Miksei anoreksiasta ja muista syömättömyyksistä puhuta
oikeilla nimilla? Ihminen haluaa kuolla, kun ei halua syödä. Ja anoreksiasta ei koskaan parane täysin. Pienkin vastoinkäyminen elämässä voi laukaista sairauden uudestaan.
Kommentit (11)
Minä en halua kuolla, vaikka tähtäänkin mahdollisimman alhaiseen painoon. Haluan shokeerara ihmisiä, ja laihuus on ainoa asia, missä olen hyvä. t. teini
Teini, miksi haluat näyttää rumalta? Nuoren ihmisen elämään kuuluu ilo ja huolettomuus, ei rumuus ja ankaruus itseä kohtaan.
kyllä anoreksiasta voi parantua täysin ja suurin osa parantuukin, yli puolet täysin oireettomiksi niin ettei sairaus enää uusiudu. Lopuista n. 30% oireilu jatkuu lievempänä ja saattaa uusiutua vaikeissa tilanteissa mutta pystyvät silti elämään melko normaalia elämää. Ja n. 20 % kroonistuu ja usein myös kuolevat ennenaikaisesti. Synkkä sairaus, mutta parantua siitä voi, täysin.
Lääkkeillä voi parantua tai siis pysyä oireettomana.
4, tunnut tietävän asiasta.
Ystäväni sisko kuoli anoreksiaan tai sen seuraamuksiin 33-vuotiaana. Murrosiässä hän oli ollut anorektinen, sitten oli pitkä hyvä vaihe, mutta sairaus nosti taas päätään kun sisko oli n. 25. Silloin ystäväni kertoi, että prognoosi on sitä huonompi mitä vanhempi potilas on.
Olen myös työkuvioissa kohdannut naisen, jolla oli anoreksia lukio-ikäisenä, mutta nyt, n. 4-kymppisenä hän on ollut jo pitkään terve, tai ainakin oireeton. Paljon aikaa ja kovaa työtä se vei.
Osaatko, viitsitkö kommentoida?
2
Valitettavasti olen läheltä nähnyt omaiseni sairauden. Nuori, lahjakas nainen, hyvä lähes kaikessa. Tosin perfektionistin vikaa, mikä kuulee taudin luonteeseen. Ruoka on inhotusta, liikkuminen pakollista. Kaikki mahdolliset mittarit käytössä kulutuksen suhteen. Oli aiemmin kaunis ihminen, nyt iho ruskea ja kuiva, koko olemus iloton. Mitä iloa painaa 43kg/ 173cm, kun elämässä ei ole mitään hyvää.
Kyllähän syömishäiriöistä puhutaan! Ja menneinä vuosina varsinkin asia oli niin paljon esillä, että ehkä mediaihmiset kokee, että kaikki tietävät jo kaiken. Vaikka tietysti koko ajan tulee uusia sukupolvia, jotka ei ole menneitä keskusteluja seuranneet. Ja saahan syömishäiriöt myös uusia muotoja, esim. thinspiration-nettiyhteisöt.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 08:25"]Teini, miksi haluat näyttää rumalta? Nuoren ihmisen elämään kuuluu ilo ja huolettomuus, ei rumuus ja ankaruus itseä kohtaan.
[/quote]
Ei laihuus ole rumaa. Ylimääräiset ihrat vyötätöllä on. Määrittele huolettomuus? t. teini
Tyypillistä. Ap heittää avauksen kuolemanvakavasta aiheesta, mutta ei ilmeisesti välitä omasta aiheestaan ollenkaan. Kauhea ajatella millaista olisi olla hänen kanssaan tekemisissä irl.
Avaa vähän näkökulmaasi, sitä on vaikea kommentoida.
Mun käsityksen mukaan anoreksiassa ja ehkä myös ortoreksiassa on kyse minäkuvasta ja elämän kontrollista. Eli jostakin monimutkaisemmasta kuin halusta kuolla. Anoreksiaan voi kuolla, mutta onko se tietoisen itsemurhan muoto (vrt. lääkkeiden yliannostus, hirttäytyminen, ampuminen)? Aika hidas ja epävarma tapa, eikö olekin? Itsevihaa liittyy varmaan molempiin, mutta eri tavoilla?
Mitä tarkoitat muilla syömättömyyksillä?