DEAR AV, diagnosoikaa minut!
Pyydän nöyrimmin apua, ennenkuin hakeudun TAAS hoitoon oireineni. Olen jo kertaalleen, noin vuosi sitten, käynyt labrassa kattavassa tutkimuksessa, mutta mitään poikkeavaa (hieman koholla olevia maksa-arvoja lukuunottamatta) ei löytynyt. Tutkimukset jätettiin siihen ja ojennettiin psykiatrian puolen numero. En ole masentunut, enkä työ -tai koulu-uupunut.
Noniin, mutta niihin oireisiin: Olen AINA väsynyt. Nukun levottomia yöunia aina kun on mahdollisuus, 12-14h ja en ole energinen. Ei ole merkitystä nukunko 6, 7, 8, 9 jne tuntia yössä, olen aina väsynyt. Kärsin aivojumeista eli että olen kuin sumussa joka päivä. Katse lasittaa usein, en pysty keskittymään ja unohtelen asioita heti. Kouluhommia on miltei mahdotonta tehdä, sillä en kertakaikkiaan pysty painamaan asioita mieleeni. En kehity salilla, oli ohjelma millainen tahansa, en vain kehity. Voimatasot eivät kohoa ja en jaksa tehdä. Minulla on usein päänsärkyjä. Kuukautiset ovat säännölliset, mutta erittäin kivuliaat. Olen käynyt ultrattavanakin, ei löydöksiä munasarjoissa ja kohtu siisti. Karvoitus on RUNSASTA. joka paikassa, missä karvaa voisi kasvaa, on siellä taatusti minulla karvaa. Sanoisinko, että hirsutismi todellakin löytyy tästä naisesta! :D Mitähän vielä..
Olen normaalipanoinen, 25-vuotias, 53kg/160cm ja pyrin liikkumaan 3-4krt/vk joko salilla tai lenkkeillen ulkoilmassa. Päivittäin saan kuitenkin raitista ilmaa kävelylenkkien muodossa. Syön vitamiineja: rautaa, sinkkiä, cla:ta, e-vitaa, c-vitaa, spirulinaa, magnesiumia ja foolihappoa. D on tällä hetkellä loppu, mutta ei ole auttanut silloin kun sitä olen syönyt (25 tai 50 yksikköä).
Ruokavalio on monipuolinen: paljon kasviksia ja hedelmiä, sekä marja-smoothieita. Kanaa, kalaa, kananmunaa (punaista lihaa olen vähentänyt). Riisiä, perunaa tai kasviksia lisukkeena. Olen vähentänyt myös viljoja, vaaleaa leipää en syö enää ollenkaan, aamupuuro on kuitenkin kaura+ohra. Ruoka-aineallergoita ei ole todettu. Käytän oliiviöljyä runsaasti, sekä pähkinöitä ja avokaadoa turvatakseni rasvansaannin.
MIKÄ ihme minua vaivaa, kun kerran labroissa ei ollut mitään? Vaikea päästä tutkimuksiin, kun on kerran jo tutkittu ja terveeksi todettu! :( Onko mitään veikkauksia, olisin todella kiitollinen saadessani vastauksia ja voidessani etsiä oireille syytä! Tämmöinen elämä on todella ikävää, kun mitään ei jaksa eikä huvita tehdä ja motivaatiota ei ole mihinkään.. :(
Kommentit (14)
Uniapnea? Yleensä paksukaisten tauti, mutta voisitko kuulua joukkoon?
Homeoireista vielä, kaiken pitäisi olla kunnossa kyllä työpaikan ja koulunkin puolesta. Oireet eivät katoa mihinkään oli sitten lomaa tai ei.. En käytä mitään päihteitä, sen unohdin vielä sanoa. Alkoa max. pari kertaa vuodessa.
Lisämunuaiset täytyy googlettaa, kiitos sinulle!:)
AP
Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä... tai sitten anemia? Ethän ota rautalääkettä aterioiden kera että rauta imeytyy? Lisäksi kannattaa mennä joka ilta esim klo 22 sänkyyn ja herätä 6-6.30, huolimatta siitä nukuitko vai et. Parissa viikossa saat rytmit kuntoon, tuolla tavalla että välillä nukkuu 14h ja muuten katkonaista varmistat sen että olet aina väsynyt. Kokemusta omalla kohdalla on.
Kauanko kestänyt? Katsottiinko kilpirauhaskokeet?
Kannattaa käydä siellä psykiatrian puolella juttelemassa. Jos psyykkinen syy suljetaan pois ja oireilu jatkuu tai pahenee niin saat paremmin apua terveydenhuollosta.
Olen käynyt jo siellä psykan puolella, käynnit olivat aivan turhia myös psykan mielestä. Homeoireita tuskin, sillä olen muuttanut pariin otteeseen tässä vuosien sisään. Oireilu jatkuu vaan..
AP
Antaisin myös ääneni homeoireilulle. Onko työ/ opiskelupaikkasi sisäilma kunnossa?
Joku autoimmuunisairaus? Maksa-arvoista tuli mieleen. Vai käytätkö runsaasti alkoholia?
Lisämunuaisessa häikkää? Hirsutismi voisi viitata siihen. Endokrinologi voisi olla sinulle sopiva erikoislääkäri.