Joko olet tilannut kevään ja kesän siemenet? Mitä laitat?
Minä en tilannut tällä kertaa siemeniä. Muutama taimi on varauksessa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen kasvupaikka teillä on taimillenne ? Kasvihuone, terassi, kasvimaa, ruukkutarha vai mitä ?
Olohuone jossa sekalainen seurakunta Aliexpressistä ostettuja kasvivaloja. Pääasiassa 30w täyden spektrin ledejä vanhoissa tietokoneen prosessorijäähdyttimissä tuulettimineen, näitä 4kpl. Nämä on kaikkein kätevimpiä, kun ei tarvi muuntajaa. Paitsi tuulettimelle joihon virta vanhoista kännykkälatureista.
Sitten on 3watin ledejä, jotka ruuvattu/liimattu alumiiniin, mutta vaatii aika lailla alumiinia jäähtyäkseen. lisäksi muuntaja.
Sitten on 5 watin kasvilamppuja Gu 10 kanta.
jatkan että....Tuommoinen maksaa Aliexpressissä 1-2 e kpl. Jemmassa kymmenkunta. Toimii kunhan jäähdytys pelaa.
Mikä onnistuisi varmasti? Ehdotuksia. Yleensä saan menemään pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Mikäpä ei onnistuisi
Sincc
Vierailija kirjoitti:
Mikäpä ei onnistuisi
Sincc
KIva aloitus! En ole vielä ostanut siemeniä, mutta tarkoitus olisi alkaa jo viikonloppuna selaamaan netistä verkkokauppoja. Mulla ei ole aiemmin kovin hyvin mikään menestynyt, mutta kesäkuussa taloyhtiö päätti sahata parvekettani ja etupihaani varjostaneen ison vaahteran pois ja sen jälkeen sinne paistaakin ihanasti aurinko. Chiliä ainakin ajattelin kylvää siemenistä, mahdollisesti tomaattiakin. Taimia todennäköisesti ostan keväällä puutarhaliikkeestä. Amppelitomaattia, amppelimansikkaa jne. Parvelekaatikot täyteen yrttejä, salaattia jne. Mutta ne siis vasta keväämmälä. Ostin jo parvekkeelle pienen kasvihuoneen ja sinne sitten siemenistä kylvämääni chiliä yms.
Tulevana vuonna taas (kuten jo 7 vuotta putkeen) tomaatteja. Viime vuonna oli reilu 20 lajiketta, tulevaksi kesäksi vähän vähemmän. Tomaattien lisäksi daalioita, samettikukkia, paprikaa, chiliä, kuvernöörinkukkaa, yrttejä (ainakin basilika, korianteri, minttu, ranskalainen rakuuna, tilli), kehäkukkaa...ja heräteostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen kasvupaikka teillä on taimillenne ? Kasvihuone, terassi, kasvimaa, ruukkutarha vai mitä ?
Mulla on kaikki nuo 🙂
Mitä kasvat niissä missäkin ? Ja miten auringon valo osuu mihinkin ?
Kasvihuoneessa chilejä, toiveissa isompi niin tomaatteja saisi myös sinne. Kasvimaalla vihanneksia ja yrttejä, terassilla ruukuissa kesäkukkia ja yrttejä. Kaikki on aika lailla etelään eli paahdetta piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olohuone jossa sekalainen seurakunta Aliexpressistä ostettuja kasvivaloja. Pääasiassa 30w täyden spektrin ledejä vanhoissa tietokoneen prosessorijäähdyttimissä tuulettimineen, näitä 4kpl. Nämä on kaikkein kätevimpiä, kun ei tarvi muuntajaa. Paitsi tuulettimelle joihon virta vanhoista kännykkälatureista.
Sitten on 3watin ledejä, jotka ruuvattu/liimattu alumiiniin, mutta vaatii aika lailla alumiinia jäähtyäkseen. lisäksi muuntaja.
jatkan että....Tuommoinen maksaa Aliexpressissä 1-2 e kpl. Jemmassa kymmenkunta. Toimii kunhan jäähdytys pelaa.
Kukas inisijä täällä on käynyt viestiäni alapeukuttamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäpä ei onnistuisi
Sincc
Onneksi olet täällä jakamassa guruna tietojasi, niin kaikki onnistuvat.
Impecta
Hyötykasviyhdistys
Seemnemailm olen käyttänyt
Vierailija kirjoitti:
En ole tilannut koskaan, vaikka monesti olen ajatellut. Olen vaan ostanut puutarhamyymälästä.
Saako siemenet paljon halvemmalla ? mistä kannattaa tilata ?
Seemnemaailmasta 2 kertaa. Postikulut rasitteena. Briteistä 2 kertaa. Taisi mennä sekin nyt? Ukrainasta kerran. Saksasta kerran.
Kiinasta paljon( ei rahallisesti paljoa) kunnes huomasin, että ei ole ihan mitä pitäisi. Sinänsä käyttökelpoisia siemeniä, mutta eivät ole ihan sitä mitä ilmoittavat. Ei voi enää tilata. Pitäisikin tänä kesänä kasvatella näitä Kiinan pikkupurtavia, voi olla kivoja yllätyksiä.
Tokmannilta paljon perussiemeniä. Myös Lidl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tilannut koskaan, vaikka monesti olen ajatellut. Olen vaan ostanut puutarhamyymälästä.
Seemnemaailmasta 2 kertaa. Postikulut rasitteena. Briteistä 2 kertaa. Taisi mennä sekin nyt? Ukrainasta kerran. Saksasta kerran.
Kiinasta paljon( ei rahallisesti paljoa) kunnes huomasin, että ei ole ihan mitä pitäisi. Sinänsä käyttökelpoisia siemeniä, mutta eivät ole ihan sitä mitä ilmoittavat. Ei voi enää tilata. Pitäisikin tänä kesänä kasvatella näitä Kiinan pikkupurtavia, voi olla kivoja yllätyksiä.
Unohdin tuon hyötykasviyhdistyksen. Sieltä pari kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikasvatukseen ikkunalaudat ja pöytien päälliset.
Missä vaiheessa esikasvatat mitäkin ja milloin siirrät mihinkin ulos ?
Jos kysyt opiskellaksesi, niin kannattaa katsoa oman vyöhykkeen tietoja. Suomi on pitkä maa ja etelän neuvot eivät sovi pohjoiseen ja toisinpäin.
ei vaan kysyn kiinnostuksesta. Saadakseni ehkä uusia ideoita.
Seuraava tavoite minulla on saada korianteri pysymään hengissä ja kasvamaan sisällä. Myös rucola. Nämä on kaksi yrttiä, mitä pitäisi olla aina . Basilikan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Impecta
Hyötykasviyhdistys
Seemnemailm olen käyttänyt
Miten tuolta Venäjältä saa ostettua?
Tietääkö joku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Impecta
Hyötykasviyhdistys
Seemnemailm olen käyttänytMiten tuolta Venäjältä saa ostettua?
Tietääkö joku?
Ei mitenkään, koska on EU alueen ulkopuolella, ja tarvitsisi kaikki todistukset.
En ole tilannut, enkä taida ostaakaan. Tuolla kaapissa on yhä melkoinen määrä aiemmilta vuosilta säästyneitä siemeniä, joista tein ensimmäiset kylvökset. Timjamia, yrttiselleriä ja oreganoa. Parasta ennen -päiväys noista on jo mennyt pari vuotta sitten. Mutta kylvösiemenissä se päiväys ei tarkoita muuta kuin sitä, että siihen asti taataan pussissa ilmoitettu itävyysprosentti. Vanhemmissa siemenissä itävyys on heikompaa eli itävien siementen osuus laskee vuosi vuodelta.
Tuossa jokunen vuosi löysin jemmastani Renlundin pakkaamia tomaatinsiemeniä. Olivat silloin jotain 20 vuotta sitten ostettuja! Itivät kuitenkin yllättävän hyvin, 20 siemenestä tuli kymmenisen kappaletta taimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ottanut huomioon, että EU-alueen ulkopuolelta tilaamalla levität vaarallisia kasvitauteja ja -tuholaisia myös Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Impecta
Hyötykasviyhdistys
Seemnemailm olen käyttänytMiten tuolta Venäjältä saa ostettua?
Tietääkö joku?
Miksi pitää ehdoin tahdoin hankkia kasvitauteja Venäjältä Suomeen?