Mitä pitää hallita saadakseen viitosen yhdeksännellä. Osassa aineista ei tarvitse osata juuri mitään.
Opetushallitus julkaisi juuri viitosen kriteerit päättöarvioinnille. Katsoin reaaliaineita ja järkytyin. Juuri mitään ei tarvitse osata ja tuntityöskentelyssä riittää että osallistuu = katselee kun muut tekevät.
Juuri kenellekään ei tarvitse enää tehdä hojkseja ja lähes kaikki lähtevät peruskoulusta ammattikouluun ihan normi oppilaina. Kuitenkin jatkossa viitosen saaneet oppilaat ovat tiedoiltaan ja taidoiltaan erittäin heikkoja, eivätkä pysty opiskelemaan ammattikoulussa ilman voimakasta tukea. Työelämään kykenee vain osa. Nyt heikoimmilla oppilailla on hoijksit, he pääsevät erityisammattikouluihin ja heille pyritään löytämään se oma juttu. Siirtymiin oppilaitoksista toiseen tarjotaan vielä lisää tukea. Jatkossa ei tarvitse, koska kaikki pääsevät hyväksytysti läpi.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Perusopetuksen%20p%C3%…
Kommentit (49)
AMK:ssa riittää kurssista läpipääsyyn että palauttaa harjoitustyön pdf-tiedostona. Jos tiedostossa on jotain sisältöä, tulee jo kakkonen.
Arvatkaa mitä siitä seuraa, kun teineille valkenee esimerkiksi: Liikunnasta pääsee läpi, kun silloin tällöin käy tunneilla näyttäytymässä.
Vierailija kirjoitti:
Luin matematiikan arvion ja ihmettelen kyllä, että mitä paskaa tämä nyt taas on!
Kasin arvosanasta sanotaan: Oppilas ottaa vastuuta omasta oppimisestaan ja osallistuu rakentavasti ryhmän toimintaan.
Ysi: Oppilas ottaa vastuuta ryhmän toiminnasta ja pyrkii kehittämään koko ryhmän osaamista.
Eikö nyt jumalauta jokainen ota vastuuta ihan omasta oppimisestaan?! Pelottaa omien hiljaisten ja rauhallisten lasten puolesta, että heidän arvosanansa riippuu siitä, miten he voivat vaikuttaa ryhmän toimintaan. Luokassa on kuitenkin kaikenlaista ---päätä.
Olen Asperger jolla kymppi vain matematiikasta ja englannista (9lk) ja jouduin ”apuopettajana” neuvomaan muita! :/
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaa mitä siitä seuraa, kun teineille valkenee esimerkiksi: Liikunnasta pääsee läpi, kun silloin tällöin käy tunneilla näyttäytymässä.
Valkeni jo mulle t: edellinen asperger; taito ja taideaineet ei kiinnosta vittuakaan pakko sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Valkenee juuri se, mikä on tarpeen: riittää, että joskus on paikalla, opettajalla ei ole mitään kiristyskeinoja pakottaa mukaan. Tällä numerolla ei ole merkitystä jatkon kannalta, joten ainakin omille sanon, että jättäkää ihmeessä väliin, kun siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan se on ollut noin. Muistan jo 80-luvulla kun pari luokkani heikkoa poikaa työnnettiin ihan väkisin päättötodistuksen kanssa ulos koulusta että eivät jääneet sinne enää vaivoiksi. Kaikenlaista pientä kävivät näpertämässä jossain pienryhmässä ja sitten vitoset todistukseen. Muistaakseni toisen keskiarvo oli tasan 5 ja toisen jotain luokkaa 5,3.
