Heijastinvaljaat on kuin crocsien uusi tuleminen! :D
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää olko niin totisia. Tietysti ymmärrän että lisäävät näkyvyyttä pimeässä. Mutta minua huvittaa enemmän se, mikä yhtenäinen univormu siitä on yhtäkkiä tullut. Maailman sivu on pärjätty tavallisilla heijastimilla ja nyt sitten kaikki tuolla ulkona marssii identtiset valjaat päällä kuin tinasotilaat. Se on jotenkin hellyyttävää ja niin suomalaista. Anteeksi jos loukkasin. Ap
Maailman sivu on pärjätty ilman? Ai siis eikö ihmisiä enää jääkään auton alle? Itselläni on kyllä erilainen kuva asiasta. Ja itse ainakin autoilijana arvostan jokaista, joka viitsii sen verran tehdä oman turvallisuutensa eteen (ja samalla autoilijoiden mielenterveyden eteen), että sellaisen pienen hihaheijastimen sijaan käyttää jotain oikeasti näkyvää heijastinta kulkiessaan pimeällä kadun reunassa. Aika ala-astemeininkiä pitää jotain tällaista asiaa huvittavana, sillä mitä laajemmalle tällaiset käytännöt leviää, sen parempi.
Juuri näin. En viitsi lähteä etsimään tilastoja, kuinka paljon ihmisiä on jäänyt autojen alle (suhteessa autojen kokonaislukumäärään) "vanhoina hyvinä aikoina" verrattuna nykyaikaan, mutta veikkaus on, että turmat ovat vähentyneet.
Lisäksi ainakin täällä Etelä-Suomessa on nykyisin talven sijaan jatkuva marraskuu kun ei ole valoisuutta ja näkyvyyttä lisäävää lumikerrosta, joten heijastimet ovat nyt sen puoleen tarpeellisempia kuin koskaan.
Onhan se toimivien heijastinten käyttö yhtä hellyyttävää kuin pyöräilykypärän tai turvavyön käyttö tai lääkkeiden syöminen sairastaessa tai mitä söpöjä hassutuksia ihmiset nyt puuhastelevatkaan kun haluavat pitää huolen terveydestään ja turvallisuudestaan.
Eihän sitä luolamieskaudella tuollaisia tarvittu! T. Luolamies R.I.P. 40-vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valjaat/liivi varmasti ihan kätevät kun tarpeeseen käytetään, mutta kun niitä näkee just ihan turhaan ihmisten päällä esim kaupunkialueilla missä on hyvä valaistus ja jossain pulkkamäessä lasten kanssa....Vähän sama juttu kun porukkaa tulee valaistuilla ulkoilureiteillä joku otsalamppu päässä ja päällä vastaan :-D niin vähän että wtf...
Tuntuu, että nykyihmiset on aika "luonnosta vieraantuneita".Kaupunkialueella kyllä liikkujat näkee toisensa ilman heijastinliiviäkin, mutta autoilija näkee heidät paljon huonommin kuin he näkevät toisensa.
Näinpä. Mä kun ajoin ajokortin vasta myöhemmällä iällä, niin en nuorempana tajunnut, miten huonosti jalankulkija autoon näkyy. Muistan, kun joskus olin lenkittämässä vanhempieni koiraa, ja ajattelin, että en mä nyt tarvitse heijastimia, kun kävelen vain valaistuja reittejä. Kun olin ylittämässä yhtä vähän leveämpää tietä (valaistu risteys), yhdestä autosta mies ruuvasi ikkunan auki ja huikkasi, että kannattaa laittaa heijastin, mua ei näkynyt ollenkaan.
Että tämän valossa on kyllä vaikea ymmärtää se, että jonkun mielestä jollakulla voi olla heijastimia "turhaan".
Mutta vihjeeksi mustakaavuille: Liivihenkilön seurassa olette todellisessa vaarassa, teitä ei havaita ollenkaan!
Vierailija kirjoitti:
Parhaimmat heijastimet ovat raajoissa olevat tai roikkuvat heijastimet. Ne kun heiluvat niin huomio kiinnittyy niihin paremmin kuin paikalla pysyvään heijastimeen.
Jaahas. No miksi poliiseilla, jotka heiluvat keskellä tietä pimeällä on heijastinliivit, eikä jotain joulukuusiheijastinta hihassa?
