Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekassa synnytyksessä revenneet, miten seuraavat? Multa repesi

Vierailija
06.06.2014 |

ekassa synnytyksessä peräaukko ja emätin sieltä sisältä pahasti. Mulla on nyt ollut ongelmana, että kakkoshätä ja pierut karkaavat omia aikojaan. Olen treenannut lihaksia, mutta edelleen etenkin pierut karkailee mikä on noloa! Esikoinen oli syntyessään 3352 kg eli ei kauhen iso. Mulle on sanottu, että mun kudokset saattaa olla sellaiset, että repeämiä tulee vähän helpommin. Mulla on myös pahat raskausarvet jäänyt.

Nyt olen tokaa kertaa raskaana. Olen käynyt juttelemassa synnytyssairaalassa synnytyspelostani ja siellä kehotetaan rohkeasti synnyttämään alateitse ja itsekin olen sitä mieltä... Ei kai tilanne siitä enää voi paheta. Lääkäri sanoi, että tilanne on vähän kaksipiippuinen eli kun mulla on paljon arpea tuolla alakerrassa, niin se voi aiheuttaa taas repeämistä mutta sitten taas kun olen jo aiemmin synnyttänyt niin pitäisi venyä helpommin ja ei ehkä repeytyä niin paljoa.

Uudesta on vauvasta on arvioitu että vaikuttaisi olevan hieman isompi kuin esikoinen.

Haluaisin kuulla, että te jotka repesitte ekassa synnytyksessä niin selvisittekö seuraavissa synnytyksissä helpommalla?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammakerhoissa voi sitten miettiä, että "kellä on köntsät housussa"?

Ei mutta oikeasti, ei ole kivaa, halit kaikille näiden asioiden kanssa painiville!

Vierailija
22/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla eka sektio, toka alatie, jossa pahat repeämät. Silloin repeämät korjattiin salissa ja jälkeenpäin kahdesti .  Silloin oli ehdotonta että seuraava sektiolla, joka tapahtuikin niin. Nyt odottelen neljättä korjausleikkausta, 8 -vuotta kyseisesta synnytyksestä. Mielettömän hehkeetä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa kolmessa synnytyksessä repesi vähän. Ekassa eniten. Kaikki vauvat olleet melkein nelikiloisia, ekan päänympärys 36 cm. Lasketun ajan jälkeen syntyneet.

Vierailija
24/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te, jotka olette revenneet pahasti synnytyksessä: Oletteko raskauden aikana öljynneet alapäätänne? Auttaakohan yhtään?

Vierailija
25/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla repesi jonkun verran esikoisen imukuppisynnytyksessä....toisen kanssa ei mitään, vaikka oli yli 4 kilonen, iso jössikkä... :) ja muutenkin synnytys oli nopea ja helppo, vaikkakin todella kivulias... tsemppiä! :)

Vierailija
26/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua pelotella mutta repesin ekassa pahasti ja tokassa vielä pahemmin (jo toka oli vielä normaali luomusynnytys). Ja lääkäri sanoi suoraan että jos kolmonen tulee niin ehdottomasti sunnitellulla sektiolla. Kerran voi kuulemma paikat korjata mutta jos repeää toisenkin kerran niin ei välttämättä ja siitä voi jäädä pysyvät vammat. Vaatisin sektiota. 

Vierailija
27/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 21:54"]

Ekassa synnytyksessä repesin välilihan leikkaushaavasta 5cm emättimeen, johtui kyllä isolta osin imukuppiavusta.. Seuraavassa synnytyksessä kätilö leikkas vanhaa arpikudosta ja paikkas kolmella tikillä. Loput neljä on tullu vaurioitta.

[/quote]

Mulla on autettu esikoista imukupilla, lapsi oli vähän reilut 4 kg. En minä saanut ainuttakaan repeämää (epparihan imukupissa tehdään aina). Eli väittäisin, että repeämät johtuvat kudostyypistä, ei niinkään imukupista.

Itselläni ei ole esim. raskausarpiakaan, vaikka kaksi lasta on tehtynä.

Vierailija
28/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi

t. Mies

Vierailija
29/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisestä synnytyksestä toisen asteen repeämät ja helvetilliset peräpukamat, jotka vaivaavat vieläkin, vauva oli 3360g. Toisesta synnytyksestä ei tullut edes nirhaumia ja vauva oli 3800g. Nyt haaveilen kolmannesta vaikka nuorempi on vasta 2 kk.

Vierailija
30/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pahasti revennyt 1.synnytyksessä niin mielestäni ei enää suositella alakautta synnytystä jo arpienkin takia koska ne ei jousta. Ja on kyllä puppua etteikö tilanne voi enää paheta vaan kyllä se voi! Pyydä sektiota niin ehkä saat vielä pitää edes vähän toimivan alapään ja jotain korjaustoimenpiteitähän sinulle myös pitää varmasti tulevaisuudessa tehdä.

Itse repesin 1.synnytyksessä pahasti mutta en revennyt peräaukkoon asti. Vauva oli vain 2890g eli minulla tuo kudostyyppi on juurikin sellainen ettei jousta.

Toisen lapsen uskalsin kuitenkin synnyttää alakautta ja vaikka vauva oli iso niin en revennyt kovin pahasti mutta tikkijä tuli silloinkin ihan tarpeeksi. Mutta olen parantunut ihan ok tosin alakerta on vähän erinäköinen kuin ennen mutta ei välix kun vaan toimii ok.

Vierailija
31/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repesin yhden tikin verran ekassa (öljysin säännöllisesti, ponnistin 10min.) Toisessa ei repeämiä ( en öljynnyt, ponnistin 2 kertaa). Sisarella kolme lasta jokaiseta revennyt myös paljon mutta seuraavasta aina vähemmän. Tsemppiä synnytykseen!

Vierailija
32/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei öljyämiset auttaneet mitään. Pahat repeämät tuli ekasta, kun puski maailmaan otsa edellä. Toinen oli 5-kiloinen mutta paljon helpompi synnytys, josta vain pari tikkiä. Sektiolla synnyttäisin molemmat, jos nyt saisin valita.

Vierailija
33/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 08:43"]

Mulla repesi jonkun verran esikoisen imukuppisynnytyksessä....toisen kanssa ei mitään, vaikka oli yli 4 kilonen, iso jössikkä... :) ja muutenkin synnytys oli nopea ja helppo, vaikkakin todella kivulias... tsemppiä! :)

[/quote]

Ihmekö tuo, kerran jo venytetty..

Vierailija
34/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli ekasta (käynnistetty synnytys, raju) 2. asteen repeämä, johon 4 tikkiä, tokasta 1 tikki ja ei kirjattu edes repeämäksi.

Vierailija
35/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa kolmessa revennyt. Ekassa episiotomia + 2 asteen repeämät. Tokassa useita pahoja repeämiä, tikkejä useassa kerroksessa, muistaakseni toista kymmentä... Kolmannessa samoin. Kolmannen jälkeen ommeltiin n. 2 h. Mä taas pahoin pelkään, että just tuo rpeäminen-arpeutuminen kuvio on mulla vaan vähentänyt värkin joustavuutta. eihän arpi veny. 

Positiivisena voin sanoa, että kun kolmannen jälkeen pitkää ja huolellisesti ommeltiin ja laitettiin, niin värkki on nyt hyvä, eikä ole kiristyksiä tai mokia, kuten oli tokan jälkeen. Mulle ponnistusvaihe on ollut tosi kivulias juuri tuon repeämisen vuoksi ja kolmannessa sainkin puudutuksen ponnistusvaiheessa "

PUDENDAALIPUUDUTUS

Pudendaalipuudutus on pistos, joka ruiskutetaan välilihan alueelle turruttamaan koko alapää. Puuduteaine ruiskutetaan emättimen seinien läpi hermoihin molemmin puolin emätintä. Tämä vie tunnon koko välilihan alueesta. Lääke alkaa vaikuttaa välittömästi. Alueen pitäisi säilyä tunnottomana tarpeeksi kauan, että tarpeelliset tikit saadaan ommeltua synnytyksen jälkeen. 

Milloin annetaan: Ponnistusvaiheen alussa. "

Vierailija
36/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te tiedätte tikkienne määrän ja repeämän tarkat kuvailut? Mulla repesi väliliha ja emätin sisältä, ja muistan, että salissa ne sanoi kokeilevansa, repesiko pyllystä joku rengas, mutta jälkeenpäin ei papereissa ollut muuta kirjattu kuin toisen asteen repeämät. Arpea on kaikki sanoneet siistiksi (siis kaikki jotka sen ovat katsoneet, nlatäti, lääkäri, mies) mutta itse en uskalla katsoa, ja synnytyksestä jo 3kk :/

Vierailija
37/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos repeän pahasti synnytyksessä, eikö minulla ole oikeuksia vaatia lääkäreiltä, että minut leikataan takaisin kuntoon?

Halut meni synnytyksessä, enkä ole enää ollenkaan halunnut seksiäkään, koska arpeen ja joka paikkaan sattuu siellä alhaalla?

Vierailija
38/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös eka oli imukuppisynnytys ja ompelu kesti pitkään ja sattui aivan saatanasti, koska kivunlievitys ilmeisesti oli kulunut loppuun. En tiedä monennenko asteen repeämät olivat enkä ole katsonut mistään papereistakaan (tuosta on aikaa jo 10 vuotta). Enivei, toinen lapsi syntyi tuskitta ja vaivoitta ilman tikkiäkään ja värkki on miehen mielestä paremmassa kunnossa kuin koskaan. Kyllä se varmaan tilastollisesti on totta, että ensimmäinen synnytys on ehdottamasti vaikein ja tuhoisin.

Vierailija
39/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyksessä ponnistin 20min ja kyljellään. 2 tikkiä emättimeen (ei leikattu välilihaa) ja niitäkään ei kuulemma olis välttämättä tarvinnut.

Tokassa ponnistin 10min puoli-istuvassa ja tikkejä ei laskettu. Väliliha ja emätin repeämiä. Molemmat lapset 3,5kg suunnilleen.

Tokassa ponnistusvaihe tuli yhtäkkiä. Katottiin, että 4 senttiä auki eikä tunnu edistyvän oksitosiinistä huolimatta. Kolmas supistus epiduraalin jälkeen sattui jumalattomasti ja kätilö katsoi ja totesi, että lapsi on tulossa aletaan ponnistamaan :S Loput 6 senttiä aukesi sen yhden supistuksen aikana kun vauva laskeutui niin rajusti.. Supistukset loppui siihen ja tärisin pieleen menneen epiduraalin takia kun ponnistin. :/

Vierailija
40/40 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 12:23"]

Jos repeän pahasti synnytyksessä, eikö minulla ole oikeuksia vaatia lääkäreiltä, että minut leikataan takaisin kuntoon?

Halut meni synnytyksessä, enkä ole enää ollenkaan halunnut seksiäkään, koska arpeen ja joka paikkaan sattuu siellä alhaalla?

[/quote]

Kyllä tietääkseni sinun pitää osata vaatia korjausta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi