Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sektion riskit luultua isommat

Vierailija
06.06.2014 |

Lukekaapa ylen sivuilta uudesta suomalaisesta väitöstutkimuksesta, jonka mukaan 27% sektioäideistä saa jonkin tai joitakin komplikaatioita ja 10%:lla komplikaatio oli vakava. On oikeasti hirveän yleistä saada verenmyrkytys, iso verenvuoto tai laskimotukos. En halua pelotella heitä, joille sektio on välttämättömyys, mutta miettikää te, jotka haluatte sektion ns. huvin vuoksi. On todella vaarallista mennä sektioon turhan takia verrattuna alatiesynnytykseen.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 08:51"]Jaa ei ole väliä miten raskaus on sujunut kun mennään leikkaukseen? Silläkö ei ole väliä leikkauksen kannalta, onko äidillä ollut verenpaineongelmia, diabetestä tai raskausmyrkytys?

[/quote]

Luitko nyt ihan oikein. En sanonut ettei sillä ole väliä. Veritulppariskin kannalta sillä ei ole merkitystä, koska suurimmat riskit veritulppaan tulevat leikkauksesta ja raskaudesta.

Toksemia lisää tulppariskiä vuodelevon kannalta aivan kuten esim. liian aikaiset supistukset.

Mikäli diabeteksen tasapaino on todella huono, se hidastaa kudosten paranemista. Muuten se ei lisää leikkausriskejä merkittävästi.

Mutta jokainen tekee itse omat päätöksensä asiasta.

[/quote]

No mutta näytätkö vielä faktaa tuosta väitteestäsi, että lihaville tehdään vähemmän sektioita kuin normaalipainoisille, sillä itse olen aina ymmärtänyt asian ihan toisin päin. Älä enää vain alapeukuta, vaan vastaa kysymykseen.

Vierailija
42/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 09:21"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 08:51"]Jaa ei ole väliä miten raskaus on sujunut kun mennään leikkaukseen? Silläkö ei ole väliä leikkauksen kannalta, onko äidillä ollut verenpaineongelmia, diabetestä tai raskausmyrkytys?

[/quote]

Luitko nyt ihan oikein. En sanonut ettei sillä ole väliä. Veritulppariskin kannalta sillä ei ole merkitystä, koska suurimmat riskit veritulppaan tulevat leikkauksesta ja raskaudesta.

Toksemia lisää tulppariskiä vuodelevon kannalta aivan kuten esim. liian aikaiset supistukset.

Mikäli diabeteksen tasapaino on todella huono, se hidastaa kudosten paranemista. Muuten se ei lisää leikkausriskejä merkittävästi.

Mutta jokainen tekee itse omat päätöksensä asiasta.

[/quote]

No mutta näytätkö vielä faktaa tuosta väitteestäsi, että lihaville tehdään vähemmän sektioita kuin normaalipainoisille, sillä itse olen aina ymmärtänyt asian ihan toisin päin. Älä enää vain alapeukuta, vaan vastaa kysymykseen.

[/quote]

Vastaa itse omaan kysymykseesi ja katso googlesta. Ei ollut vittuilu. En jouda olemaan koneella juuri nyt. Se asia riippuu ihan siitä, kuinka pitkiä tilastoja tarkastellaan. Noin 10 vuotta sitten alettiin ylipainoisten ihmisten sektioita tietoisesti välttämään. Näin ainakin omassa synnytysyksikössäni sekä tuttavien sairaaloissa myös. Myöskin lonkkaleikkauksia yms. Ei niin kiireellisiä leikkauksia yritetään lykätä, jotta potilas ehtisi tiputtaa hiukan painoa.

Enkä alapeukuttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 09:00"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 08:53"]Jaa. Halusin sektion ja sain. Tiesin riskit ja ilmeisesti olen harvinaisen onnekas sitten, kun mitään ei käynyt.

[/quote]

Hyvä, että tiesit riskit. Siihenhän näillä riskianalyyseillä pyritään. Lääkäreidenkin on vaikea kertoa riskeistä, jos niitä ei tilastoida ja tutkita.

[/quote] Joo ja en kokenut myöskään riskeistä keskustelua polilla mitenkään ahdistavaksi tai painostamiseksi. Niitä riskejähän on.

Vierailija
44/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat nyt unohtaneet sen tärkeimmän, eli lapsen. Vaikka sektiossa voi olla enemmän riskejä äidille, on se moninkertainen turvallisempi lapselle. Ja älkää vinkuko siitä emättimen bakteerifloorasta, sektioiduille lapsille sitä voidaan sivellä naamalle.

Vierailija
45/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä, en löytänyt mitään tuonne päinkään vaikka etsin, löysin vain tämän,mikä tukee omaa tietoani : http://www.hs.fi/kotimaa/a1305628283940

Vierailija
46/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin alkuvaiheissa raskausajan diabetes. Piikki vattan sivulle ja verensokerin mittausta kotona. Pääsin heti naistenklinikan asiakkaaksi. Otettiin myös istukkanäyte joka oli ok. Ajattelin pienessä mielessä että saisin sektion. Määrättiin menevään 3 viikkoa aiemmin naistenklinikalle, vauvalla oli keuhkot kehittyneet ja alettiin käynnistämään synnytystä antamalla jotain supistavaa koska ei supistanut. Mua seurattiin tarkasti siellä. Oli turvallinen olo. Illalla myöhään kolme hoitajaa tulee ja sanoo että nyt leikkaukseen. En ehtinyt jännittää. En ollut ottanut onneksi mitään selville koko sektiosta. Ei nukutettu. Vauva syntyi terveenä ja nähtyäni vauvaa jonkun aikaa niin varmaan sen jälkeen simahdin kun saunalyhty. Tosin mies tuli katsomaan yöllä kun ei ehtinyt aiemmin. Kaikki meni hyvin, ei mitään komplikaatioita, ei tulehdusta. Ikää oli 44 vee.

Vierailija
47/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli heti mieleen tuo, että tutkimus on puutteellinen, kun siinä keskitytään vain äitiin. Missä on vauvan riskit? Suunnitellussa sektiossa vauvan riskit ovat minimaaliset. Hätäsektiossa vauvoja menehtyy/vammautuu siksi, että sektio tehdään liian myöhään.

Itse olen kokenut kolme pelkosektiota ja toipunut niistä nopeasti. Mitkään lääkärin maalaamat uhkakuvat eivät toteutuneet vaikka ensimmäisen sektion jälkeen minulle sanottiin, että sinulla oli vain hyvää tuuria ja seuraavalla kerralla varmasti haava tulehtuu.

Pelkopolin lääkärin antamassa paperissa todettiin " haavatulehdukset ovat varsin yleisiä". Hoitajan antamassa paperissa sanottiin "haavatulehdukset ovat varsin harvinaisia". Jälkimmäinen paperi oli tarkoitettu niille, joille lääkäri määrää sektion. Siis...? Väitän, että pelkopolin paperi on pelkkää propagandaa.

Ai niin, on minulla kokemusta alatiestäkin. Sen tuloksena sain kuolleen vauvan. Olipas turvallista! Mutta mitäs väliä sillä on, kun äiti selvisi fyysisesti hyvin. Henkinen toipuminen kestikin vuosia, mutta eihän sillä ole mitään väliä.

Sektioista tuli eläviä.

Vierailija
48/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:00"]

Minulla todettiin alkuvaiheissa raskausajan diabetes. Piikki vattan sivulle ja verensokerin mittausta kotona. Pääsin heti naistenklinikan asiakkaaksi. Otettiin myös istukkanäyte joka oli ok. Ajattelin pienessä mielessä että saisin sektion. Määrättiin menevään 3 viikkoa aiemmin naistenklinikalle, vauvalla oli keuhkot kehittyneet ja alettiin käynnistämään synnytystä antamalla jotain supistavaa koska ei supistanut. Mua seurattiin tarkasti siellä. Oli turvallinen olo. Illalla myöhään kolme hoitajaa tulee ja sanoo että nyt leikkaukseen. En ehtinyt jännittää. En ollut ottanut onneksi mitään selville koko sektiosta. Ei nukutettu. Vauva syntyi terveenä ja nähtyäni vauvaa jonkun aikaa niin varmaan sen jälkeen simahdin kun saunalyhty. Tosin mies tuli katsomaan yöllä kun ei ehtinyt aiemmin. Kaikki meni hyvin, ei mitään komplikaatioita, ei tulehdusta. Ikää oli 44 vee.

