Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etelässä asuvat kaverit eivät käy luonani

Vierailija
07.06.2014 |

Onko muilla käynyt samoin? Itseäsi etelänpänä Suomessa asuvat kaverit eivät käy luonasi kylässä, mutta olettavat että tulet heidän luonaan käymään. 

Itse saan mm. kuulla heiltä kommentteja, että "tule sinäkin tänne tuulettumaan" jne. vaikka asun itse n. 60 000 asukkaan kaupungissa. Ja itse olen siis ahkerasti heidän luonaan käynyt ENNEN kuin aloin viime talvena tajuta että tämähän ei ole ollut vuosiin yhtään vastavuoroista.

Esimerkiksi Helsingissä asuva kaverini ilmeisesti kuvittelee, että Stadi nyt vain on sellainen paikka, jossa kaikkien suomalaisten on aika ajoin päästävä käymään. Minua se ei kyllä kaupunkina pahemmin kiinnosta.

Käytän rahani mielummin johonkin kaupunkilomaan jossain Euroopan OIKEASTI isoista kaupungeista!

Olen jo niin turhautunut tähän tilanteeseen, kun ei saa mitään vastakaikua. Pidämme kyllä muuten yhteyttä, mutta kaverit eivät vain koskaan tule minua vastaan, kun haluaisin nähdä kasvotusten ja vaikka heitä kutsuisin luokseni. Kohtalotovereita?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin viime vuoden ulkomailla ja onhan tämäkin vähän niin kuin ulkomailla asuisi, kun kukaan ei kuitenkaan käy kylässä. Ulkomaille kavereita nyt en tietenkään odottanutkaan käymään, mutta skypetimme ahkerasti koko kuluneen vuoden.

Varmaan sama olisi muuttaa pysyvästi pois Suomesta, kun ei näitä kavereita kuitenkaan nää?

ap

Vierailija
2/28 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on ja itsekin olen todennut, että sama olisi asua ulkomailla. Ainoa ero on se, että lähisukulaiset ovat tulleet käymään. Kavereita en ole nähnyt sen jälkeen, kun vastavuoroisuuden puutteen takia lopetin vierailut jo useita vuosia sitten. Kuitenkaan ei pitäisi olla pitkä matka Uudeltamaalta Varsinais-Suomeen. Taisi johtua ennemminkin ko. henkilöistä, oikeat ystävät eivät kohtelisi muutenkaan sillä tavoin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toinen puoli sukua taas pohjoisesta, ja sieltä on aina tuntunut olevan ylitsepääsemättömän pitkä matka etelään, mutta toiseen suuntaan olettavat, että tietenkin tullaan. Itsellä alkoi vajaa kolmikymppisenä jäämään vierailut ja nyt koko pohjoisen suku alkaa olemaan tosi vierasta muutamaa ihmistä lukuunottamatta, kun ei sieltä tänne päin voi tulla edes häihin saati muuten.

Vierailija
4/28 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun kaverit jaksa tulla Etelä-Helsingistä meille. Matkaa muutama metropysäkki. Sellaista se on.

Vierailija
5/28 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:28"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:05"]

Meillä pohjoisemmassa asuvat kaverit käyvät meillä etelässä kylässä samalla, kun heillä on muutenkin asiaa tännepäin, esim. lähtevät HKI-Vantaan kentältä etelänreissulle tai satamasta Ruotsin /Tallinnan risteilylle tai tulevat konserttiin tms. Meillä taas ei ole mitään asiaa pohjoisemmaksi Tamperetta pidemmälle, jonka lähellä perheemme mökki on. Joten miksi lähtisimme tikusta asiaa tehden pohjoiseen kyläilemään parin tunnin tai korkeintaan päivän visiitille, ja jonne emme muuten menisi. He voivat piipahtaa meillä sen parin tunnin visiitin esim. ennen laivalle menoa. Joten siinä ainakin muutama syy...

[/quote]

Joo noin ne Helsingissä asuvat muuten juuri ajattelevat ja perustelevat! Eikä mene millään jakeluun, että jos lento lähtee vaikkapa klo:12.00 ja kentällä pitää olla pari tuntia ennen ja ajomatka kestää 2 tuntia, niin ei siinä oikein ehdi kyläilemään. Eikä viikon etelän reissun jälkeen oikein huvita "tulla käväisemään", kun olet juuri istunut koneessa sen 10 tuntia ja kassissa on iso läjä likapyykkiä ja talon kuntokin pitäisi mennä tarkistamaan talviaikaan. Näin esimerkkinä. Tai vastaavasti jos työhön liittyen on joku koulutus Helsingissä, niin ei silloin oikein ehtisi tai jaksaisi lähteä "käväisemään" kun ohjelmaa on klo: 8-18 kahtena peräkkäisenä päivänä. Näin toisena esimerkkinä.

[/quote]

Jos lento lähtee aamulla klo 12, meidän tuttavat tulevat meille jo edeltävänä päivänä...

Vierailija
6/28 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junalla matkustaminen on kallista jos sitä tekee extempore. Esim. Vaasaan meno-paluu aikuiselta 150 euroa! Kaikki eivät pysty suunnittelemaan lomiaan puolta vuotta etukäteen. Tuo pisti silmään, kun ap morkkasi etelässä asuvia kavereitaan etteivät käy, mutta sitten heti perään itse täräytti, että jos hän jonnekin etelään lähtee niin sitten oikein kunnon kaupunkiin eikä mihinkään "Hesaan". Aikamoista vähättelyä eikä mitään hyvää käytöstä ja ah niin tyypillistä pk-seudun pohjoispuolella asuville. Ikään kuin siellä sittenkin jylläis jonkinlainen huonommuuden tunne landella asumisesta.

Vierailija
7/28 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää ota vieraita tänne Helsinkiin. Tullaan sieltä jostain kylään, oletetaan majoitukset ja ruoat ja jos itse erehdyt ehdottamaan, että jospa vaikka istuttaisiin iltaa rauhassa, niin ei ehdi, kun pitää käydä Martta-tädin ja Pekka-serkun ja naapurin kissan kaiman luona jne. 

Meillä ei ole lapsia, mutta iso asunto, joten meille on helppo majottautua, meidän seura ei kuitenkaan kelpaa. Kyydit toki kelpaa, koska julkisilla on hankala matkustaa ja eihän nyt Itä-Helsingistä ole kuin kivenheitto Länsi-Espooseen ja Järvenpäähän ja....

Vierailija
8/28 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomuutta ja laiskuutta tyynni. Ennen matkailtiin kotimaassa ja tunnettiin Suomi hyvin. Nyt näyttää aikataulujen selvittäminen olevan ylivoimaista ja hinata perse oikeaan bussiin tai junaan. Bangkokin yökerhot tutumpia kuin missä on Oulu.

Vierailija
9/28 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun Helsingissä ja valitettavasti minun odotetaan vierailevan entisen kotipaikkani kavereilla - he eivät kylläkään ikinä Helsinkiin tule. Kyllä sitä soitellaan ja pyydetään käymään kaupassa x ja tuomaan kun olen tulossa (ja se pitäisi olla pian) eikä oteta huomioon, että välimatkat voivat olla pääkaupunkiseudulla pitkät.

Vierailija
10/28 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 10:49"]

Minä asun Helsingissä ja valitettavasti minun odotetaan vierailevan entisen kotipaikkani kavereilla - he eivät kylläkään ikinä Helsinkiin tule. Kyllä sitä soitellaan ja pyydetään käymään kaupassa x ja tuomaan kun olen tulossa (ja se pitäisi olla pian) eikä oteta huomioon, että välimatkat voivat olla pääkaupunkiseudulla pitkät.

[/quote]

Joo ja sitten kun kysyt miksei tilaa tuotetta suoraan kotiin, niin postimaksut on niin kalliit ja mähän olen joka tapauksessa menossa... Joo, sitä ennen pitää matkustaa julkisilla toiseen kaupunkiin, helposti tunti suuntaansa, mulla ei ole seutulippua kautena eli pitää maksaa ne matkat, jotka on jo enemmän kuin ne postikulut ja jos sityen kieltäytyy, ni on vaan laiska nipo, joka ei yhtään ajattele kavereitaan eikä viiti tehdä näiden eteen edes pientä palvelusta.

Vierailija
11/28 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei ne kaverit (entiset) tule sieltä Helsingistä Espooseenkaan, kun on niin kaukana, ja on niin kallista, ja ja ja... ja kun sulla on se autokin... Joo, mulle se varmaan onkin ilmaista kulkea sitten täältä. Pitkään jaksoin, mutta tein saman havainnon ku ap, kaverit ei koskaan käynneet mun luona kylässä, joten lakkasin käymästä.

Vierailija
12/28 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käynyt samoin, enkä yhtään ihmettele miksei tänne Lappiin huvita tulla. Täällä ei ole mitään, ainoastaan uteiliaita, juoruilevia, kyttääviä, kateellisia ihmisiä. Kävin itse muutaman vuoden pk-seudulla kavereita tapaamassa, mutta siitä huolimatta ystävyys vähitellen laimeni. Aika luonnollista, vaikka onkin surullista.

Vierailija
13/28 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minä asun alle 70km Helsingistä eikä tänne "maalle" kukaan ole kiinnostunut tulemaan. Viimeksi itkettiin junalippujen hintaa, minulle ne vissiin ovat sitten ilmaisia, kun Helsinkiin päin tulen..?

Vierailija
14/28 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se surullista, että minä itse kyllä olisin valmis kyläilemään kavereideni luona vaikka asuisivat millaisessa mökkikylässä. Sitä ihmistähän siinä ollaan menossa katsomaan eikä sitä paikkaa!

ap

Vierailija
15/28 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noita kavereita tule nähtyä paljon, vaikka asuisi samassa kaupungissa. Tunti suuntaansa on minullekin kipuraja. Ei kovin usein jaksa sellaisia vähintään 5-6 tunnin reissuja varsinkaan lapsen kanssa. Ei minuakaan huvita alkaa suunnistaa julkisilla edes Helsingistä Espooseen tai Vantaalle, ellei ole tosi suora reitti. Ahdistaa ajatuskin siitä, että pitäisi ensin mennä yhdellä junalla tai bussilla johonkin hornan tuuttiin ja vaihtaa toiseen. Kaikissa busseissa ei ole näyttötaulua, mistä näkisi mikä seuraava pysäkki on. Lieneekö jossain korvessa pysäkeillä edes nimiä? Suunnista siinä sitten ohjeiden mukaan: otat siitä perähikiän juna-aseman kupeesta bussin joka kulkee tunnin välein ja köröttelet sillä moottoritietä pitkin ja kun siellä tulee kaksoiskukkula ja sen jälkeen punainen maatila vasemmalla ja sen jälkeen kieroon kasvanut koivu, niin painat nappia ja kävelet tien yli kyläkaupan pihaan, niin siellä odottaa jatkokyyti. Kaveri ajaa 15 minuuttia autolla kylätietä sinne, mistä ei pääse pois millään julkisella...

Vierailija
16/28 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pohjoisemmassa asuvat kaverit käyvät meillä etelässä kylässä samalla, kun heillä on muutenkin asiaa tännepäin, esim. lähtevät HKI-Vantaan kentältä etelänreissulle tai satamasta Ruotsin /Tallinnan risteilylle tai tulevat konserttiin tms. Meillä taas ei ole mitään asiaa pohjoisemmaksi Tamperetta pidemmälle, jonka lähellä perheemme mökki on. Joten miksi lähtisimme tikusta asiaa tehden pohjoiseen kyläilemään parin tunnin tai korkeintaan päivän visiitille, ja jonne emme muuten menisi. He voivat piipahtaa meillä sen parin tunnin visiitin esim. ennen laivalle menoa. Joten siinä ainakin muutama syy...

Vierailija
17/28 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään asiaa etelään ennen syyslomaa. Ja tulen olemaan lentokoneen vaihdon verran Helsingissä, joten ei taida kaveria tulla nähtyä. Ja monellakaan ei välttämättä ole tuon kummempaa asiaa Helsinkiin edes vuosittain.

ap

Vierailija
18/28 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:05"]

[/quote]

Joo noin ne Helsingissä asuvat muuten juuri ajattelevat ja perustelevat! Eikä mene millään jakeluun, että jos lento lähtee vaikkapa klo:12.00 ja kentällä pitää olla pari tuntia ennen ja ajomatka kestää 2 tuntia, niin ei siinä oikein ehdi kyläilemään. Eikä viikon etelän reissun jälkeen oikein huvita "tulla käväisemään", kun olet juuri istunut koneessa sen 10 tuntia ja kassissa on iso läjä likapyykkiä ja talon kuntokin pitäisi mennä tarkistamaan talviaikaan. Näin esimerkkinä. Tai vastaavasti jos työhön liittyen on joku koulutus Helsingissä, niin ei silloin oikein ehtisi tai jaksaisi lähteä "käväisemään" kun ohjelmaa on klo: 8-18 kahtena peräkkäisenä päivänä. Näin toisena esimerkkinä.

Vierailija
19/28 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Juuri ajattelin samaa tässä yhtenä päivänä. Meille kestää Helsingistä reilun tunnin junalla. Silti on joillekin täysin mahdoton tehtävä tulla tänne. Maksaa liikaa ja ei ole aikaa (vaikka olisi työttömänä tai hoitovapaalla, vr:llä tarjoukisa 8e/suunta). Esim. eräs ystäväni on käynyt viiden vuoden aikana tasan yhden kerran. Silti minua mangutaan sinne suunnille ja esim. loukkaannutaan jos en tule joihinkin illanistujaisiin. Eihän se täältä päin maksa, eikä vie aikaa?

Joidenkin kanssa vastavuoroisuus kyllä toimii.

Vierailija
20/28 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kavereistamme asuu Helsingissä ja PK-seudulla, mutta he vierailevat täällä pohjoisemmassa tosi mielellään. Kyllä mekin yleensä pari kolme vuodessa kertaa käydään etelässä. Meillä oli viime kesänäkin kymmenet yövieraat (osa oli yhden yön, osa kauemmin), ja kaikki PK-seudulta.