vierailija kirjoitti:
Sanot suoraan.
Itse esikoisen synnyttyä otin appivanhemmat vastaan vajaan viikon kuluttua, jota kadun vieläkin. Miehelle oli aivan sama, ilmoitti kyllä kieltävänsä, jos en halua vieraita, mutta ajattelin että sitten sekin on tehty. Vierailu oli kammottava, minulla oli hormonit sekaisin, vahva suojelunhalu vauvaa kohtaan, synnytys meinasi päättyä huonosti minun ja vauvan osalta, olin todella kipeä ja aika itkuinen.
Muistan vierailusta sen, kun anoppi piti vauvaa sylissä ja itkua tihrustaen lääppi ja likimain nuoleskeli vauvan naamaa, jota sain koko ajan kieltää. Anoppi antoi "hyviä" neuvoja, mm. että vauvaa pitää sitten syöttää ja vaippa vaihtaa, pitää myös pukea vauvalle vaatteet päälle yms. Ei meinannut antaa vauvaa ollenkaan minulle, kun piti imettää ja sitten loukkaantui verisesti, kun vetäydyin makuuhuoneeseen imettämään ja kielsin, kun yritti ängetä mukaan.
Kaikki liikkuminen teki todella kipeää, mutta niin vain minä itkua tihrustaen kovissa kivuissa laitoin ruokaa vieraille, kun he olivat vauvan kanssa. Ja se ruoka oli muuten kuulemma ihan p*skaa, nirso kun anoppi on.
Nyt on toinen syntymässä ja olen tässä vuosien aikana karistanut turhan kiltteyden pois ja sanon rumastikin, jos minulla alkaa päätänsä aukoa ja todellakin pidän nykyään puoleni. Kun toinen syntyy, otetaan esikoinen pois hoidosta ainakin pariksi viikoksi miehen isyysloman ajaksi. Eikä todellakaan oteta ketään vastaan ainakaan kuukauteen, sanotaan ihan suoraan ettei jakseta vieraita pariin viikkoon, enkä koronan takia halua vieraita ainakaan ensimmäiseen kuukauteen. Ja tämä asia oli kova järkytys jo esikoisen aikaan, kuten tulee olemaan vieläkin, että meidän sairaalaamme ei päästetä muita kuin isä ja sisarukset synnyttäneiden vuodeosastolle. Nyt tosin en tiedä pääsevätkö sisaruksetkaan. Tiedän jo että tästä tulee isot itkupotkuraivarit, mutta sitten tulee.
Tunki mukaan, kun lähdit imettämään? Hullu.
"hei me voitais huomenna tulla käymään"
"tarvin vielä lepoa, ajattelin (x-määrä aikaa) toipua. tulkaa (ajankohta y)?"
Vierailija kirjoitti:
"hei me voitais huomenna tulla käymään"
"tarvin vielä lepoa, ajattelin (x-määrä aikaa) toipua. tulkaa (ajankohta y)?"
Aloittelijan virhe luvata mitään aikoja tulevaisuuteen :D Ei kannata luvata mitään muuta, kuin ilmoittavansa itse kun on valmis vierailuihin.
Siis kumpaa tarkoitat - omien tarpeiden kuuntelemista/rajojen laittoa (ei vieraita kiitos!) vai sitä ettei ap halua ottaa vieraita vastaan?
Ketään ei tarvitse miellyttää, kuuntele ap itseäsi!