Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka ette antaisi 17-vuotiaan jäädä yksin kotiin.

Vierailija
04.06.2014 |

Mitä aiot tehdä, jos lapsesi 18 täytettyään ilmoittaa muuttavansa omillaan?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 21:06"]

Niin ja? Tuo on sinun mielipiteesi. Pidä se. Mutta pakkoko se on vittuilla niille jotka sanoo lapselleen rajat? Minä en lastasi kasvata mutta on tuollaisiakin nähty joilla ei sitten rajoja ole.

Ei pyyhitä lapsien pyllyä kuin pienenä: onhan ne oppineet muttei se silti tarkoita että ne heiluu teininä ilman aikuisen valvontaa. Baariin menee täysi-ikäisenä mutta jos eksyy aikaisemmin niin lähtee terkut alkoholia myyneelle baarille viranomaisille jos myy lapselleni. Sinun lapsesta en niinkään tiedä, tokkopa kiinnostaa (vaikka ettehän te tiedä mitä ne tekee "lomallaan").

Alkoholinkäyttöä ei alaikäisenä opetella käytännössä, tiedon voin kertoa mitä vaikk lapsen aivoille tapahtuu jos ryyppää nuorena. Mutta omat lapset osaa kyllä suorittaa kotitöitä niin uskon että pärjää omillaan kun muuttaa mutta sen ajan mitä asuvat siivilläni niin ei ne määrittele omia rajojaan. Se vaan menee niin -ja nyt otan taas lisää alapeukkuja: niinkuin kiinnostaa! ;)

15

[/quote]

:D:D:D Meinaatko, että kasvatuksessa vaihtoehtoina on ainoastaan tuollainen neuroosimainen suhtautuminen ja pitkien absoluuttisten kieltolitojen laatiminen, ja sitten toisaalta ilman rajoja kasvattaminen. En ole ylempi kirjoittaja, mutta kyllä minä tiedän mitä lapseni lomillaan puuhaavat. Olen aina tiennyt, ja nyt ovat jo melkein kolmekymppisiä kaikki. Pointti on siinä, että meillä on kotona ollut sääntöjä ja rajoja, mutta aina on oltu lasten tukena, ovat he sitten tehneet mitä hyvänsä. Minusta oli ihan mahtavaa seurata esim. heidän opiskeluaikaansa ja siihen kuuluvia rientoja, tuli ihan omat opiskeluajat mieleen ja niin kaiholla muistelin niitä. Itsekin tuli tehtyä tyhmyyksiä silloin, kuten lapsenikin nyt, mutta niistä oppi ja jäi hauskoja muistoja.

Ja btw. onko siinä joku ratkaiseva ero, miten alkoholi vaikuttaa 17-vuotiaaseen versus 18-vuotiaaseen?

Vierailija
22/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 21:13"]

Jaa, ja sun pointti on että lapseni pelkää sitten olla kotonaan? Et ole tosissasi.. Joo, pissaa varmaan sänkyynsä!

A, ja nro 17. Juu, lapseni toiminta on minun ja mieheni päätös. Ei lapsieni.

Missään ei ole koskaan sanonut ettei mene kaupunkiin kavereitten kanssa vaan katson perään. Ja kahta viikkoa ne ei tule olemaan omillaan alaikäisenä. Esikoinen voi kotona täysi-ikäisenä jäädä kotiin mutta nuoremmat ei. Siis tämä nyt ei ole vielä ajankohtaista koska lapseni on koululaisia mutta se hetki tulee kun "muut on kaupungissa ja nekin jäis" No voi voi. On sitä kuulkaa koko pieni elämä jo opeteltu että kaikkea ei saa, se ei ole perustelu että "muutkin saa/tekee/menee" -meillä on meidän perheen säännöt.

Ja kahta viikkoa ei alaikäiset ole ilman valvontaa. Ihan sama mitä te muut teette.

Curling- vanhemmuutta parhaimmillaan tuollainen. Sitten kun jotain tapahtuu niin tapahtui jo. Siinähän ihmettelette.

15

[/quote]

No onnea valitsemallasi tiellä. Ei kannata ihmetellä, jos tuollaiseen tyranniin ei lapset välitä liiemmin pitää yhteyttä sitten kun vihdoin ja viimein saavat itse päättää. Ei sinua varmaan sekään kiinnosta, että ihan laki turvaa lapsen osallistumisoikeuden häntä itseään koskeviin asioihin. Hiukan iästä riippuu, miten paljon lapsi voi omiin asioihinsa vaikuttaa, mutta esim. mielipiteen ilmaisulle ei ole mitään ikärajaa. Mutta hauskaa kesää sinne teidän diktatuuriinne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvi ihmetellä, että nykyajan lapset kärsivät mielenterveysongelmista kun niiden koko elämä on siloiteltu, eivät ole saaneet itsenäistyä, aikuistua tai kokea vastoinkäymisiä. Työelämässä on myös vaikeaa, mitään ei osata eikä haluata tehdä, äiti ja isi maksaa. Vanhemmat tekevät karhunpalveluksen lapsillensa ja yhteiskunnalle, sääli :( 

Vierailija
24/57 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on niin et jos jotain sattuu, voivat vanhemmat saada syytteen heitteille jätöstä.Itse kuitenkin ajattelen et 17vuotiaana voi jo jäädä jos haluaa lyhyiksi ajoiksi yksin kotiin, riippuen tietenkin nuoresta ja nuoren kaveripiiristä.

Vierailija
25/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 21:17"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 21:06"]

Niin ja? Tuo on sinun mielipiteesi. Pidä se. Mutta pakkoko se on vittuilla niille jotka sanoo lapselleen rajat? Minä en lastasi kasvata mutta on tuollaisiakin nähty joilla ei sitten rajoja ole.

Ei pyyhitä lapsien pyllyä kuin pienenä: onhan ne oppineet muttei se silti tarkoita että ne heiluu teininä ilman aikuisen valvontaa. Baariin menee täysi-ikäisenä mutta jos eksyy aikaisemmin niin lähtee terkut alkoholia myyneelle baarille viranomaisille jos myy lapselleni. Sinun lapsesta en niinkään tiedä, tokkopa kiinnostaa (vaikka ettehän te tiedä mitä ne tekee "lomallaan").

Alkoholinkäyttöä ei alaikäisenä opetella käytännössä, tiedon voin kertoa mitä vaikk lapsen aivoille tapahtuu jos ryyppää nuorena. Mutta omat lapset osaa kyllä suorittaa kotitöitä niin uskon että pärjää omillaan kun muuttaa mutta sen ajan mitä asuvat siivilläni niin ei ne määrittele omia rajojaan. Se vaan menee niin -ja nyt otan taas lisää alapeukkuja: niinkuin kiinnostaa! ;)

15

[/quote]

:D:D:D Meinaatko, että kasvatuksessa vaihtoehtoina on ainoastaan tuollainen neuroosimainen suhtautuminen ja pitkien absoluuttisten kieltolitojen laatiminen, ja sitten toisaalta ilman rajoja kasvattaminen. En ole ylempi kirjoittaja, mutta kyllä minä tiedän mitä lapseni lomillaan puuhaavat. Olen aina tiennyt, ja nyt ovat jo melkein kolmekymppisiä kaikki. Pointti on siinä, että meillä on kotona ollut sääntöjä ja rajoja, mutta aina on oltu lasten tukena, ovat he sitten tehneet mitä hyvänsä. Minusta oli ihan mahtavaa seurata esim. heidän opiskeluaikaansa ja siihen kuuluvia rientoja, tuli ihan omat opiskeluajat mieleen ja niin kaiholla muistelin niitä. Itsekin tuli tehtyä tyhmyyksiä silloin, kuten lapsenikin nyt, mutta niistä oppi ja jäi hauskoja muistoja.

Ja btw. onko siinä joku ratkaiseva ero, miten alkoholi vaikuttaa 17-vuotiaaseen versus 18-vuotiaaseen?

[/quote]

Ainakin poliisia kiinnostaa lapsesi jos ei sinua. Noudatan lakia, eikä meillä alaikäiset juo. Tiedän kyllä että sinun kaltaisia vanhempia on.

15

Vierailija
26/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 21:13"]

Jaa, ja sun pointti on että lapseni pelkää sitten olla kotonaan? Et ole tosissasi.. Joo, pissaa varmaan sänkyynsä!

A, ja nro 17. Juu, lapseni toiminta on minun ja mieheni päätös. Ei lapsieni.

Missään ei ole koskaan sanonut ettei mene kaupunkiin kavereitten kanssa vaan katson perään. Ja kahta viikkoa ne ei tule olemaan omillaan alaikäisenä. Esikoinen voi kotona täysi-ikäisenä jäädä kotiin mutta nuoremmat ei. Siis tämä nyt ei ole vielä ajankohtaista koska lapseni on koululaisia mutta se hetki tulee kun "muut on kaupungissa ja nekin jäis" No voi voi. On sitä kuulkaa koko pieni elämä jo opeteltu että kaikkea ei saa, se ei ole perustelu että "muutkin saa/tekee/menee" -meillä on meidän perheen säännöt.

Ja kahta viikkoa ei alaikäiset ole ilman valvontaa. Ihan sama mitä te muut teette.

Curling- vanhemmuutta parhaimmillaan tuollainen. Sitten kun jotain tapahtuu niin tapahtui jo. Siinähän ihmettelette.

15

[/quote]

No onnea valitsemallasi tiellä. Ei kannata ihmetellä, jos tuollaiseen tyranniin ei lapset välitä liiemmin pitää yhteyttä sitten kun vihdoin ja viimein saavat itse päättää. Ei sinua varmaan sekään kiinnosta, että ihan laki turvaa lapsen osallistumisoikeuden häntä itseään koskeviin asioihin. Hiukan iästä riippuu, miten paljon lapsi voi omiin asioihinsa vaikuttaa, mutta esim. mielipiteen ilmaisulle ei ole mitään ikärajaa. Mutta hauskaa kesää sinne teidän diktatuuriinne!

[/quote]

Kiitos!

Ps. on tässä minullakin omat muistot ja omat kokemukset mitä muut on juoneet j saaneet tehdä ja ketä on rajattu. Rajat on rakkautta!

15

Vierailija
27/57 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 17:47"]

Tosiasia on niin et jos jotain sattuu, voivat vanhemmat saada syytteen heitteille jätöstä.Itse kuitenkin ajattelen et 17vuotiaana voi jo jäädä jos haluaa lyhyiksi ajoiksi yksin kotiin, riippuen tietenkin nuoresta ja nuoren kaveripiiristä.

[/quote]

Onko Suomesta tullut uusi Jenkkilä? Missä tapauksessa vanhemmat sais syytteen heitteillejätöstä? Ehkä siinä tapauksessa että ne lähtevät ulkomaille 2 viikoksi ja jättävät 17-vuotiaan ilman ruokaa ja rahaa, mutta siitä, että lähdet yhdeksi yöksi pois ja teini jää kotiin ei tule syytettä. Onnettomuuksia ja vahinkoja voi sattua, niistä ei tule syytteitä ellei kyse ole selvästä huolimattomuudesta. 

Sissus sentään millaisia urpoja. No Suomi on uusi USA. 

Vierailija
28/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tästäkin saadaan joku juomiskysymys. Ei läheskään kaikki nuoret käytä alkoholia. Oma lapseni täytti 18 eikä käytä alkoholia. Ei myöskään tupakoi, ei juo limuja eikä kahvia, koska pitää niitä epäterveellisinä. Viihtyy kotona, mutta välillä käy kavereiden kanssa juhlissa. On saanut viettää aikaa kotona myös yksin. 

Vierailija
29/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 22:24"]

Eipä tarvi ihmetellä, että nykyajan lapset kärsivät mielenterveysongelmista kun niiden koko elämä on siloiteltu, eivät ole saaneet itsenäistyä, aikuistua tai kokea vastoinkäymisiä. Työelämässä on myös vaikeaa, mitään ei osata eikä haluata tehdä, äiti ja isi maksaa. Vanhemmat tekevät karhunpalveluksen lapsillensa ja yhteiskunnalle, sääli :( 

[/quote]

Luo minun vastaukset, lapset osallistuu ja on aktiivisia puuhaamaan. Niillä on kavereita ja koulukin sujuu. Missään en sano että hyysään niiden puolesta. Ne oppii. Enempi se niin on että eräät teinit jätetään pariksi viikoksi, sitten ne painaa tukka putkena ties missä kunnossa -ei osaa kuin pizzaa tilata tai lämmittää valmisruokaa (tästä taisi joku jossain toisessa ketjussa kehua) niin eiköhän siinä se pappa betala?! Äiti ja isä tekee pitkää työpäivää, lapset on missä tykkää ja pidetään kulisseja pystyssä. On rahaa pistää lomaviikkoihin muttei oteta teiniä mukaan. Ties mitä se polttaa kun ette ole paikalla? Mutta kunhan saatte mennä.

Teinin näkökulmasta taas kamalan kurjaa kun vanhemmat ei anna mennä mutta voi kun se elämä ei lopu siihen kahteen viikkoon. Tulee mukaan.

Tai sitten menee vaikka mummolaan. Ei sillä ole mitään tekoa sen kanssa ettei osaa: lapsi siellä mummolassa tekee mummolle pullat ja kahveet mutta se olellisin on että se on päätös ettei ole kotona yksin kahta viikkoa. Todellakaan mummo sitä ei passaisi kahtaviikkoa! :)

15

Vierailija
30/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni (olen 17v tyttö) on suhteellisen tiukat vanhemmat. Poikaystävän luona ei saa olla yötä (olemme seurustelleet yli vuoden), päihteitä ei saa käytttää ja kotiin tulo aika on tiukka. Vaikka olen omasta mielestäni hyvin kypsä. Hoidan aina omat asiani, käyn töissä, 10 keskiarvo ja Spr vapaaehtoinen. Voin kyllä kertoa, että kaikki mitä minulta on "kielletty" olen tehnyt - valehtelun kautta. Älkää asettako liian tiukkoja rajoja vaan antakaa lastenne määrätä itse osan omista rajoistaan ja kasvaa näin vastuuntuntoiseksi ihmiseksi. Avoimuus kunniaaan, ei ole kivaa valehdella vanhemmille, koska kaikki on kielletty.

Vierailija
31/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 22:36"]

Miten tästäkin saadaan joku juomiskysymys. Ei läheskään kaikki nuoret käytä alkoholia. Oma lapseni täytti 18 eikä käytä alkoholia. Ei myöskään tupakoi, ei juo limuja eikä kahvia, koska pitää niitä epäterveellisinä. Viihtyy kotona, mutta välillä käy kavereiden kanssa juhlissa. On saanut viettää aikaa kotona myös yksin. 

[/quote]

Sillä että se pitää kotipippalot pyytää pari kaveria ja lopputulos on 300 vierasta tyyppiä ja rikkinäinen koti irtaimistoineen.

En minä tiedä miten omat lapset kasvaessaan innostuu alkosta mutta niin kauan kun asuu kotona niin ei ole kahta viikkoa yksin kotona. Alko ei ole pääpointti vaan yksi haara. Oma pääpointti on ihan puhdas päätös: meidän lapset alaikäisenä meidän kotona elää meidän sääntöjen mukaan. Siihen ei kuulu se että lapset on kaksiviikkoa erillään meistä (leirit yms on eri kuten taisin jo mainita mutta niissäkin on joku vastuussa).

15

Vierailija
32/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInusta lapsi voi muuttaa pois kotoa vaikka 16v iässä, mutta tähän minun kotiini hän ei jää yksin 17v iässä. Vaikka lapseen luotan, en luota siihen, ettei kavereitten kavereitten kaverit tule tänne juhlimaan, kun lapsi yksin viikonlopun.

Vierailija
33/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan 17 v poikani landelle. Euroja pitää maksaa jotta saan mukaan. Muuten olisi isänsä kanssa.

Vierailija
34/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 22:39"]

Itselläni (olen 17v tyttö) on suhteellisen tiukat vanhemmat. Poikaystävän luona ei saa olla yötä (olemme seurustelleet yli vuoden), päihteitä ei saa käytttää ja kotiin tulo aika on tiukka. Vaikka olen omasta mielestäni hyvin kypsä. Hoidan aina omat asiani, käyn töissä, 10 keskiarvo ja Spr vapaaehtoinen. Voin kyllä kertoa, että kaikki mitä minulta on "kielletty" olen tehnyt - valehtelun kautta. Älkää asettako liian tiukkoja rajoja vaan antakaa lastenne määrätä itse osan omista rajoistaan ja kasvaa näin vastuuntuntoiseksi ihmiseksi. Avoimuus kunniaaan, ei ole kivaa valehdella vanhemmille, koska kaikki on kielletty.

[/quote]

Nii joo. Sä vaan leijut kotiin ilman että kukaan näkee, tiukat kotiintuloajat eikä sinua näy mutta silti olet kotona. 

Isänikin ihmetteli viikonloppuna meillä käydessään kun lapsi pyysi peliaikaa, sanoin että pelaa kunnes isäsi tulee. Meni 20 min. ja isänsä tuli kotiin ja poika tuli takaisin meidän luokse.

On rajat, perusteluja ja käytäntö muuttuu lapsen kasvaessa. Kyllä meillä sääntöjä muutellaan ja vaihdellaan kun asiat siltä näyttää. Mutta rajat kuuluu olla. Et ole koskaan kuullut?

Mutta 2 viikkoa yksinään alaikäisenä? Ei todellakaan.

15

Vierailija
35/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö että 17 vuotiaat alkavat juomaan Karhu olutta jos jätätte heidät yöksi yksin?

Vierailija
36/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö että 17 vuotiaat alkavat juomaan Karhu olutta jos jätätte heidät yöksi yksin?

Vierailija
37/57 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin kotoa 16-vuotiaana. Minusta on naurettavaa jos 17-vuotiasta holhotaan.

Vierailija
38/57 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 17:47"]

[/quote]Entäs jos se nuori päättää muuttaa 18-vuotiaana omilleen? Ei voi estää, vaikka nuori olisi kuinka vastuuton tahansa. Normaalit vanhemmat kasvattavat lapsensa siten, että tämä kykenee pitämään itsestään huolen 18-vuotiaana.

Vierailija
39/57 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta poika omilleen, lukion kolmas vuosi alkaa elokuussa ja täyttää vuoden loppupuolella, sen jälkeen armeija ja sitten yliopsito opiskelua monta vuotta. Voihan muuttaa johonkin opiskelija murjuun, kotona saa asua.

Vierailija
40/57 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi oma luotto lapsiini on vahva. Uskaltaisin tuon 14 veenkin jättää vaikka kahdeksi viikoksi yksin kotiin. Ilma että pitää pelätä jotain päihteitä.