Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan uskovaisille kysymys liittyen seurakuntaan:

Vierailija
31.12.2020 |

Onko ev. lut. mielestänne vielä nykyään ihan hyvä hengellinen koti?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen itse tärkeänä että Raamattua tulkitsevat ja opetuspuheita pitävät vain siihen akateemisen teologikoulutuksen saaneet papit. Sen tähden en koskaan lähtisi omasta ev.lut. (sama olisi myös ort. tai room.kat.) seurakunnastani mihinkään hihhulipiireihin.

Mutta ihmiset hakevat niin eri asioita. Uskonnossa on aina kyse myös vallasta. Siitä kannattaa tulla hyvin tietoiseksi. Papistomme korkeatasoinen koulutus ja julkinen viranhoito tuo mukanaan laatua ja vastuullisuutta myös saarnaamis- ja sielunhoitotehtäviin.

Tietysti myös lut.kirkon sisällä on herätysliikkeissä maallikkopuhujia, joskus nämä pääsevät kirkkoherran luvalla saarnaamaankin. Mutta itse en mihinkään näihin liikkeisiin kuulu enkä edes halua tällaisiin pienemmän (tai vl-tapauksessa isommankaan sisäpiirin) kinkereihin osallistua.

En yksinkertaisesti halua altistaa itseäni hengelliselle väkivallalle. Ev.lut. kirkko ja nimenomaan sen messut, rukoushetjet ja retriitit ovat minun hengellinen kotini.

Yhtä lailla myös ortodoksisen ja roomalaiskatolisen kirkon messut ovat minulle tärkeitä tunnelmaltaan ja merkitykseltään vaikkakin teologisilta painotuksiltaan erilaisia. En saa siellä ehtoollista, mutta yhtä kaikki ne ovat hengellisesti aina olleet turvallisia tilanteita.

En vaihtaisi sitä turvaa mihinkään, mitä joku trendiseurakunta, kuppikunta saati lahko jossain keskenään hypettää joidenkin teologisesti täysin oppimattomien mutta vahvojen maallikkojohtajiensa liekanarussa.

"Koen itse tärkeänä että Raamattua tulkitsevat ja opetuspuheita pitävät vain siihen akateemisen teologikoulutuksen saaneet papit. Sen tähden en koskaan lähtisi omasta ev.lut. (sama olisi myös ort. tai room.kat.) seurakunnastani mihinkään hihhulipiireihin."

Eli sinä pidät tärkeimpänä pappien täysin maallista koulutusta kuin sitä, että he olisivat henkilökohtaisessa uskossa? Jännä, etteivät kaikki saamastaan korkeatasoisesta koulutuksesta huolimatta tulkitse sitä Raamattua samalla tavalla.

" Papistomme korkeatasoinen koulutus ja julkinen viranhoito tuo mukanaan laatua ja vastuullisuutta myös saarnaamis- ja sielunhoitotehtäviin."

Kai ymmärrät tässä myös sen puolen, että se korkeatasoiseen koulutukseen ja julkiseen viranhoitoon liittyy aina hyvin vahvasti myös poliittisia piirteitä ja ulkoapäin sanelemista? Millä taas ei minusta pitäisi olla mitään sijaan uskon tai Raamatun tulkinnan kanssa.

Miten arvioidaan laatu saarnaamistehtävissä? Itse pitäisin tässä Raamattua suurinpana ja tärkeimpänä arviointikriteerinä, mutta sinä ilmeisesti koulutusta ja julkista virkaa? Tyhjät puheet toki voivat kuulostaa hienolta monen korkeasti koulutetun julkisen viran hoitajalta, oli ala sitten mikä tahansa.

Ihan neutraalisti nyt siis kysyn, kun heräsi vain tällaisia mietteitä. Ja niin kuin sanoit, ihmiset arvostaa eri asioita, myös uskossa ja srk:ssa.

Vierailija
22/25 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sydämestään sanaa julistaviakin löytyy.

Rovasti Olavi Peltola tulee ensimmäisenä mieleen mm.

Hänen sivuillaankin on varsin kattava paketti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen itse tärkeänä että Raamattua tulkitsevat ja opetuspuheita pitävät vain siihen akateemisen teologikoulutuksen saaneet papit. Sen tähden en koskaan lähtisi omasta ev.lut. (sama olisi myös ort. tai room.kat.) seurakunnastani mihinkään hihhulipiireihin.

Mutta ihmiset hakevat niin eri asioita. Uskonnossa on aina kyse myös vallasta. Siitä kannattaa tulla hyvin tietoiseksi. Papistomme korkeatasoinen koulutus ja julkinen viranhoito tuo mukanaan laatua ja vastuullisuutta myös saarnaamis- ja sielunhoitotehtäviin.

Tietysti myös lut.kirkon sisällä on herätysliikkeissä maallikkopuhujia, joskus nämä pääsevät kirkkoherran luvalla saarnaamaankin. Mutta itse en mihinkään näihin liikkeisiin kuulu enkä edes halua tällaisiin pienemmän (tai vl-tapauksessa isommankaan sisäpiirin) kinkereihin osallistua.

En yksinkertaisesti halua altistaa itseäni hengelliselle väkivallalle. Ev.lut. kirkko ja nimenomaan sen messut, rukoushetjet ja retriitit ovat minun hengellinen kotini.

Yhtä lailla myös ortodoksisen ja roomalaiskatolisen kirkon messut ovat minulle tärkeitä tunnelmaltaan ja merkitykseltään vaikkakin teologisilta painotuksiltaan erilaisia. En saa siellä ehtoollista, mutta yhtä kaikki ne ovat hengellisesti aina olleet turvallisia tilanteita.

En vaihtaisi sitä turvaa mihinkään, mitä joku trendiseurakunta, kuppikunta saati lahko jossain keskenään hypettää joidenkin teologisesti täysin oppimattomien mutta vahvojen maallikkojohtajiensa liekanarussa.

Et taida tietää, mutta monet vapaiden suuntien pastorit ovat opiskelleet teologisessa...

Vierailija
24/25 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida tietää, mutta monet vapaiden suuntien pastorit ovat opiskelleet teologisessa...

Ja toisaalta apostoleista ainoastaan Paavalilla voidaan katsoa olleen minkäänlaista teologista. Silti heidän sanomansa valloitti Rooman 400 vuodessa.

Vierailija
25/25 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterilainen kirkko ei edellytä jäseniltään omakohtaista uskoa. Siis Jumalan vaikuttamaa ja lahjoittamaa uskoa (joka ei ole pelkkää kunnioittamista/tunnelmointia joulukirkossa). Uudestisyntymistä, uskoontuloa - you name it.

Vapaat suunnat vielä edellyttävät sitä jäseniltään.

Jotkut kirkossa sanovat, että "kirkon yhteinen usko riittää". No ei riitä. Ei Taivaan porteilla kysytä, uskoiko sun pappis ja piispasi, vaan uskoitko SINÄ. Elitkö SINÄ Jeesukselle.

Ko. kirkko on muutoinkin valumassa sateenkaarijuttuihin. Mitään ei saisi sanoa synniksi, ettei tulisi kellekään paha mieli.

Meinaan erota kirkosta, en kirkollisveron takia, vaan kirkon luopumuksen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän