Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

15-vuotias ei osaa googlettaa vaan etsii asioita Tiktokista

Vierailija
31.12.2020 |

Sellainen diginatiivi 🤣

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan minkäänlaisesta medialukutaidosta tai -kritiikistä. Niillä ei ole mitään hajuakaan, mikä netissä on totta ja luotettavaa tietoa.

Aivan niin kuin äitinsäkin. "Mutkun Seiskassa luki..."

Vierailija
22/37 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan minkäänlaisesta medialukutaidosta tai -kritiikistä. Niillä ei ole mitään hajuakaan, mikä netissä on totta ja luotettavaa tietoa.

Eipä sitä tiedä muutkaan, jos ei ole jo valmiiksi asiantuntemusta siitä aiheesta. Vai luuletko että se tekee tiedosta totta ja luottettavaa että se on vaikka Hesarin tai THL:n kirjoittamaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Meidän muksuja jatkuvasti koulussa kielletään käyttämästä mm.Wikipediaa lähteenä.

Aivan oikea asenne lastesi koulussa.

Niin minäkin kieltäisin. Wikipedia ei ole kovinkaan luotettava tietolähde, sillä sitä pystyy muokkaamaan miltei kuka tahansa. Ja joillakin on jäynät mielessä ja väärentävät oikeita tietoja.Tosin hyödynnän Wikipedian artikkelien lopussa olevia lähdetietoja löytääkseni alkuperäisiä tietolähteitä. 

Vierailija
24/37 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diginatiiviuden käsite perustuu siihen, että uuden, mullistavan laitteen on ajateltu tuovan osaamisen mukaan. Ja juurikin sellaisiakin asioita, jotka eivät edes liity laitteeseen, kuten medialukutaitoa ja lähdekriittisyyttä.

Ei se ole sen kummempaa kuin että ajatellaan, että kaunis/komea ihminen on automaattisesti ihana ja mukava luonne ja osaava työntekijä, osaavampi kuin suoraan työhön koulutettu.

Vierailija
25/37 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Meidän muksuja jatkuvasti koulussa kielletään käyttämästä mm.Wikipediaa lähteenä.

Ihan syystäkin kielletään. Sinnehän voi käytännössä kuka tahansa kirjoitella. Ei ole luotettava lähde. Toki peruskoulutehtävissä nyt ei ole niin justiinsa onko lähde tieteellisesti pätevä vai ei. 

Luulen pikemminkin, että kielto tulee siitä, että sitä ei käytettäisi kritiikittä ainoana lähteenä, jolloin ei opi etsimään muualta.

Wikin luotettavuutta on tutkittu, ja kyllä se oikeasti on keskimäärin luotettava. Sen luotettavuus perustuu joukkojen voimaan, eli siellä on niin paljon eri taustoista tulevia kirjoittajia, että sen sisällön monitorointi toimii hyvin. Soopalla on taipumus poistua aika nopeaan. 

Vierailija
26/37 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä googlettamisesesta? Hakukoneet eivät näytä relevantteja sivuja, vaan pelkästään roskamainoksia

Vierailija
27/37 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Niin minäkin kieltäisin. Wikipedia ei ole kovinkaan luotettava tietolähde, sillä sitä pystyy muokkaamaan miltei kuka tahansa. Ja joillakin on jäynät mielessä ja väärentävät oikeita tietoja.Tosin hyödynnän Wikipedian artikkelien lopussa olevia lähdetietoja löytääkseni alkuperäisiä tietolähteitä. 

Opiskelen itse ammatinvaihtajana nyt ammattikoulussa ja multa meinasi pudota silmät päästä, kun _opettaja_ käytti opetuksessaan Wikipediaa lähteenä!

Vierailija
28/37 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on ihan normaalia että parikymppinen ei osaa lukea ruokareseptiä vaan katsoo ohjeen YouTubesta.

Youtube-videoissa ei ole mitään vikaa. Sieltä oppii paljon hyödyllistä. Jos parikymppinen on visuaalinen, hän saa enemmän irti videosta, jossa näytetään asiat kädestä pitäen, kuin kirjoitetusta reseptistä. 

Minäkin olen opetellut Youtubesta mm. vaatteiden ompelua, erilaisia pitsineuleita ja tietenkin myös hieman vaikeampia ruokalajien tekemistä. 

Tykkään myös katsella erilaisia kodinorganisoimis- ja siivousohjelmia samoin kuin tavaroiden karsimisviedoitakin. Myös erilaiset huonekalujen entisöimisvideoista on ollut paljon apua. Olen saanut niistä monta hyvää vinkkiä omaan elämääni. 

Terveisin Yksi akateemisen loppututkinnon suorittanut melko epäkäytännöllinen ajatustyötä ammatikseen tekevä keski-ikäinen naisihminen, joka haluaisi olla käytännöllisempi ja kätevämpi käsistään. 

Vierailija
29/37 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen meidän kanssa ihmetellyt. Googlea ei osata käyttää, sähköpostia ei osata käyttää, word on täysin käsittämätön vempele ja se medialukutaito 🤦‍♀️ Pakko olla totta, jos se on internetissä. Juuri oli vakuuttunut, että tuttavansa oli voittanut lotossa 20 miljoonaa, kun tuttava näytti siitä kuvan snäpissä

Vierailija
30/37 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Opiskelen itse ammatinvaihtajana nyt ammattikoulussa ja multa meinasi pudota silmät päästä, kun _opettaja_ käytti opetuksessaan Wikipediaa lähteenä!

Ei tainnut olla äidinkielen opettaja tämä. Veikkaisin että ammatillinen opettaja. Niistä löytyy kaikenlaista hiippailijaa miltei joka lähtöön. 

Vierailija
31/37 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan enää googleta, kaikki bingittää.

Minä käytän DuckDuckGo'ta. Google ja bing ovat  molemmat tietosuojan kannalta katastrofeja. DDG ei myy tietoja mainostajille, sillä se ei edes kerää mitään tietoja.

Vierailija
32/37 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annaskun arvaan. Olet pistänyt toisen etsimään tietoa omaa tyhmyyttäsi ja nyt kun "hyvä syy" osoittaa toisen "typeryys" niin olosi on oikein hyvä. Ei tarvitsisi pojan googletella mikäli se aikuinen osaisi vastata 15v kysymyksiin.

Vierailija
33/37 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille lapsukaisille pitää opettaa kaikki nämä mainitsemanne hyödylliset ohjelmat ja välineet. Samoin olisi hyvä, että vanhemmat valvoisivat lastensa netinkäyttöä ja opettaisivat heille mediakriittisyyttä.

Diginatiivius tarkoittaa lähinnä sitä, että nämä lapset/nuoret osaavat pelata erilaisia pelejä ihan lapsesta asti. Tietokone eikä älypuhelin ole heille samanlainen kummastus kuin vanhemmille sukupolville.

Mediakriittisyyttä ei kuitenkaan pysty omaksumaan, ellei joku järkevä aikuinen opasta heitä. Aika monelle diginatiiville saattaa olla myös tietoturvaan liityvät seikat täysin tuntemattomia. Hyvin tärkeää on myös opettaa netiketti, eli hyvät tavat vaikkapa keskustelupalstoilla. Hyvätapainenkin nuori saattaa erehtyä, että netissä voi sikailla ja haistatella, koska muutkin nuoret tekevät sitä, ellei ole aikuista ihmistä neuvomassa heille, että samat käytöstavat ovat netissäkin kuin kotona, koulussa ja vapaa-ajalla. 

Meillä on käynyt niin, että kun ensin neuvoin diginatiivilapsilleni netin turvallista käyttöä, heitä myöhemmin rupesi kiinnostamaan, osaanko minä, heidän äitinsä, käyttää nettiä turvallisesti ja rupesivat varoittelemaan minua erilaisista tietoturvavaaroista.  Samoin he kertovat mielellään erilaisista apuohjelmista, jotka mahdollistavat netin turvallisen käytön. Nykyään myös kysyn heiltä neuvoa, jos minulla on teknisiä ongelmia puhelimeni tai tietokoneeni kanssa. 

Kuitenkin olen joutunut neuvomaan heille sähköpostin ja Wordin käyttöä. Opetin myös Powerpointin käyttöä, mutta esimerkiksi Exelin käytön he ovat opetelleet itsenäisesti ja auttavat minuakin, jos ongelmia ilmenee. 

Vierailija
34/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedon luotettaviuden arvioinnissa auttaa ahkeruus ja pitkä elämä.

Vierailija
35/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa tietty ryhmä näitä diginatiiveja, joiden vanhemmilla ei ole alkeellisiakaan digitaitoja. Sillon ne on helposti surkeat myös lapsilla. Jos vanhemmat eivät osaa hakea tietoa netistä tai ole lähdekriittisiä, miten lapsi osasi olla. Ei koulukaan kaikkea opeta, vaan vanhempien esimerkki opettaa paljon enemmän. Somen käytöstä myös huomaa, että onko lapsella/nuorella valveutuneet vanhemmat. Jos nuorella on julkinen tili, jossa jaetaan tissit tai pylly tiskissä kuvia ja videoita, on yleensä nuorella vanhemmat keillä ei ole mitään hajua somesta tai sen vaaroista.

Itse olen muuten kolmekymppinen ja it-alalla. Katson välillä YouTubesta tutoriaaleja, jos pitää selvitä jostain uudesta asiasta, jota en ole koskaan aiemmin tehnyt. Minulle se on nopein tapa oppia oman alan juttuja.

Vierailija
36/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö peruskoulussa ole enää ATK-tunteja? Meillä AMK:ssakin oli yksi kurssi pelkkää Exceliä.

Koko ATK sanaa ei ole enää käytetty 20 vuoteen.....

Vierailija
37/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediakritiikkiäkin opetetaan kouluissa sitä kautta, että jos lähteen sisältämä asia on yleisen mielipiteen tai opettajan omien mielipiteiden mukainen, niin sillon se on hyvä lähde ja sen sisältämät asiat ovat totta. Väärien mielipiteiden lähteet ovat huonoja.