[/quote]terveet elämäntavat on, en ollut lihava, mitä nyt raskaana kun oon niin painoa tulee jotka lähti pian pois. En voi verrata alatiesynnytykseen koska en ole sellaista kokenut. Myönteiset muistot on ja tykkäsin olla sen viikon naistenklinikalla.

Vierailija
49/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:00"]

[/quote]terveet elämäntavat on, en ollut lihava, mitä nyt raskaana kun oon niin painoa tulee jotka lähti pian pois. En voi verrata alatiesynnytykseen koska en ole sellaista kokenut. Myönteiset muistot on ja tykkäsin olla sen viikon naistenklinikalla.

[/quote]jatkoa, oli kiireellinen sektio, en voinut päästä enää vessaan kun sanoin että käyn vessassa, ei tullut paniikkimielialaa, olin niin turvallisissa käsissä, Kiitos naistenklinikka.

Vierailija
50/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistaa... minulla kaksi sektiota takana ja vielä yhden lapsen haluaisin, lapsenkaipuu on valtava. tietääkö joku, voiko kahden sektion jälkeen vielä synnyttää alakautta, vai meneekö automaattisesti sektioon AINA? en osannut pelätä sektioita(ovat suunniteltuja) ennen, mutta nyt alkoi pelottamaan todenteolla. ikääkin jo yli 30v. haluaisin niin kovasti vielä yhden, mutta uskallanko vaarantaa itseni kun minulla on jo kaksi jotka tarvitsevat minua :(

Vierailija
51/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 15:43"]

Niin noihin riskeihin tulee epäonnistuneiden alatiesynnytysten riskit! Valmiiksi jo joku on ollut pielessä, kun sektioon mennään...

[/quote]

Älä! Mun lähipiirissä on nimenomaan eniten niitä joille on jouduttu tekemään hätä- tai kiireellinen sektio. Sovitut ja etukäteen suunnitellut on harvassa. Olisi kiva tietää joku ihan virallinenkin tilasto.

Nykyään on kuitenkin erittäin pieni prosentti näitä että kesken alatiesynnytyksen joudutaan hätäsektioon. Kyllä pääosa, joka tuon tuloksen muodostaa, on ihan suunniteltuja sektioita. Ei nekään ole todellakaan lähelläkään riskitöntä kuten jotkut haluaisivat uskoa.

[/quote]

Vierailija
52/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa väitöstutkimuksessa todettiin, että instrumenttiavusteteinen (esim imukuppi) on äidille yhtä turvallinen/vaarallinen kuin suunniteltu sektio. 

Vierailija
53/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos lukisitte koko väitöstutkimuksen eikä vain artikkelia siitä.

Tutkimuksessa on tarkasteltu sektioon liittyviä riskejä äidille => tutkimuksessa löytyi sektioon liittyviä riskejä äidille. Mukana ei ole tilastoa siitä, miten moni lapsi vammautuu alatiesynnytyksessä tai kuolisi, jos sektiota ei tehtäisi. Siinä ei oteta kantaa äitiin liittyviin taustatekijöihin kuten vaikka ahdas lantio tai raskausmyrkytys. Siinä tarkastellaan ainoastaan leikkauskomplikaatioita, joista muuten hämmentävän iso osa on sellaisia, jotka hyvällä jälkihoidolla ja -seurannalla voitaisiin ehkäistä.

Väitöskirja ei ota vertailuun mitään muita isoja vatsan alueen leikkauksia ja niihin liittyviä komplikaatioita eikä siinä vertailla edes yli 5-kiloisten vauvojen syntymään liittyviä riskejä alatiesynnytyksen ja sektion kesken. Siinä luetellaan tilastollisia tietoja ja lajitellaan niitä ennalta toivotulla tavalla. Missään vaiheessa ei esim. kyseenalaisteta sitä, onko tilastoihin merkitty tieto vaikka emboliasta nimenomaan sektioon liittyvä vai voisiko sen taustalla olla muutakin.

Moniko av mammoista kieltäytyy ehdottomasti murtuneen nilkan korjausleikkauksesta? Siinä kun on myös vakava emboliariski. Riski vältetään, kun ei leikata, mutta lopputuloksena voi olla toimimaton nilkka loppuiäksi.

Vierailija
54/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te mammat tiedätte, että jos raskaana olevan umpisuoli leikataan (tähystyksellä) ovat leikkausriskit moninkertaisia verrattuna siihen, että potilas ei ole raskaana. Kieltäydyttekö siis kaikista leikkauksista, jopa niistä, joiden ansiosta pysytte hengissä?

Vierailija
55/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutaan sektion riskeistä, ei koskaan puhuta VAUVAN riskeistä verrattuna alatiesynnytykseen. En ole koskaan kuullut vauvan kuolleen tai vammautuneen suunnitellun sektion vuoksi, mutta alaiesynnytyksissä sitä tapahtuu. Sektioissa kuolleet lapset ovat varmaan suurimmaksi osaksi hätäsektioita, eli kuolema johtuu itseasiassa pieleen menneestä alatiesynnytyksestä.

Miksi aina luullaan että sektio halutaan kivun pelon vuoksi tai ulkonäkösyistä? Oma esikoiseni syntyi sektiolla, koska oli nelikiloinen ja perätilassa. Minua yritettiin kovasti painostaa yrittämään alateitse, mutta en suostunut. Ja tämä siksi että pelkäsin vauvan hyvinvoinnin puolesta.

Olen jälkeenpäin synnyttänyt 3 muuta ( isokokoista) lasta ihan normaalisti alatietä. Joten omalla kohdallani ei ollut kyse ulkonäkö- tai kipupelkosektiosta.

Vierailija
56/56 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:43"]Kun puhutaan sektion riskeistä, ei koskaan puhuta VAUVAN riskeistä verrattuna alatiesynnytykseen. En ole koskaan kuullut vauvan kuolleen tai vammautuneen suunnitellun sektion vuoksi, mutta alaiesynnytyksissä sitä tapahtuu. Sektioissa kuolleet lapset ovat varmaan suurimmaksi osaksi hätäsektioita, eli kuolema johtuu itseasiassa pieleen menneestä alatiesynnytyksestä.

Miksi aina luullaan että sektio halutaan kivun pelon vuoksi tai ulkonäkösyistä? Oma esikoiseni syntyi sektiolla, koska oli nelikiloinen ja perätilassa. Minua yritettiin kovasti painostaa yrittämään alateitse, mutta en suostunut. Ja tämä siksi että pelkäsin vauvan hyvinvoinnin puolesta.

Olen jälkeenpäin synnyttänyt 3 muuta ( isokokoista) lasta ihan normaalisti alatietä. Joten omalla kohdallani ei ollut kyse ulkonäkö- tai kipupelkosektiosta.

[/quote]

Ihan pakko nyt sanoa, että lääkärit eivät ota huomioon vauvan riskejä synnytyksessä, koska riskit lapselle kummalla tavalla tahansa synnytettäessä ovat olemattomat verrattuna äitiin kohdistuviin riskeihin. Lisäksi lääkärin etiikka ei oikein anna asettaa sikiön vointia äidin voinnin edelle, koska sikiöllä ei ole mitään laillisia oikeuksia toisin kuin äidillä on oikeus hyvään hoitoon. Saa alapeukuttaa ihan vapaasti, mutta tämä nyt vain menee näin. Ja hiukan sekavana pidän ihmistä, joka edes haluaisi vaarantaa itsensä tarpeettomasti syntymättömän sikiön vuoksi.