Syysi vierailla S- ja K-ryhmien oligopolin liikkeissä?
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/ruoka-on-kallistunut-tuplasti-enemman-kuin-eussa/1824689
(Teko)syysi ostaa otsikossa mainituista kaupoista päivittäistavara- ja ruokaostoksesi? Linkki liittyy.
Kommentit (71)
Tällä hetkellä syy vierailla S-ryhmän kaupoissa on kesätyö :D Saan rahaa, en menetä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:41"]
Prisma on lähellä, Alepa vieläkin lähempänä. Tutut kaupat ja hyvä valikoima tuotteita. Ja rahaa on tarpeeksi, ei tarvitse antaa sitä saksalaisille.
[/quote]
Asenteesi on unelma niille, jotka suomalaisissa kaupoissa hinnoittelevat tuotteita. Rahakkaaksi itsensä tunteva suomalainen maksaa samasta tuotteesta 25-50 % enemmän, kunhan raha ei mene ulkomaalaisille. Ei mitään syytä tinkiä katteista.
Citymarket on työmatkan varrella ja sieltä saan kaiken. Paitsi Lidlin tarjoamia hyviä nameja ja paistopisteen tuotteita, joita on joskus haettava sieltä =).
Mitä isompi kauppa ja laajempi valikoima, sen parempi! Rakastan kaupassa käyntiä. Kierrän aina kaikki hyllyvälit, vertailen tuotteita keskenään, bongailen uutuuksia. Mulla ei oo koskaan kauppalappua, koska tiedän onko esim. ketsuppi loppu kun tulen sen hyllyn kohdalle, ja jos epäröin, otan varmuuden vuoksi. Meidän prismassa paljon luomua ja lähiruokaa tarjolla, josta mieluusti maksankin enemmän kuin ulkolaisesta tusinatavarasta.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:27"]
Hyvät tuotteet, upea palvelu, sijaitsevat kävelymatkan päässä, paljon lähiruokaa. Nuo nyt ainakin.
[/quote]
Hei te jotka haluatte sitä lähiruokaa - miten olisi erilaiset ruokapiirit ja ihan vaikka tuottajalta suoraan ostaminen ilman välikäsiä?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:27"]
Hyvät tuotteet, upea palvelu, sijaitsevat kävelymatkan päässä, paljon lähiruokaa. Nuo nyt ainakin.
[/quote]
Hei te jotka haluatte sitä lähiruokaa - miten olisi erilaiset ruokapiirit ja ihan vaikka tuottajalta suoraan ostaminen ilman välikäsiä?
[/quote]
Joo hiukan on kaukaa haettu perustelu, jos käyttää K/S-ryhmää lähiruoan takia...
Meidän kaupungissa ei ole Lidliä, joten en ole tottunut käyttämään sitä. Lähimpään on ainakin 40 kilsaa matkaa, ja suunta on sellainen, ettemme käy sielläpäin kuin kerran parissa kuukaudessa yrityksemme asioissa. Ennen kuin kotipaikkakunnallemme tuli prisma ja Citymarket, kävin useimmiten K-Supermarketissa, koska siellä oli parempi heviosasto ja monipuolisempi valikoima muutenkin. S-marketissa oli nuhjuisempaa ja lähinnä kaupan omia merkkejä, ja erikoisuuksia, kuten vaikka kondensoitua maitoa ei löytynyt. Nyt kun molemmat rempattiin automarketeiksi, käynkin mieluummin Prismassa, koska nyt se on monipuolisempi ja siellä on laadukkaampi ja isompi heviosasto. Olen tyytyväinen tilanteeseen, koska se on k-ryhmää edullisempi ja sieltä saa enemmän bonuksia mitä plussaa olen ikinä saanut. Siwassa käyn myös joskus, kun täytyy iltamyöhällä päästä ostoksille, hyvä ominaisuus siinä kaupassa :) Lidlissä voisin käydä myös ainakin tutustumassa valikoimaan, jos sellainen kaupunkiimme joskus tulee. Siellä on ainakin ihan älyttömän hyvät suklaavalikoimat, niitä olen lähinnä ostanut, jos olen Lidlissä reissuillani käynyt. :)
Joo se on tosiaan duopoli.. mutta asiaan: eikä ole mikään tekosyy vaan haluan ostaa kaiken yhdestä kaupasta enkä rampata kaupasta toiseen ja esim Lidlistä en saisi varmaan puoliakaan siitä mitä tarvitsen. Ja ne tuotteet, jotka sieltä saisin oon todennut useamman kerran perusteella vähintään yhtä kalliiksi tai jopa kalliimmiksi kuin samat tavarat K-kaupassa. Mutt aehkä se on ap:n mielestä tekosyy? Että ei halua maksaa enää enempää ruuasta?
Kaikissa kaupoissa käyn tasapuolisesti, eniten kuitenkin S-marketissa, koska sinne on kymmenen minuutin kävelymatka. Siwa on vielä lähempänä, mutta se on pieni ja kallis. Autolla jos lähdemme, käymme enimmäkseen joko Ravattulan tai Länsikeskuksen Citymarketeissa. Lidlissä käyn eniten kesäisin, koska käyn keskustassa fillarilla. Kärsämäen Lidlissä käyn joskus autolla, tosin fillarillakin sinne pääsisi, mutta se on tylsä matkana. Jos olen bussilla keskustassa, käyn useimmiten Kivikukkaron K-Superissa, joka kuulemma jatkaa, vaikka Anttila syksyllä lopettaakin.
Näille duopolikirjoittajille: duopoli on yksi oligopolin muoto.
Vastaus kysymykseen: Itse käyn nykyään eniten Lidlissä ja seuraavaksi eniten Salessa, Siwassa, Sittarissa ja S-marketissa. Prismassa käyn vähiten. Lidlistä ei aina ihan kaikkea saa, vaikka tarjonta onkin laajentunut viimevuosina kiitettävästi. Salen (ABC) ja Siwan käyttö perustuu puhtaasti aukioloaikaan ja Sittarin/K-marketin ja Prisman/S-marketin taas laajenpaan tuotevalikoimaan. Prismaa käytän vähiten lähinnä siksi, että lähinpään Prismaan on yli 30 kilometriä matkaa, eikä minulla ole (eikä tule) ääskorttiakaan.
K-kaupan ovea en avaa koskaan, Prismassa tulee käytyä n.kerran kuussa. Silloin ostan lastenvaatteita tms., harvoin ruokaa. Silloin kun ostan ruokaa, sekään ei ole varsinainen valinta vaan otan siitä jotain kun nyt kerran kaupassa olen. (siis vaateostoksilla) Hyvin voisin olla nekin vähät ostamatta.