15-vuotias ei osaa googlettaa vaan etsii asioita Tiktokista
Kommentit (37)
Kyllä Suomella on hieno tulevaisuus 🤦🏿‍♂️
Nykyään on ihan normaalia että parikymppinen ei osaa lukea ruokareseptiä vaan katsoo ohjeen YouTubesta.
Noo, ei mammatkaan osaa, vaan kyselee aaveeltä juttuja mitkä selviäisi hakukoneella parissa sekunnissa.
Mut joo, toi diginatiivihomma on täysin ylihypetettyä. Eihän lapsetkaan niitä taitoja äidinmaidossa ime, vaan niidenkin täytyy kaikki opetella. Ja jos ei osaa kunnolla edes lukea ja kirjoittaa tai yhtään arvioida lukemansa luotettavuutta, onhan se avutonta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tyypillistä, meillä töissä on 22-v Sofia (huoh!) joka ei tiedä mikä on Word.
Tietääkö ekselin ?
Sincc
Vai luuleeko, että se on vekseli ?
Sinc
Vierailija kirjoitti:
Ihan tyypillistä, meillä töissä on 22-v Sofia (huoh!) joka ei tiedä mikä on Word.
Mä en käytä Wordia kotona lainkaan. Töissäkin mietittiin mutta otettiin sit kuitenkin, kun vaihdettiin koneet. Alkaa olla jo vanhanaikainen ja jäykkä. Toiminnoista tehty uusimpiin versioihin sekavia ja ohjelma kaatuilee, vaikka mulla on koneessa tehoa, mm CAD-ohjelmat ja muut ammattiohjelmat pyörii ongelmitta.
Töissä olen huomannut, että parikymppisten tietokoneen käyttötaidot on surkealla tasolla. YouTubea ja TIkTokia osataan käyttää, mutta jopa Googlen käyttö on ylivoimaisen vaikeaa, puhumattakaan tekstinkäsittely- tai taulukkolaskentaohjelmista.
Ja sen äiti ei osaa googlettaa vaan kysyy av:lta?
Mä väitän että älykännykät on syypäitä ihmisten laiskistumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Noo, ei mammatkaan osaa, vaan kyselee aaveeltä juttuja mitkä selviäisi hakukoneella parissa sekunnissa.
Mut joo, toi diginatiivihomma on täysin ylihypetettyä. Eihän lapsetkaan niitä taitoja äidinmaidossa ime, vaan niidenkin täytyy kaikki opetella. Ja jos ei osaa kunnolla edes lukea ja kirjoittaa tai yhtään arvioida lukemansa luotettavuutta, onhan se avutonta.
Ja jos ei ole ketään opettamassa, kuinka voisi oppiakaan?
Eikö peruskoulussa ole enää ATK-tunteja? Meillä AMK:ssakin oli yksi kurssi pelkkää Exceliä.
Vierailija kirjoitti:
Sinc
Eihän tuon ikäinen ole koskaan vekseleistä kuullutkaan. Ja harva vähän vanhempikaan ihminen tietää, mikä se on.
Meidän muksuja jatkuvasti koulussa kielletään käyttämästä mm.Wikipediaa lähteenä.
Ei kukaan enää googleta, kaikki bingittää.
Assburger kirjoitti:
Meidän muksuja jatkuvasti koulussa kielletään käyttämästä mm.Wikipediaa lähteenä.
Meidän tenavat saa katsoa wikistä, mutta kaikki sieltä tuleva tieto pitää varmentaa muista lähteistä.
Mikä kuulostaa ihan järkevältä. Wiki on keskimäärin ottaen melko luotettava.
Puhumattakaan minkäänlaisesta medialukutaidosta tai -kritiikistä. Niillä ei ole mitään hajuakaan, mikä netissä on totta ja luotettavaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Sinc
Täh? Alle 50-vuotiaat ei taatusti tiedä, mikä on vekseli. Eihän niitä yksityishenkilöille ole tehty mitähän olis, 80-luvun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinc
Täh? Alle 50-vuotiaat ei taatusti tiedä, mikä on vekseli. Eihän niitä yksityishenkilöille ole tehty mitähän olis, 80-luvun jälkeen.
Eiköhän 90- luvulla loppunut vekselien myöntäminen yksityiselle.
Olen joskus 90- luvun alussa asettanut veljelleni vekselin auton hankintaa varten.
Niin, olen 49v, veljeni pari v nuorempi.
Assburger kirjoitti:
Ihan syystäkin kielletään. Sinnehän voi käytännössä kuka tahansa kirjoitella. Ei ole luotettava lähde. Toki peruskoulutehtävissä nyt ei ole niin justiinsa onko lähde tieteellisesti pätevä vai ei.