Lähihoitaja ja suunhoito
Onko lähihoitajille hammashoitajan töitä tarjolla?
Minkälainen on palkka ja työn kuva? Onko työ yksitoikkoista vai monipuolista?
Miten kohdellaan työpaikoilla/Onko lääkäreillä dissauksen tarvetta? Onko yhtä huono ilmapiiri kuin vuodeosastoilla SH/LH välillä?
Onko englanti tärkeä? (Jyväskylän alue)
Kommentit (82)
Mä kirjoitin pari kommenttia, nauratti kun luin otsikon väärin. Eli lähihoitaja ja suuhoito. Naurattaa vieläkin, en siis ole 15-v jonne, vaan päälle nelikymppinen jonne😂
Pahoittelut jos loukkasin jotakuta.
Keski-ikäinen Jonne
Hammashoitajista (lähihoitaja) on ollut viime vuosina pulaa. Hyvä työllisyystilanne Jyväskylässä. Hammaslääkäri työparina. Työviihtyvyys riippuu paljon miten kemiat toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuspohjana on suunhoitoon erikoistunut lähihoitaja, työelämässä ammattinimike on sitten suuhygienisti. Vähän samalla tavalla kuin mielenterveystyöhön erikoistunut lähihoitaja menee monesti psykiatrisessa sairaalassa mielenterveyshoitaja-nimikkeellä. Ihan eri töitä kuin esimerkiksi vanhustenhoito, joten siltäosin lähihoitaja-nimike ei ihan anna työn sisällöstä kuvaa. Usein on työn puolesta lisäkoulutusta.
Kannattaa hakea, töitä suuhygienistille riittää kyllä.
Ei lähihoitaja ole missään elämässä suuhygienisti. Suuhygienisti on AMK-tutkinto.
AMK on amiksen jatke. Samaa skeidaa kuin amis.
Hammaslääkäri on sitten hammaslääkäri, heitä tulee hammaslääkiksestä. Sieltä tulee muitakin fiksuja osaajia, kuten suukirurgeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitajat ovat lähihoitajia jotka ovat suuntautuneet suunhoitoon. Hammashoitaja yleensä hammaslääkärin työpari.
Suuhygienisti eri koulutus. Yleensä työskentelee yksin.Ei suuhygienisti työskentele yksin vaan on juurikin hammaslääkärin työparina. Tehtäviin kuuluu ojentaa tavaroita, pyyhkiä tuoli asiakkaiden välillä, siivoaminen ja roskien vienti.
Niinkö? Itse olen käynyt kyllä useammankin kerran pelkän suuhygienistin vastaanotolla. Siellä ei ollut paikalla hammaslääkäriä ja työnkuvakin hygienistillä oli ihan muuta kuin siivoamista ja tavaran ojentamista. Muun muassa hammaskiveä poisti.
Vierailija kirjoitti:
Mä kirjoitin pari kommenttia, nauratti kun luin otsikon väärin. Eli lähihoitaja ja suuhoito. Naurattaa vieläkin, en siis ole 15-v jonne, vaan päälle nelikymppinen jonne😂
Mä toivon, että sä päälle nelikymppinen jonne mietit nyt tätä asiaa: on helkkarin rasittavaa, kun tällä palstalla ei saa enää kirjoittaa mistään asiasta ilman, että joku tulee tyrkyttämään kikke liään mukaan keskusteluun. En ole mikään siveyssipuli, mutta ärsyttää se, että nykyään ketjusta kuin ketjusta tulee hyvin äkkiä runk kurinki. Mitä jos niitä seksij uttuja keskittäis vaikka ihan niille omistettuihin ketjuihin? Seksistä puhuminen on hyvä asia ja seksiin liittyvät vitsit tietyissä rajoissa ok, mutta kun nykyään täällä palstalla on kaikki ketjut täynnä munanhajua, kun niin monelle tulee vähän hauskat vitsit mieleen. Se tuntuu aika lailla samalta kuin sek sua alinen ahdistelu.
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitajista (lähihoitaja) on ollut viime vuosina pulaa. Hyvä työllisyystilanne Jyväskylässä. Hammaslääkäri työparina. Työviihtyvyys riippuu paljon miten kemiat toimii.
Meilläpäin siinä hommassa on erilaisia työkokeilijoita. Ei ole ollut pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuspohjana on suunhoitoon erikoistunut lähihoitaja, työelämässä ammattinimike on sitten suuhygienisti. Vähän samalla tavalla kuin mielenterveystyöhön erikoistunut lähihoitaja menee monesti psykiatrisessa sairaalassa mielenterveyshoitaja-nimikkeellä. Ihan eri töitä kuin esimerkiksi vanhustenhoito, joten siltäosin lähihoitaja-nimike ei ihan anna työn sisällöstä kuvaa. Usein on työn puolesta lisäkoulutusta.
Ei lähihoitaja ole missään elämässä suuhygienisti. Suuhygienisti on AMK-tutkinto.
Hammaslääkäri on sitten hammaslääkäri, heitä tulee hammaslääkiksestä. Sieltä tulee muitakin fiksuja osaajia, kuten suukirurgeja.
Samaa skeidaa jaksat näköjään suoltaa päivästä toiseen. Vähän voisit edes yrittää laajentaa osaamistasi trollauksen saralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitajat ovat lähihoitajia jotka ovat suuntautuneet suunhoitoon. Hammashoitaja yleensä hammaslääkärin työpari.
Suuhygienisti eri koulutus. Yleensä työskentelee yksin.Ei suuhygienisti työskentele yksin vaan on juurikin hammaslääkärin työparina. Tehtäviin kuuluu ojentaa tavaroita, pyyhkiä tuoli asiakkaiden välillä, siivoaminen ja roskien vienti.
Jännä, aina kun minä olen ollut suuhygienistin vastaanotolla, niin ihan yksinään se on siellä huoneessa työskennellyt.
Koska niin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Itse olen käynyt kyllä useammankin kerran pelkän suuhygienistin vastaanotolla. Siellä ei ollut paikalla hammaslääkäriä ja työnkuvakin hygienistillä oli ihan muuta kuin siivoamista ja tavaran ojentamista. Muun muassa hammaskiveä poisti.
Onpa ollut oikea huippuasiantuntija kun ihan hammaskiveä poisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitäiskö sun tehdä vaikka sellainen kansalaisaloite, että hammaslääkärien työparina eivät olisi enää hammashoitajat ja suuhygienistit, ja hammaslääkärit tekisivät myös hammaskivenpuhdistukset, niin päästäis noista kauheista amis- ja amk-tyypeistä kokonaan eroon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajalla ei liene pätevyyttä hammashoitajaksi. Se on käsittääkseni ihan eri koulutus.
Nimenomaan on lähihoitaja. Suunhoitoon suuntautunut.
Suuhygienisti, ei lähihoitaja. Näin ainakin siellä missä itse käyn hammashoidossa.
Huoh. Hammashoitaja on eri asia kuin suuhygienisti. Tämä olisi selvinnyt sinulle sekunnissa googlaamalla. Hammashoitaja on lähihoitaja ja suuhygienistillä on ammattikorkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni hammaslääkäri nai hoitsuja siinä tuolissa työvuoron päätteeksi, kunhan pohdin. Moni parturikampaaja nai asiakkaita ihan ehtaa rahaa vastaan, noilla hammashoitajilla ja lääkäreillä varmaan kyse työpaikkaromanssista.
Epäilen suuresti kenenkään hammaslääkärin moista tekevän, hammaslääkäreillä on hienot autot ja talot. Nuorilla hammaslääkärimiehillä ja -naisilla on pieniä lapsia ja hyvätuloinen puoliso. Eivät he sekaannu mihinkään amisharakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin hoitaa sen homman sinulta seuraavalla kerralla. Katsotaan sitten nouseeko arvostus ammattilaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni hammaslääkäri nai hoitsuja siinä tuolissa työvuoron päätteeksi, kunhan pohdin. Moni parturikampaaja nai asiakkaita ihan ehtaa rahaa vastaan, noilla hammashoitajilla ja lääkäreillä varmaan kyse työpaikkaromanssista.
Sä varmasti ajattelet tässä nyt heteroyhdyntää. Harmi vain, että hammaslääkäreistäkin on nykyään suurin osa naisia, kuten hammashoitajista ja -hygienisteistäkin. Mutta jatka sä vaan sitä runkkailua siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajalla ei liene pätevyyttä hammashoitajaksi. Se on käsittääkseni ihan eri koulutus.
Suuhygienisti, ei lähihoitaja. Näin ainakin siellä missä itse käyn hammashoidossa.
Huoh. Hammashoitaja on eri asia kuin suuhygienisti. Tämä olisi selvinnyt sinulle sekunnissa googlaamalla. Hammashoitaja on lähihoitaja ja suuhygienistillä on ammattikorkeakoulututkinto.
Ei tarvitse googlettaa, kun lukee vastaanotolla henkilön nimikyltistä tittelin. Kaikki eivät käy kunnallisella, jossa suuta sörkkii ties mikä kokeilija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajalla ei ole juurikaan asiaa suuta ronkkimaan. Lähinnä toimii vastaanottoapulaisena.
Kaikki sinunkin suutasi ronkkineet hammashoitajat ovat lähihoitajia, halusit tai et.
Eivät ole. Osa heistä voi olla ihan oikean hammashoitajan koulutuksen käyneitä tai suuhygienistejä. Lähihoitaja on suhteellisen uusi tutkinto, joten varsinkin vanhemmalla väellä suuta ei todellakaan ole ronkkinut lähihoitaja aina.
Voisitko vaikka linkata tähän keskusteluun, että missä tällaista Oikean Hammashoitajan koulutusta järjestetään? Niin, eipä taida löytyä. Ne suunhoitoon suuntautuneet lähihoitajat ovat ihan oikeita hammashoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei riittäisi kyvyt edes siihen, joten turhaan uikutat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse googlettaa, kun lukee vastaanotolla henkilön nimikyltistä tittelin. Kaikki eivät käy kunnallisella, jossa suuta sörkkii ties mikä kokeilija.
Miksi hammaskivenpoistaja on nimenomaan suuhygienisti, mikä vika on siinä, että hammaslääkäri poistaa sen hammastarkastuksen ja paikkauksen yhteydessä? Uskoisin että hammaslääkärin poistamana hammaskivi on poistettu paremmin, samalla hammaslääkäri näkee ientaskujen tilan ja voi aloittaa tarvittaessa parodontiitin hoidon.
No ei ole suunhoitoon suuntautuneen lähärin ammattinimike suuhygienisti! :D Suuhygienisti-nimikettä saa käyttää vain ammattikorkeakoulussa kyseisen tutkinnon suorittanut henkilö.