En suostu tähän työkkärin kyykytykseen!
Sen lisäksi, että pitää hakea lukuisia työpaikkoja joita he ehdottelevat (viis siitä kiinnostaako tms mutta sehän on epäoleellista koska eihän työn tarvitse olla itselle mielekästä) niin sitten vielä nuo matkat joita moneen on eli 3-4 julkisella ja kas päivän pituudeksi tuleekin helposti 10-12h.
Mulla on muutakin elämää kuin (kiinnostamaton) työ, on lapset jne.
Miten noita paikkoja hakisi niin ettei tulisi valituksi haastatteluun ja jos sinne asti pääsisi niin miten sen haastattelun hoitaisi mahd heikosti?
Oikeasti, ei täsäs ihmisarvoa ole ollenkaan, pitää vain saada porukkaa pois listoilta ja järjestelmästä mutta sitten pääseekin toiseen järjestelmään eli terveydenhuollon ja mielenterveyspuolelle kun muut asiat prakaa.
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 10:35"]
Jaa. Mutta ei niitä töitä niin vain saada. Itse menisin riemumielin oman alani töihin tai johonkin muihinkin, mutta en ole päässyt ja pääsyyt ovat olleet: a) ylikoulutettu b) vääränlainen työkokemus c) liian vanhaa työkokemusta.
[/quote]
Oliko tämä ap:n? Jos oli, miksi et vedonnut näihin syihin aloituksessasi? Sen sijaan puhuit siitä, että "minulla on muutakin elämää kuin työ" ja "viis siitä kiinnostaako tms mutta sehän on epäoleellista koska eihän työn tarvitse olla itselle mielekästä". Tuo viittaa siihen, että sinulle pitäisi tarjota jotain huippuihkukivaa työtä, ennen kuin suostut sitä tekemään.
Olen samaa mieltä siitä, että ensisijaisesti pitäisi tarjota oman alan töitä, mutta jos on kauan työttömänä, niin liian kranttu ei työtön saa olla.
Kaikissa töissä on huonoja puolia. Myös niissä oman alan merkityksellisissä töissä.
Työkkäri ei auta työnsaannissa pätkääkään. Parhaiten töitä saa kun etsii itse muita kanavia pitkin ja myös hakee muutenkin kuin pelkkiä avoimia paikkoja. Työkkärin rooli on nykyään ainoastaan kontrollointi ja siinä ovat osana nuo tyhjänpäiväiset "työtarjoukset", jotka eivät ole työtarjouksia vaan käskyjä hakea milloin mitäkin työpaikkaa. Itselleni tuli sellaisia tarjouksia, joihin minulla ei ole osaamista. Ala oli kyllä sama, mutta en ole koskaan tehnyt sellaisia töitä ja suuntauduin opinnoissanikin aivan eri alueelle. Ystäväni, jolla on niistä töistä yli 10 v kokemus, on jo toista vuotta työttömänä ja on hakenut töitä aktiivisesti koko ajan eikä hänkään ole noita paikkoja saanut. Joten en ymmärrä miksi työkkäri luulee, että joku firma palkkaisi minut, jolla ei ole mitään sen alueen osaamista kun on tarjolla tukuttain niitäkin joilla on?! Tätä on tietenkin siwankassa-av-mammojen vaikea ymmärtää, mutta kyse on työtehtävistä, joita ei voi oppia ihan vain siellä työssä, vaan joihin tarvitaan tietynlainen koulutus ja työkokemus. Lisäksi voi tulla tarjouksia työtehtävistä, joissa on joku sama nimike, mutta ala on jotain ihan muuta. Esim siihen tyyliin, että jos ammattini olisi koulutussuunnittelija niin tulisi hakukehotus sähkösuunnittelijan paikasta.
Lisäksi voi käydä niin, että jos hakee ja saa jonkin ei-oman-alan paskaduunin jostain 2 tunnin työmatkan päästä niin sillä välin voi tulla omasta kaupungista jokin parempi ja oman alan homma, jota ei sitten saakaan siksi, että on kiinni siinä työkkärin pakottamassa hommassa. Tiedän näin käyneen (ei itselleni mutta eräälle toiselle). Oman alani työpaikkoja tulee auki ehkä 5-8 vuodessa, joten niistä ei ole varaa hukata yhtäkään mahdollisuutta siksi, että on jo tekemässä jotain muuta jossain 2 tunnin työmatkan päässä työkkärin pakottamana. Määräaikaisista työsuhteista kun ei voi noin vaan lähteä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 10:43"]
Täällä tehdään, av=aivot vapaalla, tyyliin ihmeellisiä olettamuksia ilman mitään sen kummempaa tietopohjaa mutta kun himo on vain oletella ja haukkua niin tulos on sitten kaltaistenne kusipäiden raakkuminen.
ap
[/quote]
Sinä voit ihan itse tehdä sellaisen aloituksen, ettei tarvitse lukijoiden kauheasti "oletella". Mutta ei, kun on niin kiva tehdä puolivillainen aloitus, jossa korostetaan sitä, että elämässäsi on niiiiin paljon muuta kuin työ.
Sitäpaitsi, miksi sinulla on rahat niin tiukassa, ettet kestä muutamaa viikkoa ilman työkkärin rahoja, kun olet kuitenkin (omien sanojesi mukaan) niin kyvykäs hankkimaan itsellesi aina uuden työn?
39
Mitä te olette tehneet saadaksenne työvoimatoimiston "ehdottelemaan" teille töitä?
Minä en ole saanut niitä ehdotuksia ensimmäistäkään tämän puolen vuoden aikana, mitä olen ollut työttömänä. Ennen sitä tuli viime vuonna yksi ja taisi olla vuonna 1992 edellinen, ja nämä sellaisista paikoista, jotka olivat muutenkin MOL:n sivulla auki. Ja edellinen oli vuonna 1984, silloin ihan soitettiin paikasta, joka piti täyttää heti mutta silloin se taisi vielä ollakin työnvälitys.
Vasta valmistunut lapseni suunnitteli viettävänsä välivuotta harrastuksensa parissa ja lukevansa pääsykokeisiin, kun sai yhden työtarjouksen, tai siis ensin palkattomana harjoittelijana. Yrittäjäperheen lapsena ymmärsi oikein hyvin, että ei kukaan palkkaa suoraan sellaista, josta ei yhtään tiedä, onko edes työkykyinen tai -haluinen ja ajatteli, että samapa sinne on kuukaudeksi mennä. Nyt on vakituinen työpaikka ihan hyvällä palkalla, tai siis niin "vakituinen" kuin näissä oloissa voi olla eli niin pitkään kuin työtä riittää.
Kaupan kassat täällä raivoaa :) kyllä, me saamme työttömänä enemmän kuin te työssä käydessänne.
Aika jännä miten myöhään tuli nuo täsmennykset ap:n tilanteesta. Miksiköhän niitä ei mainittu aloituksessa, jossa vaahdottiin, että "minulla on muutakin elämää kuin työ"... hm...?
Niin, nyt ei enää viitsi kommentoida sen kummempia, kun ei taida ihan totta kaikki olla... Ilmaista rahaa kuitenkin pitäisi saada?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:02"]
Olet ollut vasta viikon työtön ja olet jo saanut paljon paikkoja, joihin pitää hakea?
Älä huoli, ellet ole erittäin pätevä, mukava yms niin et joudu töihin pitkiin aikoihin!
[/quote]
Kerro meillekin, millaisia töitä sinulle on tarjottu.
Ovatko ne sellaisia, joihin kukaan muu kuin työkkärin epätoivoin asiakas ei suostu menemään?
Onko siellä paljonkin sellaisia paikkoja, joihin ei saada hakijoita muuten kuin työkkärin painostuksesta? Kyllä silloin on varmasti vikaa työpaikassakin.
Tai sitten sinulla on joku niin satumainen ammattitaito ja osaaminen, jota ilman työnantajat eivät millään tule toimeen ja suorastaan kilpailevat sinusta. Mutta miten ihmeessä sinä sitten olisit työtön. Minun ainoa "työtarjous" = ilmoitus avoimesta paikasta tuli sillä perusteella, että heillä ei ollut sillä alueella tiedossa yhtään sen alan työtöntä työnhakijaa.
Oikeasti on aika helppo hinnoitella itsensä ulos työmarkkinoilta vähän ylimitoitetulla palkkatoivomuksella.
Teet sen työnhaun/haastattelun mahd. huonosti. Kerro vaikka suoraan, että työkkäri pakotti hakemaan. Tuskin ne sua sinne haluaa, jos olet noin vastentahtoinen. Ja jos kuitenkin valitsevat sut, niin kieltäydy ja ota se karenssi. Otat sitten minimitoimeentulotuen sossusta, kyllä sillä pärjää, kun on pakko. Samalla haet aktiivisesti töitä, joihin sä voit oikeasti mennä.
Ei missään nimessä kannata alkaa työkkärin kyykytettäväksi. Mä olin vähän aikaa ja mulla meinasi jo mennä terveys. Siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt laittaa lapsia 10-12 tunniksi päiväkotiin, mä sain tarpeekseni. Mun pakokeinoni oli ruveta kotirouvaksi mun avomiehelleni, kun kerran hänellekin se sopi. Ei ole paljon rahaa, mutta eipä ole paljon menojakaan.
43: Minä en ole kaupan kassa, mutta totta on, saan huonompaa palkkaa tällä hetkellä kuin työkkärin elätit. Toisaalta minulla on velaton asunto ja vapaus tehdä mitä huvittaa. Ei tarvitse "pelätä" työkkärin yhteydenottoa tai tehdä tiliä omasta elämästäni kellekään. En vaihtaisi osia kenenkään (paitsi ehkä miljönäärin) kanssa :).
39
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:30"]
Työkkäri ei auta työnsaannissa pätkääkään. Parhaiten töitä saa kun etsii itse muita kanavia pitkin ja myös hakee muutenkin kuin pelkkiä avoimia paikkoja. Työkkärin rooli on nykyään ainoastaan kontrollointi ja siinä ovat osana nuo tyhjänpäiväiset "työtarjoukset", jotka eivät ole työtarjouksia vaan käskyjä hakea milloin mitäkin työpaikkaa. Itselleni tuli sellaisia tarjouksia, joihin minulla ei ole osaamista. Ala oli kyllä sama, mutta en ole koskaan tehnyt sellaisia töitä ja suuntauduin opinnoissanikin aivan eri alueelle. Ystäväni, jolla on niistä töistä yli 10 v kokemus, on jo toista vuotta työttömänä ja on hakenut töitä aktiivisesti koko ajan eikä hänkään ole noita paikkoja saanut. Joten en ymmärrä miksi työkkäri luulee, että joku firma palkkaisi minut, jolla ei ole mitään sen alueen osaamista kun on tarjolla tukuttain niitäkin joilla on?! Tätä on tietenkin siwankassa-av-mammojen vaikea ymmärtää, mutta kyse on työtehtävistä, joita ei voi oppia ihan vain siellä työssä, vaan joihin tarvitaan tietynlainen koulutus ja työkokemus. Lisäksi voi tulla tarjouksia työtehtävistä, joissa on joku sama nimike, mutta ala on jotain ihan muuta. Esim siihen tyyliin, että jos ammattini olisi koulutussuunnittelija niin tulisi hakukehotus sähkösuunnittelijan paikasta.
