Miten sanoa ystävällisesti etten halua vieraita synnytyksen jälkeen?
Meille on syntymässä ihan kohta toinen lapsi.
Esikoisen synnyttyä en osannut sanoa vieraille "ei" ja koin todella väsyttävänä heidän vastaanottamisen. Tietenkin todella ihanaa ja sydäntä lämmittävää, että halusivat nähdä minua ja vauvaa, mutta samalla ihan kamalan uuvuttavaa. Olisin vaan halunnut toipua synnytyksestä, hiihtää rauhassa kotona pyjamassa maitoa valuen ja käyttää vierailuajat nukkumiseen. Olin ainakin viime synnytyksen jälkeen myös tosi herkillä ja ihan kaikki itketti alussa.
Niinpä viime kerrasta viisastuneena en haluaisi vastaanottaa ketään vieraita esim. ekaan kuukauteen. Oma äiti ja anoppi voivat käydä, mutta hekin sitten, kun synnytyksestä on pikkasen toipunut. Mutta muita kyläilijöitä en haluaisi. Lisäksi isona juttuna on korona - en missään nimessä haluaisi sairastua siihen etenkään vastasyntyneen kanssa, joten siksikään en haluaisi vieraita meille.
Miten tämän voisi sanoa ystävällisesti ystäville ja sukulaisille ilman, että loukkaantuvat? Millaisia kokemuksia teillä on asiasta?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä, Ompas ajattelematonta porukkaa jos tunkee kylään!
Me kun saatiin vauva, niin otettiin vanhempani ja appivanhemmat vastaan. Muut jo onnitellessaan sanoivat: " te ette varmaan näin korona-aikaan ota vierailijoita". Ei tarvinnut muutakuin sanoa, että näin on, kiitos onnitteluista ja palataan asiaan kun vauva on isompi :)
Onpas teillä ihania ja fiksuja ystäviä! ❤️
Vierailija kirjoitti:
"En halua vieraita synnytyksen jälkeen."
Ei auta mitään laittaa näin. Viikon-kahden päästä ovat jo kyselemässä koskakoskakoska voi tulla. Kannattaa mieluummin sanoa suoraan, että korona-aikana emme ota vieraita vastaan, palataan asiaan, kun vauva on isompi ja tilanne parempi.
Mikä ongelma. Sano, että edellisen synnytyksen jälkeen olit niin väsynyt, että olet ajatellut olla muutamia viikkoja ilman vieraita. Kuvia voidaan lähettää ja tekstailla. Tämä siis ei johdu ystävistä, vaan sinusta itsestäsi ja koronasta. Ihmiset arvostavat rehellisyyttä.
Synnytysosastolle ei voi ottaa vieraita koronan takia. Siihen voi nyt vedota. Kun joskus synnytin sanoin suoraan, että en pysty edes laisinkaan istumaan ja kaipaan ensin toipumisaikaa, siihen suhtauduttiin ymmärtävästi. On ihan ok sanoa että ei jaksa eikä pysty.
Sitä en osannut odottaa, että meille lähetettiin paljon kaikenlaisia postipaketteja vastasyntyneen kunniaksi. Niitä oli haettavana postista tosi monta kertaa, lyhyen ajan sisään ja heti synnytyksen jälkeen. Vaikka meitä oli 2 vanhempaa, oli pakettien hausta jokseenkin ylimääräistä vaivaa meille,
kun itse hädin tuskin pystyin edes kotona liikkumaan ja opeteltiin vauvan kanssa oloa kotona. Itse paketit toki olivat arvostettuja ja oli ihanaa että meitä muistettiin! Jos vierailijat haluavat korvata vierailun lähettämällä paketin, ottaisin myös tuon ystävällisesti esille, ettei tulisi heti synnytyksen jälkeen pakettirumbaa vaan että sinäkin olisi väliä esim. pari viikkoa.
Minä halusin heti vieraita ja paljon. Kaikki ollaan érilaisia. Mutta tosiaan varmaan kannattaa sanoa toiveensa.
Mä tein toisen lapsen kohdalla niin, että ilmoitin kavereille "Jani-Petteriä voi tulla katsomaan ajankohtana xxx" eli järjestin kerralla tällaisen yhden kyläilypäivän. Näin pääsin kerralla eroon koko hommasta. Toki näin koronan aikaan ei todellakaan toimi.
Minulla on laskettuun aikaan neljä viikkoa ja olen tavallaan vähän iloinen tästä koronasta, koska se estää laitoksella vierailut. 😅 Vaikka siis muuten korona on tietenkin kamala asia.
Olen myös huono sanomaan ”ei” ja kipuillut sen kanssa, miten saan vierailijat pidettyä poissa. Juuri se tuntuu ahdistavalta ajatukselta, etten edes osaa vielä hyvin hoitaa vauvaa ja sitten joku anoppi (tai kuka tahansa muu) tulee viereen kyttäämään ja neuvomaan.
"Ois ihana tavata teitä! Järkätään tapaaminen heti tossa parin kuukauden kuluttua, kun olemme toipuneet lapsen syntymästä!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta mitään laittaa näin. Viikon-kahden päästä ovat jo kyselemässä koskakoskakoska voi tulla. Kannattaa mieluummin sanoa suoraan, että korona-aikana emme ota vieraita vastaan, palataan asiaan, kun vauva on isompi ja tilanne parempi.
No jos siis et vielä kahden viikonkaan jälkeen jaksa vieraita katsoa, ilmoita jo heti alkuunsa, että vietämme lapsen nimiäisiä lapsen ollessa kolme kuukautta ja silloin tervetulleita ovat isovanhemmat ja kummit, ja kaikki muut vierailuhaluiset ovat tervetulleita meille vasta juhannuksena.
Etkö voi edes parin minuutin videopuhelua soitella ystäville ja sukulaisille?
Koronasta sen verran, että jos vauvaa ja itseä haluaa suojella tartunnalta niin mihin vetäisitte tässä rajan? Kysyn siksi, koska me riitelemme asiasta jo nyt miehen kanssa. Lapsen laskettu aika on helmikuussa. En itse esimerkiksi haluaisi, että mies tapaa sisätiloissa ystäviään tai heidän koulussa/päiväkodissa olevia lapsiaan, kun vauva on vastasyntynyt. Mies taas haluaa eikä ymmärrä yhtään näkökantaani. En voi tietenkään määräillä toista, mutta olen van sitä mieltä ettei mitään riskejä tulisi ottaa...
No ainakin sairaalassa saat olla rauhassa, sinne ei edes päästetä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Koronasta sen verran, että jos vauvaa ja itseä haluaa suojella tartunnalta niin mihin vetäisitte tässä rajan? Kysyn siksi, koska me riitelemme asiasta jo nyt miehen kanssa. Lapsen laskettu aika on helmikuussa. En itse esimerkiksi haluaisi, että mies tapaa sisätiloissa ystäviään tai heidän koulussa/päiväkodissa olevia lapsiaan, kun vauva on vastasyntynyt. Mies taas haluaa eikä ymmärrä yhtään näkökantaani. En voi tietenkään määräillä toista, mutta olen van sitä mieltä ettei mitään riskejä tulisi ottaa...
Mies on oikeassa, sinä olet vinksahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Minä lähetin ystäville joukkoviestin,jossa kerroin vauvan syntymästä ja sanoin lopuksi jotenkin niin, että nähdään tässä joidenkin viikkojen päästä, kunhan ollaan toivuttu ja totuttu kaikkeen uuteen.
Silti jotkut laittoivat esim. viikon kuluttua, että joko voi tulla. Sanoin ihan suoraan ja ystävällisesti, että vielä en jaksa nähdä, mutta ilmoittelen sitten kyllä.
Jotkut eivät tule ymmärtämään, mutta se on heidän murheensa. En vain ole koskaan oikein ymmärtänyt tätä ilmiötä - miksi joillakin on niin hirveä kiire päästä katsomaan vauvaa? Se ei todellakaan ole kauhean kunnioittavaa vauvaperhettä kohtaan. Itse olen laittanut aina lapsia saaneille ystäville viestiä, että täällä ollaan ja kerrothan, jos voin olla mitenkään avuksi ja että nähdään, kun sinusta tuntuu siltä, ei mitään paineita.
Minäkin tein näin. Varsinkin esikoisen aikana kun tuttavapiirissä ei pieniä vauvoja vielä ollut kovin paljoa, niin kiinnostus oli yllättävän suurta. Eräs kaverini (ei edes kovin läheinen) yritti painostaa minua, että kun nyt vaan pitäisi päästä katsomaan sitä vauvaa kun se on ihan pieni! Että hän haluaa! Sanoin silti ei. Olin ekat viikot unettomuudesta ja hormoneista ihan sekaisin. Myöhemmin sai kyllä tulla.
Toinen kaveri yritti ennen lapsen syntymää "varata" ihan ensi päivien vierailuaikaa. Sukulaiseni tuli synnärille itkemään, kun oli niin tunnekuohun vallassa. Oikeasti se oli vähän älytöntä. Ei uskoisi jos ei olisi kokenut. Naiset voivat mennä vauvoista sekaisin.
Kun kuopus syntyi, niin tuttavapiirin vauvabuumi oli kestänyt jo niin monta vuotta, että samanlaista ylenpalttista kiinnostusta ei enää ollut.
Aivan käsittämätöntä, miksi kukaan edes HALUAISI tulla katsomaan jotain vauvaa...Ai koska se on niin ihana? No ei, ei edes ole. Luultavasti siellä toisessa päässä saavat syvän helpotuksen, kun ei "saakkaan" tulla. Nimittäin paineet ne on sielläkin päässä, usko huviksesi. Tässä on joulut, uudet vuodet ym hömpötykset juuri toivuttu ja heti pitäisi juosta vauvaa katsomaan, tuostakin pakkopullasta saisi jo luopua. Nämä on niitä vanhoja hömpötyksiä, että "pitää sitä ja pitää tätä"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos siis et vielä kahden viikonkaan jälkeen jaksa vieraita katsoa, ilmoita jo heti alkuunsa, että vietämme lapsen nimiäisiä lapsen ollessa kolme kuukautta ja silloin tervetulleita ovat isovanhemmat ja kummit, ja kaikki muut vierailuhaluiset ovat tervetulleita meille vasta juhannuksena.
Etkö voi edes parin minuutin videopuhelua soitella ystäville ja sukulaisille?
Kaksi viikkoa on todella lyhyt aika. Sulla ei taida itsellä olla lapsia? Ja videopuhelut (lyhyet) on ihan eri asia kuin vieraiden vastaanottaminen. Etenkin näin korona-aikana!! Toki joku ei jaksa niitäkään, jos on tosi toipilaana.
Annetaan nyt hyvänen aika rauha näille synnyttäville äideille. Ihmettelen kovasti miksi sinunkin viestistäsi kuultaa läpi loukkaantuminen, jos äiti ei halua niitä vieraita vähään aikaan.
Mulla on esikoisen laskettu aika helmikuun alussa ja oon jo nyt sanonu läheisille, että ruetaan vähentää nyt kontakteja kun äippäloma alko, että päästäisiin terveenä synnyttämään ja synnytyksestä toipumiseen käytän niin pitkään, kun tarvii. Ei oo kukaan ihmetelly.
Pidä puoles hinnalla millä hyvänsä. Itse en osannut ja vieläkin sielussa värähtää, kun mietin sitä. Anoppi ja APPIUKKO ja KÄLY tunkes sairaalaan katsomaan millin päähän, kun opettelin tissi paljaana imettämään esikoistani. En ikinä anna anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on oikeassa, sinä olet vinksahtanut.
Kaipaan perustelua tälle. Koska se, että mies menee kaverilleen kylään on ihan samanlainen tartuntariski perheelle kuin se, että perhe vastaanottaa vieraita. Miksi jälkimmäistä tapaa pidetään oikeutettuna, mutta naista vinksahtaneena, jos tämä ei halua, että mies näkee muita, kun lapsi on vastasyntynyt?
Mun kaveri sai juuri vauvan ja ottavat vastaan vaikka ketä vieraita. Pidän näiden vanhempien toimintaa suoraan sanottuna aika vastuuttomana. Ei vissiin korona paljon kiinnosta. Mitäs jos vanhemmat sairastuvat pahasti tai vauva?