Mies pakannut tavaransa ja lähtenyt, jätti vain lapun selitykseksi
Olen seurustellut mieheni kanssa kahdeksan vuotta. Meillä on kaksi lasta. 5-vuotias poika ja 3-vuotias tyttö. Olemme eläneet aivan tavallista perhe-elämää viime aikoina, ilman suurempia riitoja tai vastoinkäymisiä. Seksiä on ollut ja muutenkin parisuhteemme on ainakin minun mielestä ollut kunnossa. Mieskään ei ole "valittanu" joten olen olettanut hänen olevan samaa mieltä.
Eilen illalla kun saavuin kotiin lasten kanssa mummolasta oli kodistamme hävinnyt iso osa mieheni tavaroista kuten vaatteet, partakone, partavedet jne. Ensin mietin olisiko miehelle voinut tulla joku äkillinen työmatka mutta ihmettelin miksi hän ei ole soittanut, laittanut viestiä tms ja tuntui muutenkin omituiselta että olisi tuollaisen määrän tavaraa ottanut mukaan.
Aikani ihmettelin kunnes poika juoksi keittiöstä joku kirjekuori kädessään ja kyseli mikä se on. En tiennyt joten pyysin poikaa antamaan kirjekuoren minulle. Kirjekuoren sisällä oli kirje mieheltäni. Kirjeessään hän kertoi että on kyllästynyt perhe-elämään eikä näe enää suhteessamme tulevaisuutta. Hänellä on kuulemma uusi asunto odottamassa ja toivoo etten ota häneen yhteyttä. Kirjeessä oli muutakin mutta en viitsi tänne laittaa kun on turhan henkilökohtaista. Lisäksi mies oli jättänyt rahaa jolla kehotti pitämään lapsista huolta. Yritin samantien soittaa miehelleni mutta hän ei vastannut. Yritin myöhemmin lukuisia kertoja uudestaan, tuloksetta. Laitoin myös viestin jossa pyysin soittamaan minulle, ei ole soittanut. Selvittyäni pahimmasta järkytyksestä juolahti mieleeni onko miehellä mahdollisesti uusi nainen vai mikä ihme sai hänet päätymään moiseen ratkaisuun. En ole nukkunut koko yönä juuri lainkaan ja olen miettinyt mitä ihmettä oikein teen. On pakko jaksaa lasten takia, muuten en varmaan jaksaisikaan.
Kommentit (139)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:05"]
Miksi ap.n pitäisi nyt yksin huolehtia lapsista kun mies häipyi? itse en ikinä suostuisi moiseen.
[/quote]
Voi helkutin kakarat - varmaan siksi, että on lasten äiti ja kantaa vastuunsa, koska rakastaa lapsiaan !!! Sinäkö sitten annat lapsesi pois, jos mies jättää ?Tän ketjun seuraukseni taas hyvin näki tämän palstan he nkisen tason : palsta täynnä itsekkäitä, kylmiä typeryksiä.
[/quote]
Sehän näissä tavallaan onkin niin paskaa. Toinen luottaa, että pääsee kuin koira veräjästä sen takia, että toisella on niin paljon velvollisuudentuntoa (ja rakkautta lapsia kohtaan), ettei voi tehdä lapsille niin paskasti, että vaatisi kyseistä isää ottamaan lähihuoltajuuden.
[/quote]
Mä hakisen sen miehen vaikka kivenkolosta. Ja lapset viikko-viikko systeemillä en tosiaankaan jäisi lasten kanssa ja isä saisi karata vastuutaan.
Eräs mies kertoi kauan sitten, miten hänet oli jätetty: Miehellä oli ollut työmatka tiedossa tiettynä ajankohtana. Kävi kuitenkin niin, että työmatka peruuntui viime hetkillä. Mies siis jäikin kotiin tuona päivänä. Tuona päivänä pihaan ajoi auto, jota ajoi mies. Miehen vaimo otti matkalaukun ja lähti tuon miehen mukaan. Naisen tarkoituksena oli ollut häipyä sillä aikaa, kun mies oli työmatkalla. Tämä tapahtui ennen kännyköiden aikaa, joten nainen ei voinut saada häntä hakemaan tulleeseen mieheen yhteyttä hakuajan muuttamiseksi. Myöhemmin nainen sitten kyllä selvitti asiat jättämänsä miehen kanssa. En muista tätä tarinaa enää kunnolla, mutta tähän liittyi muistaakseni myös yhteinen pieni lapsi, jonka nainen otti mukaansa. Muistaakseni mies piti yhteyttä lapseensa eron jälkeen ihan normaalisti.
Pitäisikö alkaa vaatimaan, että provon huutelijat merkkaisivat viestin loppuun myös ikänsä? Voisi mennä elämänkokemuksen puutteen nimiin, eikä ainoastaan tyhmyyden.
Itse en epäile yhtään ap:n kertomusta. Tiedän valitettavan monia vastaavanlaisia tapauksia. Aina niitä merkkejä ei yksinkertaisesti vain ole ja toinen sitten ei huomaa että joku on vinossa. Jotkut ihmiset saattavat elää ulospäin aivan normaalisti vaikka eläisi ns. kaksoiselämää. Kyllä siinä aikamoinen salapoliisi saisi olla että huomaisi jos mitään selviä merkkejä ei siis ole. Kaikki kun eivät nuuski miehen puhelinta, tutki taskuja yms. Sitä kutsutaan luottamukseksi ja se kuuluu parisuhteeseen. Voimia sinulle ap!
APUA! Te jotka olette sitä mieltä että jos mies lähtisi ja jättäisi lapset teille niin ette jäisi niitä yksin hoitamaan. Olen järkyttynyt. Minusta se ei tarkoita sitä että jos toinen vanhemmista hylkää lapsensa niin toisenkin pitäisi tehdä se. Hyvänen aika. Keneen ne lapset sitten tukeutuisi? Toinen toisiinsa? Menisi mummolaan? Äidin ja isän tehtävä on seistä lapsen rinnalla tuli mitä tuli. Eli jos isä lähtee niin se ei tarkoita sitä että äitikin voi lähteä koska lähtihän isäkin. Ei lapsi sitä niin ajattele!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 09:34"]
Ymmärrän hyvin tunteesi. Olen ollut itsekin vastaavassa tilanteessa 2 viikkoa, etten tiennyt miehestäni mitään, eikä vastannut yhteenkään soittoon tai viestiin. Sitten ilmaantui hakemaan lisää tavaroitaan. Onnekseni hän sitten lopulta jäi kotiin. Enkä tiedä vieläkään, mikä oli tuo kuvio. Ehkäpä vain mietti elämäänsä.
Pysy rauhallisena, jo lastenkin takia. He tarvitsevat nyt sinua, kun toista vanhempaa ei ole. Varaudu saamaan eropaperit. Itse sain myös, mutta mies itse perui ne lopulta. Turvaudu ystäviisi ja läheisiisi, ja tiukan paikan tullen soita illalla vaikka valtakunnalliseen kriisipuhelimeen, kun lapset ovat nukkumassa. Jos sinulla onntyö, jatka sitä, jos pystyt, tai hae sairaslomaa. Älä suotta rumputa miehen puhelimeen, ettet vaikuta negatiivisesti, häiriintyneeltä, vaikka tasan tiedän, miten vaikeaa on olla yrittämättä saada yhteys! Jätä miehelle "ovi auki", eli että voi palata luoksesi, jos huomaakin tehneensä virheen. Anna tilaa miehelle miettiä, mikä on elämässäänntärkeää, ja tehdä omat ratkaisunsa, mutta osoita mahdollisuuden tullen, että sinä olet valmis jatkamaan ja rakastat miestäsi ja lastenne isää. Jos tapaat miehen, muistuta, että perhe on kuitenkin se kaikista tärkein asia ja että voisitteko yhdessä miettiä, mitä kumpikin odottaa elämältään. Onko hänellä liian vähän seksiä? Sitäkö lähti "vapauteen" hakemaan? Oliko pettänyt, eikä voinut kertoa, ja pakeni sinua? Olisitko valmis antamaan anteeksi?
Jos joku toinen nainen on kuviossa tiiviisti, niin ainoastaan voit elää niin kauniisti ja rakastettavasti kuin osaat, että mies ehkä tajuaisi, mitä menetti teissä!
Myötätuntoni Sinulle! Et ole tehnyt mitään väärää. Se tieto helpottaa Sinua jatkamaan lasten kanssa. Toivon, että mies vain halusi miettiä elämäänsä ja siksi vetäytyi, ja että palaa. Mutta aika näyttää sen. Lämmin sydämellinen halaus sinulle!
[/quote]
En ikinä ottaisi tuollaista niljaketta takaisin vaikka maksettaisiin, joten pitäisin ovet visusti kiinni (varmin tapa saada ainakin mies vinkumaan perään kuin se perään ruikuttaminen). Samaten laittaisin viestiä, et koska tulee hakemaan loputkin tavarat (lojuu pihalla ja naapuritkin näytti löytäneen sieltä jotain) Parisuhteessa tarvii pystyä keskustelemaan, ja se, ketä tuossa kohtaa ymmärretään, olisin minä eikä se mies. Herraisä.
Hei AP,
mulla myös vähän samankaltainen kokemus. Toinen nainen oli taustalla. Mutta nyt tärkeetä on se, että pidät lapsistasi ja itsestäsi huolta sekä mahdollisuuksien mukaan pyydät sukulaisia, ystäviä tueksi sinne.
Ja ensi viikolla kannattaa kyllä soittaa jo lastenvalvojalle ja järjestää asiat niin, ettei mies pääse pakenemaan velvollisuuksiaan. Elatusmaksut rullamaan samoin kuin lasten tapaamiset. Jaksamista tosi paljon!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:56"]On kyllä tosi sekava olo. En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Lapsille sanoin että en tiedä koska isi tulee kotiin, mikä on totta, mutta ei sekään selitys kovin kauaa riitä. Tuntuu niin epävarmalta ja tyhjältä kun ei tiedä mistään mitään. T: Ap
[/quote]
Sano ainakin vanhemmalle lapselle, että isä on lähtenyt koska aikuisille joskus käy niin ettei tulekaan toimeen. Kerro, että olet itsekin tosi surullinen asiasta. Vakuuta kuitenkin että äiti ei tule koskaan lähtemään pois heidän luota. Se antaa lapselle luvan olla surullinen ja auttaa hahmottamaan miksi äiti ei tunnu voivan hyvin. 8v on jo aika vanha ja tarvitsee tietoa koska vaistoaa jonkun asian painavan sinua. Eroissa lapsen eka kysymys on yleensä että lähdetkö sinäkin. Luo turvaa ja rauhoita mieltä. Itseäsikin helpottaa, jos voit jotenkin selittää ja sanoittaa omia huonoja tunteitasi lapsille.
Lapset vain ahdistuvat jos pidät heidät pimennossa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 09:14"]
Miksi te aina huudatte provoa, elämä on kuulkaa ihmeellistä ja just kuulin tälläisestä lapunjättöerosta, mutta lähtijänä oli nainen. Että voimia ap, koeta jaksaa!
[/quote]
Provo tämä on, sillä oikeasti on mahdotonta, että kaikki olisi TÄYSIN HYVIN ja toinen vain lähtisi niin että hups vain. Nämä jätetyt ovat vain täysin sokeita toisen tunteille, käytökselle, sanattomille viesteille tms. eivätkä osaa tulkita, että rakkaus on loppunut aikoja sitten.
Sikamaista ja vastuutonta käytöstä lapun jättäjältä, oli mies tai vaimo, mutta siitä on varmasti ollut merkkejä ilmassa.
[/quote]
Ja jos toinen ei syystä tai toisesta ole huomannut niitä "sanattomia viestejä" ja "merkkejä" niin on ihan ok ottaa ja lähteä? T: Ap
[/quote]
Ei ole missään tilanteessa oikein, mutta sitä en vain usko, ettei sitä voinut mistään aavistaa. Saahan siitä mehevämmän tarinan tietysti...tosielämän tarina olisi mennyt näin. "Eräänä päivänä löysin mieheni jättämän lapun ja järkytyin. Kun ensijärkytykseltäni toivuin, tajusin tämän olevan syy sille, miksi mies on ollut jo jonkun aikaa epätavallisen masentunut/väsynyt/hiljainen/ylipirteä/äreä eikä ole halunnut keskustella asiasta ja väittänyt, ettei mitään ongelmaa ole."
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 09:33"]
Se, että lapsi vielä toi sinulle tuon kirjeen oli hieman liikaa. Käykö lapsesi aina postit läpi ja jakaa ne perheenjäsenille...
Muuten ihan kiva tarina.
[/quote]
Niin että lapsi ei voi kiinnittää huomiota esim. keittiön pöydälle tai olkkarin lipaston päälle jätettyyn kirjekuoreen? Jos paikkaan, jossa kotona ei yleensä kirjekuoria säilytetä, on nyt ilmestynyt kirjekuori, niin lapsi ei kykene sellaista huomioimaan?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 09:33"]
Se, että lapsi vielä toi sinulle tuon kirjeen oli hieman liikaa. Käykö lapsesi aina postit läpi ja jakaa ne perheenjäsenille...
Muuten ihan kiva tarina.
[/quote]
Niin että lapsi ei voi kiinnittää huomiota esim. keittiön pöydälle tai olkkarin lipaston päälle jätettyyn kirjekuoreen? Jos paikkaan, jossa kotona ei yleensä kirjekuoria säilytetä, on nyt ilmestynyt kirjekuori, niin lapsi ei kykene sellaista huomioimaan?
[/quote]
Haloo nyt oikeasti, lapsi 5v...ei mies jätä mitään tuollaista lojumaan lapsen löydettäväksi. Se lapsi varmaan luki kirjeen ääneenkin.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:56"]
On kyllä tosi sekava olo. En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Lapsille sanoin että en tiedä koska isi tulee kotiin, mikä on totta, mutta ei sekään selitys kovin kauaa riitä. Tuntuu niin epävarmalta ja tyhjältä kun ei tiedä mistään mitään. T: Ap
[/quote]
Älä vain päästä miestä helpolla, ja kerro totuus KAIKILLE lähisukulaisille ja ystävillenne. Uskomattoman vastuutonta käytöstä ja on ihan oikein että esim. omat vanhempansa halveksuvat häntä.
Oli lähdön syy mikä tahansa, miehellä on elatusvelvollisuus: ota yhteys lastenvalvojaan ja selitä tilanne. Virkansa puolesta saavat kyllä osoitteenkin selville vaikka olis salainen, ja sitten vaan nimeä paperiin, elatusmaksut virtaamaan ja ilmoita KEA.lle että olet yh niin saat korotuksen. Jos mies sen sijaan bunkkaa jossain kaverin (tai uuden naisen) luona niin laita vaikka poliisit perään jos ei maksujaan hoida, kyllä se jostain löytyy, viimeistään työpaikalta. Tökerö ja kypsymätön mies, älä sitä ainakaan takas ota jos sen järjenkäyttö on tuolla tasolla.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 08:54"]Olen seurustellut mieheni kanssa kahdeksan vuotta. Meillä on kaksi lasta. 5-vuotias poika ja 3-vuotias tyttö. Olemme eläneet aivan tavallista perhe-elämää viime aikoina, ilman suurempia riitoja tai vastoinkäymisiä. Seksiä on ollut ja muutenkin parisuhteemme on ainakin minun mielestä ollut kunnossa. Mieskään ei ole "valittanu" joten olen olettanut hänen olevan samaa mieltä.
Eilen illalla kun saavuin kotiin lasten kanssa mummolasta oli kodistamme hävinnyt iso osa mieheni tavaroista kuten vaatteet, partakone, partavedet jne. Ensin mietin olisiko miehelle voinut tulla joku äkillinen työmatka mutta ihmettelin miksi hän ei ole soittanut, laittanut viestiä tms ja tuntui muutenkin omituiselta että olisi tuollaisen määrän tavaraa ottanut mukaan.
Aikani ihmettelin kunnes poika juoksi keittiöstä joku kirjekuori kädessään ja kyseli mikä se on. En tiennyt joten pyysin poikaa antamaan kirjekuoren minulle. Kirjekuoren sisällä oli kirje mieheltäni. Kirjeessään hän kertoi että on kyllästynyt perhe-elämään eikä näe enää suhteessamme tulevaisuutta. Hänellä on kuulemma uusi asunto odottamassa ja toivoo etten ota häneen yhteyttä. Kirjeessä oli muutakin mutta en viitsi tänne laittaa kun on turhan henkilökohtaista. Lisäksi mies oli jättänyt rahaa jolla kehotti pitämään lapsista huolta. Yritin samantien soittaa miehelleni mutta hän ei vastannut. Yritin myöhemmin lukuisia kertoja uudestaan, tuloksetta. Laitoin myös viestin jossa pyysin soittamaan minulle, ei ole soittanut. Selvittyäni pahimmasta järkytyksestä juolahti mieleeni onko miehellä mahdollisesti uusi nainen vai mikä ihme sai hänet päätymään moiseen ratkaisuun. En ole nukkunut koko yönä juuri lainkaan ja olen miettinyt mitä ihmettä oikein teen. On pakko jaksaa lasten takia, muuten en varmaan jaksaisikaan.
[/quot
Uusi nainen. Olet päästänyt itses huonoon kuntoon. Sun vika - not. Selkärangatonta toimintaa...
Minulla on tuollaiselle ihmiselle sana: heikko.
Aikuinen, joka on tietyssä määrin jäänyt lapsen tasolle: ihminen, joka ei uskalla ottaa aikuisen vastuuta, vaan luottaa että joku aikuisempi hoitaa tilanteen kotiin.
Järkytys on varmasti kova, mutta jos tuolta kannalta ajattelee: itse miehessä tuskin oli mitään menetettävää, jos hän katsoi puolisona ja isänä tuon parhaimmaksi ratkaisuksi.
Eri asia, mikäli erotilanteessa on selkeä pelko väkivallasta tms, mutta muussa tapauksessa ei mitään puolusteltavaa. Ei kerrassaan mitään.
P.S Kamalaa, jos jotkut suunnittelevat lasten sysäämistä "kostoksi" tuollaiselle ihmiselle. Minun ensimmäinen pelkoni olisi, että noin vastuuttomasti toimiva todella vaatisi lähivanhemmuutta itselleen.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 11:05"]
Miksi ap.n pitäisi nyt yksin huolehtia lapsista kun mies häipyi? itse en ikinä suostuisi moiseen.
[/quote]
Voi helkutin kakarat - varmaan siksi, että on lasten äiti ja kantaa vastuunsa, koska rakastaa lapsiaan !!! Sinäkö sitten annat lapsesi pois, jos mies jättää ?Tän ketjun seuraukseni taas hyvin näki tämän palstan he nkisen tason : palsta täynnä itsekkäitä, kylmiä typeryksiä.
[/quote]
Sehän näissä tavallaan onkin niin paskaa. Toinen luottaa, että pääsee kuin koira veräjästä sen takia, että toisella on niin paljon velvollisuudentuntoa (ja rakkautta lapsia kohtaan), ettei voi tehdä lapsille niin paskasti, että vaatisi kyseistä isää ottamaan lähihuoltajuuden.