Lisäksi voi käydä niin, että jos hakee ja saa jonkin ei-oman-alan paskaduunin jostain 2 tunnin työmatkan päästä niin sillä välin voi tulla omasta kaupungista jokin parempi ja oman alan homma, jota ei sitten saakaan siksi, että on kiinni siinä työkkärin pakottamassa hommassa. Tiedän näin käyneen (ei itselleni mutta eräälle toiselle). Oman alani työpaikkoja tulee auki ehkä 5-8 vuodessa, joten niistä ei ole varaa hukata yhtäkään mahdollisuutta siksi, että on jo tekemässä jotain muuta jossain 2 tunnin työmatkan päässä työkkärin pakottamana. Määräaikaisista työsuhteista kun ei voi noin vaan lähteä.
[/quote]
Miten yksi ihminen voi saada kirjoituksensa noin täyteen virheitä.
1. Määräaikaisesta työsuhteesta voi lähteä, kunhan edellyttää työsopimukseen lauseen, jonka mukaan määräaikaisuudesta huolimatta työsuhteessa pätevät lain mukaisen irtisanomisajat. Tämä selviäisi, jos olisitte hereillä yhteiskuntaopin tunnilla
2. Työkkäri ei pakota ketään töihin, työnantaja päättää, ottaako vai eikö
3. Ammattisuoja kestää vain 3 kk ja jo ennen sitä asiakkaalle voidaan tarjota kaikkia niitä töitä, joihin hän koulutuksensa/työkokemuksensa vuoksi soveltuu TAI voi pienellä lisäkoulutuksella oppia tekemään.
4. Työtarjouspaikkaan ei edes tarvitse hakea vaan lapussa lukee, että tulee ottaa yhteyttä työnantajaan.
5. Miten niin työkkäri ei auta työnhaussa, jos se lähettää sinulle tiedon työpaikasta? Ai niin, se ei ole kiva työpaikka?
Veikkaan, että ap on pelkkä provo, jonka aloitusten tarkoitus on vain ärsyttää niitä, jotka eivät saa työtarjouksia. Tuskin hänkään on saanut, tai on välttämättä edes työtön. Helppo täällä on väittää, että hänelle on heti ensimmäisen viikon aikana tarjottu jo tusinaa paikkaa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:30"]
[/quote]
Tämä ei pidä paikkaansa. Ei ole käynyt sinulle itsellesi, mutta se taisi valehdella, joka on kertonut sinulle tuosta.
Määräaikaiseen voi aina vaatia irtisanomispykälän. Tiedän, mulla on semmoinen ollut. Toiseksi kesken määräaikaisen voi kyllä lähteä hyvässä yhteisymmärryksessä työnantajan kanssa, enkä ole kuullutkaan, että kukaan olisi mitään korvausta koskaan joutunut maksamaan. Ei edes typerimmän av-mamman voi kuvitella jäävän pienipalkkaiseen ja huonoon määräaikaiseen, jos olisi mahdollisuus saada vakipaikka!
Sitä paitsi vapaiden työmarkkinoiden paikka on AINA etusijalla johonkin työvoimapoliittiseent toimenpiteeseen tai tukityöhön verrattuna.
Eihän silloin enää ole työkkärin asiakas, kun pääsee töihin! Silloin on vapaa ihan kaikista kyykytyksistä.
Vaikuttaa vaan siltä, että eräät yrittävät keksiä tekosyitä sille, että ei tarvitsisi lähteä sinne kauemmas.
En ole nyt vuosiin ollut työkkärin asiakkaana, mutta silloin muinoin ei tarvinnut työkkärin ehdotuksiin reagoida mitenkään, vaan jatkaa omaa työnhakuaan. Asia erikseen työhönosoitukset tai sellaiset, joissa piti viedä työkkäriin todistus, että on käynyt haastattelussa (mulla ei ole sellaista ollut, mutta muistan, että jollain oli sellainenkin).
Toinen asia tuo käsittämätön ajatus, että ihmisen pitäisi olla 11 tuntia vuorokaudesta työssä ja työmatkalla. Minusta se on naurettava vaatimus. Joku tekee mielellään niin paljon töitä, mutta toisilla tosiaan saattaa olla elämää työn ulkopuolellakin!
Tää ei varsinaisesti liity aiheeseen mut kerronpa kuitenkin koska asia naurattaa minua vieläkin vaikka tapauksesta on vuosia.
Olin kesätöissä, monena vuotena putkeen, helsinkiläisessä kiinteistöhuoltofirmassa.
Siellä oli ollut pitkään ongelmia saada hyviä pysyviä työntekijöitä. Työnkuvaan kuului porras-siivous, ulkotyöt, saunojen siivoukset, uima-allasosastojen siivoukset, remonttisiivoukset yms. yms. Työpäivät alkoi aina 06.00 ja viikonloppuna 07:00.
Toimitusjohtaja oli täysin kyllästynyt siihen et tuli uusi työntekijä joka ajettiin sisään ja sit se lopetti. Usein kävi niin et tyyppi jätti tulematta eikä vastannut edes puhelimeen. Työkkärin kautta tuli paljon näitä asennevammaisia.
Pomo rupes tekeen niin et heti kun haastatteluun tuli joku joka selvästi yritti tahalteen pilata mahiksensa päästä, jotkut tuli viinaltakin haisten, hän katseli esitystä pidemmän kaavan mukaan ja sit sanoi iloisesti hymyillen et paikka on sun ja huomenna sit aamuviideltä töihin.
Sitä oli hulvatonta seurata. =)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:43"]
5. Miten niin työkkäri ei auta työnhaussa, jos se lähettää sinulle tiedon työpaikasta? Ai niin, se ei ole kiva työpaikka?
[/quote]
Selitä sinä minulle, millä tavalla minun työnhakuani auttaa se, että saan kirjepostissa tiedon sellaisesta MOL:n sivulla haettavana olevasta paikasta, jonka auki tulosta olen tiennyt ajat sitten - ja josta tiedän jo etukäteen, että julkinen haku on vain muodollisuus, koska siihen otetaan se joka on ollut siinä määräaikaisena noin 15 vuotta.
Luulisi työnantajienkin tuskastuvan siihen, että johonkin avoimeen paikkaan tulisi työvoimatoimiston määräyksestä kymmeniä toinen toistaan turhempia hakemuksia. Itse olen ollut sellaisessa tilanteessa, että hain työntekijää ja yksi hakija laittoi ilmeisesti nimenoman työkkärin määräyksestä hakemuksen. Lisäksi tuli sellainen viesti, jonka perusteella epäilin sen sinänsä varsin pätevän hakijan mielenterveyttä.
Tässäpä vinkki aloittajallekin, voisit lähettää työnantajalle jonkun typerän tekstarin. Tosin siinä piilee se vaara, että työnantaja voi ilmiantaa tekosesi työvoimatoimistoon. Minäkin harkitsin sitä, mutta enpä viitsinyt.
Tee lapsi, niin ei tarvi mennä ainakaan kolmeen vuoteen töihin.
Ja nää "mene töihin-huutelijat" toivottavasti joskus näkevät sen päivän kun niiden työt siirretään Kiinaan tai muuten vaan teetetään harjoittelijoilla.
Vrt. se media-alan keskustelu.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:30"]
[/quote]
Miten yksi ihminen voi saada kirjoituksensa noin täyteen virheitä.
1. Määräaikaisesta työsuhteesta voi lähteä, kunhan edellyttää työsopimukseen lauseen, jonka mukaan määräaikaisuudesta huolimatta työsuhteessa pätevät lain mukaisen irtisanomisajat. Tämä selviäisi, jos olisitte hereillä yhteiskuntaopin tunnilla
2. Työkkäri ei pakota ketään töihin, työnantaja päättää, ottaako vai eikö
3. Ammattisuoja kestää vain 3 kk ja jo ennen sitä asiakkaalle voidaan tarjota kaikkia niitä töitä, joihin hän koulutuksensa/työkokemuksensa vuoksi soveltuu TAI voi pienellä lisäkoulutuksella oppia tekemään.
4. Työtarjouspaikkaan ei edes tarvitse hakea vaan lapussa lukee, että tulee ottaa yhteyttä työnantajaan.
[/quote]
Opettele lukemaan ja tarkista tietosi. Työkkäri todellakin lähettää hakukehotuksia myös sellaisiin töihin, joihin ei pysty edes pienellä lisäkoulutuksella. Itsellenikin on tullut sellaisia. Eli ihan turhia.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:51"]
En ole nyt vuosiin ollut työkkärin asiakkaana, mutta silloin muinoin ei tarvinnut työkkärin ehdotuksiin reagoida mitenkään, vaan jatkaa omaa työnhakuaan. Asia erikseen työhönosoitukset tai sellaiset, joissa piti viedä työkkäriin todistus, että on käynyt haastattelussa (mulla ei ole sellaista ollut, mutta muistan, että jollain oli sellainenkin).
Toinen asia tuo käsittämätön ajatus, että ihmisen pitäisi olla 11 tuntia vuorokaudesta työssä ja työmatkalla. Minusta se on naurettava vaatimus. Joku tekee mielellään niin paljon töitä, mutta toisilla tosiaan saattaa olla elämää työn ulkopuolellakin!
[/quote]
Ei työkkäri laadi lakeja, ne laatii eduskunta Työministerin puolue on SDP, yhteys sinne ja marmatusta, jos kokee työkkärin hankalaksi, kun siellä noudatetaan lakia.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:43"]
[/quote]
Selitä sinä minulle, millä tavalla minun työnhakuani auttaa se, että saan kirjepostissa tiedon sellaisesta MOL:n sivulla haettavana olevasta paikasta, jonka auki tulosta olen tiennyt ajat sitten - ja josta tiedän jo etukäteen, että julkinen haku on vain muodollisuus, koska siihen otetaan se joka on ollut siinä määräaikaisena noin 15 vuotta.
Luulisi työnantajienkin tuskastuvan siihen, että johonkin avoimeen paikkaan tulisi työvoimatoimiston määräyksestä kymmeniä toinen toistaan turhempia hakemuksia. Itse olen ollut sellaisessa tilanteessa, että hain työntekijää ja yksi hakija laittoi ilmeisesti nimenoman työkkärin määräyksestä hakemuksen. Lisäksi tuli sellainen viesti, jonka perusteella epäilin sen sinänsä varsin pätevän hakijan mielenterveyttä.
Tässäpä vinkki aloittajallekin, voisit lähettää työnantajalle jonkun typerän tekstarin. Tosin siinä piilee se vaara, että työnantaja voi ilmiantaa tekosesi työvoimatoimistoon. Minäkin harkitsin sitä, mutta enpä viitsinyt.
[/quote]
Sinustako jokainen työtön on jotenkin viallinen? Työttömille niitä työtarjouksia tehdään eikä työssäkäyville, joten epäkurantti tavara tulee siis työkkäristä?
Miten näet hakemuksesta, onko hakija saanut työtarjouksen? Tai että hakija on työtön? CV:ssä on helppo kirjata itsensä vaikka opiskelijaksi :-) eli ennakkoluulot ovat omassa päässäsi.
Minullekin tarjottiin kyllä jo ensimmäisellä käynnillä työttömäksi jäätyäni koulutusvaihtoehtoja ja kovasti työnnettiin mahdollisuutta lähteä tutustumaan joihinkin aloihin käytännön kautta. Toki osaltaan johtui että entisen työpaikan lopettaessa ei Suomessa enää ollut vastaavan kaltaista työtä. Ja kuukauden sisällä tuli myös postitse ensimmäinen kirje. Nuo työkkärin vaihtoehdot eivät tuntuneet hyviltä mutta oma ala lonneksi öytyi sitten kuitenkin nopeasti. Tästä noin viisi vuotta aikaa joten systeemit saattaneet tähän päivään mennessä muuttua.