Mummo syöttää vanhentunutta ruokaa
Mummoni syöttää vierailleen usein pilaantunutta/vanhentunutta ruokaa. Eilenkin tarjolla oli aamupalalla jugurttia jonka parasta ennen oli 10.5 eli 3 vkoa sitten. Lounaalla oli jälkiruuaksi karpaloita vaniljakastikkeella. Kastike oli aukaistu ja oli ollut jääkaapissa ties kuinka kauan, kastikkeet parasta ennen oli 15.5. Kerran tarjolla oli 4 kk sitten parasta ennen päiväyksen ylittänyttä tuorejuustoa ja pakkaus siis avattu. Myös tarjolla olevat leikkeleet yms lihat saattavat olla useita viikkoja vanhoja. Kerran mummo paistoi lettuja tammikuussa ja käytti lettutaikinaan juoksevaa margariinia jonka parasta ennen oli ollut edellisen vuoden elokuussa! Juokseva margariini näytti kuin ruokaöljyltä eli oli todellakin jo pilaantunut!
Toisekseen mummon jääkaappi haisee ihan hirveelle! Aukaistessa kaapista tulee koko keittiön täyttävä löyhkä. Mummo ei itse sitä haista koska on tottunut hajuun mutta vieraat kyllä haistavat. Kerran ollessani talonvahtina mummolassa tutkiskelin jääkaappia ja tein suursiivouksen kaappiin. Kaapista löytyi mm . vuonna 2004 parasta ennen päiväyksellä olevia tuotteita ja tämä tapahtui siis vuonna 2011!!!
Oksettaakin ajatella että mummoni käyttää ko. tuotteita ruuanlaittoon ja tarjoaa niitä sitten vierailleen. Hän on sen ikäpolven ihmisiä, että on elänyt lapsuutensa pula-ajassa ja mitään ei saa heittää pois. Hän käy kaupassa kuitenkin joka päivä ja jääkaappi pursuaa tavaraa. Kaappi pitää aukaista varovasti ettei mitään tipu syliin. Lisäksi hänellä on kuivakaapit täynnä vanhaa paskaa ja kaksi isoa arkkupakastinta sisältäen ties mitä vanhaa...
Ongelmani on tällä hetkellä se että olen raskaana. Raskaus on vielä sen verran alussa että en ole kertonut sukulaisille. En kuitenkaan uskalla syödä mitään nyt mummolassani mutta omat eväät eivät ole oikein ratkaisu. Mummo loukkaantuisi ja ihmettelosi miksei hänen sapuskansa kelpaa. Mitä teen? Olen yrittänyt hienovaraisesti hänelle huomauttaa tästä elintarvike hygieniasta mutta ei hän kuuntele ja loukkaantuu. Onko muilla tälläisia oksettavia sukulaisia?
Kommentit (94)
Ette sitten ollenkaan kummana pidä sitä, että nämä mummot pysyvät niin terveinä ja hyvissä voimissa?
Eikö se riitä todistamaan teille, että vanhoista ruuista ei tule vakavia terveyshaittoja?
Totta on, että monet ruuat, varsinkin hapanmaitotuotteet säilyvät kuukausia päiväyksen jälkeen. Nämä mummot ovat eläneet sen ajan, kun päiväyksiä ei ollut, vaan piimäpönttö saatettiin kuljettaa talvella heinäniitylle talteen, ja se piimä juotiin kesällä heinäntekoaikaan.
Aloittajan mummo, 8:n äiti ja 12:n anoppi ovat itse terveitä ihmisiä ja siten hyviä todisteita siitä, että ovat oikeassa väittäessään, että päiväykset ovat lähinnä ohjeellisia, ja kauppaa varten. Nythän niitä ollaankin vähentämässä. Vai onko heillä yhtään sen enempää vatsatauteja kuin teillä itsellänne?
Ilmeisesti kyse ei ole alkavasta dementiasta ja siihen liittyvästä ruokien unohtamisesta, jos on ollut aina samanlainen. Ei siinä sitten ole muuta tehtävissä kuin pitää huolta , että ei syö suorastaan pilaantuneita ruokia.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:00"]Ei ihme että nykyään ruuan hävikki on suurta. Kaikissa muissa ruuissa paitsi lihassa (ja ehkä kalassa) pilaantumisen pystyy haistamaan tai näkemään silmämääräisesti. Ei niillä päivämäärillä ole merkitystä kuin ohjeellisena.
[/quote]
Joo olen osittain samaa mieltä mutta ei ne maitotuotteet ainakaan avattuina monia viikkoja kestä! avattu kuukauden vanha jugurtti jossa klönttejä. söisitkö? sitä oli aamupalalla tarjolla.
ap
[/quote]
Söisin, se klönttiytyminen ei ole merkki pilaantumisesta. Se pitää ravistaa kunnolla. Hapanmaitotuotteissa näkee kyllä jos ne on homeessa, muutoinhan ne ovat vain hapantuneet lisää. Maidon pilaantumisen haistaa, tai hiukan ennakoiden jos kahviin sakkaa niin kohta on menossa pilalle (vielä voi tehdä maitoruuan). Olen kerran tehnyt rahkapiirakankin 9kk vanhasta rahkasta, oli hapantunut ja maku voimakas, ei muuta vikaa. Monesti jos löydän (AB)piimäpurkin tarjouksesta päiväyksestä johtuen laitan jääkaappiin kypsymään 2-4vkoa. Hapanmaitotuotteet säilyvät helposti jopa kuukauden päiväyksen jälkeen.
[/quote]
Ok. No kukin tyylillään. Itse en kyllä ota riskejä varsinkaan näin raskaana että jonkun ruokamyrkytyksen saan tai jtn pahempaa. Kerran ruokamyrkytyksen kokeneena, ei kiitos toista kertaa. Oon mä sitä mieltä että ei ne päiväyset siellä ihan turhan takia koristeeksikaan ole painettu.
Toisekseen mummoni jääkaappi haisee siltä kuin siellä olisi ruumis mätänemässä, eli jokin siellä todellakin pilaantuu. En tiedä oliko se se aamupalalla tarjottu jugurtti. Lounaan kermaviilikastike tai vaniljakastike vai joku muu mitä hän tarjoaa kohta lounaaksi.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:54"]Ette sitten ollenkaan kummana pidä sitä, että nämä mummot pysyvät niin terveinä ja hyvissä voimissa?
Eikö se riitä todistamaan teille, että vanhoista ruuista ei tule vakavia terveyshaittoja?
Totta on, että monet ruuat, varsinkin hapanmaitotuotteet säilyvät kuukausia päiväyksen jälkeen. Nämä mummot ovat eläneet sen ajan, kun päiväyksiä ei ollut, vaan piimäpönttö saatettiin kuljettaa talvella heinäniitylle talteen, ja se piimä juotiin kesällä heinäntekoaikaan.
Aloittajan mummo, 8:n äiti ja 12:n anoppi ovat itse terveitä ihmisiä ja siten hyviä todisteita siitä, että ovat oikeassa väittäessään, että päiväykset ovat lähinnä ohjeellisia, ja kauppaa varten. Nythän niitä ollaankin vähentämässä. Vai onko heillä yhtään sen enempää vatsatauteja kuin teillä itsellänne?
Ilmeisesti kyse ei ole alkavasta dementiasta ja siihen liittyvästä ruokien unohtamisesta, jos on ollut aina samanlainen. Ei siinä sitten ole muuta tehtävissä kuin pitää huolta , että ei syö suorastaan pilaantuneita ruokia.
[/quote]
Kyllä mummo aina valittaa että miten taas vatsaa vääntää ja pierettää, että on varmaan laktoosi-intoleranssi.. tai sitten syy on pilantuneiden ruokien? Kyllä jos mummo syö joka päivä vanhentuneita tuotteita vatsan bakteerikanta pikku hiljaa kehittyy sietämään näitä bakteereja. Itse tottumattomana en kyllä uskalla suuhuni laittaa...
ap
Sinänsä asiallinen ja hyvin kirjoitettu aloitusviestisi koki kovan kolauksen, kun lopetit sen kirjoittamalla, miten mummosi on "oksettava sukulainen". Ikävää, että huono, mutta vanhuksilla yleinenkin tapa tekee mummostasi heti oksettavan. On muuten aika vahva ilmaisu, ja se sai kyllä minut kääntymään sinua vastaan. Tuollainen kielenkäyttö on kaukana sivistyneestä!
Herranterttu on hyvä ja vie mukanaan vaikka omat eväät, mutta mieti vähän kuinka ihmisistä puhut!
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:00"]Ei ihme että nykyään ruuan hävikki on suurta. Kaikissa muissa ruuissa paitsi lihassa (ja ehkä kalassa) pilaantumisen pystyy haistamaan tai näkemään silmämääräisesti. Ei niillä päivämäärillä ole merkitystä kuin ohjeellisena.
[/quote]
Joo olen osittain samaa mieltä mutta ei ne maitotuotteet ainakaan avattuina monia viikkoja kestä! avattu kuukauden vanha jugurtti jossa klönttejä. söisitkö? sitä oli aamupalalla tarjolla.
ap
[/quote]
Maitotuotteet itseasiassa juuri kestää, jos ne säilytetään kuitenkin viileässä. Ne hyvät bakteerit niissä moninkertaistuu parasta ennen päiväyksen jälkeen, ja sitten kun ne kuolee, sen kyllä todellakin haistaa tuotteesta. Lähde: elintarvikehygieniakoulutus
Lämpimässä säilytetyt tuoteet ovat sitten asia erikseen.
Kyllä mun vanhoja ruokia syöneellä äidillä oli usein vatsa sekaisin, mutta ei halunnut uskoa sen johtuvan ruuasta. Monesti kertoi ripulistaan ja kävi jopa lääkärissä usein asiasta. Ei suostunut uskomaan että syynä oli pilaantunut ruoka. Saattoi pitää ruokaa esim. uunissa monta päivää ( ja äitin kuoli 76 v). Samoin eräs ulkomailla trooppisessa ilmastossa asuva sukulainen säilytti ruokaa uunissa ja tarjosi samaa seuraavana päivänä. Onneksi ei osaa suomea, joten pystyin varaoittamaan perhettäni. Oli niin "kuuma" yllättäen, että syötiin vain salaattia ja leipää :-)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:14"]Sinänsä asiallinen ja hyvin kirjoitettu aloitusviestisi koki kovan kolauksen, kun lopetit sen kirjoittamalla, miten mummosi on "oksettava sukulainen". Ikävää, että huono, mutta vanhuksilla yleinenkin tapa tekee mummostasi heti oksettavan. On muuten aika vahva ilmaisu, ja se sai kyllä minut kääntymään sinua vastaan. Tuollainen kielenkäyttö on kaukana sivistyneestä!
Herranterttu on hyvä ja vie mukanaan vaikka omat eväät, mutta mieti vähän kuinka ihmisistä puhut!
[/quote]
Oli ehkä vähän huonosti ilmaistu lähinnä tarkoitin tällä oksettavalla sukulaisella sitä että hänen tapansa on oksettava. Ja mitä sinä siitä itteesi otat? Et tunne minua tai mummoani. Ja niin kuin sanoin jo aloitusviestissä omien eväiden vieminen ei onnistu koska mummo ei "anna" syödä niitä ja loukkaantuisi verisesti kun hänen sapuskansa eivät kelpaa.
"Ette sitten ollenkaan kummana pidä sitä, että nämä mummot pysyvät niin terveinä ja hyvissä voimissa?
Ilmeisesti kyse ei ole alkavasta dementiasta ja siihen liittyvästä ruokien unohtamisesta, jos on ollut aina samanlainen. Ei siinä sitten ole muuta tehtävissä kuin pitää huolta , että ei syö suorastaan pilaantuneita ruokia."
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 11:27"]mulla on kans anoppi joka on vatsataudissa harva se viikko, mutta syy ei ole lämpötiloissa eikä vanhassa ruoassa vaan syy on mitä milloinkin, lääkkeet ja verenpaine.
[/quote]
Voisiko ap tarjoutua kokkaamaan vuorostaan mummolle? Saisit tehtyä vähän jotain yöpaikkaa vastaan ja samalla tarkastettua päiväykset jotta tiedät mitä jatkossa uskallat mummon tarjoamana syödä.
Minä tarjoudun nykyisin kokkaamaan itse mummoni luona juurikin näiden vanhentuneiden raaka-aineiden vuoksi.
Meillä on sama ongelma, anoppi. Tuputtaa ja tunkee ruokaa niin etten jaksa enää kyläilläkään ja välit etääntyneet :(
Vatsa on usein sekaisin ja muutama paha ruokamyrkytys on hänellä ollut, kuumeineen. Se on muuten vanhuksille hengenvaarallinen ja pelkään menettäväni hänet niin.
Ei usko ketään päiväysten ja säilytyslämpötilojen suhteen. Eviran sivuilta tulostimme ohjeet nykyajan ruoan säilytykseen ja pelottelimme ruokamyrkytyskuolemalla, ei tulosta.
En siis käy kylässä koko raskauden aikana ja se surettaa kovasti. Anoppi on ihana ihminen mutta tämä vaiva on kiusallinen.
Meillä on sama ongelma, anoppi. Tuputtaa ja tunkee ruokaa niin etten jaksa enää kyläilläkään ja välit etääntyneet :(
Vatsa on usein sekaisin ja muutama paha ruokamyrkytys on hänellä ollut, kuumeineen. Se on muuten vanhuksille hengenvaarallinen ja pelkään menettäväni hänet niin.
Ei usko ketään päiväysten ja säilytyslämpötilojen suhteen. Eviran sivuilta tulostimme ohjeet nykyajan ruoan säilytykseen ja pelottelimme ruokamyrkytyskuolemalla, ei tulosta.
En siis käy kylässä koko raskauden aikana ja se surettaa kovasti. Anoppi on ihana ihminen mutta tämä vaiva on kiusallinen.
Niin piti vielä lisätä että mummolassa on sellainen jääkaappi/viileäkaappi yhdistelmä. Koska jääkaapin puoli on aina niin täynnä hän säilyttää osan kylmäsäilytyksen vaativista tuotteista siellä viileä puolella. se viileä puolen länpötila on jotain reilut 10 + astetta. Mielestäni liha/maitotuotteet vaativat kylmemmän säilytyksen. Toisekseen jääkaappi on asetettu minimi viilennykselle jotta sähköä säästyisi. eli ei voida puhua että olisi hyvin kylmässä säilytetty.
Mummoni on myös näitä ihmisiä jotka vetävät vessan joka toisella kerralla jotta vettä säästyisi...
Mä tiedän, miltä susta tuntuu. Mun mummoni on samanlainen. Mitään ei saa heittää pois ikinä ja turhaan ostetaan alennuksesta liikaa ruokaa vain siksi, että se on alennuksessa. Pakastin tursuaa vuosikausia sitten sinne jemmattuja ruokia. Ja ne ruoat yleensä menee sinne pakkaseen vasta sitten, kun ne on jo pilalla... Jääkaapissa on samat ruoat kuukausia...
Me on nyt löydetty jonkunlainen ratkaisu tuohon touhuun. Mummo pitäköön vanhentuneet sapuskansa, kunhan ei syötä niitä muille. Muutaman kerran joutui asiasta puhumaan ihan suoraan, mutta mummo näyttäisi oppineen, ainakin jotenkuten. Ne kaikista vanhimmat sapuskat hän vie nyt metsään eläimille ja muut säästää itselleen. Me tuodaan usein mukanamme ruokaa, eikä mummo siitä pahastu, säästyypähän rahat.
Voisit ottaa seuraavalla kerralla mukaan ruokaa ja valmistaa sen itse, niin tiedät, mitä syöt? Ota hätävaraksi jotain pilaantumatonta mukaan ja syö sitä, jos mummon ruoat näyttää epäilyttäviltä. :)
Äitini 65 v ei heitä mitään pois. Lisäksi ostaa mm. savukalaa, jossa viimeinen käyttöpäivä tänään ja tekee siitä ruoan huomenna, jolloin se sitten taas muka säilyy vaikka viikon. Kauan sitten avattuja maitopohjaisia purkkeja löytyy liian lämpimälle säädetystä jääkaapista vaikka kuinka paljon. Nehän voi hyvin syödä kuumennettuna... jne.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:38"]
Mä tiedän, miltä susta tuntuu. Mun mummoni on samanlainen. Mitään ei saa heittää pois ikinä ja turhaan ostetaan alennuksesta liikaa ruokaa vain siksi, että se on alennuksessa. Pakastin tursuaa vuosikausia sitten sinne jemmattuja ruokia. Ja ne ruoat yleensä menee sinne pakkaseen vasta sitten, kun ne on jo pilalla... Jääkaapissa on samat ruoat kuukausia...
Me on nyt löydetty jonkunlainen ratkaisu tuohon touhuun. Mummo pitäköön vanhentuneet sapuskansa, kunhan ei syötä niitä muille. Muutaman kerran joutui asiasta puhumaan ihan suoraan, mutta mummo näyttäisi oppineen, ainakin jotenkuten. Ne kaikista vanhimmat sapuskat hän vie nyt metsään eläimille ja muut säästää itselleen. Me tuodaan usein mukanamme ruokaa, eikä mummo siitä pahastu, säästyypähän rahat.
Voisit ottaa seuraavalla kerralla mukaan ruokaa ja valmistaa sen itse, niin tiedät, mitä syöt? Ota hätävaraksi jotain pilaantumatonta mukaan ja syö sitä, jos mummon ruoat näyttää epäilyttäviltä. :)
[/quote]
Vielä pari asiaa piti lisäämäni. :)
Mummo siis myöskin säilyttää osan ruoista VESSASSA, koska nänellä on kaksi vessaa ja ei yksin ollessa tarvitse toista... Tuo vessa on siis toimiva ja joskus käytössäkin.
Ja tuohon sairasteluun. Mun mummonikin jatkuvasti valittaa piereskelystä ja kun vatsaa vääntää niin, ettei voi mitään syödä. Hänellä on ollut ties mitä vatsaongelmaa, mutta pilaantuneesta ruoastahan se ei voi johtua... Ehkä ei, tai sitten sillä on osuutensa...
Parasta ennen / viimeinen käyttöpäivä -merkinnät eivät meinaa mitään. Jääkaapin lämpötilaa voi oikein hyvin säätää lämpimämmälle - sehän säästää sähköä. Kaupungista mökille matkattaessa ruokatarvitteet voi hyvin kuljettaa kesähelteessä kuumassa autossa, eikä niillä ole mitään kiirettä mökin kylmäkellariinkaan, kun sitten joskus kun muistaa. Käsiäkään ei tarvitse pestä. Näin meillä.
Olisikin pelkästään maitotuotteista kyse, mutta mieheni äiti tekee ruokaa viimeisen käyttöpäivän ylittäneistä lihoista ja kaloista, leikkeleet on ylipäiväisiä, kasvikset ja hedelmät käytetään vasta kun ovat rupsahtaneet tai mustuneet. Tiskipöydällä säilytetään aamupuuroa seuraavaan päivään, nahistuneita omenanpaloja ja homeisia tomaatinlohkoja. Jääkaappi haisee todella pahalta, lopetan hengittämisen nenän kautta kun sen joku avaa... Haju on jo muodostunut koko asunnon ominaishajuksi, mutta ei itse huomaa sitä ja appiukko ei pysty asialle tekemään mitään kun anoppi on vanhakantainen, eikä anna muiden hoitaa taloustöitä. Kyse ei ole anopin osaamattomuudesta, vaan kyvyttömyydestä elämänhallintaan, joka on iän myötä pahentunut. Ikää tosin ei ole paljon yli 50 vuotta... :(
Pahaa tekee aina kun pitäisi siellä syödä, ja vielä pahempaa kun on lapsenlapsia kylässä, en voi millään uskoa että pienten taaperoiden vastustuskyky olisi vielä niin kehittynyt että kestäisivät bakteereja niinkään paljon kuin aikuiset. Valitettavasti tämä tilanne on johtanut siihen, että minä välttelen viimeiseen asti paikassa kyläilyä ja varsinkin syömistä. Harmi että lapsillekaan ei muodostu lämmintä ja läheistä suhdetta mummoonsa, kun eivät tykkää mummolan hajusta :/
Se, että itse kokkaisin mummolassa ei onnisti. Mummo haluaa aina itse tehdä ja se on hänen päivän kohokohta kun saa laittaa ruokaa muille. Toisekseen kun jtn yritän tehdä niin teen sen aina väärin. Pilkon väärin, kuorin perunat väärin, tiskaan väärin, paistan väärin, leivon väärin... hermo menee.
Omat maidot ja juustot ollaan yleensä tuotu niin kuin nytkin. Vedotaan aina siihen että syödään/juodaan rasvatonta ja mummo kevytmaitoo/emmentaali juustoa. Tämän hän hyväksyy. Mutta joskus kun olemme vieneet jtn ruokaa niin ei kelpaa ja käskee viedä ne kotiin mukana että, meidän köyhien opiskelijoiden rahat säästyy..
Vaikea on tilanne. Ehkä vaan yritän nyt sinnitellä ja olla super tarkka ruokien suhteen. Ja syödä leipää/hedelmiä jos nälkä yllättää. Niistä ainakin näkee jos ovat pilalla. Ja ens kerralla otan omat safkat ja vaadin saada syödä niitä. Nytkin ollaan mummon kanssa mökillä käymässä. Lähin kauppa 20 km päässä. Vähän vaikee saada tähän hätään mitään omia ruokia vaan ollaan täällä mummon "armoilla" :D
Lisäksi olen kärsinyt koko alkuraskauden kovista vatsakivuista niin kiitos, mutta ei kiitos enää mitään suolisto-oireita tähän päälle.
Mutta helpottavaa kuulla, että meidän mummo ei ole ongelman kanssa yksin. Mä jo mietin, että onko mummolla jotain psyykkisiä ongelmia tms. Mut vissiin aika yleistä tällänen piittaamattomuus hygieniasta..
ap
Käytkö usein mummolassa? Olisiko mitenkään mahdollista, että välttelet siellä käyntiä nyt alkuraskauden ajan, ja jos on aivan pakko käydä niin menet kahviaikaan, ja selität dieetistä ettet nyt ota kuin pelkän kahvin?
Ja on itselläkin kokemusta, kun raskausaikana ei voi olla varma toisen tarjoamasta ruuasta. Se on todella ikävää, mutta muista että mikään ei ole ruokamyrkytyksen arvoista raskausaikana, ei edes mummon hyvä mieli. Sitten kun kerrot raskaudesta, niin ala heti alkuun ihan avoimesti kysymään mikä tässä on ollut eräpäivä jne, ja sitten sanot että valitettavasti et voi syödä koska olet raskaana. Loukkaantuu tai ei, mutta ei toisten tunteita voi varjella oman (ja lapsen) terveyden kustannuksella.