Syysi vierailla S- ja K-ryhmien oligopolin liikkeissä?
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/ruoka-on-kallistunut-tuplasti-enemman-kuin-eussa/1824689
(Teko)syysi ostaa otsikossa mainituista kaupoista päivittäistavara- ja ruokaostoksesi? Linkki liittyy.
Kommentit (71)
K-Supermarket on sadan metrin päässä, Lidliin matkaa pari kilometriä eikä käytössäni ole autoa. Tänään kävin poikkeuksellisesti molemmissa, K-Supermarketissa täydennysostoksilla, koska Lidlistä en saanut kaikkea. Eikä Lidlissä ole yhtään sen edullisempaa: jätin leikkeleen ostamatta, sillä tiesin saavani kotimaista Pirkan broilerin fileeleikettä hieman yli seitsemän euron kilohintaan, kun Lidlin edullisin kilohinta alkoi yhdeksiköllä. Myös sämpyläjauhot ostin K-kaupasta, koska Lidlissä ne olivat ulkomaisia ja kalliimpia.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:41"]
Prisma on lähellä, Alepa vieläkin lähempänä. Tutut kaupat ja hyvä valikoima tuotteita. Ja rahaa on tarpeeksi, ei tarvitse antaa sitä saksalaisille.
[/quote]
En ole Lidlissä tavannut yhtäkään saksalaista myyjää vaikka käyn siellä lähes päivittäin. Tiedätkö muuten minkä maalaisia osakkeen omistajia esim. Keskolla on?
Käyn töissä siellä päivittäin joten samalla sitä käy kaupassakin.
En lukenut ketjua, mutta valikoima ja hinta suhde vievät minut s-ryhmään. Toinen vaikuttava tekijä henksuetu, kt-puolelta saa kivat alet.
Ap mikä sitten olisi se hyvä vaihtoehto? Jos kerran kotimaiset k ja s on pahasta eikä halua tukea ylikansallista lidl- ketjua? Itse ostan ruokapiirissä mutta ei se kaikille ole vaihtoehto sekään.
Miksen käyttäisi lähimpiä kauppojani, joiden valikoima on kattava. Voisin toki matkustaa ruuhkabussissa 30 min suuntaansa muihin kauppoihin mutta en näe sitä järkevänä.
Hintataso ja valikoima. Saamme lähikaupastamme, isosta Citymarketista, kaikwn tarvittavan ja haluamamme halvemmalla kuin muualta. Lisäksi on kiva kokeilla erilaisia uusia juttuja, joita tuonne myös tulee koko ajan valikoimaan.
Tuemme myös parhaamme mukaan suomalaisuutta, joten annamme mieluiten rahamme suomalaiselle ketjulle, joka tukee suomalaisia tuottajia.
Asun maalla pienellä paikkakunnalla ja täällä on ainoastaan kaksi ruokakauppaa: s-ja k-market. Tarpeeksi hyvä (teko) syy?
Pääsääntöisesti käyn Citymarketissa, syy henkilökunta-alet. Jotain haen myös Lidlistä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:41"]
Prisma on lähellä, Alepa vieläkin lähempänä. Tutut kaupat ja hyvä valikoima tuotteita. Ja rahaa on tarpeeksi, ei tarvitse antaa sitä saksalaisille.
[/quote]
Asenteesi on unelma niille, jotka suomalaisissa kaupoissa hinnoittelevat tuotteita. Rahakkaaksi itsensä tunteva suomalainen maksaa samasta tuotteesta 25-50 % enemmän, kunhan raha ei mene ulkomaalaisille. Ei mitään syytä tinkiä katteista.
[/quote]Niin, suosin muutenkin suomalaista työtä. Maksan enemmän palveluista koska suosin yksityisiä yrittäjiä, en ketjuja joiden voitot valuvat ulkomaille. Olen lähiyrittäjien unelma. Ompelimot, autokorjaamot, suutarit, kukkakauppiaat, ruokakaupat, ravintolat, kirjakaupat saavat rahani. Minun valintani.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:27"]
Hyvät tuotteet, upea palvelu, sijaitsevat kävelymatkan päässä, paljon lähiruokaa. Nuo nyt ainakin.
[/quote]
Hei te jotka haluatte sitä lähiruokaa - miten olisi erilaiset ruokapiirit ja ihan vaikka tuottajalta suoraan ostaminen ilman välikäsiä?
[/quote]
Onnistuuko, että tuottajalle ilmoittaa kaksi kiloa perunoita, kilo porkkanoita ja kolme sipulia? Kerrostalokaksiossa on suhteellisen pienet varastointitilat varsinkaan kun ei ole mitään kellaria.
Minun syy S-kauppaan on läheinen sijainti ja henkilökunta-alennukset.
Kävisin pelkästään lidlis jos sellainen lähellä ois,mutta kun ei ole niin s-katkettua pakko käyttää.
K-Supermarket on n. kilometrin päässä ja siellä on viikko-ostoksiini kaikki tarvittava.
S-market on K-kauppaa vastapäätä, mutta siellä käyn harvemmin koska siellä on huonompi valikoima.
Lidlin tai muuhun edullisempaan kauppaan on matkaa n. 20 km, joten ei maksa vaivaa.
Suurin syy näin autottomana on K-kaupan sijainti n. 100 metrin päässä kotoa. Lisäksi siellä on kunnolla panostettu luomutuotteisiin. Seuraavaksi lähin kauppa on iso S-market suunnilleen kilometrin päässä ja sieltä tulee ostettua sitä mitä lähikaupasta ei saa. Muut näihin ketjuihin kuulumattomat ruokakaupat taasen on sen verran kaukana ettei innosta lihasvoimin niistä ostoksia kotiin rahdata tai käyttää rahaa ja aikaa julkisilla tai taksilla kulkemiseen. Ja ainakin meidän lähikaupassa on myös lähituotteita myynnissä. Ruokapiirit on hankalia näin autottomana kun noutopisteet on kaukana kotoamme ja määrät on isot mitä pitäisi kerralla ostaa. Asuessamme edellisessä paikassa tuli käytyä enimmäkseen Siwassa ja Minimanissa kun ne oli lähimmät kaupat.
En todellakaan kannata kahta suurinta ketjua saati bonuskorttipelleilyä, mutta ihmettelen suuresti miksi pidätte Lidliä joten parempana. Ylikansallinen ketju joka polkee työntekijöidensä oikeuksia, myy "kotimaisia" lisäainemössöjä ja kertakäyttötavaraa. Aito kilpailu ja lähikaupat olisivat minun mieleeni mutta eipä niitä juuri ole.
Ruokapiirissä voi kyllä ostaa vaikka sen puoli kiloa porkkanoita ja kaksi sipulia jos niin haluaa, ei ole pakko ostaa kilotolkulla. Hakumatkankin saa pieneksi kun järjestää oman porukan naapurustosta. Kolme vuotta ollaan tätä nyt kokeiltu ja halvemmaksi tulee kuin kaupassa.
Mä olen kans ruokapiirissä, josta voi irtona ostaa just niin vähän tai paljon kun haluaa. On tuoretta ja edullista, kun ei ole se S tai K rohmuamassa mitään välistä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 19:42"]Jos ostaa kerran kuussa sipulin, ei kai ole väliäkään sen hinnalla...
[/quote]
Tämpä juuri. Minä ostan yksinäisenä ja pienikokoisena kaikkea niin vähän. Litran maitoa viikoksi, yhden leivän viikoksi, jne.Siksi en juokse tarjousten perässä, enkä lähde bussilla tunnin matkan päähän. Saatan ihan vaikka Siwassa asioidessani vertailla niitä hintoja, mutta en vertaile kauppojen välillä.