Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo syöttää vanhentunutta ruokaa

Vierailija
02.06.2014 |

Mummoni syöttää vierailleen usein pilaantunutta/vanhentunutta ruokaa. Eilenkin tarjolla oli aamupalalla jugurttia jonka parasta ennen oli 10.5 eli 3 vkoa sitten. Lounaalla oli jälkiruuaksi karpaloita vaniljakastikkeella. Kastike oli aukaistu ja oli ollut jääkaapissa ties kuinka kauan, kastikkeet parasta ennen oli 15.5. Kerran tarjolla oli 4 kk sitten parasta ennen päiväyksen ylittänyttä tuorejuustoa ja pakkaus siis avattu. Myös tarjolla olevat leikkeleet yms lihat saattavat olla useita viikkoja vanhoja. Kerran mummo paistoi lettuja tammikuussa ja käytti lettutaikinaan juoksevaa margariinia jonka parasta ennen oli ollut edellisen vuoden elokuussa! Juokseva margariini näytti kuin ruokaöljyltä eli oli todellakin jo pilaantunut!

Toisekseen mummon jääkaappi haisee ihan hirveelle! Aukaistessa kaapista tulee koko keittiön täyttävä löyhkä. Mummo ei itse sitä haista koska on tottunut hajuun mutta vieraat kyllä haistavat. Kerran ollessani talonvahtina mummolassa tutkiskelin jääkaappia ja tein suursiivouksen kaappiin. Kaapista löytyi mm . vuonna 2004 parasta ennen päiväyksellä olevia tuotteita ja tämä tapahtui siis vuonna 2011!!!

Oksettaakin ajatella että mummoni käyttää ko. tuotteita ruuanlaittoon ja tarjoaa niitä sitten vierailleen. Hän on sen ikäpolven ihmisiä, että on elänyt lapsuutensa pula-ajassa ja mitään ei saa heittää pois. Hän käy kaupassa kuitenkin joka päivä ja jääkaappi pursuaa tavaraa. Kaappi pitää aukaista varovasti ettei mitään tipu syliin. Lisäksi hänellä on kuivakaapit täynnä vanhaa paskaa ja kaksi isoa arkkupakastinta sisältäen ties mitä vanhaa...

Ongelmani on tällä hetkellä se että olen raskaana. Raskaus on vielä sen verran alussa että en ole kertonut sukulaisille. En kuitenkaan uskalla syödä mitään nyt mummolassani mutta omat eväät eivät ole oikein ratkaisu. Mummo loukkaantuisi ja ihmettelosi miksei hänen sapuskansa kelpaa. Mitä teen? Olen yrittänyt hienovaraisesti hänelle huomauttaa tästä elintarvike hygieniasta mutta ei hän kuuntele ja loukkaantuu. Onko muilla tälläisia oksettavia sukulaisia?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksille on tärkeää saada tarjota itse tehtyä ruokaa tai kahvileipää vieraillensa. Siinäpä onkin jollekulle tehtävä - miten saada ikäihmiset tajuamaan elintarvikehygienian tärkeys! Oma äitini haluaa osoittaa, miten valveutunut hän on ja tietää nykyajan uusimmista "kotkotuksista", mutta tämä ei todellakaan koske hygienia-asioita.

Vierailija
82/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo se munkaan anoppi terve. Sai juuri hetki sitten mahansa sekaisin parvekkeella säilytetystä ruuasta, väitti syyksi sitä, kun oli niin rasvaista. Ja kai sitä tottuu noihin pöpöihin jos aina syö noin mutta kokemattomalle vaarallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu ongelma. Minä sairastin järkyttävän vajaan vuorokauden mahataudin raskausaikana anopin luona. Olen kyllä aina varovainen siellä, mutta silti epäilen ruokamyrkytystä. Anoppi ei ole edes vanha, juuri eläkkeelle jäänyt.

Ruoka on vanhaa, majoneesipohjaiset salaatit voivat seisoa tuntikausia pöydässä, osa ruoasta säilytetään vintin portaissa, kesälläkin. Eniten nyt minua huolettaa lapsi. Hän on parivuotias, mutta ei ole vielä koskaan ollut anopin hoivassa ilman meitä vanhempia. Mutta varmaan jossain vaiheessa en ole minä tai lapsen isä katsomassa, mitä siellä suuhunsa pistää. :( Mies kyllä sanoo äidilleen, että taas täällä on vanhoja ruokia ja heittää niitä pois, mutta sama hällä väliä meininki kuin monilla muillakin. Ja juuri se, miten naurettavana pitää meitä, kun on omituiset tavat (syödään ruoka tuoreena, ostetaan vain se mikä syödään, ei säilytetä pöydillä ja syödään kaikenmaailman kasviksia eikä einespöperöitä...)

Vierailija
84/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma anopin kanssa.  Ruokaa säilytetään ikkunalaudalla (MYÖS KESÄLLÄ), viimeistä käyttöpäivää ei tajuta (ja esim avaa sulatejuuston tai vastaa´van ,jossa on käyttöpäivä 3 kk päästä ja pitää sitä avoinna 3 kk eikä tajua että tarkoittaa avaamatonta tuotetta).  Pakastaa tuotteita monta kertaa kun ei voi heittää pois,.

Mökillä en suostu syömään mitään, kuljettaa tavarat ilman kylmäkassia 3 tunnin matkan autossa.  Tekee esim lihakeiton ja vie kuumana autoon ja se säilyy kuulemma autossa koko matkan kun sielläkin on kuuma

Säilyttää ruokia mökillä mökin alla, varjossa kuulemma säilyy

YÖK

Vierailija
85/94 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 12:26"]

ruuat meinaavat koputella jääkaapin ovea. 

[/quote]

Siis mikä kielikuva tämä on? Lihat "heräävät henkiin" kun ovat niin vanhoja, vai miten ne voisivat koputella ovea? Toinen mitä en ymmärrä, että joku on niin vanhaa, että "kävelee ovella vastaan". Mitä se tarkoittaa?

[/quote]

No mä olen kerran nähnyt niin mädäntyneen lihapalan, että siinä oikein kuhisi isoja toukkia. Näytti oikeesti siktä, että se liha liikkui :)

Vierailija
86/94 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan monia ruokia, jotka vaativat jääkaappisäilytyksen, pidettiin keittiön kaapissa. Kun jääkaappeja ei ollut yleisesti saatavilla, niin tuo.oli luonnollista.

Vierailija
87/94 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit viedä itse tuliaisena ruokia. Sanot, että tekee mieli nyt herkutella tällaisilla ja toivot, että mummosikin pitää tuliaisistasi.

Tiedän ongelman. Oma isoäitini oli loistava ruuanlaittaja, sitä parempaa ruokaa en ole syönyt ikinä edes yhdessäkään ravintolassa (enkä tarkoita pikaruokapaikkoja:) Myöhemmin kun muistisairaus iski, varmistin aina mitä olin syömässä. Yritin tehdä sen salaa, koska tiedän että hän näki paljon vaivaa vuokseni ja halusi ilahduttaa lapsuuden herkuillani vielä silloinkin kun ei enää ollut samaan tapaan kykeneväinen.

Joskus hetki päättyi siihen, että siivosimme yhdessä jääkaappia ja ruokakaappia.

Vierailija
88/94 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:53"]

Nostan vanhaa ketjua. Mitä tehdä kun mummo ei usko kun sanotaan että ruoka on vanhaa eikä anna heittää pois? Mummo pakottaa syömään ja antaa taaperolle käteen pilaantuneen karjalanpiirakan? Ei usko kielteistä vastausta ja pakottaa syömään. Minulla oli noin 2kk sitten erittäin paha ruokamyrkytys joka ei ole oikein kunnolla vieläkään parantunut. Olen pulassa. Vastaansanominen ei auta tämän katujyrän kohdalla. Ei usko ja väittää vastaan vaikka tunteja.

[/quote]

Ei minun lapselleni saa syötää vanhentuneita ruokia. Ottaisin kädestä pois ja heittäisin roskiin, enkä myöskään jättäisi lasta kahden tuollaisen ruokkijan kanssa. Viime kädessä äänestäisin jaloillani, eli en enää menisi hänen luokseen ja tavattaisiin korkeintaan kahvilassa tai sitten omassa kodissani, jonne tuodut ruuat lentäisivät heti kättelyssä roskiin. Sinun pitää vanhempana suojella lastasi.

Vierailija
89/94 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa ketjua. Mitä tehdä kun mummo ei usko kun sanotaan että ruoka on vanhaa eikä anna heittää pois? Mummo pakottaa syömään ja antaa taaperolle käteen pilaantuneen karjalanpiirakan? Ei usko kielteistä vastausta ja pakottaa syömään. Minulla oli noin 2kk sitten erittäin paha ruokamyrkytys joka ei ole oikein kunnolla vieläkään parantunut.
Olen pulassa. Vastaansanominen ei auta tämän katujyrän kohdalla. Ei usko ja väittää vastaan vaikka tunteja.

Vierailija
90/94 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:53"]

Nostan vanhaa ketjua. Mitä tehdä kun mummo ei usko kun sanotaan että ruoka on vanhaa eikä anna heittää pois? Mummo pakottaa syömään ja antaa taaperolle käteen pilaantuneen karjalanpiirakan? Ei usko kielteistä vastausta ja pakottaa syömään. Minulla oli noin 2kk sitten erittäin paha ruokamyrkytys joka ei ole oikein kunnolla vieläkään parantunut. Olen pulassa. Vastaansanominen ei auta tämän katujyrän kohdalla. Ei usko ja väittää vastaan vaikka tunteja.

[/quote]

Ja sinne on pakko mennä, koska? Mun raja menis kyllä siinä, jos mun taapero pakotettais syömään pilaantunutta ruokaa...

Vierailija
91/94 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kanssa tulee aina riitaa tästä. Ongelma on siinä, että äiti ostaa liian paljon ruokaa, asuu yksin, on hyväkuntoinen, kauppaan matkaa vain 300 m. Hamstraaminen on hirveää, etenkin tarjousten. Mitään ei raski heittää pois, vasta sitten kun väri vaihtuu ja ruuat meinaavat koputella jääkaapin ovea. Tietenkin monia tuotteita voi syödä pvm:n jälkeen. Leikkeleitä äidillä on aina vanhoja, inhottaa se rasvainen pinta joka niihin on tullut, hajusta puhumattakaan.

Vierailija
92/94 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 12:26"]

ruuat meinaavat koputella jääkaapin ovea. 

[/quote]

Siis mikä kielikuva tämä on? Lihat "heräävät henkiin" kun ovat niin vanhoja, vai miten ne voisivat koputella ovea? Toinen mitä en ymmärrä, että joku on niin vanhaa, että "kävelee ovella vastaan". Mitä se tarkoittaa?

Vierailija
93/94 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu näyttää olevan jo parin vuoden takainen, mutta aihe omalla kohdalla kovinkin ajankohtainen. Kärsin myös äitini heikentyneestä hygieniakäsityksestä. Aikaisemmin hän oli varsinainen rätinheiluttaja ja hoki, että puhtaus on kodin kaunistus. Nyt hän lähestyy kahdeksaakymmentä ja asuu vielä omillaan. Inhotusta herättävät mm. likainen pusero ja hienhaju, jotka tulvahtavat vastaan jo ovella. Siinä ei tee mieli halia ja ruokahalukin katoaa rappukäytävään...myös muiden vaatteiden pesuväliä venytetään loputtomiin.

Jostakin kumman syystä äiti on tottunut säilyttämään esim. rasiamargariinia huoneenlämmössä ja se on välillä aivan 'räkää'. Lisäksi hän säilyttää keitetyt perunat huoneenlämmössä odottaen niiden paistamista seuraavana tai sitä seuraavana päivänä. Myöskään muilla ruoka-aineilla ei tunnu olevan mikään kiire jääkaappiin. Glögit, mehut, öljyt, liemikuutiot jne. ovat aina pöydällä huoneenlämmössä! Hiljattain istuimme kahvilla, tarjolla oli juustoja ja pientä naposteltavaa. Keksit saattavat olla väljähtäneitä, seissyt lautasillaan viikkotolkulla ja maistuvat lähinnä kaapilta tai kaikki samoilta, koska ovat ottaneet maun toisiltaan. Homejuusto oli todella homejuustoa! Mistään näistä en tohdi huomauttaa, äiti loukkaantuu, kun alan heiluttaa rättiä tai huomautan, että voisitko vaihtaa keittiörätin tai pyyhkeet. Hänellä on se tapa, että kokatessa likaantuvat kädet pyyhitään suoraan pyyhkeeseen ja pyyhe vaihdetaan todella harvoin. Kuitenkin pyyhkeitä on kaapissa vino pino ja pesukone nurkan takana.

Myös ottimet, kupit ja ruokailuvälineet ovat huonosti tiskattuja, vaikka nimenomaan häneltä olen aikanaan oppinut, että tiskata pitää kuumalla vedellä ja rätillä (ei harjalla), jotta tulee sormituntuma pestävään astiaan. Siinä kahvia hörppiessä likaisesta kupin reunasta ei nautinto ole paras mahdollinen.

Puh! ihan pahalta tuntuu kirjoittaa ongelmasta näin henkilön selän takana, mutta enpä tunnu olevan ainoa, jota ongelma koskettaa. Miten saisi rohkeutta ottaa asia puheeksi äidin kanssa?

Vierailija
94/94 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hän tietää miten pitää suoliston joutuisana

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan