Täysi-ikäisen, kotona asuvan, lapsen mielenterveysongelmat. Voinko tehdä mitään?
Opiskelut ei suju. Nuori on eristäytynyt kotiin. Hänellä on pakko-oireita. Valvoo yöt. Häneen ei saa minkäänlaista keskusteluyhteyttä. Yritetty on useaan kertaa. Käskee vain pitää huolen omista asioista. Ei myönnä tai tiedosta ongelmiaan. Onko kellään neuvoa, mitä voisi tehdä? Pitääkö vaan odottaa kunnes tapahtuu jotain kauheaa ja virkavalta vie hoitoon?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäistä lastaan ei ole velvollisuutta huoltaa, joten voit häätää asumaan muualle, paljoa muuta ei pysty edes tekemään.
Millä lailla se sitten auttaisi häntä? Päinvastoin. Ap
Voisko tehdä jonkun huoli-ilmoituksen
Tee lastensuojeluilmoitus. Jos on psykoottinen, lapsi tarvitsee sairaalahoitoa.
Yhteys sosiaalitoimistoon, mistä neuvovat eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäistä lastaan ei ole velvollisuutta huoltaa, joten voit häätää asumaan muualle, paljoa muuta ei pysty edes tekemään.
Kyllä hänelle voi viedä kunnollista pannaria, jossa on paljon kananmunia, koska lapsella voi olla pidemmältä ajalta koliininpuutosta. Helppo homma, myös vohveleita mantelijauhoon voi tehdä, kun se vehnä ei kaikille sovi alkuunkaan. Luomuspelttiä vehnän tilalle, jos ei ole keliaakikko.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin lasussa täysi-ikäiselle mitään tehdään
Vierailija kirjoitti:
Onko se vastaava kun ala-ikäisestä tehdään lastensuojeluviranomaisille? Sellaisen olen aikanaan itse tehnyt kun oli vielä ala-ikäinen. Ei johtanut muuhun kuin viranomaisten vierailuun kotonamme. Eli ei mitään apua, kun nuori ei myöntänyt avuntarvetta itse. Meidän vanhempien sanomisista ei välitetty.
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäisestä lasu?
Vierailija kirjoitti:
Ei täysi-ikäisestä voi tehdä lastensuojeluilmoitusta, tietenkään!!
Vierailija kirjoitti:
Etsivä nuorisotyö
Eivät auta. Kysytty on. Nuoren pitää kulemma olla itse yhteistyökykyinen ja ottaa itse yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä. Täällä ollaan hyvin hanakasti aina häätämään sairaat perheenjäsenet kodista pois, mutta ongelmat taatusti vain pahenevat yksin asuessa. Kiitos, ap, että välität nuorestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hänelle voi viedä kunnollista pannaria, jossa on paljon kananmunia, koska lapsella voi olla pidemmältä ajalta koliininpuutosta. Helppo homma, myös vohveleita mantelijauhoon voi tehdä, kun se vehnä ei kaikille sovi alkuunkaan. Luomuspelttiä vehnän tilalle, jos ei ole keliaakikko.
https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/choline-uptake
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se vastaava kun ala-ikäisestä tehdään lastensuojeluviranomaisille? Sellaisen olen aikanaan itse tehnyt kun oli vielä ala-ikäinen. Ei johtanut muuhun kuin viranomaisten vierailuun kotonamme. Eli ei mitään apua, kun nuori ei myöntänyt avuntarvetta itse. Meidän vanhempien sanomisista ei välitetty.
Samaan tyyliin. Mutta kannattaa kokeilla. Jospa herättäisi nuorta. Googlaa huoli-ilmoitus ja paikkakunta missä asut
Eikö koulun kautta saisi mitään apua? Ymmärrän tietysti, että on tosi hankalaa, jos ihminen ei itse halua apua.
Vierailija kirjoitti:
Eikö koulun kautta saisi mitään apua? Ymmärrän tietysti, että on tosi hankalaa, jos ihminen ei itse halua apua.
Ei saatu apua myöskään oppilaitoksesta. Ei edes opintojen osalta. Ja juurikin siksi, ettei itse apua pyydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä. Täällä ollaan hyvin hanakasti aina häätämään sairaat perheenjäsenet kodista pois, mutta ongelmat taatusti vain pahenevat yksin asuessa. Kiitos, ap, että välität nuorestasi.
Ei se nyt noinkaan ole.
Nyt ap mahdollistaa sen ettei nuori ota mitään vastuuta elämästään.
Tekeekö tämä edes kotitöistä osansa?
Ap miten nuori pärjää jos olisi vaikka pari viikkoa itsekseen? Käykö kaupassa, laittaako ruokaa, siivoaa? Peseytyykö edes?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saatu apua myöskään oppilaitoksesta. Ei edes opintojen osalta. Ja juurikin siksi, ettei itse apua pyydä.
Kai teillä kuitenkin syödään päivittäin jotakin? Mitä hän syö tai ei syö?
https://www.wisegeek.com/what-is-the-synaptic-cleft.htm