Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Noniin, nyt alkoi vaihdevuodet ihan kunnolla

Vierailija
01.01.2021 |

đŸ˜đŸ˜đŸ€đŸ€źđŸ„¶đŸ€ŁđŸ˜ŽđŸ˜ŽđŸ’–đŸ†â˜•

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taikasanat: hormonikorvaushoito!

Kuule, syö sinÀ jos halua, mutta ÀlÀ muille tuputa. MÀ ainakin haluan olla luomu.

Miksi, jos se aiheuttaa kÀrsimystÀ?

Taatusti otan kun vaihdevuosioireet alkavat.

Eri

Vierailija
22/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

KÀyttÀjÀ35319 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei voi hormonikorvaushoitoa kÀyttÀÀ. Vasta-aiheita diabetes, veritulpat, verenpaine...

Kokeilin ja oikee jalka turposi norsujalaksi ja kynsi sinistyi...

Ashwagandhaa olen ottanut ja kahvit jÀttÀnyt. Mukavat vaatteet on ihan pakolliset, ja rautaa ja b-vitamiineja menee.

Silti Justiina ja Alienpredator joskus yllÀttÀvÀt...

Mie ehkÀisen tulppia serrapeptase+nattokinasella(merrkkituote). Verenpaine lÀhtee paleolla+tavsuola, kahvi pois). Diabetes yleensÀ lÀhtee paleolla. Mulla ei tosin o ikinÀ ollu noita ongelmia. Ei perinnöllistÀ tulppataipumusta, tutkitutin verrikokeissa MehilÀisessÀ.

N-77

Siis olet saanut korkean verenpaineen alas ravinnolla? Hieno homma, meillÀ perinnöllistÀ. Jo 44 vuotiaana alotin lÀÀkityksen. Normaalipainoinen, liikunnallinen.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei voi hormonikorvaushoitoa kÀyttÀÀ. Vasta-aiheita diabetes, veritulpat, verenpaine...

Ashwagandhaa olen ottanut ja kahvit jÀttÀnyt. Mukavat vaatteet on ihan pakolliset, ja rautaa ja b-vitamiineja menee.

Ja nostaa rintasyöpÀriskiÀ. On olemassa myös ei-hormonaalisia apuja vaihdevuosioireisiin. Esim Serelys. En ole itse nÀitÀ testannut, kuivuuteen auttoi Repadina ja kuumiin aaltoihin olen tottunut.

Vierailija
24/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

KÀyttÀjÀ35319 kirjoitti:

Ja ÀlkÀÀ viitsikö puhua rintasyöpÀriskistÀ. Jos elÀmÀnlaatu on niin huonoa ilman hormoneita ettei ole elÀmisen arvoista niin...Antakaa jokaisen pÀÀttÀÀ itse riskinsÀ.

N-77

SiinÀhÀn pÀÀttÀÀ, mutta hyvÀ se on mainita. Itse mielummin poden vaihdevuosia kuin rintasyöpÀÀ.

Vierailija
25/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Eikös ne menkat sitten jatku, jos ottaa hormoniavut kÀyttöön?

Vierailija
26/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen joutunut syömÀÀn vuosia hormoneita ehkĂ€isypillereiden muodossa pahaan endometrioosiin. Gyne sanoi, ettĂ€ vaihdevuosien hormonihoidossa kĂ€ytettĂ€vĂ€t ovat tĂ€tĂ€ lievempiĂ€. Veritulppien riksiĂ€ nostavat myös enemmĂ€n tupakointi, ylipaino ja raskaus. Kun ei ole mitÀÀn noista, niin tĂ€llĂ€ mennÀÀn 🙂

Vierailija
27/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

KÀyttÀjÀ35319 kirjoitti:

Ja ÀlkÀÀ viitsikö puhua rintasyöpÀriskistÀ. Jos elÀmÀnlaatu on niin huonoa ilman hormoneita ettei ole elÀmisen arvoista niin...Antakaa jokaisen pÀÀttÀÀ itse riskinsÀ.

N-77

No minusta sytostaatit ovat erityisen v-mÀiset. Ja sen pÀÀlle vaihdevuosioireet moninkertaisena eikÀ niihin olekaan rintasyövÀn sairastaneelle enÀÀ kunnon hoitoa.

ItsellÀni todettiin aggressiivinen rintasyöpÀ 6 kk estrogeenihoidon aloituksen jÀlkeen.

N-72

Vierailija
28/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taikasanat: hormonikorvaushoito!

