Kuka oikeasti mankeloi?
Kommentit (37)
Minä! Ostattiin mankeli viime kesänä. Mankeloidut lakanaton ihanat.
Minun mieheni mankeloi. Mankeli oli hänellä jo ennen kuin muutettiin yhteen ja olin kovasti sitä mieltä ettei kyseistä härveliä tuoda yhteiseen kotiimme viemään tilaa, mutta täällä se on ja käytössä myös.
En minä ainakaan. En jaksa, ei ole aikaa, ryppyyn ne lakanat menee käärittynä ja viimeistään sängyssä kuitenkin. Anoppi olisi antanut vanhan mankelinsa meille, kun osti itselleen paremman, en huolinut. Lakanat pestään, kuivataan kuivurissa ja kääritään kaappiin. Pimeässä nukkuessa en ryppyjä näe.
Mä oon vaan mankeloinu märistä matoista liiat vedet pois, ilmeisesti tässä ketjussa puhutaan sellaisesta pienemmästä mankelista? Maidän pesutuvassa on sellainen ja oon aina ihmetelly että mitä sillä mankeloidaan.
Pitäiskö käydä kokeilemassa että miten ihanat niistä lakanoista sitten tulis? Jotain käytännön vinkkejä lakanoiden mankelointiin tälläsille pellossa kasvaneille?
Minä en kun olen niin laiska mutta moni meidän taloyhtiössä näkyy pesutuvalla mankeloivan, jopa pari miestä. Huippuahan olisi tietysti silittää liinavaatteet.
Mä en ikinä oo saanu mankelilla rypyttömiä lakanoita, joten en jaksa. Ärsyttää ne sisälle jäävät pikkutaitokset ja niistä tulevat kuprut.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:06"]
Mä oon vaan mankeloinu märistä matoista liiat vedet pois, ilmeisesti tässä ketjussa puhutaan sellaisesta pienemmästä mankelista? Maidän pesutuvassa on sellainen ja oon aina ihmetelly että mitä sillä mankeloidaan.
Pitäiskö käydä kokeilemassa että miten ihanat niistä lakanoista sitten tulis? Jotain käytännön vinkkejä lakanoiden mankelointiin tälläsille pellossa kasvaneille?
[/quote]
Joo ihan eri mankelista puhutaan.
Mankeloitavan lakanan tulee olla kostea. Ei märkä, mutta kostea, muuten se ei oikene. Taittelet sen sen levyiseksi, että mahtuu mankeliin, syötät sinne ja annat pyöriä. Ripusta kuivumaan ja kun on kuiva, kääri rullalle.
Kauniita unia!
Nytkin mankelissa pussilakana. Mankeli mankeloi ihan itsekseen, kun vaan muistaa heittää uuden lakanan sinne aika ajoin.
Minä! Lakanat pysyy puhtaampina ja paremmannäköisinä, eivät pölyä niin paljoa ja se kans pitkittää niiden käyttöikää.
Ainakin joku meidän pyykkituvassa, kun mankeli on AINA rikki.
Mäkin mankeloin! Aloitin vasta nelikymppisenä, mutta tekniikan (taittelutekniikan lähinnä) opin kotona äidiltä. Mankelointi oli ensimmäinen kotityö, jonka hän opetti minulle lapsena. Lakanoiden vetämisessä ja taittelussa tarvitaan kaksi, siksi sinkkuaikoina ei olisi ollut mahdollista mankeloida vaikka olisi ollut mankelikin.
Kuka oikeesti ei mankeloi? Varsinkaan lakanoita