Olen kirjailija, vastaan kysymyksiin.
Mikäli tahdot tietää jotain kirjailijan karusta arjesta, voin vastailla.
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 10:50"]
Minkähän takia ihminen tulee AV:lle leikkimään kirjailijaa? Kuvitteleeko hän olevansa jotenkin muiden yläpuolella, jos pystyy vedättämään satuilulla? Voihan tuolla tavalla tietysti harjoitella henkilöhahmon luomista kirjoitusharrastuksessa, mutta pitäisi mennä paremmin hahmonsa sisään, jotta se heräisi eloon.
En kyllä nimittäisi itseäni kirjailijaksi, jos olisin saanut yhden kirjan julkaistuksi. Omakustanteita tai antologioita ei lasketa mukaan ainakaan. (Näitä ei nyt mukana sadussa ollutkaan)
[/quote]
Mistä moinen aggressiivisuus? Minusta ap:n vastaukset olivat asiallisia ja hyvin todenmukaisia.
t. kirjallisuuskenttää jo vuosia läheltä seurannut kirjallisuudentutkija
[/quote]
Kiitos. Tätä aggressiivisuutta ihmettelen itsekin. Jos sanoin jotain loukkaavaa tai väärää, olen pahoillani. Hyväntahtoiseksi tämän tarkoitin.
Yhden kirjan julkaissutta kutsutaan esikoiskirjailijaksi. Oikealta kirjailijalta on ilmestynyt useampia teoksia.
Se piste otsikossa ei ollutkaan ratkaiseva virhe. Virhe oli se, että kun siitä kysyttiin, et sanonut "kappas vaan, vahingossahan se siihen osui", vaan aloit selitellä jotain siitä, miten olet muka "ajatellut otsikon virkkeenä". Juuri siksihän noin käy, että sitä EI ajatella..
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 11:02"]Yhden kirjan julkaissutta kutsutaan esikoiskirjailijaksi. Oikealta kirjailijalta on ilmestynyt useampia teoksia.
[/quote]
Pahoittelen, jos tässä syntyi väärinkäsitys: en tarkoittanut, että olen julkaissut vain yhden kirjan, vaan puhuin aiemmin kirjailijaidentiteetin muodostumisvaiheesta, joka tapahtui toisen kirjan yhteydessä. Sen jälkeen olen julkaissut useita muita teoksia.
[/quote]
Mistä moinen aggressiivisuus? Minusta ap:n vastaukset olivat asiallisia ja hyvin todenmukaisia.
[/quote]
KirjallisuusKENTTÄ? Voi teitä tutkijoita, kentän laidalla...
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 11:03"]Se piste otsikossa ei ollutkaan ratkaiseva virhe. Virhe oli se, että kun siitä kysyttiin, et sanonut "kappas vaan, vahingossahan se siihen osui", vaan aloit selitellä jotain siitä, miten olet muka "ajatellut otsikon virkkeenä". Juuri siksihän noin käy, että sitä EI ajatella..
[/quote]
Tarkoitin siis, että ajattelin otsikon ensin virkkeeksi ja vasta sen jälkeen hoksasin sen virheeksi.
Ole sitten kirjailija, jos siltä tuntuu. Jotenkin niin alentuva ja ärsyttävä vain, että alkaa tympiä koko ketju. Plääh, mä poistun.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 11:07"]
[/quote]
[/quote]
KirjallisuusKENTTÄ? Voi teitä tutkijoita, kentän laidalla...
[/quote]
Kirjallisuuskenttä on aivan yleisesti käytössä oleva termi. Ei ehkä kaikkein paras mahdollinen, mutta käyttökelpoinen.
Pahoittelen, jos tässä syntyi väärinkäsitys: en tarkoittanut, että olen julkaissut vain yhden kirjan, vaan puhuin aiemmin kirjailijaidentiteetin muodostumisvaiheesta, joka tapahtui toisen kirjan yhteydessä. Sen jälkeen olen julkaissut useita muita teoksia.
[/quote]
Viis nyt identiteetin muodostusvaiheesta: kustantajasi nimi.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 11:09"]Ole sitten kirjailija, jos siltä tuntuu. Jotenkin niin alentuva ja ärsyttävä vain, että alkaa tympiä koko ketju. Plääh, mä poistun.
[/quote]
Tässä on nyt jonkinlainen väärinkäsitys. En oikein tiedä, missä kohdin olin alentuva. En ainakaan tarkoittanut olla. Parissa kohtaa puolustauduin mielestäni aiheetonta aggressiota vastaan mutta muuten tarkoitin tämän kyllä ihan informatiiviseksi ketjuksi.
Ilmeisesti olen nyt jotenkin aivan väärässä mielentilassa, jos onnistun ärsyttämään. Kaikkea hyvää sinulle!
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 08:58"]
Kuka sun kustantaja on?
Montako kirjaa olet julkaissut (noin)?
[/quote]
Täällä av:lla kyllä ihmismielen vastenmielisin kuona-aines ponnahtaa esiin lähes ketjussa kuin ketjussa. Kirjoitan itse harrastusmielessä ja avasin tämän ketjun vähän kyllä aavistellen, että lähinnä täällä epäillään ap:ta huijariksi tai muuten epäkelvoksi yksilöksi ja niinhän siinä taas kävi. Masentavaa. Eikö meillä todellakaa ole ikinä mitään kivaa sanottavaa toisille? No minä yritän sen verran, että toivotan antoisia kirjoitushetkiä niin ap:lle kuin kaikille muillekin kirjoittaville ihmisille. (Tästä on sitten turha etsiä kirjoitusvirheitä, niitä on varmasti.)
[/quote]
Kiitos selvennyksestä. Miksi sinusta tuntuu niin erikoiselta, mikäli ihminen haluaa valottaa ammattiaan hiukan? Vastaavanlaisia ketjuja on monesta muustakin työstä.
[/quote]
Tämä ketju ei valota hiukkaakaan kirjailijan työtä. Päinvastoin. Monesta ammatista on ollut täällä kiinnostavia keskusteluja. Mutta niihin on (yleensä) vastannut ko. alalla ammatikseen työskentelevä ihminen, ei harrastelija. Jokainen saa harrastella halunsa mukaan, mutta älköön esiintykö alan asiantuntijana. Se saattaa jopa halventaa ko. ammattia, ainakin antaa täysin väärää informaatiota.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 11:24"]Täällä av:lla kyllä ihmismielen vastenmielisin kuona-aines ponnahtaa esiin lähes ketjussa kuin ketjussa. Kirjoitan itse harrastusmielessä ja avasin tämän ketjun vähän kyllä aavistellen, että lähinnä täällä epäillään ap:ta huijariksi tai muuten epäkelvoksi yksilöksi ja niinhän siinä taas kävi. Masentavaa. Eikö meillä todellakaa ole ikinä mitään kivaa sanottavaa toisille? No minä yritän sen verran, että toivotan antoisia kirjoitushetkiä niin ap:lle kuin kaikille muillekin kirjoittaville ihmisille. (Tästä on sitten turha etsiä kirjoitusvirheitä, niitä on varmasti.)
[/quote]
Kiitos samoin! Ketjut ovat kyllä usein hyvin negatiivisia, mutta enpä arvannut, että tästäkin ihan harmittomasta aloituksesta saa paskamyrskyn niskaansa.
Oikein mahtavia ja innostavia kirjoitushetkiä sinulle ja kaikille muillekin kirjoittajille.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 11:30"]
[/quote]
Kiitos selvennyksestä. Miksi sinusta tuntuu niin erikoiselta, mikäli ihminen haluaa valottaa ammattiaan hiukan? Vastaavanlaisia ketjuja on monesta muustakin työstä.
[/quote]
Tämä ketju ei valota hiukkaakaan kirjailijan työtä. Päinvastoin. Monesta ammatista on ollut täällä kiinnostavia keskusteluja. Mutta niihin on (yleensä) vastannut ko. alalla ammatikseen työskentelevä ihminen, ei harrastelija. Jokainen saa harrastella halunsa mukaan, mutta älköön esiintykö alan asiantuntijana. Se saattaa jopa halventaa ko. ammattia, ainakin antaa täysin väärää informaatiota.
[/quote]
Tämä ketju meni kyllä pieleen, myönnän. Mielestäni valaisin alussa hiukan alkutaipaleella olevan kirjoittajan kohtaamia kivikoita, kun niistä kysyttiin, mutta jos ketjussa lähinnä epäillään kertomaani, kuten sinäkin teet, on hiukan hankalaa valaista sitä, mitä alkujaan oli tarkoitus.
Silti, mukavaa kesää sinullekin.
Kysymys, onko mahdollista kirjoittaa (menestyvä) teos salanimellä? Haluaisin kirjoittaa arasta aiheesta, vanhempani ovat vielä elossa...
Höh, eihän tässä ole paljon ap:lta kyselty, vaan lähinnä jankutettu ettei hän ole oikea kirjailija. Ei voi muuta kuin todeta, että ihmiset ovat enimmäkseen paitsi tyhmiä, myös rasittavia ja ärsyttäviä.
Kerropa ap mistä saat ideat kirjoihisi? Minullakin on monta kirjanraakiletta pöytälaatikossa, mutta tuntuu, että ei niistä kukaan olisi kiinnostunut. Kirjassa pitää olla se jokin. Jokin joka koukuttaa kirjaan niin ettei sitä haluaisi kädestään laskea. Tämän takia en paljon lue suomalaista kirjallisuutta, koska se on jotenkin niin pliisua, yhdentekeviä tarinoita tai samaa toistavia dekkareita. Toki joitakin loistavia kirjoja täälläkin on kirjoitettu, ehkäpä juuri sinun, kuka tietää :)
Milloin olit viimeksi selvinpäin ? Vuosiluku riittää, tuskin muistat tarkemmin.