En ottanut kantaa siihen ovatko kauniit vai eivät, vaan kun ne on yhtäkkiä kaikilla ja joka paikassa jos vaan ulos kodistaan astuu. Seuraava askel on oikeasti se kypärä päähän kävellessäkin. Uskokaa pois ettei tämä ole mikään pysyvä ilmiö, vaan kuihtuu pois kun into laantuu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valjaat/liivi varmasti ihan kätevät kun tarpeeseen käytetään, mutta kun niitä näkee just ihan turhaan ihmisten päällä esim kaupunkialueilla missä on hyvä valaistus ja jossain pulkkamäessä lasten kanssa....Vähän sama juttu kun porukkaa tulee valaistuilla ulkoilureiteillä joku otsalamppu päässä ja päällä vastaan :-D niin vähän että wtf...
Tuntuu, että nykyihmiset on aika "luonnosta vieraantuneita".Kaupunkialueella kyllä liikkujat näkee toisensa ilman heijastinliiviäkin, mutta autoilija näkee heidät paljon huonommin kuin he näkevät toisensa.
Jep, pimeä ja sadesää on pahinta mahdollista. Jopa katuvaloissa vaikea nähdä kulkijoita. Heijastimia vain mahdollisimman paljon käyttöön.
Minäpä olen niin juntti, että halusin valjaiden lisäksi liivin, koska se näkyy paremmin. Hevosen kanssa tehdään lenkkejä täällä Etelä-Suomen valoisassa talvessa keskellä kirkasta päivää klo 10 eli kaikkialla on mustaa eikä me erotuta metsätaustasta ollenkaan. Myös hevosella heijastinvarusteet päällä. Mahtaa autoilijat nauraa meille ohittaessaan, tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
En ottanut kantaa siihen ovatko kauniit vai eivät, vaan kun ne on yhtäkkiä kaikilla ja joka paikassa jos vaan ulos kodistaan astuu. Seuraava askel on oikeasti se kypärä päähän kävellessäkin. Uskokaa pois ettei tämä ole mikään pysyvä ilmiö, vaan kuihtuu pois kun into laantuu. Ap
Siis etkö sä halua erityisesti näkyä pimeässä vai mistä tässä on kyse? Vai etko tajua, miten huonosti jalankulkija näkyy autoon?
Niitä on varmasti nyt ihmisillä paljon, kun kyseessä on melko uusi tuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis etkö sä halua erityisesti näkyä pimeässä vai mistä tässä on kyse? Vai etko tajua, miten huonosti jalankulkija näkyy autoon?
No nimenomaan! Nyt ollaan asian ytimessä. Kaikki haluaa sellaisen kun naapureillakin on ja uusi tuote. Mutta into laantuu. Se on se hassu asia tässä. Ei porukka ole huolissaan näkyvydestään pimeässä, vaan ne on tohkeissaan uudesta keksinnöstä joka on kaikilla muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nimenomaan! Nyt ollaan asian ytimessä. Kaikki haluaa sellaisen kun naapureillakin on ja uusi tuote. Mutta into laantuu. Se on se hassu asia tässä. Ei porukka ole huolissaan näkyvydestään pimeässä, vaan ne on tohkeissaan uudesta keksinnöstä joka on kaikilla muillakin.
No tuo sun arvelus ei kyllä vastaa ollenkaan omia havaintojani siitä, miten paljon ihmiset keskimäärin panostaa siihen näkyvyyteen nykyään. Kun ei heijastinvaljaat ole ainoa heijastintuote, joka on tullut markkinoille.
Mun arveluni on tosiaan se, että sä et ymmärrä, miten huonosti jalankulkija näkyy autoon. Ei kukaan autoilija toivo, että ihmise ei käyttäis mahdollisimman näkyviä heijastimia.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttääkö heijastinliivien käyttö sua jotenkin?
Mua puolestani ärsyttää ihmisten into käyttää otsalamppuja valaistuilla ulkoilureiteilläkin, koska ne häikäisevät pahasti vastaantulijoita (ymmärrän niiden käytön pimeissä paikoissa), mutta heijastinliivit eivät häiritse minua lainkaan.
Toisella tapaa minua hiukan häiritsee korkokenkien ja vastaavien epämukavien/kulumia yms. aiheuttavien kenkien tai vaatekappaleiden käyttö, vaikka toki muut saavat pukeutua niin kuin itse haluavat, en ole sitä mitenkään kieltämässä :D Mutta en vain voi olla tuntematta hetken ajan kylmiä väreitä, kun minun vinkkelistäni katsottuna joku itseään kiduttava menee ohi. Heijastinliivit vaikuttavat minusta kuitenkin ihan harmittomalta vaatekappaleelta, tuskin sitä edes huomaa, kun se on yllä (toisin kuin langan päässä riippuvat heijastimet, jotka heiluvat, kolisevat ja mahdollisesti myös takertuvat johonkin suht helposti).
