Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka todennäköisesti olisit jo kuollut

Vierailija
30.12.2020 |

jos eläisit aikana, jolloin ei ollut antibiootteja tai kunnon aineita anestesiaan ja kivunlievitykseen? Itse olisin luultavasti menehtynyt reilu 30-vuotiaana kohdunulkoiseen raskauteen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni pahimmat sairaudet ovat olleet angiina ja lievä keuhkokuume. En tiedä, miten helposti noihin kuoltiin ennen.

Vierailija
2/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan johonkin hampaisiin liittyvään, koska ovat reikiintyvää sorttia. Muuten ei ole ollut henkeä uhmaavia sairauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kaksi kertaa. Ensin synnytykseen (kova verenvuoto ja joku tulehduskin tuli) ja sitten syöpään. Olen tosi kiitollinen lääketietelle että olen edelleen täällä.

Vierailija
4/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vauvana nivustyrään.

Vierailija
5/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikohan bilirubiini tappaa vastasyntyneen, jos edes 70-luvun hoitokeinoja ei olisi olemassa (sinivalohoito)? Varmaan siihen ihan vastasyntyneenä olisin voinut mennä.

Kuulo olisi saattanut mennä pysyvästi korvatulehduskierteen takia, koska mitään putkitushoitoja ei tietenkään olisi ollut, kun ei ollut antibioottejakaan. Näistäkin olisi voinut toki koitua joku tappava jälkitauti sitten hoitamattomana.

Synnytykseenkin olisin saattanut kuolla, koska se olisi ollut perätilasynnytys.

Vierailija
6/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvana jo. Viimeistään parikymppisenä synnytyksen jälkeiseen vuotoon.

Vierailija
7/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin napanuora kaulan ympärillä ja synnytys oli muutenkin todella vaikea. Todennäköisesti olisimme ilman nykylääketiedettä siinä vaiheessa menehtyneet äitini kanssa molemmat.

Vierailija
8/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibioottien puutteeseen tai kipuun en olisi kuollut. Olen synnyttänyt neljästi luomuna. Ei ongelmia. MUTTA olen toipilaana massiivisesta keuhkoemboliasta, siihen nähtävästi olisin kuollut ilman vertaohentavia lääkkeitä. Pääsi massiiviseksi, kun kipuja ei ollut tai en sitten lukenut kivuiksi.

Vierailija
9/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyin napanuora kaulan ympärillä ja synnytys oli muutenkin todella vaikea. Todennäköisesti olisimme ilman nykylääketiedettä siinä vaiheessa menehtyneet äitini kanssa molemmat.

Suurinosa syntyy napanuora kaulan ympärillä. Se ei ole mikään juttu, nykyään.

Vierailija
10/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin käyttö olisi jo vienyt hengen.Lopetin kokonaan.

Vierailija
11/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytykseen ja keskenmenoon olisin ainakin kuollut. Ja tod.näk. myös astmaankin ilman lääkitystä.

Vierailija
12/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin käyttö olisi jo vienyt hengen.Lopetin kokonaan.

Kun ajatellaan, että 1700- ja varmaan vielä 1800-luvuillakin osa palkasta maksettiin paloviinana, niin varmaan oli paljon viinaan kuolleita ja viinan vioittamana syntyneitä lapsiakin...

Vierailija
13/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kuollut astmaan jo taaperona ja synnytykseen 30-vuotiaana.

Vierailija
14/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin menehtynyt synnytykseen, liian kapea lantio ja lapsi väärässä asennossa.

Vierailija
15/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin kuollut luultavasti aivokalvontulehdukseen vauvana, jos olisin ihmeen kaupalla selvinnyt siitä niin keuhkokuume olisi mahdollisesti vienyt teini-ikäisenä, jos siitäkin olisin selvinnyt niin keuhkoveritulppa parikymppisenä olisi vienyt mut. Synnytykseenkin olisi kuollut ilman modernia lääketiedettä.

Vierailija
16/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kuollut keliakiaan tai pernisiöösiin anemiaan (ikää 23...)

Vierailija
17/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvä aloitus. Tätä voisi käyttää muuallakin keskustelussa ja pohdinnan aloituksena. Vastaukset tähän mennessä pysyneet asialinjoilla.

Vastauksena kysymykseen varmaan olisin tai moni olisi kuollut erilaisiin rokko- tai infektiotauteihin aikana, jolloin mitään rokotuksia ei ollut tai myöhemminkin ennen jonkun rokotuksen keskimistä. Tuberkuloosi, kurkkumätä, isorokko jne.

Vierailija
18/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko synnytykseen, jossa istukka ei irronnut normaalisti tai viimeistään munuaistulehdukseen. Jälkimmäisessä oli hengenlähtö lähellä antibiooteista ja sairaalahoidosta huolimatta.

Vierailija
19/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymässäni ehkä, tai sitten keuhkokuumeeseen leikki-ikäisenä.

Ja ihan viimeistään ekaan synnytykseen joka ei vaan lähtenyt etenemään ilman lääkkeitä.

Vierailija
20/21 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Voi olla, että olisin kuollut esikoisen synntyksen jälkimainikeihin, tai sitten en. Itse synnytykseen en ehkä olisi kuollut, mutta lapsi varmaan olisi. Muuten olen ollut aika terve koko ikäni, mutta ruokavalio olis ollut toista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi