Noniin, nyt alkoi vaihdevuodet ihan kunnolla
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te kaikki olette hoikkia? Ylipaino on suurempi altistaja rintasyövÀlle kuin hormonit.
Ylipaino altistajana johtuu siitÀ, ettÀ rasvakudos erittÀÀ mm. estrogeeniÀ. Kannattaa ottaa selvÀÀ mistÀ kirjoittelee. Sairastuin vuosi sitten lievÀsti ylipainoisena, mutta syöpÀtyyppi oli sellainen, ettei hormoneilla ollut mitÀÀn tekemistÀ sen kanssa.
Niin ja moni sairastuu rintasyöpÀÀn vaikka on hoikka, liikunnallinen ja ei kÀytÀ hormoneja. Tunnen itsekin pari tÀllaista henkilöÀ. MikÀ oli pointtisi? Minun oli se, ettÀ kannattaa laihduttaa ja liikkua enemmÀn eikÀ hysterisoida hormonihoitoa, mikÀ on monille elÀmÀnlaadun kannalta jÀrkevÀ hoitomuoto.
Se, ettÀ kun on 30-vuotiaana sairastunut, niin syyllisistÀmispuheet nostaa samantien niskavillat pystyyn. Kukaan ei aiheuta rintasyöpÀÀ itselleen sillÀ, ettÀ on ylipainoinen.
MikÀ syyllistÀmispuhe. Monet tekijÀt kohottavat alttiutta saada rintasyöpÀ, hormonikorvaushoito, ylipaino, liikkumattomuus, runsas alkoholinkÀyttö jne. Hormoneista saa varoittaa mutta muista ei kun se on syyllistÀmistÀ?
Minulla on seuraavanlaiset vaihdevuodet: menkat tulevat 1-3 kertaa vuodessa ja ovat niukat. Aiemmin tulivat sÀÀnnöllisesti 28 pÀivÀn syklissÀ ja olivat hieman runsaammat. MitÀÀn muita oireita ei ole ja haluaisin, ettÀ se vihoviimeinenkin munasolu pÀÀttÀisi kypsyÀ jotta voisin juhlia ja lahjoittaa terveyssiteeni vaikka jonnekin kirjaston vessaan.
Vierailija kirjoitti:
KÀyttÀjÀ35319 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei voi hormonikorvaushoitoa kÀyttÀÀ. Vasta-aiheita diabetes, veritulpat, verenpaine...
Kokeilin ja oikee jalka turposi norsujalaksi ja kynsi sinistyi...
Ashwagandhaa olen ottanut ja kahvit jÀttÀnyt. Mukavat vaatteet on ihan pakolliset, ja rautaa ja b-vitamiineja menee.
Silti Justiina ja Alienpredator joskus yllÀttÀvÀt...
Mie ehkÀisen tulppia serrapeptase+nattokinasella(merrkkituote). Verenpaine lÀhtee paleolla+tavsuola, kahvi pois). Diabetes yleensÀ lÀhtee paleolla. Mulla ei tosin o ikinÀ ollu noita ongelmia. Ei perinnöllistÀ tulppataipumusta, tutkitutin verrikokeissa MehilÀisessÀ.
N-77
Siis olet saanut korkean verenpaineen alas ravinnolla? Hieno homma, meillÀ perinnöllistÀ. Jo 44 vuotiaana alotin lÀÀkityksen. Normaalipainoinen, liikunnallinen.
Sama, nostan hattua niille onnekkaille jotka voivat itse poistaa verenpainetautinsa. Perinnöllinen ei lÀhde millÀÀn, ehkÀ jollain geenisaksiteknologialla jota ei ole vielÀ kehitetty. On niitÀ pahempiakin tauteja mitÀ pitÀÀ ensin hoitaa pois.
Yksi kiusallinen vaiva on todella voimakas virtsan ammoniakin haju. Laimenee vÀhÀn jos juo paljon. VÀlillÀ kitkerÀ palaneen haju hÀiritsee niin ettei saa nukuttua.
Tervetuloa mukaan vertaistukiryhmÀÀn; Vaihdevuodet-Menopaussi, Kokemuksia ja vertaistukea. Hormoneilla tai ilman!
B5 vitamiini auttoi minulla kuumiin aaltoihin.
Kuukautisten loppumisen ajankohtaa en osaa sanoa varmasti hormonikierukan vuoksi. Kuumia aaltoja on ollut kausittain 4 vuoden ajan, tÀllÀ hetkellÀ niitÀ ei juurikaan ole ja toivon ettei enÀÀ tule. Gyne sanoi ettÀ ei kirjoita minulle estrogeeniÀ 5v sitten sairastetun rintasyövÀn vuoksi, jos tilanne ei ole niin paha etten mitenkÀÀn pÀrjÀÀ vaihdevuosioireiden kanssa. Unen laatu ja nukkuminen ovat kÀrsineet vaihdevuosien myötÀ, liikunta ja sÀÀnnölliset elÀmÀntavat auttavat, alkoholi vaikuttaa pÀin vastoin. TöissÀ pitÀisi jaksaa vielÀ 15 vuotta joten kunnosta ja terveydestÀ pitÀÀ yrittÀÀ pitÀÀ huolta erityisen hyvin, ikÀÀ on 51v.