Saako vuokra asuntoon asentaa kamerat?
Vuokranantajani lukee postiani ja on tullut nyt kaksi kertaa asuntooni ilman lupaani. Olen määräaikainen, joten en voi irtisanoa ja lähteä aiemmin asunnosta, ehkä?
Olen nyt oppinut pitämään turvalukon kiinni ovessa ja kannan henkilökohtaiset paperini mukana töissä.
Eläminen on todella epämukavaa näin ja ahdistaa ajatus, että hän tulee asuntooni minä hetkenä hyvänsä tai käy penkomassa täällä sillä aikaa kun olen muualla.
Muutama kirjeeni oli mennyt hänen asuntoonsa aikaisemmin, (olen vasta muuttanut tänne) ja hän oli ne avannut.
Myöhemmin hänen tekosyynsä päästä asuntooni oli, koska halusi nähdä oliko hänen postiaan täällä ja sitten otti minulle kuuluneen kirjekuoren mukaansa.
Onko oikeutettua jos asennan jonkun valvontakameran tänne päälle sillä aikaa kun käyn muualla ja tietääkö kukaan onko määräaikaisesta vuokrasopimuksesta oikeus irtisanoutua ilman haittakustannuksia tässä tilanteessa?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun teit ilmoituksen. Kyseessä on kotirauhan rikkominen ja kirjesalaisuuden rikkominen. Meneeköhän postin varastaminen kirjesalaisuuden rikkomisen piikkiin vai onko sille oma rikosnimikkeensä, en tiedä. Hanki kamera, riistakamerat eivät ole kalliita varsinkaan jos hankit sellaisen missä on vain muistikortti eikä lähetä kuvaa puhelimeesi. Uskon, että näiden rikosten jälkeen vuokrasopimuksen purkaminen onnistuu, vuokranantajan rikokset ovat käsittääkseni asianomistajarikoksia, eli käytännössä voitte sopia niin ettei syytettä nosteta, jos sopimus puretaan ilman sanktioita, ellei sinulla sitten ole tarvetta saada vuokranantajalle sakkoja.
Mutta kannattaa muuttaa ennen kuin mainitsee vuokranantajalle mitään. Voi olla ettei postit ole ainoita mitkä sitten katoavat.
Miksi olet noin tossu ja hyväksyt tuollaista käytöstä? Eikö ole tullut heti mieleen tehdä rikosilmoitusta? Omassa asunnossa saa kuvata sisällä, mitään ilmoitusta tai tarraa ei tarvita
Eipäs tarvitse olla! Kohteliasta se on ja ennaltaehkäisevää, mutta ei pakollista.
No mutta. Täytyyhän rikollisenkin ilmoittaa hyvissä ajoin ennen rikosta.
Miten nämä jutut voi todistaa? Sana sanaa vastaan! Kirjeet on auki, kuka tahansa ne on voinut avata, jos sormenjäljet on pyyhitty?