Ap ei ole ikinä ajanut autolla eikä tiedä kuinka huonosti ilman heijastinta kulkevat näkyvät tuolla Suomen syksy-talvi maisemassa.
Jalkakäytävällä keskellä kaupunkia, jossa valaistus, on aika turhaa käyttää. Autot ei yleensä aja sinne jalkakäytävälle ja ei kai kukaan ole niin tyhmä että kävelee tien taikka suojatienkään yli katsomatta ensin tuleeko autoja? Saa toki käyttää jos haluaa, ei siinä mitään.
Maaseudulla, jossa on oikeasti pimeää eikä ole jalkakäytäviä tai katuvaloja, heijastinliivi on erinomainen maantien reunaa kuljettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Jalkakäytävällä keskellä kaupunkia, jossa valaistus, on aika turhaa käyttää. Autot ei yleensä aja sinne jalkakäytävälle ja ei kai kukaan ole niin tyhmä että kävelee tien taikka suojatienkään yli katsomatta ensin tuleeko autoja? Saa toki käyttää jos haluaa, ei siinä mitään.
Maaseudulla, jossa on oikeasti pimeää eikä ole jalkakäytäviä tai katuvaloja, heijastinliivi on erinomainen maantien reunaa kuljettaessa.
Kaupungissa nimenomaan luotetaan, että autoilija näkee jalankulkijan katuvaloissa. Näin ei kuitenkaan ole. Sade ja pimeys + tummat vaatteet (katuvaloista huolimatta) vaarallinen yhdistelmä. Lisätään vielä ikänäkö jolloin näkökyky hämärässä heikentyy.
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkien kevyen liikenteen väylillä liikkuu myös pyöriä (osa näistä pimeitä) ja sähköpotkulautoja, jotka voivat mennä lujaakin. Silloin on hyvä, jos jalankulkijan bongaa hyvissä ajoin.
Lisäksi suojatietä ylittäessä ei monestikaan ole mahdollista mennä niin, että kaistoilla olisi hyvä näkyvyys pitkälle molempiin suuntiin eikä yhtään autoja näköpiirissä. Liikennevaloissakin monet autot ajavat ihan päivittäin päin punaisia. Jos jää odottamaan täysin autotonta hetkeä, saa odottaa koko päivän.
Jos käyttää julkisia, niin on hyvä olla bussikuskille näkyvä heiluttaja.
Vierailija kirjoitti:
Juu eihän pyöräilykypärääkään tarvitse kunhan vaan ajaa varovasti eikä kaadu, tai turvavyötä jos ei koskaan kolaroi. Kun se elämä ei aina nyt mene niin ja ihmiset epähuomiossa tekevät virheitä. Yleensä ihmiset katsovat suojatielle astuessaan tuleeko autoja, silti aina tapahtuu näitä, että joku jää suojatiellä auton alle, syystä tai toisesta. Minä ainakin jatkossakin maksimoin oman turvallisuuteni, sillä ainoa ”haitta” siitä on, että joku keskenkasvuinen (kuten ap) ärsyyntyy tai huvittuu heijastinvaljaistani.
Täällä on nähtävästi joukko muutosvastarintaisia boomereita (tai henkisiä boomereita), jotka eivät kestä sitä, että tulee sellaisia asioita, mitä heidän nuoruudessaan ei ollut. :D
Eikä kyse ole pelkästään omasta hengestä, vaan myös autoilijoiden, pyöräilijöiden ja muiden tiellä liikkujien turvallisuudesta. Autoilijat ja muilla kulkuneuvoilla liikkuvat ainakin tietävät kuinka huonosti heijastimetta liikkuvat näkyy ihan jo päiväsaikaankin talvella.
Minulle on ainakin aivan sama miltä näytän lenkillä pimeässä. En halua jäädä auton enkä pyörän alle. Käytän heijastinvaljaita, heijastinliivejä tai heijastavia vaatteita joka päivä(aamu/päivä/ilta) kun pimeän aikaan menen lenkille. Käyn lenkillä lähes päivittäin.
Mitä väliä sillä on miltä näyttää kun hiki päässä juoksee, kunhan näkyy liikenteessä muille?
Ei ne heijastinvaljaat mielestäni edes ole kovin rumia. Niitähän on eri värisiäkin. Todella kätevät! Heijastavat hyvin, mutteivät ole tiellä.