Muistan saman 1990-luvulta. Häiriköistä haluttiin eroon. Jos heidät olisi jätetty luokalle, opettajien olisi pitänyt sietää heitä vielä vuosi. Voi myös kysyä kuinka motivoituneita nämä häiriköt olisivat olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nämäkin koulujen pikku valopäät joita antaumuksella haukutte ovat usein lopulta ihan teidän tavallisten vanhempien lapsia. On helppo ajatella että ne ovat vain muiden lahjattomia kakaroita joita ei omalle kohdalle voisi tulla. Mutta siinä ei ole naurussa pitelemistä kun sille omalle kullannupulle iskee kauhea murrosikä päälle juuri ennen ysiä ja se kieltäytyy täydellisesti tekemästä mitään koulussa. Ei auta maanittelut, ei uhkailut, ei kurattorit tai lastensuojelu. Kiusallaankaan ei opiskele tai vastaa mitään koulussa.
On todella turhauttavaa kun kahdesta sisaruksesta toinen menee huippulukioon 9.5:n keskiarvolla ja toisen kanssa käydään viikoittain kriisipalavereissa koululla. Ihan samalla tavalla kasvatetut tytöt. Siihen loppuu kyllä usko siihen että lapsi on juuri sellainen kuin miksi sen kasvattaa...
Lapsia ei pidä kasvattaa samalla tavalla, ne ovat yksilöitä. Tavoitteen tulee olla sama, keinot vaihtelevat.
Kun lopetat viisastelun niin ehkä ymmärsit sen pointin joka minulla oli?
Aikuinen koululaisista: Kyllä pitää kaikki tehdä pilkulleen ja mistään ei sitten lusmuilla yhtään! Mitä siitä tulee jos jo lapset opetetaan siihen että ei tarvitse totella tai tehdä mitään?
Aikuinen omasta elämästään: Minuahan ei jotkut hallituksen tyttöset määräile! Minä teen mitä lystään!
No oikeasti koko yläkoulun taso on romahtanut parissa kymmenessä vuodessa. Esim. Matikassa ei nykyisellä ysin arvosanalla olisi saanut edes lähelle kasia 2000-luvun alussa.
Kiva tuo kolmiportainen tuki. Kaikki tehdään oppimisvaikeuksisten ja käyttäytymus/keskittymis/mielenterveysongelmaisten ehdoilla. 25% oppilaista on tehostetussa tai erityisessä tuessa. Järkevää?
Vierailija kirjoitti:
No oikeasti koko yläkoulun taso on romahtanut parissa kymmenessä vuodessa. Esim. Matikassa ei nykyisellä ysin arvosanalla olisi saanut edes lähelle kasia 2000-luvun alussa.
Kiva tuo kolmiportainen tuki. Kaikki tehdään oppimisvaikeuksisten ja käyttäytymus/keskittymis/mielenterveysongelmaisten ehdoilla. 25% oppilaista on tehostetussa tai erityisessä tuessa. Järkevää?
Olen mielenterveysongelmainen 10 oppilas matikassa ja sain lukion pitkän matikan kurssista myös 10. Huoh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nämäkin koulujen pikku valopäät joita antaumuksella haukutte ovat usein lopulta ihan teidän tavallisten vanhempien lapsia. On helppo ajatella että ne ovat vain muiden lahjattomia kakaroita joita ei omalle kohdalle voisi tulla. Mutta siinä ei ole naurussa pitelemistä kun sille omalle kullannupulle iskee kauhea murrosikä päälle juuri ennen ysiä ja se kieltäytyy täydellisesti tekemästä mitään koulussa. Ei auta maanittelut, ei uhkailut, ei kurattorit tai lastensuojelu. Kiusallaankaan ei opiskele tai vastaa mitään koulussa.
On todella turhauttavaa kun kahdesta sisaruksesta toinen menee huippulukioon 9.5:n keskiarvolla ja toisen kanssa käydään viikoittain kriisipalavereissa koululla. Ihan samalla tavalla kasvatetut tytöt. Siihen loppuu kyllä usko siihen että lapsi on juuri sellainen kuin miksi sen kasvattaa...
Lapsia ei pidä kasvattaa samalla tavalla, ne ovat yksilöitä. Tavoitteen tulee olla sama, keinot vaihtelevat.
Ymmärsin sen pointin, että et osannut ottaa lapsiasi yksilöinä, joten sinulta puuttuivat kaikki keinot toimia sen toisen lapsen kanssa. Kauhea murrosikä ei ole asia, joka estää oppimasta - este siitä tulee vasta sitten, kun vanhempi näkee vain kauhean murrosiän.
Me vitosen oppilaat emme aina ole häiriköitä ja huonoista perheistä. Minä olin ujo ja hiljainen koulukiusattu. Joissain aineissa minulla oli 9, toisissa 5. Hassua kyllä, eniten tähän vaikutti se, millainen kuri luokassa oli. Kielten tunneilla ei riehuttu eikä kiusattu. Liikuntatunneilla opettaja osallistui kiusaamiseen. Arvatkaapa kummassa aineessa oli 9 ja kummassa 5.
Mutta tärkeintähän on tietenkin todistella lapsen numeroiden kautta sitä omaa ylivertaisuutta vanhempana. Ja samalla haukkua "huonoja perheitä" joiden lapsia teidän lapset kiusaa, kun kotona on opetettu että meidänpä perhe on teitä parempi, nännännää!
Niin, kai tässä vielä pitää sanoa, että ihan olen työtä tekevä veronmaksaja, luen paljon kirjoja, käyn teatterissa yms. Ei se vitosen oppilaisuus tee ihmisestä mitään pahaa ihmistä, se voi ihan tarkoittaa sitäkin, että kaikki energia menee siihen ettei t*pa itseään tai teidän kultamussukkakoulukiusaaja lastanne.
Eli jatkossa huoltajan pitää huolehtia entistä paremmin toiselle asteelle siirtymisestä. Viitosen oppilas tarvitsee erityisammattikoulupaikan.
Liikuntatunneilla ainakin tulee olemaan aika lailla vähemmän väkeä kuin nyt, koska jo arviointiperusteissa poissaolot on hyväksytty.
Vierailija kirjoitti:
Vitosen saa peruskoulussa todella helposti.
Tarvitsee olla vain niin ärsyttävä tai tyhmä oppilas, josta halutaan päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin sen pointin, että et osannut ottaa lapsiasi yksilöinä, joten sinulta puuttuivat kaikki keinot toimia sen toisen lapsen kanssa. Kauhea murrosikä ei ole asia, joka estää oppimasta - este siitä tulee vasta sitten, kun vanhempi näkee vain kauhean murrosiän.
Juuri noin minäkin ajattelin ennen kuin kolahti omalle kohdalle. Valitettavasti käsityksesi on samalla tavalla hyvää tarkoittava mutta täysin väärä kuin lapsettomien ihmisten neuvot vauvan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni arvosanan 5 on aina saanut peruskoulussa helposti, ihan sillä, että jos viitsii vaivautua paikanpäälle ja olla kaikessa mukana ja yrittää kokeessa sen verran, että ei nyt palauta täysin tyhjää paperia.
Mun lapsi ei vaivautunut edes paikalle vaan lintsasi kaikki köksäntunnit. Sai vitosen kun leipoo kotona kerran pullaa ja lähetti kuvan opettajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni arvosanan 5 on aina saanut peruskoulussa helposti, ihan sillä, että jos viitsii vaivautua paikanpäälle ja olla kaikessa mukana ja yrittää kokeessa sen verran, että ei nyt palauta täysin tyhjää paperia.
Mun lapsi ei vaivautunut edes paikalle vaan lintsasi kaikki köksäntunnit. Sai vitosen kun leipoo kotona kerran pullaa ja lähetti kuvan opettajalle.
Mitä mieltä itse olet? Oliko reilua muita kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä itse olet? Oliko reilua muita kohtaan?
Ei ollut. Ja onneksi näistä vuosista jo aikaa. Kotona kyllä laittoi ruokaa, mutta vihasi köksäntunteja. En tiedä miksi, eikä sillä enää väliä. Lapsi jo aikuinen työssäkäyvä ihminen.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että oppimisvaikeuksista kärsivät voidaan ihan sujuvasti jättää oman onnensa nojaan, jos he yltävät tuohon viitoseen. Eli osallistuvat = katselevat kun muut tekevät.