Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

11- vuotiaan mitoista. Alipainoa vai kasvavalle lapselle ok?

Vierailija
03.06.2014 |

Tyttö on 153 cm. Painoa 33.5 kg. Aikuisten taulukon mukaan vakava alipaino. Mutta miten 11v  lapsi? En ole ollut huolissani koska itsekin olin samanikäisenä kuin tikku, vain kättä ja pitkää jalkaa. Mutta pitäisikö ola huolissaan?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ks netistä uudet kasvukäyrät

Vierailija
2/20 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö oli edellisessä mittauksessa 144 cm ja 33 kg ja hänellekin muistuteltiin välipaloista (tosin painokäyrä oli laskenut, mutta oli tullut jonnekin pikkuisen miinukselle kuitenkin). Että todella hoikkahan tuo AP:n tyttö on 10 cm pidempänä. Kannattaa ne kasvukäyrät katsoa netistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha niitä aikuisten bmi-taulukoita on katsella kun ei ne päde lapsiin. Tässä http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html on pätevä lasten bmi-laskuri.

Vierailija
4/20 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://kasvukayrat.fi/kayra.html

Näkyy olevan alipaino-käyrän alapuolella (ikä-BMI), käyrä tehty oletuksella, että tänään täytti 11v. Katso tarkemmin oman lapsen syntymäajan perusteella.

Vierailija
5/20 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alipaino ja huono ravinto/ravitsemustila vaikuttaa pituuskasvuun. Pituuskasvu loppuu tytöillä kuukautisten alkuun..

Geenit vaikuttavat, ei kaikista tietenkään ole tarkoituskaan tulla missin mittaisia.. 

Vierailija
6/20 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista ja linkeistä. Terveyskirjaston laskurin mukaan siis lievä alipaino.

Vierailija
7/20 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on ihan sopiva kunhan on terve. Ehkä hieman alipainon puolella, mutta jos hän on kuten kuvailit pitkä ja hoikkaraajainen niin ei mitään huolta.

Onhan noita lihavia lapsia ja aikuisia ihan tarpeeksi.

Vierailija
8/20 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:51"]

Lapsi on ihan sopiva kunhan on terve. Ehkä hieman alipainon puolella, mutta jos hän on kuten kuvailit pitkä ja hoikkaraajainen niin ei mitään huolta.

[/quote]

Ja sekin vaikuttaa, onko aina ollut hoikka / alakäyrillä. Kakkosen lapselle tuli kommentti välipaloista, koska oli pudonnut selvästi omalta käyrältään, jollekin toiselle lapselle ei olisi samasta pituus-painosuhteesta välttämättä sanottu mitään.

Vierailija
9/20 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:51"]

[/quote]

Ja sekin vaikuttaa, onko aina ollut hoikka / alakäyrillä. Kakkosen lapselle tuli kommentti välipaloista, koska oli pudonnut selvästi omalta käyrältään, jollekin toiselle lapselle ei olisi samasta pituus-painosuhteesta välttämättä sanottu mitään.

[/quote]

siis kolmosen lapselle.

Vierailija
10/20 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös 11-vuotias, 160 cm ja 39 kg. Lääkärin mielestä ihan normaalipainoinen tyttö. Hyvin syö, harrastaa liikuntaa ja muutenkin liikkuu paljon. Aina myös mennyt miinuskäyrillä painon suhteen.

Vierailija
11/20 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika hurjalta kyllä mutta joillakin se pituus ensin venähtää ja paino tulee jäljessä. Itse olin tuon ikäisenä 160cm ja päälle 45kg ja olisin voinut olla paljonpaljon laihempikin

Vierailija
12/20 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olin varmaan koko ala-asteen niin laiha, etttä kylkiluut näkyivät, vaikka söin kuin hevonen! ihan normaalipainoinen ja terve minustakin tuli, en olisi siis huolissani kunhan lapsella on normaali suhtautuminen ruokaan.

Vierailija
13/20 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, minä anoreksia-aikoinani olin 11v ja 136cm pitkä ja tavoitepainoksi määrättiin 33kg, eli kyllä tuo aikamoinen alipaino on oman kokemuksen mukaan.

(Anteeksi olen 15v ja seikkailen täällä eh)

Vierailija
14/20 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 10,5v, tyttö, pituutta 140cm ja painoa 29kg... hoikka tyttö, mutta ei ole koskaan tullut kouluterveydenhuollosta huolta. Pitkäraajainen, syö hyvin ja liikkuu. Lihasmassaa tytössä on myös, mutta rasvaa vähän... ei vielä murrosikä pukkaa päälle.

Vierailija
15/20 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, minä anoreksia-aikoinani olin 11v ja 136cm pitkä ja tavoitepainoksi määrättiin 33kg, eli kyllä tuo aikamoinen alipaino on oman kokemuksen mukaan.

(Anteeksi olen 15v ja seikkailen täällä eh)

Ite oon nyt 11v 138cm ja painan vaivaset 30,5kg ja yritän lihottaa mutta paino nousee hitaasti terkkarikin sanoi että pitäs syödä enemmän

Vierailija
16/20 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä olin varmaan koko ala-asteen niin laiha, etttä kylkiluut näkyivät, vaikka söin kuin hevonen! ihan normaalipainoinen ja terve minustakin tuli, en olisi siis huolissani kunhan lapsella on normaali suhtautuminen ruokaan.

Lapsilla kuulua näkyä kylkiluut.

Vierailija
17/20 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kylkiluut eivät näy, rasvaa on liikaa. Riippumatta iästä ja sukupuolesta.

Vierailija
18/20 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 11v painaa 75kg mutta on toki myös jo pitkän aikuisen mitoissa. Terveydenhoitajan mukaan normaalipainoinen.

Vierailija
19/20 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ja nuoren painoindeksillä oli hädin tuskin alipainoinen. Ja on varaa vielä vähän pudottaakin, tuon pituiset tytöt yleensä alkaa keräämään rasvaa siinä 12 ikävuoden vaiheilla.

Terveydenhoitaja

Vierailija
20/20 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kasvupyrähdystä. ja liikkuuko paljon. Syökö hyvin eikä kieltäydy herkuista? Jos on aina ollut hoikka ja paino ei ole laskenut niin ei hätää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi