Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VL-äidit: haluatteko oikeasti niin monta lasta?

Vierailija
02.06.2014 |

Siis jos teillä olisi vapaus päättää (siis että uskonto ei kieltäisi ehkäisyä), hankkisitteko oikeasti vaikka 10 lasta? Kiinnostaa eikä lähipiirissä ole lestadiolaisia, niin ei mitään tietoa tästä :)

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 14:38"]

Ap, turha kysyä tällaista. Vl:t ei voi myöntää tuollaista, koska se on uskontoa ja Jumalaa vastaan ja Jumala näkee kirjoitukset AV:lla ja tuollaista ajatustakin pitää jo rukoilla anteeksi.

Sanoo kai sen nyt järkikin ettei kukaan halua kymmentä lasta tai enemmän. Helvettiähän sellainen elämä on. Pelkkää selviytymistä päivästä toiseen. Elämästä nautitaan sitten kun ollaan taivaassa. Täällä vaan suoritetaan tätä lisääntymistehtävää.

[/quote] No järjellä ei uskoa voi alkaa mittailemaan. Minulle riittää että uskon Jumalaan ja uskon että pääsemme kerran taivaaseen kun emme uskoa jätä. Myös luotan että Jumala tietää meidän lapsimäärän. On helppoa tavallaan elää ja uskoa kun on luottamus Jumalaan.

Vierailija
42/45 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypoteettinen (ja asiallinen) kysymys lestadiolaisille:

Jos ehkäisystä tulee sallittu lestadiolaisuudessa, ts. puhujat saarnaavat sen olevan hyvä asia, jatkatteko ehkäisemättömyyttä?

Vielä 10-20 vuotta sitten tv:n katsominen, mukaan lukien kaikki liikkuva kuva, oli syntiä, kun nykyään pidetään ihan normaalina, että yle areenasta katsellaan tietynlaisia ohjelmia. Synnit muuttuu. Muuttuuko taivaaseenpääsyehdot samalla? Eli jos vielä 80-luvulla telkkaria katsonut joutui helvettiin, joutuuko se vielä tänä päivänä? Koskeeko sama asia tuota ehkäisykysymystä?

Toivon asiallisia vastauksia.

T. Ex-vl

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:56"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 20:39"]Todellakin olen halunnut ja olen onnellinen valinnassani.Elämä on 'rikkainta' juuri lasten vuoksi ja tietysti YKKÖSENÄ Usko sekä hyvä omatunto.Haluan olla kuuliainen Jumalanvaltakunnan neuvoille.En koe ollenkaan ahdistavana ajatusta isosta

perheestä.Kyllä Jumala pitää meistä hyvää huolta.Olen saanut Jumalalta enemmän kuin olen osannut pyytää.

[/quote]

Koita nyt ystävä kallis tajuta, että lapset eivät ole pääsylippusi taivaaseen. Se taas, miten kohtelet heitä, voi hyvinkin estää sen pääsyn. Pahaa tekee katsoa, kun vanhemmat käskevät sisarusten hoitaa vauvaa vaikka näiden kuuluisi saada mennä ja leikkiä rauhassa. Tai kun lapsi jää yksin murheidensa kanssa, kun vanhemmat eivät kerkeä juttelemaan.

[/quote] Noin saattaa tapahtua missä hyvänsä perheessä, pienessäkin. Myös pienessä perheessä ja oikeastaan varsinkin juuri siinä lapsei voi kokea syvää yksinäisyyttä. Isossa perheessä hän saa aina tukea sisaruksistaan. Yksinäisyyden riski on paljonpienempi kuin pienessä perheessä!

[/quote]

Minulla on yhdeksän sisarusta, ja vanhempani todennäköisesti voivat ikänsä puolesta vielä lapsia saada. Silti olen yksinäinen, olen ollut koko elämäni. Sisarusten kanssa välit ovat viileät. Harvoin mitään positiivista kuulee kenenkään suusta, kaikki ovat ahdistuneita. Olemme ilkeitä toisillemme, lyömme. Kukaan ei lohduta toista, itkua pilkataan kuten myös naurua.

Minä en ole koskaan esimerkiksi halannut ketään perheenjäsentäni. Pieniä meillä kyllä huomioidaan, halataan ja pidetään sylissä jonkin verran, mutta meidän isommasta päästä olevien huomionsaanti päättyi hyvin aikaisin. Koskaan ei ole ollut ketään, joka kuuntelisi murheitani, enkä kai niistä osaisi edes kertoa. Olin tappaa itseni tämä yhtenä syynä, en ole saanut koskaan minkäänlaista positiivista huomiota tai kosketusta. Koskaan. Koskaan kukaan ei ole sanonut, että olen kiva tai että minusta pidetään. Ei se vain ole kenellekään juolahtanut mieleen.

Vanhemmat eivät ole lapsuudessa oppineet näyttämään tunteitaan tai vastaavaa. Eivät osaa tuottaa pettymystä. Olen katkera vanhemmilleni siitä, etteivät he voineet tarjota minulle ja sisaruksilleni turvallista ja hyvää lapsuutta, vaan se piti kaikilta pilata pukkaamalla aina vain uutta lasta ulos. Joillekin sopii suurperhe. Lienee ilmeistä, ettei minun vanhemmilleni sovi.

Tunnen myös vl-perheitä, joissa lapset tulevat ainakin ulospäin hyvin toimeen keskenään ja välittävät. Kaikissa perheissä ei siis ole näin kuin meillä. Vanhemmista ja näiden kotioloista se varmasti aika paljon on kiinni.

Anteeksi vuodatukseni.

T. teini-ikäinen ex-vl

P.S. Nyt ihmetellään, mistä johtuvat mielenterveysongelmani. Kulissien vuoksi en voi kertoa. Enkä osaa.

[/quote]

Olet arvokas ja tärkeä <3 Halaisin sinua lujasti, jos voisin. Siunausta elämääsi.

Vierailija
44/45 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös yksinäinen vaikka mulla on 11 sisarusta.Kukaan sisaruksista ei juurikaan pidä yhteyttä varsinkin kun en ole facebookissa omasta tahdosta.

Vierailija
45/45 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 17:09"]

VL-äidit: haluatteko oikeasti niin monta lasta?

Siis jos teillä olisi vapaus päättää (siis että uskonto ei kieltäisi ehkäisyä), hankkisitteko oikeasti vaikka 10 lasta?

[/quote] Meillähän ON VAPAUS päättää itse. Ja me HALUAMME niin monta kuin Luoja lapsia suo. ja piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan