Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo syöttää vanhentunutta ruokaa

Vierailija
02.06.2014 |

Mummoni syöttää vierailleen usein pilaantunutta/vanhentunutta ruokaa. Eilenkin tarjolla oli aamupalalla jugurttia jonka parasta ennen oli 10.5 eli 3 vkoa sitten. Lounaalla oli jälkiruuaksi karpaloita vaniljakastikkeella. Kastike oli aukaistu ja oli ollut jääkaapissa ties kuinka kauan, kastikkeet parasta ennen oli 15.5. Kerran tarjolla oli 4 kk sitten parasta ennen päiväyksen ylittänyttä tuorejuustoa ja pakkaus siis avattu. Myös tarjolla olevat leikkeleet yms lihat saattavat olla useita viikkoja vanhoja. Kerran mummo paistoi lettuja tammikuussa ja käytti lettutaikinaan juoksevaa margariinia jonka parasta ennen oli ollut edellisen vuoden elokuussa! Juokseva margariini näytti kuin ruokaöljyltä eli oli todellakin jo pilaantunut!

Toisekseen mummon jääkaappi haisee ihan hirveelle! Aukaistessa kaapista tulee koko keittiön täyttävä löyhkä. Mummo ei itse sitä haista koska on tottunut hajuun mutta vieraat kyllä haistavat. Kerran ollessani talonvahtina mummolassa tutkiskelin jääkaappia ja tein suursiivouksen kaappiin. Kaapista löytyi mm . vuonna 2004 parasta ennen päiväyksellä olevia tuotteita ja tämä tapahtui siis vuonna 2011!!!

Oksettaakin ajatella että mummoni käyttää ko. tuotteita ruuanlaittoon ja tarjoaa niitä sitten vierailleen. Hän on sen ikäpolven ihmisiä, että on elänyt lapsuutensa pula-ajassa ja mitään ei saa heittää pois. Hän käy kaupassa kuitenkin joka päivä ja jääkaappi pursuaa tavaraa. Kaappi pitää aukaista varovasti ettei mitään tipu syliin. Lisäksi hänellä on kuivakaapit täynnä vanhaa paskaa ja kaksi isoa arkkupakastinta sisältäen ties mitä vanhaa...

Ongelmani on tällä hetkellä se että olen raskaana. Raskaus on vielä sen verran alussa että en ole kertonut sukulaisille. En kuitenkaan uskalla syödä mitään nyt mummolassani mutta omat eväät eivät ole oikein ratkaisu. Mummo loukkaantuisi ja ihmettelosi miksei hänen sapuskansa kelpaa. Mitä teen? Olen yrittänyt hienovaraisesti hänelle huomauttaa tästä elintarvike hygieniasta mutta ei hän kuuntele ja loukkaantuu. Onko muilla tälläisia oksettavia sukulaisia?

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:14"]

Sinänsä asiallinen ja hyvin kirjoitettu aloitusviestisi koki kovan kolauksen, kun lopetit sen kirjoittamalla, miten mummosi on "oksettava sukulainen". Ikävää, että huono, mutta vanhuksilla yleinenkin tapa tekee mummostasi heti oksettavan. On muuten aika vahva ilmaisu, ja se sai kyllä minut kääntymään sinua vastaan. Tuollainen kielenkäyttö on kaukana sivistyneestä!

Herranterttu on hyvä ja vie mukanaan vaikka omat eväät, mutta mieti vähän kuinka ihmisistä puhut!

[/quote]

Termi "oksettava sukulainen" oli ihan oikea, kuvaava kun puhutaan ap:n sukulaisesta.

Vierailija
42/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 15:55"]

Jos muuten esiintyy mitään allergiaa/keliakiaa, niin kannattaa olla jo erittäin varuillaan. Usein nämä samaiset muorit nimittäin pitävät "ruokavammoja" keksittyinä diivailuna, kun "ei ennenvanhaan vaan ollut"..

[/quote]

Aaa, tästäkin on yksi juttu anoppiini liittyen. Hän oli kutsunut sukulaispariskunnan kylään mökilleen, ovat tunteneet tietysti vuosia ja pariskunnan rouva on ollut ikänsä keliaakikko. Tulivat sitten pidemmän matkan takaa, piti olla yhden yön reissu, kun harvemmin näkevät. Me olimme puolisoni kanssa myös silloin mökillä, mutten tiennyt sukulaisrouvan ruokarajoituksesta, joten en voinut varautua gluteenittomiin tuotteisiin noin niinkuin varoiksi. Kahvin kanssa sukulaisrouva söi omia keksejään, koska anoppi ei tajunnut, ettei keksit ja pitko käy keliaakikolle. Varmaan aika moni keliaakikko kantaa omia keksejä mukana, joten ei se nyt niin noloa ollut.

Anoppi oli sitten hössöttänyt koko päivän ruokia ja puheli, että illalla vielä grillataan. Ruoka-aika tuli, ja sukulaisrouva kysyi mitä on ruokana. Perunoita ja lihapullia. Laitoit niihin lihapulliin varmaan korppujauhoa, kysyi vieras, ja anoppi tietysti iloisena että joo. Tajusimme vieraan kanssa molemmat, että hänelle ei olisi mitään syötävää, koska pelkillä perunoilla ei kukaan elä koko päivää. Sukulaisrouva sitten pahoitellen sanoi, ettei voi syodä niitä lihapullia korppujauhojen vuoksi. Anoppi ihmetteli asiaa ja kysyi sitten minulta, että tottahan minäkin lihapulliin korppujauhoja laitan. En voinut valehdella hänen hyväkseen, vaan sanoin, etten käytä leipää tai korppujauhoja lihapullissa, koska en koe siitä olevan mitään hyötyä koostumuksellisesti tai varsinkaan ravitsemuksellisesti. Lisäsin vielä pahoitellen, että jos olisin tiennyt keliaakikkovieraasta, olisin tehnyt hänelle sopivia pullia ja ostanut oman oivariinipurkin hänelle, koska en voi tietää kuinka vakavia oireita vieraalle tulee. 

Mitäpä anoppi tähän... Hän ei tajunnut sössineensä, vaan innokkaasti alkoi sitten tekemään korvaavaa ruokaa sukulaisrouvalle. Eihän tässä mene kuin hetki, jos paistan sinulle makkaraa lihapullien tilalle. Minä sitten menin kuiskaamaan hänelle että niissäkin on jauhoa, eikä meillä ole mitään sopivaa ruokaa kun pihvien marinadissakin oli gluteenia. Sukulaisrouva alkoi sitten vain vaivihkaa hoputtaa miestään, että eiköhän me tästä aleta lähteä, että päästään ruuan tekoon kotiin... Säälitti anoppiani, joka hössöttää ja tuputtaa ruokaa aina, mutta ei tajua ottaa mitään erikoisruokavalioita huomioon. Sukulaisrouva oli tapansa mukaan hyvin varustautunut omilla kekseillä ja leivilläkin, mutta ruokaa ei ollut ottanut mukaansa koska anoppini oli erikseen kieltänyt ja sanonut tarjoavansa kaiken. 

Minä varmaan häpesin anopin toimintaa eniten, koska anoppi ei vaan ymmärrä olevansa epäkohtelias vaikka sen huutaisi päin naamaa, ja sukulaisrouva tietää anoppini ja osasi epäillä ettei ruokaa ole tarjolla. Haluaisin hoitaa ruokahommat itse mökillä, mutta anopin luonteen vuoksi sitä ei kukaan muu voi hoitaa, ei edes olla apuna. Nykyään en enää edes mene heidän mökilleen jos anoppini on siellä, mutta se on jo toinen tarina... :)

37

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ottaa omat eväät mukaan ja sanoa, että sinun vatsasi on tällä hetkellä herkkänä etkä oikein uskalla syödä mitään kuin tarkoin valitsemiasi tuotteita? :) Sehän olisi tottakin - raskaus on herkkää aikaa monellakin tavalla, ruokasuosituksia annetaan neuvolassa ja mahassahan se vauva on.

Mielestäni voisit kyllä puhua mummollesi ihan suoraankin ja sanoa, että sinua huolestuttaa pilaantuneiden tuotteiden syöminen. Ei kenenkään ole pakko syödä pilaantunutta ruokaa!

Vierailija
44/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vinkki : Jos tarjolla jotain maitopohjaista,sano että olet siirtynyt maidottomiin ruokiin ja juomiin.Muuten tulee vatsavaivoja.

Jos tarjolla lihaa niin sanot että luovuit lihasta ja olet nykyisin kasvissyöjä.Syitä ei tarvitse selittää.Jokainen saa päättää mitä syö ja mitä ei.

Jos tarjolla homehtunutta leipää,pullaa yms.vehnästä niin keksi sairastuneesi juuri keliakiaan.Karppaus on myös hyvä syy kieltäytyä vaikka mistä.Jos haluaa laihduttaa ja syödä terveellisesti niin kyllä mummo sen ymmärtää.Mikä kieltää valehtelemasta jos se pelastaa ruokamyrkytykseltä tai vatsataudilta.

Vierailija
45/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 16:59"]

Muutama vinkki : Jos tarjolla jotain maitopohjaista,sano että olet siirtynyt maidottomiin ruokiin ja juomiin.Muuten tulee vatsavaivoja.

Jos tarjolla lihaa niin sanot että luovuit lihasta ja olet nykyisin kasvissyöjä.Syitä ei tarvitse selittää.Jokainen saa päättää mitä syö ja mitä ei.

Jos tarjolla homehtunutta leipää,pullaa yms.vehnästä niin keksi sairastuneesi juuri keliakiaan.Karppaus on myös hyvä syy kieltäytyä vaikka mistä.Jos haluaa laihduttaa ja syödä terveellisesti niin kyllä mummo sen ymmärtää.Mikä kieltää valehtelemasta jos se pelastaa ruokamyrkytykseltä tai vatsataudilta.

[/quote]

Eipä auta. Pula-aikaa elävien mummojen maailmassa keliakia on keksitty sairaus, kun ei sitä heidän aikanaan vielä ollut (=kuolivat ennen diagnoosi...).

Vierailija
46/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun ex mies oli juuri sellainen, tarjosi kerran minun 7v tyttölle täytekakkua, sen päälä vihrea hometta oli jo kasvanut. Onneksi huomasin, "hienovaraisesti" sanoin että nyt ei saa kakkua, kun ruoka ensin. Ja akkia viskasin sen jalken roskiksen.

Vierailija
47/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on kaikki muistisairauden oireita! Hankkikaa niille ihmisille apua älkääkä pelkästään kauhistelko. Minunkin anopillani todettiin muistisairaus heti kun vein hänet kädestä pitäen tutkimuksiin vastoin mieheni ja hänen molempien sisarustensa tahtoa. Näiden mieletä mummo oli AINA ollut sellainen. No ei takuulla ollut. Muistisairaudet kehittyvät niin hitaasti ja huomaamattomasti etteivät läheisetkään aina huomaa niitä ennen kuin ollaan jo tosi pitkällä. Ja ap:n tapauksessa ilmeisesti ollaan.

Viekää ne mummot lääkäriin ja sanokaa, että epäilette muistisairautta. Ei lääkäritkään usko, kun ne vänkyttää olevansa täysin terveitä ja että te valehtelette jne.

Vierailija
48/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kuinka oksettavaa. Eräs tuttuni (lähihoitaja) on ollut kotihoidossa töissä ennen ja erään vanhan ihmisen jääkapissa oli ollut tuotteita jotka oli ennen 2000 lukua menneet pilalle! Muistaakseni joku oli jopa 80-luvulta! 90-luvulta ainakin oli :/ ja vanhus sanoi ettei niitä saa heittää :D en nyt muista että heittikö silti vai ei. Ja tietysti oli paljon "tuoreempia" tuotteita, esim 2004 sienisalaattia tms. Hyi! Kuulemma haisi todella oksettavalle, varmaan matoja jo pakkauksien sisässä. Olen itse ollut töissä erään vanhan (ei nyt kovin vanha,60v) naisen luona ja hän kun avasi jääkaapin niin sellainen ruumiin löyhkä koko asunnossa että huhhuh!

Mummosi ei siis ole yksin ongelmansa kanssa. Koita puhua hänelle, ne päivämäärät ovat ruuissa ihan syystä, pari päivää ei niin vakavaa mutta jos kuukausia sitten mennyt vanhaksi niin ei niitä saa syödä, voi tulla mahatauteja ja niissähän voi olla vaikka mitä pöpöjä ja matojakin alkaa tulla jossain vaiheessa :/

mutta jos hän loukkaantuu eikä ymmärrä tätä niin minä kyllä sanoisin jos läheinen on kyseessä että en kyllä syö vanhaa ruokaa. Jos ei niin läheinen, että ei kehtaa sanoa sanoisin että on ollut ruokahalu poissa pitkään kun on jotain jatkuvaa flunssaa enkä siksi syö :D koita selittää, että mummo ostaisi sen verran ruokaa että saa ne syötyä ennen niitä päivämääriä, tätä täytyy miettiä siellä ruokakaupassa ja katsella päivämääriä eikä vaan latoa kamaa kärryyn.

onnea raskaudesta :)

Vierailija
49/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on SAIRAUDEN OIREITA! Eikä se sairaus ole nimeltään itaruus, saituus eikä ilkeys. Muistisairaus se on. Etenkin se kirjoittaja, joka kertoi anoppinsa elämänhallinnan ongelmista, saisi huolehtia läheisensä HETI lääkäriin! Muistisairauksissa kärsii nimenomaan elämänhallinta. Ei enää muista, mitä on ostanut milloinkin ja missä järjestyksessä pitäisi syödä, ei hallitse säilytystä vaan vaatteet voivat löytyä viikattuina jääkaapista tai ruoat tosiaan vessasta, monimutkaisempien tarjoilujen järjestäminen menee höösäykseksi, ei ymmärrä mitä oudot ja hankalammat sanat kuten keliakia tarkoittaa jne.

Vierailija
50/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tänne tullut paljon viestejä kohtalon tovereilta. En oikein usko tuohon muistisairauteen sillä tätä tapaa on jatkunut niin kauan kuin muistan ja mummo on kyllä muuten hyvä muistinen. Seuraa aikaansa hyvin tarkasti, keskustelee ajankohtaisista aiheista jne eikä hänen muistinsa tunnu muuten reistailevan. On hyvin looginen kaiken muun suhteen ja pitää kodistaan huolen paitsi jääkaapin sisällöstä. Ennemmän mä luulen että sillä on joku häiriintyny suhtautuminen ruokaan. Pelkää alitajunnassa , että joutuu kokemaan lapsuuden pula-ajan uudelleen tms??

Oltiin tänään mökillä käymässä. Onneksi oli mummo ostanut kaupan valmisateriat mukaan. Ja ne olivat tuoreet. On niin hankalaa tehdä täällä mökillä ruokaa kun vesiputkien pumpussa on joku vika ja ei saada vettä vielä sisälle niin helpompi lämmittää mikrossa ja syödä kertiksistä.

Täällä tuli kyllä hyviä vinkkejä miten kieltäytyä kauniisti syömästä pilaantunutta ruokaa. Järki puhe kun ei näköjään auta ja ottaa herneen nenäänsä ja saan kuulla saarnan miten nykypäivän ihmiset ovat tottuneet liian hyvään... huoh..

Ap

Vierailija
51/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo oli aivan onneton kokki ja pakkosyötti mm. pohjaanpalanutta puuroa - oli vihainen jos ei kelvannut. Mummot ei tosiaan ole niitä herkkupatojen haltijoita läheskään aina. 

Mutta Parasta ennen päiväyksestä: Se ei ole pilaantumispäivä. Ennen niitä ei tuotteissa ollut, vaan piti itse haistella ja se ei ole kielletty edelleenkään. Väärin säilytetty tuote voi ihan hyvin olla pilaantunut jo paljonkin ennen parasta ennen päiväystä. En jaksanut lukea kaikkia viestejä, joten anteeksi jos tuli toistoa. 

Vierailija
52/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 11:34"]Vanhemman polven ihmiset ei oo niin tarkkoja ja ajattelevat että ei se oo niin nokun nuukaa jos syö 3 viikkoa vanhaa jukurttia. Itse käydessäni äidillä heitän vanhoja jauhoja pois, mausteita sun muuta.

[/quote]

Kyllä jauhot ja mausteet säilyy. Eri asia liha ja kala.

Vierailija
53/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaus on ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta on niitä kyllä heitäkin, joilla vaan on sokea piste ruoka-asioissa. 

Minullakin se on tyypillisesti anoppi (välillä mietin onko se kenties passiivis-aggressioiden purkamista mukasalaa). Miehen kanssa ollaan joskus omia aikojamme heitelty niitä 10+ vuotta parasta ennen-päiväyksestä purkkeja heitetty menemään, samaten epämääräisen ajan lasipurkissa auringossa seisseet keksit. Raskausaikana minulle tuli aivan kamala närkästys sipulista, muulloin pidän sipulista, mutta raskauden aikana pienikin määrä edes sipulijauhetta mausteena aiheutti väänteitä, röyhtäilyä ja yövalvomista. Ja tämä hän huomioi laittamalla raakaa sipulia kaikkiin ruokiin kutsuessaan meidät kylään. Onneksi nyt puolitoista vuorokautta pärjää tekemällä itse voileipiä, mutta jäi vähän mietityttämään, että ehdoin tahdoinko tuo ihminen kokeilee millä saisi muut kärvistelemään?

Vierailija
54/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 18:10"]Mun mummo oli aivan onneton kokki ja pakkosyötti mm. pohjaanpalanutta puuroa - oli vihainen jos ei kelvannut. Mummot ei tosiaan ole niitä herkkupatojen haltijoita läheskään aina. 

Mutta Parasta ennen päiväyksestä: Se ei ole pilaantumispäivä. Ennen niitä ei tuotteissa ollut, vaan piti itse haistella ja se ei ole kielletty edelleenkään. Väärin säilytetty tuote voi ihan hyvin olla pilaantunut jo paljonkin ennen parasta ennen päiväystä. En jaksanut lukea kaikkia viestejä, joten anteeksi jos tuli toistoa. 

[/quote]

Joo se on tiedossa niin kuin nimi jo sanoo "parasta ennen" eli tuotteen luvataan säilyvän vähintään ko. päivämäärään asti OIKEIN säilytettynä.

Mutta lämpimässä biojäteastialta haisevassa jääkaapissa ei välttis säily edes sinne asti :D

Ja en kyllä ite uskaltais syödä lähemmäs kuukauden parasta ennen päiväyksen yli menneitä AVATTUJA kylmä säilytyksen vaativia tuotteita. Kun tuote kerran avataan sen laatu kärsii heti. Toki ruuassa on aina bakteereja mutta mitä pidempää se on aukaistuna ja mitä useammin tuotetta käytetään sen enemmän se kontaminoituu.

Ap

Vierailija
55/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 18:10"]Mun mummo oli aivan onneton kokki ja pakkosyötti mm. pohjaanpalanutta puuroa - oli vihainen jos ei kelvannut. Mummot ei tosiaan ole niitä herkkupatojen haltijoita läheskään aina. 

[/quote]

Joo se on tiedossa niin kuin nimi jo sanoo "parasta ennen" eli tuotteen luvataan säilyvän vähintään ko. päivämäärään asti OIKEIN säilytettynä.

Mutta lämpimässä biojäteastialta haisevassa jääkaapissa ei välttis säily edes sinne asti :D

Ja en kyllä ite uskaltais syödä lähemmäs kuukauden parasta ennen päiväyksen yli menneitä AVATTUJA kylmä säilytyksen vaativia tuotteita. Kun tuote kerran avataan sen laatu kärsii heti. Toki ruuassa on aina bakteereja mutta mitä pidempää se on aukaistuna ja mitä useammin tuotetta käytetään sen enemmän se kontaminoituu.

Ap

Vierailija
56/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oikeasti jollakin voi olla 80 - tai 90 -luvun päiväyksillä ruokaa jääkaapissa? Oma äitini on kova säilömään ja tuollaisilla päiväyksillä varustettuja rasioita kyllä löytyy, mutta tuoreammilla sisällöillä. Syy todella vanhoihin rasioihin voi myös olla looginen...

Vierailija
57/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 17:48"]

Nuo on SAIRAUDEN OIREITA! Eikä se sairaus ole nimeltään itaruus, saituus eikä ilkeys. Muistisairaus se on. Etenkin se kirjoittaja, joka kertoi anoppinsa elämänhallinnan ongelmista, saisi huolehtia läheisensä HETI lääkäriin! Muistisairauksissa kärsii nimenomaan elämänhallinta. Ei enää muista, mitä on ostanut milloinkin ja missä järjestyksessä pitäisi syödä, ei hallitse säilytystä vaan vaatteet voivat löytyä viikattuina jääkaapista tai ruoat tosiaan vessasta, monimutkaisempien tarjoilujen järjestäminen menee höösäykseksi, ei ymmärrä mitä oudot ja hankalammat sanat kuten keliakia tarkoittaa jne.

[/quote]

Minä, 37, kirjoitin tuosta elämänhallinan ongelmista anopilla. Kyseessä ei ole muistisairaus, vaan jonkun sortin ADHD tms. tarkkaavaisuushäiriö. Siihen liittyy se ettei muista mitä kotona on kaapissa ja ostaa varmuudeksi, siksi esim. voita ja leivontatarvikkeita on kaapissa kymmeniä paketteja, suurimmasta osasta käytetty vähän. Ruokaa ostaa ja laittaamyös vanhasta tottumuksesta monilapsiselle perheelle, vaikka nuorin on jo yli kolmekymppinen eikä tosiaan asu enää kotona. Tuollaisia hölmöyksiä ei esiinny että vaatteet olisi jääkaapissa, mutta tavaroita on joka paikassa, paljon, ja vain näennäisessä järjestyksessä. Kaapit ovat niin täynnä tavaraa, että ovi pitää avata varoen, heittää tavarat sisään ja lyödä äkkiä ovi kiinni, ettei kaikki tippuisi lattialle. Kaiken maailman rasiat, pussit ja kassit pitää säilyttää sadon säilömistä varten. Tosin kun tulee mehujen ja hillojen teon aika, ei saa aikaiseksi ja kun saa, väsyy yhden satsin jälkeen niin kovasti ettei jaksa tehdä hommaa loppuun. Kun on siivoamisen aika, saa asunnon taas näennäisesti siistiksi tunkemalla tavarat kaappeihin ja ylimääräisiin huoneisiin, imuroi suurpiirteisesti ja sutaisee mopilla lattioiden keskiosat. Sen jälkeen on taas niin poikki ettei jaksa laittaa mattoja takaisin paikoilleen. Ostaa varastoon alennusmyynneistä merkkitavaroita, leluja yms. lahjoiksi, mutta merkkipäivän tullessa ei jaksa mennä penkomaanvarastojaan, vaan menee ostamaan jotain muuta kaupasta. 

Myös muita tarkkaavaisuushäiriön oireita on, hyvinkin selviä, mutta en tiedä miten minä saisin anoppini hoitamaan asiaa ammattilaiselle, kun en ole ydinperhettä. Olen nimittäin aika huonoissa väleissä anoppini kanssa, koska hän ehti kohdella minua epäkunnioittavasti monta vuotta ennen kuin kuulin aamutelkkarissa Ylellä ja maikkarilla puhuttavan juuri hänen oireistaan. Aiheina oli aikuisten ADHD ja tarkkaavaisuushäiriöt. Perheen lapset pitävät äitinsä ongelmia vain hänen luonteenpiirteinään, eivätkä tiedä tarkkaavaisuushäiriöistä tai psyykkisistä ongelmista tarpeeksi, että ymmärtäisivät ongelmien olevan hoidettavissa. Pelkään myös että jos näytän Yle areenalta ja Katsomosta klipit joista päättelin anoppini ongelmat, minua ei uskota ja kuvitellaan minun haluavan vain mustamaalata ja haukkua anoppini. 

Äh, meni vähän ohi aiheen, mutta sitä vain meinasin että ei aina tarvitse olla kyse muistisairauksista. Niistäkin on kokemusta oman isovanhempani kohdalla, ja ne on nyt hallinnassa :)

Vierailija
58/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 18:20"]

Miten oikeasti jollakin voi olla 80 - tai 90 -luvun päiväyksillä ruokaa jääkaapissa? Oma äitini on kova säilömään ja tuollaisilla päiväyksillä varustettuja rasioita kyllä löytyy, mutta tuoreammilla sisällöillä. Syy todella vanhoihin rasioihin voi myös olla looginen...

[/quote]

Anopilla tällaisia avaamattomia hedelmäcoctail ym purkkeja, joten niihin ei valitettavasti ole mitään loogista syytä.

Vierailija
59/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:00"]Ei ihme että nykyään ruuan hävikki on suurta. Kaikissa muissa ruuissa paitsi lihassa (ja ehkä kalassa) pilaantumisen pystyy haistamaan tai näkemään silmämääräisesti. Ei niillä päivämäärillä ole merkitystä kuin ohjeellisena.

[/quote]

Joo olen osittain samaa mieltä mutta ei ne maitotuotteet ainakaan avattuina monia viikkoja kestä! avattu kuukauden vanha jugurtti jossa klönttejä. söisitkö? sitä oli aamupalalla tarjolla.

ap

[/quote]

Söisin, se klönttiytyminen ei ole merkki pilaantumisesta. Se pitää ravistaa kunnolla. Hapanmaitotuotteissa näkee kyllä jos ne on homeessa, muutoinhan ne ovat vain hapantuneet lisää. Maidon pilaantumisen haistaa, tai hiukan ennakoiden jos kahviin sakkaa niin kohta on menossa pilalle (vielä voi tehdä maitoruuan). Olen kerran tehnyt rahkapiirakankin 9kk vanhasta rahkasta, oli hapantunut ja maku voimakas, ei muuta vikaa. Monesti jos löydän (AB)piimäpurkin tarjouksesta päiväyksestä johtuen laitan jääkaappiin kypsymään 2-4vkoa. Hapanmaitotuotteet säilyvät helposti jopa kuukauden päiväyksen jälkeen.

[/quote]

Ok. No kukin tyylillään. Itse en kyllä ota riskejä varsinkaan näin raskaana että jonkun ruokamyrkytyksen saan tai jtn pahempaa. Kerran ruokamyrkytyksen kokeneena, ei kiitos toista kertaa. Oon mä sitä mieltä että ei ne päiväyset siellä ihan turhan takia koristeeksikaan ole painettu.

Toisekseen mummoni jääkaappi haisee siltä kuin siellä olisi ruumis mätänemässä, eli jokin siellä todellakin pilaantuu. En tiedä oliko se se aamupalalla tarjottu jugurtti. Lounaan kermaviilikastike tai vaniljakastike vai joku muu mitä hän tarjoaa kohta lounaaksi.

Ap

[/quote]

Telkkarista itse asiassa tuli ohjelma juuri tästä ja siinä mainittiin juuri jogurtti, että se säilyy todella pitkään hyvänä päiväyksen jälkeenkin. Ja moni muukin tuote. Itse asiassa parasta ennen päiväyksiä ollaan tuotteista vähentämässä muutenkin. Maalaisjärki, maku-haju ja näköaistit pitää huolen ettei myrkytyksiä tule.

Vierailija
60/94 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten te pystytte syömään noita.

En edes kohteliaisuudesta söisi mitään pilaantunutta, itse asiassa oksennusrefleksi tulee lähes välittömästi haistaessani jotain mädäntynyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi