Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älysin juuri, että mulla on pmdd.

Vierailija
04.06.2014 |

Olen tässä pitkään miettinyt miksi viikkoa ennen kuukautisia llen melkein toimintakyvytön, johan selvisi, sehän on pmdd.

Pakko varata aika gynelle jos sais apua.

Onko kenelläkään kokemuksia?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, onko kukaan saanut ratkaisua tähän? En kestä enää elää tämä vaivan kanssa.

Vierailija
22/37 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta onko aloittaja tai joku muu saanut apua tähän!? Etsiskelin tietoa tästä ja tietysti osui AV-ketju haaviin! Kaikki kokemukset ja tieto olisivat arvokkaita minulle (ja ehkä muillekin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ja miten tätä tutkitaan? Mikä teillä auttanut?

Vierailija
24/37 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä helvetistä. Lääkäri odottaa heti maanantaina, mitä suosittelen joka ikiselle tässä ketjussa olevalle naiselle. Hoitomuotoja on useita, koska kaikki ei käy kaikille. Täytyy lähteä päättäväisesti etsimään itselle sopiva helpotus.

Netistä löytämiäni hoitokeinoja:

- Hormonihoidot: yhdistelmäehkäisy, minipillerit, hormonikierukka jne.

- Mielialalääkitys: ssri-lääke, kenties joku muukin. Voisiko esim. ketiapiini auttaa?

- Vertaistuki, psykoterapia

- Liikunta ja kevyt, terveellinen ruoka

- Kohdun ja munasarjojen poisto (vihoviimeinen keino)

- Jokin itselle mieleen tuleva, helpottavalta tuntuva keino. (Ei tarkoita paistinpannun kokeilua miehen päähän. ) (Eikä myöskään veitsen teroittelua ranteisiin. )

Etsivä löytää, jatketaan etsintöjä, siskot.

Vierailija
25/37 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli varmaankin pmdd aikonaan. Kuukautiseni on loppunut jo 26 v. sitten. Silloin ei tiedetty vielä mitään tällaisesta vaivasta ja sairaudesta. Se oli vaan sinnittelemistä ja salaamista olostani. KAUHEETA viikko ennen kuukautisten alkamista. Alkamis päivänä oli kuin aurinko olisi ilmestynyt mielialaani. Ja sama taas seuraavassa kuussa.

Vierailija
26/37 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku saanut tällaiseen jotain hoitoa, josta olisi ollut apua?

"Kuukautiskiertoon liittyvät oireet voivat olla myös vakavia – usein ne diagnosoidaan väärin" http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1305985187444?jako=98285925ca0edeac34faf65a400bfc3d&ref=tw-share

Kokeileppa hormonikierukkaa. Mulla hävis nuo tuskatilat ja unettomuudet kierukalla, ja on täällä muutkin kierukkaa ylistäneet. Nimenomaan kuukautisriesoissa. Kaikille ei sovi, mutta voi sitä helpotusta elämään kun sopii.

Vierailija
27/37 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kokeilevat myös jotain ssri masennuslääkettä (googleta), en nyt muista onko vain osan kuukaudesta vai jatkuvasti.

Itse en halunnut noita syödä. Oliko nyt sepram vai mikä mitä jenkkilässä tuohon syöttävät.

Vierailija
28/37 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että minulla on myös tämä. Nyt on hormonikierukka ollut 7 vuotta ja auttanut sen verran ettei joka kuukausi mene ihan äärilaitaan. Niinä muina kuukausina sitten kaksi viikkoa on yhtä helvettiä. Menkkojen alkamisesta n. viikon on kaikki hyvin. Seuraavana viikkona alkaa jo kiristämään ja siitä eteenpäin seuraaviin menkkoihin asti on hirveää. 

Vierailija
29/37 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukassa on myös se ongelma, etteivät kuukautiset ole entiseen tapaan ennakoitavissa. Kuukautiset kun tulevat aika satunnaisesti harvakseltaan. Kyllähän se toisaalta helpottaa kun se kokonaisvaltainen tututus tulee vain harvoin, mutta itse ei osaa varautua, että hei tämä olikin tätä.

Vierailija
30/37 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos nostosta.

Vierailija
31/37 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiiko mikään hormonivalmiste, jos jo pahat kokemukset?

Kyllä se kierukkakin pistää niitä verenkiertoon.

Vierailija
32/37 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain henkisen taputuksen olkapäälle ja tsempit lääkäriltä kun kerroin, että joudun lievittämään murhanhimoani alkoholilla ja mietin hyppäämistä kerrostaloasuntoni parvekkeelta silloin kun minulla on pmdd. Eli mitään apua ei tullut. Sain lopulta avun ruokavaliosta. Sillä on oireet lievittyneet pms tasolle ja jopa lievemmiksi.

Vierailija
33/37 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kokeilevat myös jotain ssri masennuslääkettä (googleta), en nyt muista onko vain osan kuukaudesta vai jatkuvasti.

Itse en halunnut noita syödä. Oliko nyt sepram vai mikä mitä jenkkilässä tuohon syöttävät.

Niitä syödään vain oirepäivinä, ei muulloin.

Vierailija
34/37 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ikää pian 40vuotta ja nyt vasta hoksannut että mikä vialla kun tutustuin sattumalta tähän asiaan. Runsaat ja kivuliaat menkat alkoivat jo hyvin nuorena ja niihin hoidoksi sain e-pillerit sekä kipulääkkeen. Inhottavat pms oireet olleet myös aina. N. kymmenen vuotta sitten olin raskaana ja saimme lapsen, raskaus aika ok mutta synnytys ihan helvetillinen. Hormonikierukan sain ehkäisyksi ja menkkoja tasaamaan, sen laitto myös ihan hirveää. Se hetken ok mutta sitten alkoi hirveät psyykkiset oireet jotka toistuvat aina samaan aikaan kuusta. Kukaan lääkäri ei asiasta tietoinen vaan määrää vain lisää esim Peratsinia josta ei mitään apua 👎👎

Vierailija
35/37 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan. Siinä toivossa että jollain olisi kokemuksia. Ap

Todella rajut itselläni. Hermo menee lapsiin ja saan raivareita. En ole hakenut apua, mutta koitan purkaa urheillen oireita. Ja vedän vahvoja b- vitamiineja. Joku vinkkasi että hormonikierukka auttaisi.....

Vierailija
36/37 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain henkisen taputuksen olkapäälle ja tsempit lääkäriltä kun kerroin, että joudun lievittämään murhanhimoani alkoholilla ja mietin hyppäämistä kerrostaloasuntoni parvekkeelta silloin kun minulla on pmdd. Eli mitään apua ei tullut. Sain lopulta avun ruokavaliosta. Sillä on oireet lievittyneet pms tasolle ja jopa lievemmiksi.

Minkälainen ruokavalio?

Vierailija
37/37 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei PMDD-vaivaiset. <3

Itse olen kärsinyt tästä koko ikäni ja uuden suhteen myötä jouduin kohtaamaan asian, että tämä edelleen vaikuttaa hyvin voimakkaasti elämääni. Äitiyteen, parisuhteeseen ja omaan hyvinvointiini.

Vaikka kuinka yritän pitää ulosantini kurissa ennen menkkoja, niin ei tätä tahdonvoimalla kuriin saa. Kyseessä on mielialahäiriö josta kärsii 5-8% naisista.

Luin, että tällaisella proteiinilla aivoissa nimeltä BDNF ja sen alhaisilla pitoisuudella voisi olla yhteys myös PMDD:seen. Googlesta löytyy miten sen pitoisuuksia voi nostaa. Löysin myös hormonitasapainoa tukevan ilmaisen ruokavalion täältä.

https://www.naomijudge.com/hormone-support-meal-plan

Itse kuitenkin olen aloittanut SSRI-lääkityksen (Seronil) alhaisella annostuksella (5mg aluksi, nostetaan 10). Aloitin sen muihin oireisiin, mutta valitsin fluoksetiinin sen takia että sillä hoidetaan erityisesti ko. häiriötä.

En voi käyttää e-pillereitä tämän hoitoon, sillä kärsin migreenistä ja ne pahentavat mielialaoireitani. Liikunta ja hyvä ravinto auttavat jonkin verran, mutta eivät poista pahimpia oireita. Joskus olen myös käyttänyt Omega3 ja se auttoi kans vähän.

Toivottavasti tästä tietoisuus lisääntyy ja löytyisi jokin täsmälääke! Tsemppiä kaikille. <3