Kuule, syö sinÀ jos halua, mutta ÀlÀ muille tuputa. MÀ ainakin haluan olla luomu.

MinÀ en syö, vaan laitan geeliÀ iholle.

- eri

Vierailija
29/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks oo kiva kun ei ole enÀÀ menkkoja?

Silloin kun menkat on ohi on vaihdevuodetkin ohi. Kuumat aallot, sydÀmentykytykset, huono muisti, unettomuus, vatsakivut...

SitÀ odotellessa...

đŸ˜­đŸ˜­đŸ˜±đŸ€ąđŸ€źđŸ„¶đŸ€—đŸ˜‡đŸ€”

Kun menkat olivat olleet noin vuoden poissa, vaihdevuosioireeni vasta alkoivat... Ennen kuukautisten loppumista kyseessÀ ovat esivaihdevuosioireet.

Vierailija
30/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

KÀyttÀjÀ35319 kirjoitti:

N-77

No, kyllÀ siitÀ kannattaa puhua, koska se voi olla monelle syy olla ottamatta hormonikorvaushoitoa. Esimerkiksi minulla on Àiti ja ainokainen sisko sairastaneet rintasyövÀn alle kuusikymppisenÀ, joten sen takia en ota korvaushoitoa.

Jokainen tietysti punnitsee riskit ja hyödyt itse, koska ne ovat yksilöllisiÀ. Mutta siksi ei myöskÀÀn kannata tuputtaa muille hoitoa, jos ei samalla kerro, ettÀ ne eivÀt kaikille sovi. Kannattaa jutella asiasta gynekologinsa kanssa ja miettiÀ asiaa eri puolilta. Vaihdevuosioireet ON inhoja, mutta niidenkin kanssa voi kyllÀ elÀÀ.

12

Vierailija
31/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pskt. VĂ€li lyhenee, aggressiot kasvaa. Kroppa repeilee...

EhkĂ€ pitĂ€s muuttaa omaan saareenđŸ€ŁđŸ€Ł

Silloin kun menkat on ohi on vaihdevuodetkin ohi. Kuumat aallot, sydÀmentykytykset, huono muisti, unettomuus, vatsakivut...

SitÀ odotellessa...

En haluaisi masentaa sinua, mutta olet vÀÀrÀssÀ. Ei vaihdevuodet siihen pÀÀty, ettÀ kuukautiset loppuvat. Minulla esimerkiksi kuumat aallot vasta alkoivat silloin.

Monet vaihdevuosioireet kestÀvÀt vuosia, lÀÀkÀrien mukaan osa jopa loppuelÀmÀn. EivÀt onneksi kaikki!

Sen verran muuten, ettÀ alkoholinkÀyttö lisÀÀ vaihdevuosioireita. Joten jos juhlakautena on tullut vÀhÀn tissuteltua, lopeta se nyt, niin oireetkin hiukan lientyvÀt.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0

"Vaihdevuosioireet liittyvÀt munasarjojen estrogeenituotannon vÀhenemiseen. Oireet voivat alkaa jo ennen kuukautisvuotojen loppumista, mutta vaikeimmillaan ne yleensÀ ovat vuoden sisÀllÀ menopaussista. Joillakin naisilla ne voivat jatkua pitkÀÀnkin, toisaalta kaikille ei oireita tule lainkaan. "

N53, kuukautisten loppumisesta nyt kaksi vuotta

ÄlĂ€ nyt pelottele toista. NĂ€mĂ€ ovat todella yksilöllisiĂ€ asioita. Minun kuukautiseni ovat harventuneet ja niukentuneet parin vuoden ajan ja ovat tainneet jo loppua. MitÀÀn vaihdevuosioireita ei ole ollut, kuten ei ollut tĂ€tĂ€ ennen kuukautisvaivojakaan. Ja kaikki yhdistelmĂ€t ja poikkeukset ovat mahdollisia.

EnhÀn minÀ pelottelekaan, juurihan tuohon kopioin kohdan, jossa todetaan, ettÀ kaikille ei oireita tule lainkaan.

Mutta se siis on totaalisen vÀÀrÀ luulo, ettÀ oireet loppuvat, kun kuukautiset loppuvat. Ei pidÀ paikkaansa alkuunkaan. Jos niitÀ ei tule lainkaan, se on toki eri asia - mutta sinÀkÀÀn et muuten voi vielÀ asiaa varmuudella tietÀÀ, jos kuukautisesi ovat vasta "tainneet loppua".

-12-

Vierailija
32/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kannattaa mennÀ lÀÀkÀriin ja puhua oireista. Itse sain apua ja siitÀ alkoi uusi elÀmÀ.

Vierailija
33/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

IkÀÀ 53 ja ei mitÀÀn oireita mistÀÀn. Koskakohan alkaa? Oma Àiti ei ole kertomassa, joten kaipaan vertaistukea muilta. Kuukautiset sÀÀnnölliset. Viimeksi syöty pillereitÀ tai muuta hormonaalista 16 vuotta sitten.

Vierailija
34/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Hikoiluun kannattaa kokeilla salviatabletteja, vei mulla hikoilut ihan tÀysin pois parissa viikossa ja mun hikoilu oli ihan jÀrkyttÀvÀÀ. Uniongelmiin sain avun vyöhyketerapiasta, nukun taas kuin nuorena. Luonnollinen progesteronivoide lopetti hiusten ohenemisen, paransi mielialaa, lisÀsi seksihaluja, vahvisti limakalvoja ja kostutti myös. BriteistÀ olen sitÀ tilannut, mistÀhÀn nyt löytÀÀ. Mullakin oli tuota sydÀmen hakkaamista öisin, sitten hoksasin, ettÀ jos en pÀÀse illalla kakalle, niin silloin sitÀ on. Aloin juomaan vettÀ enemmÀn, syömÀÀn magnesiumia, lisÀsin ruokavalioon siemeniÀ, lisÀsin liikuntaa ja jos ei muuten toimi, teen suolihuuhtelun. Kun ei ole suoli tÀynnÀ, ei ole sydÀmen hakkaamistakaan, nÀin mulla. TÀllÀ hetkellÀ ainakin pÀrjÀÀn nÀin, menkat tulee miten sattuu, vÀlillÀ luulen, ettÀ loppuivat jo, mutta sieltÀ ne vaan aina tulee. Olen 52 v.

Vierailija
35/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hikoiluun kannattaa kokeilla salviatabletteja, vei mulla hikoilut ihan tÀysin pois parissa viikossa ja mun hikoilu oli ihan jÀrkyttÀvÀÀ. Uniongelmiin sain avun vyöhyketerapiasta, nukun taas kuin nuorena. Luonnollinen progesteronivoide lopetti hiusten ohenemisen, paransi mielialaa, lisÀsi seksihaluja, vahvisti limakalvoja ja kostutti myös. BriteistÀ olen sitÀ tilannut, mistÀhÀn nyt löytÀÀ. Mullakin oli tuota sydÀmen hakkaamista öisin, sitten hoksasin, ettÀ jos en pÀÀse illalla kakalle, niin silloin sitÀ on. Aloin juomaan vettÀ enemmÀn, syömÀÀn magnesiumia, lisÀsin ruokavalioon siemeniÀ, lisÀsin liikuntaa ja jos ei muuten toimi, teen suolihuuhtelun. Kun ei ole suoli tÀynnÀ, ei ole sydÀmen hakkaamistakaan, nÀin mulla. TÀllÀ hetkellÀ ainakin pÀrjÀÀn nÀin, menkat tulee miten sattuu, vÀlillÀ luulen, ettÀ loppuivat jo, mutta sieltÀ ne vaan aina tulee. Olen 52 v.

Olen ja huomannut ettÀ perÀsin on hyvÀ puhdistaa toisinaan kunnolla. KylmÀÀ vettÀ ja yrttiteetÀ menee juomina. Laihaa mustikkakeittoa ym. Keittoja pitÀs tehdÀ enemmÀn.

SÀnky on hirmu tÀrkeÀ. Jenkki oli kuuma, hÀstens kutitti... Wellpur turvottaa.

Kaikki uusix.

Ap

Vierailija
36/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut menkat poissa jo 1 1/2 vuotta, mutta vaihdevuosioireita kuten kuumia aaltoja vaan puskee edelleen.

Oireet voi kestÀÀ vielÀ 10+ vuotta. Tai joskus harvoin loppuiÀn.

Vierailija
37/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pskt. VĂ€li lyhenee, aggressiot kasvaa. Kroppa repeilee...

EhkĂ€ pitĂ€s muuttaa omaan saareenđŸ€ŁđŸ€Ł

SitÀ odotellessa...

En haluaisi masentaa sinua, mutta olet vÀÀrÀssÀ. Ei vaihdevuodet siihen pÀÀty, ettÀ kuukautiset loppuvat. Minulla esimerkiksi kuumat aallot vasta alkoivat silloin.

Monet vaihdevuosioireet kestÀvÀt vuosia, lÀÀkÀrien mukaan osa jopa loppuelÀmÀn. EivÀt onneksi kaikki!

Sen verran muuten, ettÀ alkoholinkÀyttö lisÀÀ vaihdevuosioireita. Joten jos juhlakautena on tullut vÀhÀn tissuteltua, lopeta se nyt, niin oireetkin hiukan lientyvÀt.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0

"Vaihdevuosioireet liittyvÀt munasarjojen estrogeenituotannon vÀhenemiseen. Oireet voivat alkaa jo ennen kuukautisvuotojen loppumista, mutta vaikeimmillaan ne yleensÀ ovat vuoden sisÀllÀ menopaussista. Joillakin naisilla ne voivat jatkua pitkÀÀnkin, toisaalta kaikille ei oireita tule lainkaan. "

N53, kuukautisten loppumisesta nyt kaksi vuotta

ÄlĂ€ nyt pelottele toista. NĂ€mĂ€ ovat todella yksilöllisiĂ€ asioita. Minun kuukautiseni ovat harventuneet ja niukentuneet parin vuoden ajan ja ovat tainneet jo loppua. MitÀÀn vaihdevuosioireita ei ole ollut, kuten ei ollut tĂ€tĂ€ ennen kuukautisvaivojakaan. Ja kaikki yhdistelmĂ€t ja poikkeukset ovat mahdollisia.

EnhÀn minÀ pelottelekaan, juurihan tuohon kopioin kohdan, jossa todetaan, ettÀ kaikille ei oireita tule lainkaan.

Mutta se siis on totaalisen vÀÀrÀ luulo, ettÀ oireet loppuvat, kun kuukautiset loppuvat. Ei pidÀ paikkaansa alkuunkaan. Jos niitÀ ei tule lainkaan, se on toki eri asia - mutta sinÀkÀÀn et muuten voi vielÀ asiaa varmuudella tietÀÀ, jos kuukautisesi ovat vasta "tainneet loppua".

-12-

On tuo "en haluaisi masentaa sinua, mutta olet vÀÀrÀssÀ" tuossa alussa aika hÀtkÀhdyttövÀsti sanottu, vaikka lieventÀvÀÀkin tietoa on tulossa.

MinÀ olen aika varma siitÀ, ettÀ olen pÀÀssyt tosi helpolla. Kolmen kuukauden vÀlein esiintyvÀ pikkuruinen veritippa ilmaisi olemassaolonsa viime viikolla, ja jos tÀysin oireettomien 56 vuoteni jÀlkeen saan hurjat vaihdevuodet, ilmoittaudun Guinnessille.

Vierailija
38/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut menkat poissa jo 1 1/2 vuotta, mutta vaihdevuosioireita kuten kuumia aaltoja vaan puskee edelleen.

Ne voi jatkua loppuelÀmÀn.

39/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KÀyttÀjÀ35319 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mie ehkÀisen tulppia serrapeptase+nattokinasella(merrkkituote). Verenpaine lÀhtee paleolla+tavsuola, kahvi pois). Diabetes yleensÀ lÀhtee paleolla. Mulla ei tosin o ikinÀ ollu noita ongelmia. Ei perinnöllistÀ tulppataipumusta, tutkitutin verrikokeissa MehilÀisessÀ.

N-77

Siis olet saanut korkean verenpaineen alas ravinnolla? Hieno homma, meillÀ perinnöllistÀ. Jo 44 vuotiaana alotin lÀÀkityksen. Normaalipainoinen, liikunnallinen.

Ei mulla ole ollut liian korkealla, mutta sain laskettua. TiedÀn ettÀ jotkut ovat hoitaneet menestyksellÀ ravinnolla. Mutta se on syystÀ riippuvaa ja tapauskohtaista toki.

N-77

40/67 |
01.01.2021 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ja huomannut ettÀ perÀsin on hyvÀ puhdistaa toisinaan kunnolla. KylmÀÀ vettÀ ja yrttiteetÀ menee juomina. Laihaa mustikkakeittoa ym. Keittoja pitÀs tehdÀ enemmÀn.

SÀnky on hirmu tÀrkeÀ. Jenkki oli kuuma, hÀstens kutitti... Wellpur turvottaa.

Kaikki uusix.

Ap

Tuskin turpotus sÀngystÀ vain johtuu? Mutta Àlyvaahto on tÀynnÀ kemikaaleja usein.

N-77

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kuusi kolme kuusi