Mikä saa ihmisen uskomaan humpuukiin ja salaliittoteorioihin?
Miksi jotkut ihmiset hurahtavat hopeavesihumpuukiin, rokotevastaisuuteen, homeopatiaan, salaliittoteorioihin ja moniin muihin moneen kertaan haitallisiksi todettuihin tai täysin turhiin asioihin?
Kommentit (94)
Tämä
HÄMMÄSTYTTÄVINTÄ on se, että salaliittoteorioiden tarinat ovat usein täydellisen poskettomia: maailmaa hallitsee liskoihmisten salainen joukko, eliitin pedofiliarinkiä pyöritetään pitserian kellarissa, Bill Gates pyrkii istuttamaan sirun ihmiskunnan aivoihin.
https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000006704417.html
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/figh…
Vierailija kirjoitti:
Ho hoijaa aloittajako sit parempi
Nuo salaliittoteoriat kuitenkin on suurilta osin osunnut oikeeseen, sillä aikaa kun joitakin haukutaan kaheleiksi ja pöpeiksi nämä asiat tapahtuu jatkuvasti, ihmisiä naurattaa mutta kuinka kauan esim kun Suomeen hyökätään
No ei todellakaan ole osuneet salaliittoteoriat suurilta osin oikeaan 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Ja koronamaskihumpuukiin
Koronamaskihumpuukiin siksi, että keväällä sanottiin että maskit voivat olla vaarallisia, mutta nyt on täysin toinen ääni kellossa ja ristiriidasta huomauttaminen leimataan salaliittoteorian levittäniseksi.
Rokotevastaisuuteen siksi, että koronarokote on kehitetty maailmanennätystahtia, nopeammin kuin mitä faktantarkistajat sanoivat keväällä olevan mahdollista, ja nyt sitä tuputetaan väenväkisin kaikille sen sijaan että maailman rikkaimmat ottaisivat sen ensimmäisenä, niin kuin he saavat yleensä kaikki hyvät tuotteet ensimmäisinä. (Huom. Puhun vain koronarokotteeseen kriittisesti suhtautuvista, en pitkän linjan rokotekriitikoista.)
Outoa on sekin, että Yhdysvalloissa, joka on väitetysti hoitanut koronakriisin niin huonosti, ettei huonommin olisi voinut hoitaa vaikka olisi yritettykin, ei tästä huolimatta koronapandemia näy kokonaiskuolintilastoissa. Kun koronakuolemat lisääntyvät, kuolemat muista syistä laskevat samaa tahtia, ja jopa moottoripyöräonnettomuudessa kuollut merkitään koronaan kuolleeksi, jos hänellä on korona kuolinhetkellään.
Tapaamiset ovat kiellettyjä, sillä ne tappavat isoäidin, mutta mellakointi "rasismin vastustamisen" nimissä on OK, sillä oikeus rikkoa yksityisyrittäjien ikkunoita poliisiväkivallan vastustamisen nimissä on kuitenkin tärkeämpi kuin mummon oikeus omaan henkeensä.
Eli tautiin, joka tappaa niin vähän ettei kokonaiskuolintilastoissa näy piikkiä edes maksimaalisen surkeasti pandemian hoitaneen maan kokonaiskuolintilastoissa, on kehitetty rokote niin nopeasti, että Totuusministeriö-Faktantarkistuslaitokset™ sanoivat sen muutama kuukausi sitten olevan mahdotonta kehittää näin nopeasti turvalliseksi, ja lisäksi rokotteen kehittäjät on vapautettu vastuustaan mahdollisten sivuvaikutusten osalta.
Sivuvaikutuksiin on Suomessa varauduttu suurella summalla rahaa. Jos Suomen päättäjät ovat noin varmoja rokotteen turvallisuudesta, eikö vähempikin riittäisi?
On suorastaan raivostuttavan uskomatonta, miten v***n SOKEITA ihmiset tuntuvat olevan näille ilmiselville ristiriidoille ja kaksoisstandardeille. Miettikää te "normi-ihmiset" edes hetki, miltä tuntuu olla sellaisen ihmisen saappaissa, joka on tutkinut näitä asioita teitä enemmän ja pyrkii samalla mahdollisimman loogiseen maailmankuvaan. Jos olen väärässä, haluan toki tietää sen, mutta parasta mitä ihmiset pystyvät tuntuu olevan demonisointi ja syyttely salaliittoteoreetikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän Kopernikuskin oli tiedepiirien ja yleisen mielipiteen myötä salaliittoteoreetikko ja ties mikä hörhö, kun osasi ajatella "boksin ulkopuolella" ja väitti jotain niin hullua, että maa onkin pyöreä. Kaikenlaisia sekopäitä sitä onkin.
Eikös se ole aina historiassa mennyt niin, että yleinen mielipide tyrmää kaiken hupsutukseksi, joka vähänkin uhkaa heidän olemassaoloaan ja maailmankäsitystään? On helpompi nauraa asioille, kuin ottaa itse oikeasti asioista selvää. Ei siis seurata auktoriteetteja vaan ajatellaan ihan niillä omilla aivoillaan. Niin Kopernikuskin teki. Mutta höpsöhän sekin seinähullu ukko oli.
Kopernikuksen kaltaiset uranuurtajat olivat TIEDEmiehiä, jotka mursivat vallitsevia käsityksiä tekemällä tutkimusta. Ja tutkimuksella ei tässä nyt tarkoiteta YouTube-videoiden googlailua. Vähän eri settiä kuin nämä somessa heiluvat myötähäpeää herättävät hihhulit, jotka keksivät teorioita päässään ja luulevat olevansa valaistuneita, kun eivät usko ”valtamediaa” vaan jonkun toisen yhtä pöljän tyypin fantasioita.
Hmm, no minä uskon homeopatiaan, koska olen saanut siitä niin paljon apua. Minulla oli esim. todella kova hermokipu, kipulääkkeillä ei tehnyt mitään ja eihän niitä kannata pahemmin syödäkään mm. Maksavaurioiden riskin takia. Homeopaattisella lääkkeellä kipu lähti puolessa tunnissa. Näitä esimerkkejä riittäisi pilvin pimein. Energiahoitoon on pakko uskoa myös sen tehon kokeneena, tunnen jo hoidon erittäin voimakkaasti, kuin luut liikkuisivat, kääntyilisivät ja joskus vääntyy selkä kaarelle, kädet nousevat ilmaan yms. Aikoinaan olen kääntynyt luontaishoitojen puoleen, koska en saanut lääkehoidoista apua, vaan ennemminkin kävi päinvastoin. Ajattelen, että molemmilla on sijansa kuitenkin.
Nythän meneillään se ns. Suuri nollaus, senhän varmaan kaikki tietää? Maailman talousfoorumihan sen on suunnitellut ja me ihmiset voimme nyt päättää sen suunnan. Haluammeko esim. Eu:n syvenevän liittovaltioksi? Haluammeko kansalaispalkan ja mitä se sitten tuokaan tullessaan? Koska vastikkeetonta rahaa ei ole olemassa. Nämäkin ovat joidenkin mielestä salaliittoteorioita, mutta se johtuu vain siitä, että ei tiedetä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koronamaskihumpuukiin
Koronamaskihumpuukiin siksi, että keväällä sanottiin että maskit voivat olla vaarallisia, mutta nyt on täysin toinen ääni kellossa ja ristiriidasta huomauttaminen leimataan salaliittoteorian levittäniseksi.
Rokotevastaisuuteen siksi, että koronarokote on kehitetty maailmanennätystahtia, nopeammin kuin mitä faktantarkistajat sanoivat keväällä olevan mahdollista, ja nyt sitä tuputetaan väenväkisin kaikille sen sijaan että maailman rikkaimmat ottaisivat sen ensimmäisenä, niin kuin he saavat yleensä kaikki hyvät tuotteet ensimmäisinä. (Huom. Puhun vain koronarokotteeseen kriittisesti suhtautuvista, en pitkän linjan rokotekriitikoista.)
Outoa on sekin, että Yhdysvalloissa, joka on väitetysti hoitanut koronakriisin niin huonosti, ettei huonommin olisi voinut hoitaa vaikka olisi yritettykin, ei tästä huolimatta koronapandemia näy kokonaiskuolintilastoissa. Kun koronakuolemat lisääntyvät, kuolemat muista syistä laskevat samaa tahtia, ja jopa moottoripyöräonnettomuudessa kuollut merkitään koronaan kuolleeksi, jos hänellä on korona kuolinhetkellään.
Tapaamiset ovat kiellettyjä, sillä ne tappavat isoäidin, mutta mellakointi "rasismin vastustamisen" nimissä on OK, sillä oikeus rikkoa yksityisyrittäjien ikkunoita poliisiväkivallan vastustamisen nimissä on kuitenkin tärkeämpi kuin mummon oikeus omaan henkeensä.
Eli tautiin, joka tappaa niin vähän ettei kokonaiskuolintilastoissa näy piikkiä edes maksimaalisen surkeasti pandemian hoitaneen maan kokonaiskuolintilastoissa, on kehitetty rokote niin nopeasti, että Totuusministeriö-Faktantarkistuslaitokset™ sanoivat sen muutama kuukausi sitten olevan mahdotonta kehittää näin nopeasti turvalliseksi, ja lisäksi rokotteen kehittäjät on vapautettu vastuustaan mahdollisten sivuvaikutusten osalta.
Sivuvaikutuksiin on Suomessa varauduttu suurella summalla rahaa. Jos Suomen päättäjät ovat noin varmoja rokotteen turvallisuudesta, eikö vähempikin riittäisi?
On suorastaan raivostuttavan uskomatonta, miten v***n SOKEITA ihmiset tuntuvat olevan näille ilmiselville ristiriidoille ja kaksoisstandardeille. Miettikää te "normi-ihmiset" edes hetki, miltä tuntuu olla sellaisen ihmisen saappaissa, joka on tutkinut näitä asioita teitä enemmän ja pyrkii samalla mahdollisimman loogiseen maailmankuvaan. Jos olen väärässä, haluan toki tietää sen, mutta parasta mitä ihmiset pystyvät tuntuu olevan demonisointi ja syyttely salaliittoteoreetikoksi.
Olet väärässä ja argumentointisi on tyypillisen salaliittoteoreetikon argumentointia. Vaikka olette niin hyviä selvittämään asioita itse, niin jännästi sinultakin on kuitenkin mennyt ohi laajasti eri paikoissa julkaistut artikkelit, joissa on yksityiskohtaisesti selitetty, miksi koronarokotteet pystyttiin kehittämään ennätysajassa. Sinulta on myös mennyt ihan ohi tilastot, joista käy ilmi koronan aiheuttama satojen tuhansien ihmisten ylikuolleisuus. Kuin myös mm. perustelut sille, miksi maskien käyttösuositus muuttui matkan varrella.
Ja btw, ihan normaalijärkikin jo sanoo, että jos aiotaan rokottaa miljoonia ihmisiä kerralla, pitää varautua siihen, että ihmisillä ilmenee jotain haittoja - joko ajallisesti rokottamisen kanssa yhteen osuvia tai rokotteesta johtuvia. Mikä meteli siitä syntyisikään, jos asiaan ei olisi varauduttu mitenkään. Ja nuo korvausrahat muuten tulevat lääkeyhtiöiltä vastuuvakuutuksen kautta eli väitteesi vastuuvapaudesta viimeistään osoittaa, miten pihalla olet, suollat vain samoja virheellisiä ja moneen kertaan kumottuja väitteitä kuin muut kaltaisesi.
Ei voi muuta sanoa kuin että aika valikoivaa tuo sinun googlailusi :-)
Joeky Joe.. kirjoitti:
Voi hyvät hölmöt,kun niitä oikeesti on ollut maailmalla,kaikki sitä ole,mutta on ollut.Todistetusti.Ihmistähän manipuloidaan mennen tullen.Sanotaan vaikka mainokset..Salaliittoteoria taas on noita pahempia,ei koulutuksen älykkyyden kanssa mitään tekemistä.Miettikää nyt vaikka tota koronaakin..Salaliittoja on ollut ennenkin myrkytetty tapettu hovin ylimmistöä.Onko suomessa takaalalla toimivia ,varmaan on..sanonta pudä ystävä lähellä mutta vihollinen vielä lähempänä ,ei se turha sanonta ole..
Sinunkin kirjallinen ulosantisi osoittaa hienosti, että salaliittoteorioilla ei ole mitään yhteyttä koulutuksen tai älykkyyden puutteen kanssa 😂
Vierailija kirjoitti:
Muistelisin, että sikainfluenssan aikaan media lupasi, että rokote on täysin turvallinen ja tutkittu. Yleinen painostus rokotteen ottoon oli kova. Voitte muuten lukea, mitä Sanna Marin kirjoitti v.2010 blogissaan kyseisestä valepandemiasta ja rokotebisneksen huijauksesta. Nyt tapahtuu aivan sama huijaus, kuin sikainfluenssan aikaan.
Ja hui kauheaa, silloin vältettiin pandemia ja 2,7 miljoonasta rokotetusta 230 sairastui, joista 10 % vakavasti. Tuo on jännä logiikka, että miljoonia tappava tauti on ok, mutta jos rokotteesta sairastuu vakavasti promille rokotetuista, se on maailmanloppu ja huijaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin pidän monesti asiat omana tietonani, enkä edes yritä selittää muille, koska tiedän miten julmia ihmiset osaavat olla ja täällä sen taas näkee. Jos osaa ajatella asioista kriittisesti, se lytätään heti. Olen huomannut. Olen aina ajatellut, että kyllä kukin herää ajallaan ja kaikki kulkevat sitä omaa polkuaan. Ei omia ajatuksiaan voi väkisin tuputtaa kenellekään. Sen kun valtamediakin ymmärtäisi.
Lammaslauma määkii kovaa, mutta silti ne on vain lampaita. Lampaat on johdateltavissa, koska lampailla ei ole kykyä itsenäiseen ajatteluun. Lampaat kulkevat yhteistä, hyväksyttyä tietä kohti kohtaloaan herkkusuiden lautaselle. Näin maailma toimii ja on aina toiminut. Historia kertoo kaiken yhden totuuden ihmisistä ja siitä huolimatta he eivät opi mitään. Kyky itsenäiseen ajatteluun on hyvin harvinainen ominaisuus ja siksi lammaslaumassa on helpompi elää valheessa.
Onneksi te valaistuneet ette ollenkaan toistele samoja väitteitä ja komppaa toisianne 😂 Ihan itse olet sinäkin keksinyt kaiken, yksikään somen hyvinvointivalmentaja tai muu puoskaroinnilla itsensä elättävä hihhuli ei ole vaikuttanut sinuun mitenkään 😂😂😂
Minulla on ainakin itse itseään fiksuna pitävä läheinen. Varmaan tietyllä tavalla onkin fiksu ja pitää itseään kovin sivistyneenä. Hurahti johonkin "enkelihömppään" tai vastaavaan. Minua halveksuu mutta sitten itse hurahtaa johonkin tuollaiseen?
Se on jännä juttu kun saa tietää jotain mitä kukaan muu ei tiedä. Kertoo vaan sen että lukutaito kaikille ei välttämättä ole parhain idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän Kopernikuskin oli tiedepiirien ja yleisen mielipiteen myötä salaliittoteoreetikko ja ties mikä hörhö, kun osasi ajatella "boksin ulkopuolella" ja väitti jotain niin hullua, että maa onkin pyöreä. Kaikenlaisia sekopäitä sitä onkin.
Eikös se ole aina historiassa mennyt niin, että yleinen mielipide tyrmää kaiken hupsutukseksi, joka vähänkin uhkaa heidän olemassaoloaan ja maailmankäsitystään? On helpompi nauraa asioille, kuin ottaa itse oikeasti asioista selvää. Ei siis seurata auktoriteetteja vaan ajatellaan ihan niillä omilla aivoillaan. Niin Kopernikuskin teki. Mutta höpsöhän sekin seinähullu ukko oli.
Kopernikuksen kaltaiset uranuurtajat olivat TIEDEmiehiä, jotka mursivat vallitsevia käsityksiä tekemällä tutkimusta. Ja tutkimuksella ei tässä nyt tarkoiteta YouTube-videoiden googlailua. Vähän eri settiä kuin nämä somessa heiluvat myötähäpeää herättävät hihhulit, jotka keksivät teorioita päässään ja luulevat olevansa valaistuneita, kun eivät usko ”valtamediaa” vaan jonkun toisen yhtä pöljän tyypin fantasioita.
Myötähäpeää aiheuttavat valtamediaa sokeasti uskovat lampaat. Kun kyky ajatella puuttuu, sokea usko valtaa mielen. Yllättävää on sokeasti uskovien valtava määrä, jotka vetoavat tiedemiehiin, mutta eivät silti luota tieteeseen, koska heidän laumasielunsa on tiedettä voimakkaampi, kiitos valtamedian.
YouTube - vertaus on vain typerä harhautusyritys, mikä syntyy tietämättömyydestä. Tieteellisten tutkimusten lukeminen antaa käsityksen tieteen tilasta ja vaihtoehtoisista hypoteeseista. Valtamedia ei ole tieteellinen kanava tutkimustietoon ja siksi siihen uskominen on lauma-ajattelua, mille ei ole tieteellistä pohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin pidän monesti asiat omana tietonani, enkä edes yritä selittää muille, koska tiedän miten julmia ihmiset osaavat olla ja täällä sen taas näkee. Jos osaa ajatella asioista kriittisesti, se lytätään heti. Olen huomannut. Olen aina ajatellut, että kyllä kukin herää ajallaan ja kaikki kulkevat sitä omaa polkuaan. Ei omia ajatuksiaan voi väkisin tuputtaa kenellekään. Sen kun valtamediakin ymmärtäisi.
Lammaslauma määkii kovaa, mutta silti ne on vain lampaita. Lampaat on johdateltavissa, koska lampailla ei ole kykyä itsenäiseen ajatteluun. Lampaat kulkevat yhteistä, hyväksyttyä tietä kohti kohtaloaan herkkusuiden lautaselle. Näin maailma toimii ja on aina toiminut. Historia kertoo kaiken yhden totuuden ihmisistä ja siitä huolimatta he eivät opi mitään. Kyky itsenäiseen ajatteluun on hyvin harvinainen ominaisuus ja siksi lammaslaumassa on helpompi elää valheessa.
Onneksi te valaistuneet ette ollenkaan toistele samoja väitteitä ja komppaa toisianne 😂 Ihan itse olet sinäkin keksinyt kaiken, yksikään somen hyvinvointivalmentaja tai muu puoskaroinnilla itsensä elättävä hihhuli ei ole vaikuttanut sinuun mitenkään 😂😂😂
Kiitos sinullekkin, kun todistit väitteeni todeksi. Kyllä ihmiset on helppoja.
On monia itsenäisiä palkittuja toimittajia, jotka julkaisevat hyvin perusteltuja ja lähteisiin pohjautuvia juttuja. Esimerkiksi Glenn Greenwald tai John Pilger. Ja monia muita. Kannattaa lukea, jos vain englanti sujuu.
Jos pitää itseään kriittisenä ja totuuteen pyrkivänä ihmisenä, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa lukea näitä kirjoituksia ajatuksella läpi. Ja jos katsoo mihin tietoihin ja lähteisiin jutut perustuvat, niin voiko rehellisesti väittää niiden olevan pelkkiä salaliittoteorioita?
Vastaus kysymykseen:
Tyhmyys, suoranainen tyhmyys.
Eipä siinä muuta.
Median harjoittama, sitkeä propaganda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistelisin, että sikainfluenssan aikaan media lupasi, että rokote on täysin turvallinen ja tutkittu. Yleinen painostus rokotteen ottoon oli kova. Voitte muuten lukea, mitä Sanna Marin kirjoitti v.2010 blogissaan kyseisestä valepandemiasta ja rokotebisneksen huijauksesta. Nyt tapahtuu aivan sama huijaus, kuin sikainfluenssan aikaan.
Ja hui kauheaa, silloin vältettiin pandemia ja 2,7 miljoonasta rokotetusta 230 sairastui, joista 10 % vakavasti. Tuo on jännä logiikka, että miljoonia tappava tauti on ok, mutta jos rokotteesta sairastuu vakavasti promille rokotetuista, se on maailmanloppu ja huijaus.
Just näin! Hyvä kirjoitus! Miksi aina unohtuu ne monet kulkutaudit, jotka on saatu kuriin rokotuksilla. Milsi unohtuu kohtuus ja perspektiivi siitä, kuinka moni on hyötynyt rokotteesta ja kuinka vähän niistä saa kuitenkin haittavaikutuksia.
Miksi ihmiset juovat alkoholia, vaikka siitä on valtavasti haittavaikutuksia?
Mua huvittaa tämä ajatus, jostain eliitistä, joka olisi yksimielinen ja ”kimpassa” keskenään. Maailman rikkaimmat ja vaikutusvaltaisimmat ihmiset tuskin pystyvät solmimaan keskenään mitään liittoja. Ei sellaiset ihmiset pysty yhteistyöhön ja pitkäaikaisiin salaliittoihin keskenään. Eliittiin luettavat henkilöt ovat varmasti melkoisen vallanhaluisia, mutta jokainen heistä haluaa itse päättää ja hallita. Nimenomaan yksin ja itse. En siis kerta kaikkiaan usko, että olisi mitään yksimielistä eliittiryhmää. Tämä ajatukseni perustuu ihan psykologiaan. Yksinkertaisesti eliitti ei kykene mihinkään salaliittoon keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Mua huvittaa tämä ajatus, jostain eliitistä, joka olisi yksimielinen ja ”kimpassa” keskenään. Maailman rikkaimmat ja vaikutusvaltaisimmat ihmiset tuskin pystyvät solmimaan keskenään mitään liittoja. Ei sellaiset ihmiset pysty yhteistyöhön ja pitkäaikaisiin salaliittoihin keskenään. Eliittiin luettavat henkilöt ovat varmasti melkoisen vallanhaluisia, mutta jokainen heistä haluaa itse päättää ja hallita. Nimenomaan yksin ja itse. En siis kerta kaikkiaan usko, että olisi mitään yksimielistä eliittiryhmää. Tämä ajatukseni perustuu ihan psykologiaan. Yksinkertaisesti eliitti ei kykene mihinkään salaliittoon keskenään.
Niinpä! Yhteisöllisyys ja liittoutuminen toimii yleensä parhaiten kaikkein köyhimmillä ihmisillä, koska heidän täytyy kyetä yhteistyöhön selviytyäkseen. Eliittiin kuuluvilla on jokaisella varmasti omat edut mielessä eivätkä ne välttämättä ole ollenkaan yhtenäiset.
Osa salaliittoteorioista on aivan naurettavaa sontaa, ja syystä, ne ovat misinformaatiota jota on laskettu liikkeelle että kaikki salaliitot niputetaan yhtä älyttömiksi.
Salaliittoteorioista tietty osuus on aivan totta, heitetään esimerkkinä vaikkapa 10% liikkeellä olevista jutuista.
Salaliitto on agenda jota toteutetaan salassa, usein erilaisten tahojen yhdessä toimiessaan muodostuvassa liitossa.
Ihmisen höpöttämien asioiden kompetenssin ja häneen vakavasti suhtautumisen saa muuten mitätöityä todella tehokkaasti sanomalla ääneen "foliohattu & salaliittoteoreetikko" näihin asioihin liittyy vahva stigma ja valmis käytösmalli.