Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VL-äidit: haluatteko oikeasti niin monta lasta?

Vierailija
02.06.2014 |

Siis jos teillä olisi vapaus päättää (siis että uskonto ei kieltäisi ehkäisyä), hankkisitteko oikeasti vaikka 10 lasta? Kiinnostaa eikä lähipiirissä ole lestadiolaisia, niin ei mitään tietoa tästä :)

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisperheiden nuoria opettava opettaja joka on itse vl, on sanonut julkisesti että ei monikaan hankkisi suurperhettä jos ei usko sitä edellyttäisi.

Lapsia ei hankita suuria määriä sen takia, että oltaisiin lapsirakkaita luonteeltaan ja sydämeltään, vaan sinetiksi ja varmistuksesi sille etät itse henkilökohtaisesti saapi sen taivaspaikan sitten kuoelman jälkeen.

Monelle vl:lle lapset on siis esineitä tietyllä tavalla, välineitä että itse pääsee taivaaseen.

Tätäkään ei voi yleistää, sillä on olemassa myös lapsista tykkääviä lestadiolaisia jotka joka tapauksessa olisivat hankkineet enemmän kuin "normi määrän" lapsia.

Vierailija
2/45 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:32"]

Lestadiolaisperheiden nuoria opettava opettaja joka on itse vl, on sanonut julkisesti että ei monikaan hankkisi suurperhettä jos ei usko sitä edellyttäisi.

Lapsia ei hankita suuria määriä sen takia, että oltaisiin lapsirakkaita luonteeltaan ja sydämeltään, vaan sinetiksi ja varmistuksesi sille että itse henkilökohtaisesti saapi sen taivaspaikan sitten kuoleman jälkeen.

Monelle vl:lle lapset on siis esineitä tietyllä tavalla, välineitä että itse pääsee taivaaseen.

Tätäkään ei voi yleistää, sillä on olemassa myös lapsista tykkääviä lestadiolaisia jotka joka tapauksessa olisivat hankkineet enemmän kuin "normi määrän" lapsia.

[/quote]

Miten tämä voidaan perustella kristinsuskossa Raamatulla, että  käyttää lapsiaan "taivaaseenpääsyn" apuvälineinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran eräs pikkuinen leatadiolaisperheen poika totesi, että "ei haittaa vaikka mä kuolen, isi ja äiti tekee uuden" kun leikkivät pyörineen autotiellä ja sen vaarallisuudesta mentiin sanomaan. Poika oli ehkä 3-vuotias. Mielestäni kertoo aika paljon.

Vierailija
4/45 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 22:32"]

Lapsia ei hankita suuria määriä sen takia, että oltaisiin lapsirakkaita luonteeltaan ja sydämeltään, vaan sinetiksi ja varmistuksesi sille että itse henkilökohtaisesti saapi sen taivaspaikan sitten kuoleman jälkeen.

[/quote]

Ranuan opiston opettaja:

Tuuli Hintsala: En haikaillut helpon elämän perään

http://freepathways.wordpress.com/2011/10/04/hintsala/

Vierailija
5/45 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 20:39"]Todellakin olen halunnut ja olen onnellinen valinnassani.Elämä on 'rikkainta' juuri lasten vuoksi ja tietysti YKKÖSENÄ Usko sekä hyvä omatunto.Haluan olla kuuliainen Jumalanvaltakunnan neuvoille.En koe ollenkaan ahdistavana ajatusta isosta

perheestä.Kyllä Jumala pitää meistä hyvää huolta.Olen saanut Jumalalta enemmän kuin olen osannut pyytää.

[/quote]

Koita nyt ystävä kallis tajuta, että lapset eivät ole pääsylippusi taivaaseen. Se taas, miten kohtelet heitä, voi hyvinkin estää sen pääsyn. Pahaa tekee katsoa, kun vanhemmat käskevät sisarusten hoitaa vauvaa vaikka näiden kuuluisi saada mennä ja leikkiä rauhassa. Tai kun lapsi jää yksin murheidensa kanssa, kun vanhemmat eivät kerkeä juttelemaan.

[/quote] Noin saattaa tapahtua missä hyvänsä perheessä, pienessäkin. Myös pienessä perheessä ja oikeastaan varsinkin juuri siinä lapsei voi kokea syvää yksinäisyyttä. Isossa perheessä hän saa aina tukea sisaruksistaan. Yksinäisyyden riski on paljonpienempi kuin pienessä perheessä!

Vierailija
6/45 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä luulisit, tietenkään suurin osa ihmisistä ei halua saada vuoden tai kahden välein kovin monta lasta.

Täällä Pk-seudulla 80-luvulla syntyneet vl-pariskunnat saavatkin jo vähemmän lapsia. Kuvittelisin aika monen perheen jäävän tavanomaiseen kolmeen tai neljään lapseen. Ilmeisesti 70-luvulla syntyneiden perheet ovat vielä suuria.

Vierailija
7/45 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 08:56"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 20:39"]Todellakin olen halunnut ja olen onnellinen valinnassani.Elämä on 'rikkainta' juuri lasten vuoksi ja tietysti YKKÖSENÄ Usko sekä hyvä omatunto.Haluan olla kuuliainen Jumalanvaltakunnan neuvoille.En koe ollenkaan ahdistavana ajatusta isosta

perheestä.Kyllä Jumala pitää meistä hyvää huolta.Olen saanut Jumalalta enemmän kuin olen osannut pyytää.

[/quote]

Koita nyt ystävä kallis tajuta, että lapset eivät ole pääsylippusi taivaaseen. Se taas, miten kohtelet heitä, voi hyvinkin estää sen pääsyn. Pahaa tekee katsoa, kun vanhemmat käskevät sisarusten hoitaa vauvaa vaikka näiden kuuluisi saada mennä ja leikkiä rauhassa. Tai kun lapsi jää yksin murheidensa kanssa, kun vanhemmat eivät kerkeä juttelemaan.

[/quote] Noin saattaa tapahtua missä hyvänsä perheessä, pienessäkin. Myös pienessä perheessä ja oikeastaan varsinkin juuri siinä lapsei voi kokea syvää yksinäisyyttä. Isossa perheessä hän saa aina tukea sisaruksistaan. Yksinäisyyden riski on paljonpienempi kuin pienessä perheessä!

[/quote]

Minulla on yhdeksän sisarusta, ja vanhempani todennäköisesti voivat ikänsä puolesta vielä lapsia saada. Silti olen yksinäinen, olen ollut koko elämäni. Sisarusten kanssa välit ovat viileät. Harvoin mitään positiivista kuulee kenenkään suusta, kaikki ovat ahdistuneita. Olemme ilkeitä toisillemme, lyömme. Kukaan ei lohduta toista, itkua pilkataan kuten myös naurua.

Minä en ole koskaan esimerkiksi halannut ketään perheenjäsentäni. Pieniä meillä kyllä huomioidaan, halataan ja pidetään sylissä jonkin verran, mutta meidän isommasta päästä olevien huomionsaanti päättyi hyvin aikaisin. Koskaan ei ole ollut ketään, joka kuuntelisi murheitani, enkä kai niistä osaisi edes kertoa. Olin tappaa itseni tämä yhtenä syynä, en ole saanut koskaan minkäänlaista positiivista huomiota tai kosketusta. Koskaan. Koskaan kukaan ei ole sanonut, että olen kiva tai että minusta pidetään. Ei se vain ole kenellekään juolahtanut mieleen.

Vanhemmat eivät ole lapsuudessa oppineet näyttämään tunteitaan tai vastaavaa. Eivät osaa tuottaa pettymystä. Olen katkera vanhemmilleni siitä, etteivät he voineet tarjota minulle ja sisaruksilleni turvallista ja hyvää lapsuutta, vaan se piti kaikilta pilata pukkaamalla aina vain uutta lasta ulos. Joillekin sopii suurperhe. Lienee ilmeistä, ettei minun vanhemmilleni sovi.

Tunnen myös vl-perheitä, joissa lapset tulevat ainakin ulospäin hyvin toimeen keskenään ja välittävät. Kaikissa perheissä ei siis ole näin kuin meillä. Vanhemmista ja näiden kotioloista se varmasti aika paljon on kiinni.

Anteeksi vuodatukseni.

T. teini-ikäinen ex-vl

P.S. Nyt ihmetellään, mistä johtuvat mielenterveysongelmani. Kulissien vuoksi en voi kertoa. Enkä osaa.

Vierailija
8/45 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mormonit on kovia tekemään lapsia. Muistan että ala-astekaverillani oli kaksi isoveljeä, yksi isosisko ja 3 pikkusiskoa. Lapsia siis yhteensä 8kpl. 

Vierailija
9/45 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, kun joku uskaltaa ilmaista oman tahtonsa, ei vain liturgista ulkoaopittua litaniaa.

Vierailija
10/45 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, turha kysyä tällaista. Vl:t ei voi myöntää tuollaista, koska se on uskontoa ja Jumalaa vastaan ja Jumala näkee kirjoitukset AV:lla ja tuollaista ajatustakin pitää jo rukoilla anteeksi.

Sanoo kai sen nyt järkikin ettei kukaan halua kymmentä lasta tai enemmän. Helvettiähän sellainen elämä on. Pelkkää selviytymistä päivästä toiseen. Elämästä nautitaan sitten kun ollaan taivaassa. Täällä vaan suoritetaan tätä lisääntymistehtävää.

Vierailija
11/45 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 14:38"]

Ap, turha kysyä tällaista. Vl:t ei voi myöntää tuollaista, koska se on uskontoa ja Jumalaa vastaan ja Jumala näkee kirjoitukset AV:lla ja tuollaista ajatustakin pitää jo rukoilla anteeksi.

Sanoo kai sen nyt järkikin ettei kukaan halua kymmentä lasta tai enemmän. Helvettiähän sellainen elämä on. Pelkkää selviytymistä päivästä toiseen. Elämästä nautitaan sitten kun ollaan taivaassa. Täällä vaan suoritetaan tätä lisääntymistehtävää.

[/quote] Aika erikoinen on lahko jos ajatellaan mitä Jeesus opetti ja miten lureilainen kirkkomme Kristuksen kirkkona opettaa. Ihmeellistä että kirkon suurin herätysliike on opillisesti aivan muuta kuin Raamattu ja kirkko.

Ainakin olen lukenut että lestadiolaisuus on suurin liike kirkossa, en ole siitä varma onko näin yhä.

Vierailija
12/45 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks asun Ruotsissa. Täällä ei katsota kieroon isojakaan perheitä vaan ihmetellään hyvällä tavalla ja onnitellaan että ollaan näin "rikkaita". :) Tällä puolen lahtea ollaan suvaitsevaisempia ja ei tuomita jokaista vastaantulijaa heti maanrakoon.

Vierailija
13/45 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin näkee, mitä hallaa uskonto tekee sekoittamalla ihmisten päät. Sairasta, aivan hullua toimintaa. Täyttä terroria vaimoja ja lapsia kohtaan.

Vierailija
14/45 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:13"]

Tässäkin näkee, mitä hallaa uskonto tekee sekoittamalla ihmisten päät. Sairasta, aivan hullua toimintaa. Täyttä terroria vaimoja ja lapsia kohtaan.

[/quote]

Niille lestadiolaisnaisille alistuminen on luonnollista eikä tunnu pahalta koska heidät on kasvatettu lapsesta asti siihen tulevaisuuteen. Aivan sama systeemi on Amerikoissa amisheilla, mennoniiteilla ja hutteriiteilla. he ovat Amerikan "lestadiolaisia".

https://freepathways.wordpress.com/2009/09/16/srk-amishit/

Vierailija
15/45 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

39, kiitos kun jaksoit kirjoittaa. Virvoitti tällaisen perheettömänkin mieltä luottavainen uskosi.

Vierailija
16/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan keksittyjä juttuja täällä uskovaisista. Usko saa aikaan luottamuksen Jumalaan elämän kaikissa vaiheissa. Siitä uskon luottamuksesta seuraa että me haluamme ottaa vastaan kaikki lapset. Ei ole kyse mistään pakottamisesta eikä ukokohtaisesta "kiellosta" tai "käskystä". Se halu ottaa vastaan lapset on uskomisen hedelmä ja sen ymmärtää vain uskon kautta.

Vierailija
17/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olen halunnut ja olen onnellinen valinnassani.Elämä on 'rikkainta' juuri lasten vuoksi ja tietysti YKKÖSENÄ Usko sekä hyvä omatunto.Haluan olla kuuliainen Jumalanvaltakunnan neuvoille.En koe ollenkaan ahdistavana ajatusta isosta

Vierailija
18/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:45"]

Ihan keksittyjä juttuja täällä uskovaisista. Usko saa aikaan luottamuksen Jumalaan elämän kaikissa vaiheissa. Siitä uskon luottamuksesta seuraa että me haluamme ottaa vastaan kaikki lapset. Ei ole kyse mistään pakottamisesta eikä ukokohtaisesta "kiellosta" tai "käskystä". Se halu ottaa vastaan lapset on uskomisen hedelmä ja sen ymmärtää vain uskon kautta.

[/quote]

Pitääkö tämä ymmärtää niin, että jos esim. 15. lapsen kohdalla äiti väsyy ja saa burn-outin liian ison lapsiluvun johdosta, niin hän ei usko oikein? Siinä kaikki syy väsymiseen?

Vierailija
19/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halunnut.5 lapsen jälkeen minulla ei vaan riittänyt voimia,vaikka kuinka rukoilin ja huusin avukseni Herraa.Päädyin sitten omalta kannaltani parhaimpaan ratkaisuun.Erosin miehestäni ja koko seurakunnasta.Nyt olen hylkiö heidän mielestään ,mutta olen niin onnellinen.

Vierailija
20/45 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti Jumala pitää huolta niistä lapsistakin jos niiden on tarkoitus pysyä hengissä vaarallisista leikeistä huolimatta? Tuntuu ettei monet vanhemmat ainakaan itse lapsistaan jaksa välittää, ehkä se on Jumalan homma varjella niitä lapsosia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä