Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo syöttää vanhentunutta ruokaa

Vierailija
02.06.2014 |

Mummoni syöttää vierailleen usein pilaantunutta/vanhentunutta ruokaa. Eilenkin tarjolla oli aamupalalla jugurttia jonka parasta ennen oli 10.5 eli 3 vkoa sitten. Lounaalla oli jälkiruuaksi karpaloita vaniljakastikkeella. Kastike oli aukaistu ja oli ollut jääkaapissa ties kuinka kauan, kastikkeet parasta ennen oli 15.5. Kerran tarjolla oli 4 kk sitten parasta ennen päiväyksen ylittänyttä tuorejuustoa ja pakkaus siis avattu. Myös tarjolla olevat leikkeleet yms lihat saattavat olla useita viikkoja vanhoja. Kerran mummo paistoi lettuja tammikuussa ja käytti lettutaikinaan juoksevaa margariinia jonka parasta ennen oli ollut edellisen vuoden elokuussa! Juokseva margariini näytti kuin ruokaöljyltä eli oli todellakin jo pilaantunut!

Toisekseen mummon jääkaappi haisee ihan hirveelle! Aukaistessa kaapista tulee koko keittiön täyttävä löyhkä. Mummo ei itse sitä haista koska on tottunut hajuun mutta vieraat kyllä haistavat. Kerran ollessani talonvahtina mummolassa tutkiskelin jääkaappia ja tein suursiivouksen kaappiin. Kaapista löytyi mm . vuonna 2004 parasta ennen päiväyksellä olevia tuotteita ja tämä tapahtui siis vuonna 2011!!!

Oksettaakin ajatella että mummoni käyttää ko. tuotteita ruuanlaittoon ja tarjoaa niitä sitten vierailleen. Hän on sen ikäpolven ihmisiä, että on elänyt lapsuutensa pula-ajassa ja mitään ei saa heittää pois. Hän käy kaupassa kuitenkin joka päivä ja jääkaappi pursuaa tavaraa. Kaappi pitää aukaista varovasti ettei mitään tipu syliin. Lisäksi hänellä on kuivakaapit täynnä vanhaa paskaa ja kaksi isoa arkkupakastinta sisältäen ties mitä vanhaa...

Ongelmani on tällä hetkellä se että olen raskaana. Raskaus on vielä sen verran alussa että en ole kertonut sukulaisille. En kuitenkaan uskalla syödä mitään nyt mummolassani mutta omat eväät eivät ole oikein ratkaisu. Mummo loukkaantuisi ja ihmettelosi miksei hänen sapuskansa kelpaa. Mitä teen? Olen yrittänyt hienovaraisesti hänelle huomauttaa tästä elintarvike hygieniasta mutta ei hän kuuntele ja loukkaantuu. Onko muilla tälläisia oksettavia sukulaisia?

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki 64:n luettelemat "tarkkaavaisuushäiriön" oireet ovat myös muistisairauden oireita. Muistisairauksia on useita ja ne ovat monimuotoisia. Vialla ei läheskään aina ole MUISTI eli ihminen voi muistaa vielä ihan hyvin, mutta muistisairaus voi silti olla jo pitkällä. Aivokuvassa nähdään, että isot osat aivoista ovat tyhjentyneet aivosoluista ja täyttyneet aivonesteellä.

Vierailija
22/94 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep ja myöskään aina vanhoilla ihmisillä ei haju- näkö- ja makuaisti ole ihan ennallaan arvioimaan kaikkea.. :s

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 18:11"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 11:34"]Vanhemman polven ihmiset ei oo niin tarkkoja ja ajattelevat että ei se oo niin nokun nuukaa jos syö 3 viikkoa vanhaa jukurttia. Itse käydessäni äidillä heitän vanhoja jauhoja pois, mausteita sun muuta.

[/quote]

Kyllä jauhot ja mausteet säilyy. Eri asia liha ja kala.

[/quote] olen heittänyt myös kalaa roskiin, tosin keskusteltuani ensiksi ja haistattamalla siis että kato kun kala haissee....

Vierailija
24/94 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti toi mulle vanhaa kahvia kun kerroin että kahvi on lopussa. Oli vetänyt tussilla pvm:n yli.

Miten kehtas!

Seuraavasti keitänkin sille "hyvät" kahvit siitä sille!

Vierailija
25/94 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina ole muistisairaus, vaan se pula-aika. Ja kun tarjouksessa on sitä ja tätä, vaikka kotona olisi jo monta pakettia. Nyt kun on näitä vanhenevia elintarvikkeita 30 % alennuksessa (ihan hyvä idea muuten), niin ostetaan pakastimet täyteen.

Vierailija
26/94 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähån on vain yksi ratkaisu. Käy kaupassa, osta sieltä perussetti jolla pärjäät itse ja sanot mummolle tuoneesi vähän tuliaisia. Samalla kun laitat niitä kaapiin, niin tarkistat kaapissa olevien tavaroiden päiväyksiä ja heität omatoimisesti pois. Tarjoudu laittamaan ruokaa ja tee sama.

Minä teen tätä anopilla, jolla saattaa olla kaksi vuotta auki ollut sillipurkki kaapissanja josta hän vielä söisi. Ei ollut kuulemma kuullutkaan, että avattu säilyke pysyy hyvänä noin kaksk viikkoa avaamisesta. Olen neuroottisen hygieenikon maineessa, mutta en välitä. Lasten takia pakko vähän katsoa mitä kaapissa on.

Vierailija
27/94 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaarantaisi raskautta syömällä pilaantunutta ruokaa. Kumpi on pahempi, listerian takia kuollut tai vammautunut sikiö/lapsi, vai verisesti loukkaantunut mummo.

Olen verisesti loukannut omien lasteni mummoa, kun yritti syöttää lapsilleni  sormenpäänkokoisia vihertäviä uusia perunoita, jotka todella myrkyllisiä. Edellinen vierailija, lähisukulaisperhe, oli joutunut keskussairaalan kautta kotiutumaan mökiltä, eivät joko tienneet tai eivät kehdanneet sanoa, että liian pienten uusien perunoiden syöttäminen on vaarallista jopa aikuisille, etenkin lapsille. On kehdattava puolustaa omia lapsiaan, vaikka kaik mummot lakkaisivat tervehtimästä.

Vierailija
28/94 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini hamstraa hilloja. Joka kesä keittelee hilloja,

en oo varma syökö itse. Ei anna kellekään.

Kymmeniä purkkeja ja vuosia vanhoja.

Vierailija
29/94 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:42"]

Ei se aina ole muistisairaus, vaan se pula-aika. Ja kun tarjouksessa on sitä ja tätä, vaikka kotona olisi jo monta pakettia. Nyt kun on näitä vanhenevia elintarvikkeita 30 % alennuksessa (ihan hyvä idea muuten), niin ostetaan pakastimet täyteen.

[/quote]

Tuo pula-aika ei kyllä enää oikein selitykseksi kelpaa. Sen kokeneen tulisi olla syntynyt viimeistään noin 1935, jotta muistaisi siitä mitään. Tällöin hän täyttäisi ensi vuonna 90 vuotta. Kuinka moni 90-vuotias enää asuu kotona ja laittaa itse ruokansa? Sitä paitsi ketjussa on jo tullut ilmi, että joku tällainen ruokahamsteri on vasta ähän yli 50-vuotias. Tänä vuonna 50-vuotta täyttävä on syntynyt vasta 1964 ja elänyt lapsuutta vielä 70-luvulla! Ei nämä mummot ja papat ole pula-aikaa nähneetkään, heillä on muita syitä tapoihinsa.

Vierailija
30/94 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus edelliseen, siis 80-vuotias, ei 90.

Vierailija
31/94 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun äiti tietää korvikekahvit ja kaikki vaikka se

on vasta 71 vuotta. Niukkaa aikaa on ollut sotien jälkeen. Maalla oltiin omavaraisia.

Vierailija
32/94 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En söisi mummon luona ja kertoisin miksi.

Vierailija
33/94 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:56"]

[/quote]

Tuo pula-aika ei kyllä enää oikein selitykseksi kelpaa. Sen kokeneen tulisi olla syntynyt viimeistään noin 1935, jotta muistaisi siitä mitään. Tällöin hän täyttäisi ensi vuonna 90 vuotta. Kuinka moni 90-vuotias enää asuu kotona ja laittaa itse ruokansa? Sitä paitsi ketjussa on jo tullut ilmi, että joku tällainen ruokahamsteri on vasta ähän yli 50-vuotias. Tänä vuonna 50-vuotta täyttävä on syntynyt vasta 1964 ja elänyt lapsuutta vielä 70-luvulla! Ei nämä mummot ja papat ole pula-aikaa nähneetkään, heillä on muita syitä tapoihinsa.

[/quote]

Kyllä minun isovanhempani ovat syntyneet vuosina 1929-1934 ja asuvat vielä kotonaan ja tekevät itse ruokansa.

Joo, ja vanhaa jauhelihaa mumman laittamana olen myös tainnut syödä. Sen jälkeen oli vatsa monta kuukautta sekaisin, toisaalta saattoi johtua muustakin.

Vierailija
34/94 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kuin vanha mummu. Ruokaa ei saa heittää pois, vain vanhaa tai homeista.

Vierailija
35/94 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo ihan samanlainen. Todella sääli, koska ennen oli mahtava ruoanlaittaja ja nyt ei enää uskalla siellä syödä mitään :(

Vierailija
36/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:00"]Ei ihme että nykyään ruuan hävikki on suurta. Kaikissa muissa ruuissa paitsi lihassa (ja ehkä kalassa) pilaantumisen pystyy haistamaan tai näkemään silmämääräisesti. Ei niillä päivämäärillä ole merkitystä kuin ohjeellisena.

[/quote]

Joo olen osittain samaa mieltä mutta ei ne maitotuotteet ainakaan avattuina monia viikkoja kestä! avattu kuukauden vanha jugurtti jossa klönttejä. söisitkö? sitä oli aamupalalla tarjolla.

ap

[/quote]

Söisin, se klönttiytyminen ei ole merkki pilaantumisesta. Se pitää ravistaa kunnolla. Hapanmaitotuotteissa näkee kyllä jos ne on homeessa, muutoinhan ne ovat vain hapantuneet lisää. Maidon pilaantumisen haistaa, tai hiukan ennakoiden jos kahviin sakkaa niin kohta on menossa pilalle (vielä voi tehdä maitoruuan). Olen kerran tehnyt rahkapiirakankin 9kk vanhasta rahkasta, oli hapantunut ja maku voimakas, ei muuta vikaa. Monesti jos löydän (AB)piimäpurkin tarjouksesta päiväyksestä johtuen laitan jääkaappiin kypsymään 2-4vkoa. Hapanmaitotuotteet säilyvät helposti jopa kuukauden päiväyksen jälkeen.

[/quote]

Ok. No kukin tyylillään. Itse en kyllä ota riskejä varsinkaan näin raskaana että jonkun ruokamyrkytyksen saan tai jtn pahempaa. Kerran ruokamyrkytyksen kokeneena, ei kiitos toista kertaa. Oon mä sitä mieltä että ei ne päiväyset siellä ihan turhan takia koristeeksikaan ole painettu.

Toisekseen mummoni jääkaappi haisee siltä kuin siellä olisi ruumis mätänemässä, eli jokin siellä todellakin pilaantuu. En tiedä oliko se se aamupalalla tarjottu jugurtti. Lounaan kermaviilikastike tai vaniljakastike vai joku muu mitä hän tarjoaa kohta lounaaksi.

Ap

[/quote]

Telkkarista itse asiassa tuli ohjelma juuri tästä ja siinä mainittiin juuri jogurtti, että se säilyy todella pitkään hyvänä päiväyksen jälkeenkin. Ja moni muukin tuote. Itse asiassa parasta ennen päiväyksiä ollaan tuotteista vähentämässä muutenkin. Maalaisjärki, maku-haju ja näköaistit pitää huolen ettei myrkytyksiä tule.

[/quote]älä lässytä turhaan, johan on tullut selväksi että ei ole mistään pienestä muutaman päivän päiväysongelmasta vaan järjestelmällisestä vanhojen ja pilaantuneiden ruokien syöttämisestä. Yritätte väkisin kääntää mustaa valkoiseksi senkin vastaanvänkääjät! Itse ette varmaan söisi kyseisiä märätyksiä.

Vierailija
37/94 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:56"]

[/quote]

[/quote]

Itä-Suomessa on ollut ihan hirveää köyhyyttä vielä 50-60 -luvuilla. Eihän sitä kutsuta tietenkään "pula-ajan" nimellä. Tiedän aivan varmasti, miten köyhää oma suku on ollut.

Vierailija
38/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt tämän ruuan säilytyskeskustelun sekä vanhempieni että anopin kanssa. Olen tasan samaa mieltä kuin ap, tapa säilöä pilaantunutta ruokaa on kirjaimellisesti oksettava. Meillä on päädytty yksikertaisesti siihen, että ruoka on pilaantumatonta ja säilytetään riittävän viileässä jääkaapissa TAI minä ja lapseni syömme eri ruokaa.

Teen tämän ihan ystävällisesti, mutta päättäväisesti nykyään. Olen tehnyt selväksi, että en halua, että minä tai lapseni kärsivät vatsataudista saati että saamme hengenvaarallisen myrkytyksen (joita yhä saadaan - ja mummojen nuoruudessa saatiin moninkertaisesti). Jos tätä ei mummo tai äiti tms. ymmärrä, niin sitten saa suuttua puolestani vaikka loppuiäkseen.

Tämä on jotenkin sukua turvavyö ja turvaistuinkeskustelulle. Ihmisiltä, jotka vetoavat "niin sitä vain ennenkin pärjättiin ilman" -argumentteihin, puuttuu yksinkertaisesti tietoa tai aivot/sydän. Kun kuolleisuus ja sairastavuus on moninkertaista syödessä mätää ruokaa tai kuolleisuus/vammautuminen moninkertaista kuljettaessa lasta autossa ilman turvaistuinta tai turvavyötä, niin miksi herrran tähden ottaa se riski??

Ja tarkennuksena; leivän päiväyksellä ei ole väliä, tosin kuivan leivän maku on kamala. Hapanmaitotuotteitakin voi käyttää päiväyksen jälkeen, mutta viikkokausien säilytystä en oikein tajua.. Lihan kanssa sen sijaan olen tarkkana enkä kyllä mitään syö avatusta pakkauksesta kuukausikaupalla päiväyksen jälkeen niin kauan kun tilillä on rahaa. Mutta osaan kyllä myös suunnitella ruuan valmistuksen siten, ettei moista ongelmaa tule.

Vierailija
39/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomi tuntuu olevan sekopäämuoreja täynnä, aivan sama mitä muori vinkuu, menisin kaupan kautta ja tekisin itse ruuat. Saa kuolla omiin mätäruokiinsa. Saitoja ja ahneita koko porukka. Ei mene rahaa muka ruokiin niin paljon.

Vierailija
40/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuten esiintyy mitään allergiaa/keliakiaa, niin kannattaa olla jo erittäin varuillaan. Usein nämä samaiset muorit nimittäin pitävät "ruokavammoja" keksittyinä diivailuna, kun "ei ennenvanhaan vaan ollut"..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi