Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vegaaneja paikalla?

Vierailija
03.06.2014 |

Miten aloit vegaaniksi? Itseäni kiinnostaisi vegaanius ja nyt jo koko perhe syömme todella kasvispainotteisesti. Mies valmisti tänään kasvislinssipataa ja hyvää oli.

Miten sinulla kävi siirtyminen vegaaniksi? Vaihdoitko kertarysäyksellä vai pikkuhiljaa? Siis pikkuhiljaalla tarkoitan niin, että kasvisruokalajien repertuaari kasvoi vähitellen, kunnes huomasit, ettet enää syö eläinperäistä.

Onko ruokavalio helppo pitää monipuolisena? Entä kasvoiko ruokakauppalaskusi paljon? Meillä nelihenkinen perhe ja vain minä tienaan, joten sekin on tärkeää. Kaikki kiinnostaa :)

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oli 7 vuotta kasvissyöjä ennen kuin ryhdyin vegaaniksi. Eli mun suositus on siityminen pikkuhiljaa ja jättämällä eläinperäisiä tuotteita pikkuhiljaa. Etenkin lapsille voi olla vaikea jättää kerralla maito, kananmunat, iso osa karkeista yms. ja muut herkut mihin ovat tottuneet.

Vierailija
2/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykskään MIES ei valmista kasvislinnsipataa. Tää on joku hampuusi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on eläin ja väitän, että eläinrasva ja -proteiini on ihmiselle luonnollisempaa ravintoa kuin kasvis. Hampaistoltaan ja ruuansulatukseltaan ihminen on sekasyöjä. Mutta mikä jottei, jos haluaa muuttua itsekin pikku hiljaa kasvikseksi niin vegaanius on ihan hyvä asia.Jännä, kun katsoo vaikka googlella kuvahausta vegaaneja tai karppeja, niin kummat näyttävät hyvinvoivemmilta ja terveemmiltä...

Vierailija
4/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:47"]

Minä oli 7 vuotta kasvissyöjä ennen kuin ryhdyin vegaaniksi. Eli mun suositus on siityminen pikkuhiljaa ja jättämällä eläinperäisiä tuotteita pikkuhiljaa. Etenkin lapsille voi olla vaikea jättää kerralla maito, kananmunat, iso osa karkeista yms. ja muut herkut mihin ovat tottuneet.

[/quote] Minäkin ajattelin, että ehkä parempi pikkuhiljaa, kuin kerralla. Lapsemme kuluttavat paljon maitoa, mutta lihaa heitä ei meinaa saada syömään millään ilveellä.

Eivätkö jotkin e-kooditkin ole eläinperäisiä ja mistä ne sitten tunnistaa?

Vierailija
5/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olimme munia ja maitotuotteita käyttäviä kasvissyöjiä. Sitten saimme lapsen joka oli sekä maidolle että munille allerginen. Seuraus oli siis vegaaniruokavalio ja olemme tottuneita tähän.

Vierailija
6/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisaivot ovat kehittyneet niin isoiksi kun ovat eläinproteiinin avulla. Sukupolvien aikana vain kasviksia syövien aivot alkavat kutistua elleivät ole jo muutenkin vähän pienemmät kuin sekasyöjien.

Vierailija
7/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:50"]

Ykskään MIES ei valmista kasvislinnsipataa. Tää on joku hampuusi.

[/quote]

Jaa, kyllä minun mieheni valmisti juuri tänään kasvislinssipataa :) Ja kyllä se ihan mies on. Pitkä, komea, terveydestään huolehtiva mies :)
 Ap.

Vierailija
8/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:52"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:47"]

[/quote] Minäkin ajattelin, että ehkä parempi pikkuhiljaa, kuin kerralla. Lapsemme kuluttavat paljon maitoa, mutta lihaa heitä ei meinaa saada syömään millään ilveellä.

Eivätkö jotkin e-kooditkin ole eläinperäisiä ja mistä ne sitten tunnistaa?

[/quote]

Elintarvikkeissa on tosi paljon eläinperäisiä e-koodeja. Ne oppii pian, kun tutustuu aiheeseen. Esimerkiksi www.vegaanituotteet.net on hyvä sivusto tutustua aiheeseen. Sieltä löytyy myös tietoa e-koodeista.

3

Vierailija
9/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijasta ja tofusta saa hyvin proteiinia. Korvaa maidon ja lihan. Miksi lasten pitäisi olla ilman maitotuotteita ja kananmunia, jos ei ole pakko (allergia)?

Vierailija
10/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:51"]

Ihminen on eläin ja väitän, että eläinrasva ja -proteiini on ihmiselle luonnollisempaa ravintoa kuin kasvis. Hampaistoltaan ja ruuansulatukseltaan ihminen on sekasyöjä. Mutta mikä jottei, jos haluaa muuttua itsekin pikku hiljaa kasvikseksi niin vegaanius on ihan hyvä asia.Jännä, kun katsoo vaikka googlella kuvahausta vegaaneja tai karppeja, niin kummat näyttävät hyvinvoivemmilta ja terveemmiltä...

[/quote] Väitä sinä ihan mitä haluat, mutta totta se ei ole, että eläinrasva ja eläinproteiini olisi ihmiselle jotenkin erityisen luonnollista. Ihmisen ruoansulatus on sopeutunut sekasyöntiin, mutta liian eläinproteiinin on todettu aiheuttavan muunmuassa suolistosyöpää. Eläinrasvakin on tutkimusten mukaan monin verroin epäterveellisempää, kuin kasvirasva.

Kasvisruokavalio tekee hyvää paitsi ihmiselle, myös maapallolle.

Vierailija
11/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:51"]

[/quote]

No mites sitten maitotuotteet? Käytätkö niitä? Tiesitkö, että maidossa on 36 eri hormonia ja 11 muuta kasvutekijää? Useista tutkimuksista on saatu viitteitä, että maitotuotteet ja muut eläinperäiset tuotteet vaikuttavat mm. useisiin syöpiin negatiivisesti. Aloitapa vaikka nk. kiina-tutkimuksesta.

Vierailija
12/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:59"]

Soijasta ja tofusta saa hyvin proteiinia. Korvaa maidon ja lihan. Miksi lasten pitäisi olla ilman maitotuotteita ja kananmunia, jos ei ole pakko (allergia)?

[/quote]En varmaan lapsilta kielläkään, mutta mitä muniin ja maitotuotteisiin tulee, niin kyllähän niiden tuotto on eettisesti todella arveluttavaa. Niinkuin lihantuotto nyt yleensäkin nykyään. Ap

Vierailija
13/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siirryin vegaaniseen ruokavalioon viime vuodenvaihteessa. Tein asteittaisen siirtymän tähän ruokavalioon, joka meni pitkän kaavan mukaan seuraavasti. (Tarkoituksena ei siis alunperin ollut siirtyä vegaaniruokavalioon, mutta se niin siinä nyt vaan kävi...).

Noin 15 vuotta sitten lopetin punaisen lihan syönnin satunnaista riistaa lukuunottamatta. Kanaa, kalkkunaa ja kalaa söin aika paljon + maitotuotteita samoin (lähinnä juustoa ja jogurttia, en ole koskaan tykännyt juoda maitoa tai piimää). Noin 6 vuotta sitten lopetin riistan ja kalkkunan syönnin sekä vähensin kanan syöntiä. Noin 4 vuotta sitten söin kanaa enää satunnaisesti, noin 1,5 vuotta sitten lopetin kanan syömisen kokonaan. Kuvioissa oli siis kala, kananmunat ja maitotuotteet (=juusto, maitojogurtin olin jo vaihtanut soijajogurttiin). Viime vuodenvaihteessa sitten katselin ruokapäiväkirjaani ja huomasin, että kalan ja kananmunien syönti oli todella satunnaista, saattoi mennä viikkojakin etten niitä syönyt. Juustoa meni jokunen kerta viikossa. Joten ajattelin, että kykenen elämään ilman kalaa ja kananmunia ja jos jätän ne pois, jätän myös juuston pois kokonaan. Ja näin tein. Itselläni ei varmaan olisi onnistunut yhtäkkinen siirtymä lihansyöjästä vegaaniksi, tämä asteittainen siirtymä toimi. Tosin sen olisi varmasti saanut nopeamminkin toteutettua, mutta kuten todettua, alunperin tarkoituksenani ei ollut siirtyä vegaaniruokavaliollle.

Mielestäni ruokavalio on helppo pitää monipuolisena kun vähän suunnittele syömisiään. Proteiinin saannista kannattaa pitää huolta ja alkuun vaikka kirjata ihan ylös ettei proteiini jää liian vähälle. B12-vitamiinen saaminen kannattaa myös turvata ja napsia se purkista.

Ruokalasku ei kasvanut, päinvastoin pieneni kun aiemmin harrastamani napostelu ja jokapäiväinen suklaan/herkkujen syönti jäi pois. En oikein tiedä mitä tapahtui mutta vegaaniruokavaliolle siirtymisen jälkeen naposteluhalu loppui kuin seinään, samoin päivittäinen herkuttelu. Lisäksi aloin syödä papuja ja linssejä, joita en aiemmin syönyt lainkaan. Kuivattuina kun ostaa nuo ja keittää itse niin ei tule kovin kalliiksi.

Vierailija
14/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä "ajauduin" kasvissyöjäksi kun en vaan ajan mittaan enää valmistanut lihatuotteista mitään ja muutenkin diggailin enemmän kasvissafkasta. Siitä sitten kananmunat, maitotuotteet yms pois pikkuhiljaa kun aloin ajattelemaan tätä syömishommaa enemmän eettiseltä kannalta kuin käytännön syistä. Mä en siis normaalisti hirveästi valmista mitään just kananmunasta ja maitoakaan en laittanut kuin kahviin, en leivo jne. niin siirtymä ei ollut ihan tuhottoman paha. Kaikki pitää tosin tehdä itse ja se on varmaan se vaikein osuus :( valmisruuista yms löytyy melkein pakosta jotain eläinperäistä. Vuosien jälkeen tää on jo aika sujuvaa, eläinperäisiä tuotteita on helpompi vältellä ja vegaanikokkaustaidot on jo aika hyvät. (Tietyistä) karkeista luopuminen on ainoa asia mikä edelleen kalvaa :D lapsia en laittaisi totaalivegaaniruokavaliolle.

Vierailija
15/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähän astisista vastauksista.

Miten olette hoitaneet vierailut? Olette ehkä vieneet omat eväät tms? Minusta olisi kohtuutonta vaatia asiaan perehtymättömältä vegaaniruoan valmistamista, varsinkin jos muut syövät muuta? Entä ravintolassa käynnit? Olen pannut merkille, että monessa ravintolassa "kasvisvaihtoehto" tarkoittaa lakto-ovovegetaarista. Loppuuko ystävien kanssa ulkona syömiset? Ap.

Vierailija
16/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraillessa korostan itseäni kieltäytymällä syömästä normaaleja ruokia. Saarnaan ihmisille omia arvojani ja teenkin itsestäni kyläillessä suuren numeron itsestäni. Kenellekkään ei jää omahyväisyyteni kokemastani ylemmyyden tunteesta sekasyöjiä kohtaan.

Vierailija
17/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 20:23"]

Vieraillessa korostan itseäni kieltäytymällä syömästä normaaleja ruokia. Saarnaan ihmisille omia arvojani ja teenkin itsestäni kyläillessä suuren numeron itsestäni. Kenellekkään ei jää omahyväisyyteni kokemastani ylemmyyden tunteesta sekasyöjiä kohtaan.

[/quote] Ja sitten vastauksia oikeilta vegaaneilta, kiitos.

Ap

Vierailija
18/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin vegaaniksi noin kaksi vuotta sitten suoraan sekasyöjästä. Olen aiemmin ollut pescovegetaristi ja olin silloin miettinyt jo jonkin aikaa kasvisruokaan palaamista. Vegaanius on musta jees koska eettisyys, ekologisuus ja terveellisyys. Vegaaniliiton sivuilta (www.vegaaniliitto.fi) löytyy infoa oikeastaan kaikesta vegaaniuteen liittyvästä. Vegaaniruokablogi chocochili on musta paras paikka etsiä hyviä reseptejä :) Koen syöväni monipuolisesti, eikä ruoka oo sen kalliimpaa ainakin kun suosii kausivihanneksia. Mä oon ainakin saanut ravintoloista syötävää, vaikka välillä se on täytynyt pyytää listan ulkopuolelta. Vierailuille tarjoudun aina viemään omat eväät mutta lähimmät sukulaiset on jo opetellu tekemään mulle vegaanisia juttuja. Tsemppiä!

Vierailija
19/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukulaiset ovat printanneet Vegaaniliiton reseptit. Minä ja serkkuni seuraamme Minimalist Baker-blogia. Sieltä löytyy ohjeita joka lähtöön vegaanisena.

Vierailija
20/30 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 20:19"]

Kiitos tähän astisista vastauksista.

Miten olette hoitaneet vierailut? Olette ehkä vieneet omat eväät tms? Minusta olisi kohtuutonta vaatia asiaan perehtymättömältä vegaaniruoan valmistamista, varsinkin jos muut syövät muuta? Entä ravintolassa käynnit? Olen pannut merkille, että monessa ravintolassa "kasvisvaihtoehto" tarkoittaa lakto-ovovegetaarista. Loppuuko ystävien kanssa ulkona syömiset? Ap.

[/quote]

Ystäväni ja tuttavani tietävät ruokavaliostani, kylään mennessäni tarjoudun ottamaan omat eväät mukaan mutta ainakin tähän mennessä he ovat halunneet itse tehdä minulle tarjottavat. Jos menen ulos syömään, menen syömään sellaisiin paikkoihin joista saan itselleni sopivaa ruokaa (asun suurkaupungissa ulkomailla josta vegaaniruokaa saa useammastakin paikasta/annoksen voi muokata vegaaniseksi). 

Mutta: en ole asian suhteen fanaattinen. Joskus on eteen tullut (useimmiten suunnittelemattomia) tilanteita, joissa vaihtoehto on ollut syödä lakto-ovo-vegetaristiruokaa tai jättää kokonaan väliin. Tällaisia tilanteita on ollut esim. kun olen mennyt isomman porukan kanssa ulos syömään ja ollaan päädytty johonkin sellaiseen paikkaan josta ei vegaaniruokaa saa. En ole jaksanut alkaa sählätä asian kanssa vaan olen sitten syönyt lakto-ovoruokaa koska se on ollut yksinkertaisinta. Tällaisia tilanteita ei ole osunut eteen kuin 2-3 kpl.

Sitten taas on esim. harrastuspiirejä ja vapaaehtoistyöporukoita joissa on satunnaisesti tarjolla jotain kahvia ja pullaa/voileipiä sekä hedelmiä. Näissä tilanteissa olen vedonnut ruokavaliooni ja jättänyt syömättä pullan/leivän ja ottanut sen sijaan vain sen hedelmän. Koska näissä piireissä ihmiset on minulle sen verran tuttuja, olen voinut kohteliaasti kieltäytyä eikä kukaan ole vetänyt hernettä nenäänsä. Nyt tosin nuo kaikki jo tietävät ruokavaliostani ja minulle tarjotaan automaattisesti hedelmiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi