Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokrista valittavilla ei ole käsitystä mitä omistusasuminen maksaa

Vierailija
01.01.2021 |

Omistusasumisessa ei maksa pelkästään se asunto. Helsingissä hyvä yksiö on melkein 200 000 ja kaksiot tuosta ylöspäin. Tällä hetkellä asuntolainan korot ovat olemattomat, joten perusrahoitus ja asunnon osto on hyvin helppoa. Sen sijaan asumiseen kuuluu lainan lisäksi myös vastike. Vastike kustantaa talonhoidon, rappusiivoukset, lumenluonnit, isännöinnin jne. Ellei kyse ole ihan uudesta talosta, tulee tämän päälle erilainen määrä taloyhtiön remontteja. Omassa taloyhtiössäni on remontoitu vastikään vesikatto, vaihdettu asuntojen ovet ja tulossa on hissiremontti. Nämä remontit asukkaat maksavat itse heille asunnon suuruuden mukaan muodostuvalla summalla. Omassa asunnossa remonttitarpeita tulee myös asunnon ikääntyessä. Pitää rempata pintaa, uusia keittiötä, kylppäriä jne. Asuminen on kallista myös omistusasujalle. Kun asunto siirtyy vuokramarkkinoille, vuokratuotosta maksetaan 30% veroa. Kukaan ei vuokraa kallista asuntoaan tappiolla, joten nuo omistusasumisen kulut siirtyvät sellaisenaan vuokraan. Mikään rahasampo vuokraaminen ei ole. Itse myin omani pois ja saan nyt rahastomarkkinoilla tuplasti tuottoa asuntosijoittamiseen nähden.

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus!

Vierailija
2/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Muun asunnon pois, kun vuokralainen vaihtuu. Osakkeet tuottavat paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin asunnot varmasti kalliita. Itse olen asunut vain omakotitalossa keskisuuressa kaupungissa, ja se oli kyllä edullisempaa kuin nyt asua vuokralla samassa kaupungissa.

Vierailija
4/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan omakotitalossa paljon kuluja, sähkö, lämmitys, vesi ja jätevesimaksut, roskat, nuohous, kiinteistövero ja vakuutukset. Lisäksi tulee kaikki korjaukset, taloa pitää huoltaa jotta se pysyy kunnossa. Rahaa pitää aina olla tilillä jos putket menevät tukkoon, tai sähkössä ilmenee ongelmia. Katto yms muu ei tarvitse usein korjata, mutta siihen pitää varautua. Eli juoksevien kulujen lisäksi pitää olla puskuri korjauksiin joka voi tulla yllättäen.

Vierailija
5/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaisiko myydä se asunto ja muuttaa vuokralle jos vuokralla asuminen on muka halvempaa?

Onneksi sulla on se oma asunto niin sulla on vaihtoehdot auki, vuokralla harva asuu omasta tahdostaan.

Vai onko kuitenkin niin että omaa asuntoa maksaessa maksat kaikesta mitä pitää ja rahat menee omaan pussiin ja vuokralla maksat kaikesta sekä vuokranantajan pussiin. Kuten sanoit ei kukaan vuokraa asuntoa tappiolla, vuokralainen maksaa kulut sekä vuokranantajalle asuntolainaa pois tai asuntolaina on maksettu pois ja vuokratulot voi säästää remonttiin, jolloin vuokraa saa nostettua.

Vierailija
6/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käsitys ja siksi mä asunkin kaupungin vuokra-asunnossa :).

Vierailija
7/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisiko myydä se asunto ja muuttaa vuokralle jos vuokralla asuminen on muka halvempaa?

Onneksi sulla on se oma asunto niin sulla on vaihtoehdot auki, vuokralla harva asuu omasta tahdostaan.

Vai onko kuitenkin niin että omaa asuntoa maksaessa maksat kaikesta mitä pitää ja rahat menee omaan pussiin ja vuokralla maksat kaikesta sekä vuokranantajan pussiin. Kuten sanoit ei kukaan vuokraa asuntoa tappiolla, vuokralainen maksaa kulut sekä vuokranantajalle asuntolainaa pois tai asuntolaina on maksettu pois ja vuokratulot voi säästää remonttiin, jolloin vuokraa saa nostettua.

Vuokratuotto on niin olemattomaa, ettei niillä paljoa remontteja tehdä.

Vierailija
8/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalle osalle kerrostalojen asukeille korvaa Kela vuokran

Vierailija
9/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus!

Samaa mieltä, pelkkää faktaa ja silti joukolla alapeukutettu.

Saanko kysyä teiltä alapeukuttajat että miksi ja mikä ärsytti?

Vierailija
10/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hänen kannattaisikin, sehän tässä juuri oli pointtina. Hullun hommaa omistaa näillä kuluilla. Maksat kaikesta mitä pitää? Mitä pitää?

Vierailija
11/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan omakotitalossa paljon kuluja, sähkö, lämmitys, vesi ja jätevesimaksut, roskat, nuohous, kiinteistövero ja vakuutukset. Lisäksi tulee kaikki korjaukset, taloa pitää huoltaa jotta se pysyy kunnossa. Rahaa pitää aina olla tilillä jos putket menevät tukkoon, tai sähkössä ilmenee ongelmia. Katto yms muu ei tarvitse usein korjata, mutta siihen pitää varautua. Eli juoksevien kulujen lisäksi pitää olla puskuri korjauksiin joka voi tulla yllättäen.

Saatika esim. sähköjen ja lämmitysjärjestelmän uusimiset kun entiset vetelevät viimeisiään. Voi olla kymppitonnien kulut.

Vierailija
12/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalo = vuokra-asunto? Eiköhän suurin osa kerrostaloissa asujista ole ihan osakkeenomistajia. Meidän taloyhtiössä on jokunen vuokrattu asunto, mutta ilmeisesti niidenkin asukkaat ihan työssäkäyvää porukkaa.

Vierailija
13/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalo = vuokra-asunto? Eiköhän suurin osa kerrostaloissa asujista ole ihan osakkeenomistajia. Meidän taloyhtiössä on jokunen vuokrattu asunto, mutta ilmeisesti niidenkin asukkaat ihan työssäkäyvää porukkaa.

Maalla ja pikkukylissä on usien noin. Kaupungeissa ei.

Helsingin asuntokanta oli vuoden 2019 lopussa noin 371 000 asuntoa. Siitä oli omistusasuntoja 41 prosenttia, vuokra-asuntoja 45 prosenttia ja asumisoikeusasuntoja 3 prosenttia. 8 prosentilla asunnoista hallintaperuste puuttuu – yleensä siksi että ne ovat rekisteritietojen mukaan vailla vakinaisia asukkaita.

Vierailija
14/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin asuntokanta oli vuoden 2019 lopussa noin 371 000 asuntoa. Siitä oli omistusasuntoja 41 prosenttia, vuokra-asuntoja 45 prosenttia ja asumisoikeusasuntoja 3 prosenttia. 8 prosentilla asunnoista hallintaperuste puuttuu – yleensä siksi että ne ovat rekisteritietojen mukaan vailla vakinaisia asukkaita.

Asun pikkukylässä. Tässä viidentoista asunnon kerrostalossa olen ainoa vuokralainen, kaikki muut ovat omistusasujia. Saattaahan joku heistä saadakin asumistukea, minä en saa.

Vierailija
15/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloinkin googlaamaan noita prosentteja, kiitos kun laitoit. Itse asun keskisuuressa kaupungissa, pitää yrittää vielä löytää tilastot täältä. Mutta yleisesti rasittaa tuo aiempi oletus, että kerrostalossa asuu ihmiset vain vuokralla. Ja muutenkin, luulen, että iso osa vuokralla asujistakin maksaa itse vuokransa.

Vierailija
16/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käsitys. Itse asun vuokralla ja olen töissä isännöitsijätoimistossa. Kun lähetän putkiremonttilaskuja, olen onnellinen, etten ole omistaja.

Vierailija
17/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on käsitys ja siksi mä asunkin kaupungin vuokra-asunnossa :).

Tähän. Asun ruuhka-Suomen ulkopuolella maakunnan keskuskaupungissa (yliopisto ja monta muuta oppilaitosta on) yhden teinin kanssa v. 2017 valmistuneessa kaupungin vuokratalossa jossa maksan 72 neliön saunallisesta kolmiosta vuokraa 780 euroa (mukaan laskettu vesimaksu, auton lämmitystolppa), valokuitunetti on asukkaille ilmainen. Talo on moderni ja hyväkuntoinen, tilat siistit. Jos vapailta markkinoilta hakisin vastaavaa asuntoa omaksi, saisin tässä kaupungissa tällä sijainnilla varautua maksamaan vähintään 220 000 euroa. Mun tuloilla siihen ei olisi mahdollisuutta, ja lainaa ei ole mahdollista saada, anottu on kyllä, nettopalkkani on noin 1600 euroa kk. Vähän pienempikin laina vanhempaan tai kaupungin laitaosan asuntoon tarkoittaisi mulle todella suurta lainaosuutta plus vastike. Lainaosuus on sitä isompi mitä iäkkäämpi asunnonostaja on, esim. mä täytän tänä vuonna 53 v ja pankkien maksimiaika lainalle on ollut 12 vuotta koska työllisyysnäkymät ovat iäkkäille muita huonommat ja työkyvyttömyyden riski kasvaa vuosi vuodelta.

Vierailija
18/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloinkin googlaamaan noita prosentteja, kiitos kun laitoit. Itse asun keskisuuressa kaupungissa, pitää yrittää vielä löytää tilastot täältä. Mutta yleisesti rasittaa tuo aiempi oletus, että kerrostalossa asuu ihmiset vain vuokralla. Ja muutenkin, luulen, että iso osa vuokralla asujistakin maksaa itse vuokransa.

Jos työssäkäyvä saa asumistukea, se on ehkä jotain kymppejä, vain murto-osa vuokrasta.

Vierailija
19/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus!

Samaa mieltä, pelkkää faktaa ja silti joukolla alapeukutettu.

Saanko kysyä teiltä alapeukuttajat että miksi ja mikä ärsytti?

Minua ärsytti se, että aloittaja pitää vuokralla asuvia tyhminä.

Vierailija
20/92 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omistanut asunnon Helsingissä ja asun nyt vuokralla Helsingissä. Kumpikin vaihtoehto on tietenkin tuttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän