Oletko tehnyt hoitotahdon?
Suosittelen jokaiselle. Kenelle tahansa voi sattua mitä tahansa ja paras, kun tekee itse hoitotahtonsa. Omaisille turhan raskasta päättää mitään, jos letkujen varassa joutuisimme elämään.
Kommentit (12)
En ole tehnyt, läheiset tietävät toiveeni. Ollaan paljon puhuttu nyt, kun oli kuolema-/hautajaissuma.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:22"]
Siis miten tää menee? Eli kirjoitan johonkin että sitten kun olen vanha/joudun onnettomuuteen (pahaan sellaiseen) niin minua ei saa hoitaa vaan antaa kuola pois? Eihän Suomessa sallita semmosta
[/quote]
Voi huokaus.. No kuule kyllä sallitaan!
Siis miten tää menee? Eli kirjoitan johonkin että sitten kun olen vanha/joudun onnettomuuteen (pahaan sellaiseen) niin minua ei saa hoitaa vaan antaa kuola pois? Eihän Suomessa sallita semmosta
[/quote]Sitä kutsutaan konservatiiviseksi hoidoksi kun lopetetaan kaikki aktiivitoimenpiteet.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:38"]
[/quote]
Voi huokaus.. No kuule kyllä sallitaan!
[/quote]
Minä haluaisin kieltää elvytyksenkin, mutta sitä nyt ei ainakaan sallita. Voisin vaikka kantaa jotain korua ranteessa, että siitä huomaisi, että minua ei saa elvyttää. Ärsyttävää, kun ei saa itse päättää tällaisesta.
Puhuimme tästä aiheesta työpaikan kahvitauolla jokunen viikko sitten. Monet kokivat sen ahdistavana eli omaa kuolemaa ei kai haluta ajatella. Kun tekee hoitotahdon, tekee palveluksen itselleen ja samalla omaisilleen. En haluaisi, että lapseni joutuvat päättämään hoidoistani, jotka eivät johda mihinkään.
Me ollaan käyty töissä näitä keskusteluja viimeisen vuoden aikana omaisten kanssa. Ja kyseessä on vanhukset jotka ei enää parane ja perussairaudet ovat jo itsessään niin raskaita että jo pelkästään yksi niistä voi johtaa nopeaan kuolemaan. Suurinosa omaisista ymmärtää keskustelun mekityksen ja nestehoidon yms. merkitsemättömyyden loppuvaiheessa. Jokaisessa keskustelussa teroitettiin sitä, että kukaan ei kuole janoon, nälkään eikä kipuihin. Mutta silti näille vanhuksille suodaan luonnollinen kuolema. Apuna meillä oli näissä keskusteluissa lääkäri (taustatukena).
Työni puolesta olen saanut nähdä niitä vuosikausiasängyssä puhumattomina, syötettävinä olevia ihmisiä ja en todellakaan tahdo, että omaiseni joutuvat näkemään minua sellaisena tulevaisuudessa.
Av-mammat eivät kestä ajatusta, että hekin kuolevat joskus.
Olisiko siitä olemassa joku lompakkoon mahtuva versio? Vai tehdäänkö sähköisesti?
En varsinaisesti, mutta ollaan miehen kanssa puhuttu asiasta ja hän tietää toiveeni. Elinluovutustestamentin olen tehnyt, vaikka sitä ei nykyään enää tarvitakaan niin ehkä se silti nopeuttaa asioita.