Täysi-ikäisen, kotona asuvan, lapsen mielenterveysongelmat. Voinko tehdä mitään?
Opiskelut ei suju. Nuori on eristäytynyt kotiin. Hänellä on pakko-oireita. Valvoo yöt. Häneen ei saa minkäänlaista keskusteluyhteyttä. Yritetty on useaan kertaa. Käskee vain pitää huolen omista asioista. Ei myönnä tai tiedosta ongelmiaan. Onko kellään neuvoa, mitä voisi tehdä? Pitääkö vaan odottaa kunnes tapahtuu jotain kauheaa ja virkavalta vie hoitoon?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäistä lastaan ei ole velvollisuutta huoltaa, joten voit häätää asumaan muualle, paljoa muuta ei pysty edes tekemään.
Millä lailla se sitten auttaisi häntä? Päinvastoin. Ap
Olen ihan samaa mieltä. Täällä ollaan hyvin hanakasti aina häätämään sairaat perheenjäsenet kodista pois, mutta ongelmat taatusti vain pahenevat yksin asuessa. Kiitos, ap, että välität nuorestasi.
Joskus härmärtyy että missä määrin voi puuttua aikuisen lapsensa tekemisiin.
Onko peliriippuvuus? Mitä tekee yöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäistä lastaan ei ole velvollisuutta huoltaa, joten voit häätää asumaan muualle, paljoa muuta ei pysty edes tekemään.
Olen ihan samaa mieltä. Täällä ollaan hyvin hanakasti aina häätämään sairaat perheenjäsenet kodista pois, mutta ongelmat taatusti vain pahenevat yksin asuessa. Kiitos, ap, että välität nuorestasi.
Ei se nyt noinkaan ole.
Nyt ap mahdollistaa sen ettei nuori ota mitään vastuuta elämästään.
Tekeekö tämä edes kotitöistä osansa?
Kotitöiden teko ei ole tässä tapauksessa juttu. Nuori on selkeästi sairas ja tarvitsisi apua, mutta sitä ei saa mistään, kun hän ei itse osaa/pysty sitä pyytämään.
Vierailija kirjoitti:
Nettiyhteyksiä ei yöllä ole, joten ei pelaa. ap
Aikuisesta ihmisestä voi tehdä huoli- ilmoituksen. Ehkä sitä kautta voin saada apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt noinkaan ole.
Nyt ap mahdollistaa sen ettei nuori ota mitään vastuuta elämästään.
Tekeekö tämä edes kotitöistä osansa?Kotitöiden teko ei ole tässä tapauksessa juttu. Nuori on selkeästi sairas ja tarvitsisi apua, mutta sitä ei saa mistään, kun hän ei itse osaa/pysty sitä pyytämään.
Tarkoitinko sitä että jos ei kykene lainkaan huolehtimaan mistään normaaleista asioista, ei osallistu lainkaan perheen elämään. Pakkohoito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole? Eikö hänellä ole omaa puhelinliittymää?
Vierailija kirjoitti:
Ap miten nuori pärjää jos olisi vaikka pari viikkoa itsekseen? Käykö kaupassa, laittaako ruokaa, siivoaa? Peseytyykö edes?
Ei todellakaan pärjää. Ei käy missään kodin ulkopuolella. Ei laita ruokaa. Pesulla käy kun käsketään. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takavarikoitko puhelimen yöksi vai mitä ihmettä?
Jos ap hyysää täysi-ikäiset henkilöä ylipäätänsä, on ongelma hänen oman päänsä sisällä. Apua tilanteeseen on se, että ap myöntää omat mokansa, kun ylipäänsä pitää "asukkia" kotonaan. En tiedä, kummalla tilanteessa on huonompi sairaudentunto, kirjoittajalla itsellään vai täysi-ikäisellä ongelmalla. Töysi-ikäinenhön on helvetin viisas, kun on ylipäätänsä saanut alistettua yksinkertaiset vanhempansa tuohon järjestelyyn.
Soita ongelmallesi ambulanssi ja muuta itse pois. Jos ambulanssi ei vie, koska et osaa perustella yhtään mitään yhtään mistään, niin laita kömppä myyntiin ja häädä asukkisi.
Terveyskeskus on velvollinen tulemaan kotiin arvioimaan tilanteen. Jos tilanne tosi huono, voi pakkohoitoon päästä. Monen asiat on siellä järjestynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole? Eikö hänellä ole omaa puhelinliittymää?
Ei ole mobiilinettiä. Oli pakko ottaa pois päältä kun oli niin addiktoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap miten nuori pärjää jos olisi vaikka pari viikkoa itsekseen? Käykö kaupassa, laittaako ruokaa, siivoaa? Peseytyykö edes?
Ei todellakaan pärjää. Ei käy missään kodin ulkopuolella. Ei laita ruokaa. Pesulla käy kun käsketään. ap
Onko sitten hoitosuhteessa, tai jokatapauksessa yhteyttä sinnepäin sitten koska ei ole enää ominavuin selviytyvä.
Tuo vain pahenee, jos et tee jotain. Kroonistuu.
Väkisin ei voi auttaa. Paras apu on se, että joutuu ottamaan vastuun elämästään kuten aikuisen kuuluukin. Käske etsiä oma koti ja lopeta paapominen.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskus on velvollinen tulemaan kotiin arvioimaan tilanteen. Jos tilanne tosi huono, voi pakkohoitoon päästä. Monen asiat on siellä järjestynyt.
Tässä kuullun perusteella ap:n lapsi ei ole välittömästi vaaraksi itselle tai muille eli ei pääse pakkohoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se mitään välitä kun antaa tilanteen jatkua vaan. Mitä hyvää näet siinä että ap mahdollistaa nuoren täydellisen syrjäytymisen?
Vierailija kirjoitti:
Väkisin ei voi auttaa. Paras apu on se, että joutuu ottamaan vastuun elämästään kuten aikuisen kuuluukin. Käske etsiä oma koti ja lopeta paapominen.
Varmasti hyvä neuvo ihmiseltä, joka ei ole itse tuossa tilanteessa. Monesti käy niin, ettei se tilanne siitä parane vaan pahentuu ja läheisten huoli vain kasvaa.
-kokenut
Jos yhtään auttaa niin lapsesi kaltaisia nuoria on Suomessa paljon.
Itse tosiaan pitää haluta apua ennen kun sitä saa ja pitää vaatia kunnollista hoitoa koska mielellään dumpataan lääkkeiden kanssa takas kotiin.
Itse tämän läpikäyneenä tiedän.
Terapia ja lääkkeet yhdessä auttoi.